New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 341
  • Views Views: Views 24K
Den store tribune-tråd
Spot on. Det er naturligvis langt værre at politiet går "lidt over stregen" end at fodboldfans gør det. Det er rystende at der er folk herinde som tydeligvis ikke mener det.

Det kan altså ikke passe, at bare fordi man har lavet en småovertrædelse af ordensbekendtgørelsen eller lignende, så har man per definition mistet sin ret til at stille spørgsmålstegn ved politiets arbejde. Det lyder jo som om det oprigtigt er den holdning mange herinde har.

Spot on. En frygtelig glidebane vi ser hvor folk tillader den udøvende magt, mere og mere magt, fordi de mener det helliger målet.

Hvorfor bliver folk ved med at nævne stoffer? Har der været en større fangst af narko på stadion, der er gået mig forbi?
Det er som om man forsøger at pådutte fanmiljøet lidt ekstra kolorit, for bedre at kunne forsvare sin modstand.

Jeg er ikke naiv eller blind, for selvfølgelig er der folk der tager stoffer, men er der grund til at tro, at problemet skulle være større end hos 3G på Århus Katedralskole eller et hvilket som helst andet ungdomsmiljø?
Jeg er enig. For efterhånden rætti mange år siden var der et problem i nogle hjørner, men hverken jeg eller mine nu halvvoksne børn ser det længere.

Spot on. En frygtelig glidebane vi ser hvor folk tillader den udøvende magt, mere og mere magt, fordi de mener det helliger målet.
Is på! Jeg tror ikke I kan finde et citat, hvor der bliver skrevet, at det er ok at politiet udøver mere magt end de må eller er nødvendigt i nogen konkrete situationer!
Det sagt er jeg enig i, at der påhviler politiet et særligt ansvar for at holde sig inden for de regler der er aftalte, da de jo netop har magtmonopolet.

(Hvis nogen falder over det firkantede i dén formulering, er det ikke min holdning, at politiet SKAL skal holde alle fartgrænser ved eftersætning i en udrykning - men de skal sq passe meget og særligt på og kunne godtgøre for det, i ethvert tilfælde)

Spot on. Det er naturligvis langt værre at politiet går "lidt over stregen" end at fodboldfans gør det. Det er rystende at der er folk herinde som tydeligvis ikke mener det.

Det kan altså ikke passe, at bare fordi man har lavet en småovertrædelse af ordensbekendtgørelsen eller lignende, så har man per definition mistet sin ret til at stille spørgsmålstegn ved politiets arbejde. Det lyder jo som om det oprigtigt er den holdning mange herinde har.

Noget af en overdrivelse på det der er sagt.. ingen har været tæt på at mene det.

Netop. De skal være professionnelle nok til at tage den proportionsmæssigt rigtige, pragmatiske beslutning ud fra den gældende lovgivning. Uagtet deres egne personlige følelser, impulser og holdninger til de borgere de står overfor. Også selv om der står 10 bøvede fulderikker der er pisse irriterende og øretæveindbydende. Ellers gør de simpelthen ikke deres job godt nok.

Den der "jamen de er jo også mennesker" giver jeg ikke en skid for. Jeg har i min karriere skullet servicere alt fra ultrakristne amerikanske abortmodstandere til klamme, griske forretningsmænd i jakkesæt der udnyttede alt og alle omkring dem. Min holdning til dem har aldrig haft en promilles indflydelse på det arbejde jeg har gjort. Som udgangspunkt forventer jeg det samme fra politiet, og det er langt fra det jeg har set i forbindelse med fodboldfans.

Er det en overdrivelse? Der bliver nævnt at hvis man ikke overholder gældende regler skal man holde sin mund. Ikke fra dig men fra flere andre.

Den har jeg ikke fanget fra andre..

Jeg er på at begge sider skal opfører sig inden for reglerne, og problemet er skabt af begge parter.

Eneste anke jeg har er lidt selvindsigt fra fansne, for syntes lidt for ofte det bliver en ren offerrolle

Eneste anke jeg har er lidt selvindsigt fra fansne, for syntes lidt for ofte det bliver en ren offerrolle

Ok, og det er fair nok. Men der er jo ingen fans eller grupper af fans der brokker sig over, at man får bøder eller karantæne for at overtræde reglerne når man bliver taget i at gøre det. Det man brokker sig over er kollektive, uproportionelle hævnaktioner både i forbindelse med kampe og udenfor kampregi. Det er vel ikke at spille offer at være utilfreds med det?

Jeg synes paa mange maader politiet ageren er et spejl paa et konkret samfunds demokratiske udvikling.
Helt konkret mener jeg at ordensmagten i kraft af deres monopol paa vold skal vaere de foerste til at kende og overholde loven ogsaa i hoejere grad en den enkelte borger.
Naar det ikke sker, skal det selvfolgelig paatales.
Som jeg tolker Nysirs m.fl. skriv, saa er de med paa at politiet reagerer paa den enkelte ulovlighed, men ikke med paa at de kriminaliserer kollektivet, hvilket er fair nok.

Der hvor det bliver grumset er at ultra grupperinger er bevidste om ulovlighederne(personligt er jeg pro pyro, men imod ulovligheder) bliver begaaet i deres grupering og til dels daekker over det, i mit insta feed ser jeg ofte videor af ultra grupper klaedet helt i sort, black block taktik, netop for at goere identificeringen mere besvaerlig.
Hvis kollektivets i stoerre eller mindre grad er med at til goere ulovligheder mulige saa maa man ogsaa forvente en grad af konsekvens.
Der hvor det bliver problematisk fra min stol er proceserne i forhold til at klage over politiet, det er muligt at De har nogle interne mekanismer, men mit indtryk er at uvilligheden hos den myndighed kan ligge paa et meget lille sted, og det synes jeg er problematisk.

Ok, og det er fair nok. Men der er jo ingen fans eller grupper af fans der brokker sig over, at man får bøder eller karantæne for at overtræde reglerne når man bliver taget i at gøre det. Det man brokker sig over er kollektive, uproportionelle hævnaktioner både i forbindelse med kampe og udenfor kampregi. Det er vel ikke at spille offer at være utilfreds med det?

Det jeg mener er selvindsigten i forhold til hvorfor politiet har ekstra øje på en, som gruppe. Altså se på hvorfor man er endt hvor man er. Det er man ikke ved at være "ordentlig", men derimod ved gentagende gange at været en del af en gruppe der også har brodne kar selv..
Derfor skal man stadig overholde reglerne som politi. Men det er ikke unormalt at man holder ekstra øje med grupperinger, som man ved laver ballade/uro nogle gange.

Igen slet ikke alle i gruppen, men psykologien i det at man stemples som gruppe.

Jeg spørger lige, da jeg stod på stadion bagved den tifo SFA og Nysir pludselig hev frem midt i første halvleg: Er der nogen herinde der kan fortælle hvad der stod??

Og: Fuck jeg går amok hvis Pyro-tosserne bliver skyld i at vores stemningsafsnit bliver lukket i en af de sidste kampe, fordi de bliver ved med det lort…..

Var det ikke en hyldest til ham den unge fan som døde for nogle år siden?

Jeg spørger lige, da jeg stod på stadion bagved den tifo SFA og Nysir pludselig hev frem midt i første halvleg: Er der nogen herinde der kan fortælle hvad der stod??

Og: Fuck jeg går amok hvis Pyro-tosserne bliver skyld i at vores stemningsafsnit bliver lukket i en af de sidste kampe, fordi de bliver ved med det lort…..
Det kræver typisk at kampstart udskydes eller stop af spil.
Var det ikke en hyldest til ham den unge fan som døde for nogle år siden?
Jo for Oskar der faldt ned under en rejse til Spanien mener jeg det var.

Det kræver typisk at kampstart udskydes eller stop af spil.

Jo for Oskar der faldt ned under en rejse til Spanien mener jeg det var.
Okay, fair nok..

Men synes stadig at det latterligt med pyro, uagtet at man hylder en af sine egne som har lidt en tragisk død for nogle år siden.. Igen, jeg flipper skråt hvis vi ender med en tribunekarantæne grundet pyro - men de er forhåbentlig ikke så dumme at fyre pyro af hvis der kommer en betinget dom henimod slutningen af sæsonen.. (Fuck om vi får tribunekarantæne i Runde 1 af næste sæson i øvrigt….)

1000015661.webp

Oskar døde under en studietur i en elmast.

Last edited:

Der er ingen i denne tråd, der skriver det, du insinuerer - altså at politiet må gå over stregen. Tværtimod er vi flere, som påpeger, at politiet i vores optik ikke går over stregen. Det ville være klædeligt for din argumentation, hvis du forholdt dig til dette i stedet for at insinuere, at dine modparter accepterer overdreven magtudøvelse fra politet.

Hvis vi ser på det instagram opslag, der er kilden til debat, så brokker Nysir sig ikke over 'kollektive, uproportionelle hævnaktioner.' Ordet hævnaktioner nævnes faktisk ikke. Som jeg læser opslaget, så brokker man sig over (jeg har forsøgt mig med en objektiv fremstilling):

1) At politiet retter mistanke mod et større udsnit af de stemningsskabende. Nysir beskriver det som miljøet generelt, samt at mistanken ikke rettes mod konkrete handlinger.
2) Det gælder, når personer med tilknytning til miljøet opsøges i nattelivet og noteres
3) Det gælder, når 'bestemte personer nægtes adgang til eller ophold omkring tribunerne trods aftaler med AGF'
4) Det gælder, når politiet melder ud, at de vil opholde sig på en langside, men i stedet møder op bag stemningsafsnittet (fordi det er en brudt aftale)
5) Det gælder idet, visitationer omkring tribunen rammer bredt og især unge mennesker
6) Det gælder tonen fra politet, der er konfrontatorisk
7) Nysir oplever, at de mødes med 'mistanke, kontrol og sanktioner' i stedet for 'præcise og proportionale indgreb

Nysirs instagramopslag er et partsindlæg. Jeg aner ikke, hvad der er op og ned. Og jeg har ingen viden om, hvilke problemer, der er - eller ikke er - i fanmiljøet. Men jeg ved, at der affyres romerlys til stort set alle hjemmekampe. Alene ud fra det faktum synes jeg, at kritikpunkt 1, 3, 4, 5 og 7 er skudt over målet. Det er for mig at se fuldstændig acceptabel adfærd fra politiet i et rum, hvor der begås organiserede lovovertrædelser. Er du uenig i det? Og hvorfor?

Hvis der også er andre problemer med f.eks. vold og stoffer, synes jeg, at kritikpunkt 2 kan være proportionalt. Hvis der ikke er andre problemer, er det naturligvis ikke proportionalt. Men jeg synes generelt, det er fornuftigt, at politiet holder øje med kendte uromager/kriminelle i nattelivet (og det er man, HVIS man tager stoffer eller begår vold). Jeg synes faktisk, det er forventeligt. Der er for mig at se intet i indlægget fra Nysir, der tilsiger, at de, der opsøges i nattelivet, er uskyldige. Hertil vil jeg sige, at jeg har svært ved at se det stærkt problematiske i, at man opsøges af politiet i nattelivet, hvis man har rent mel i posen - men jeg kan sagtens se det problematiske, hvis man har noget at skjule.

Kritikpunkt 6) er jeg enig i. Tonen fra politiet skal helst aldrig være unødvendigt konfrontatorisk. Men det er min erfaring med politiet i nattelivet, at man ret let kan undgå en konfrontatorisk, hvis man opfører sig ordentligt og selv har en fornuftig tone over for dem.

Det er fuldstændigt fair, at du har en anden holdning. Det kan endda være, at du kan bidrage med yderligere indsigt, der kan belyse, at politiet 'begår kollektive, uproportionelle hævnaktioner' som du beskriver. Men ud fra det, Nysir beskriver, synes jeg mest af alt, det virker som om, at de er trætte af, der bliver holdt bedre øje med dem, end de har været vant til.

For at være fair er mit udgangspunkt også, at jeg foragter pyro (i hvert falde den uautoriserede brug) og at jeg har ret stor tiltro til Østjyllands politi i denne slags sager, efter de ryddede op i White Pride (selvfølgelig uden at sammenligne Nysir med White Pride).

Hvor har du det fra? Jeg har selv skrevet, at hvis man begår lovovertrædelser og dermed bliver "kendt af politiet", så kan man ikke hverken forvente eller kræve, at de ikke holder øje med dig fremadrettet. Især ikke, hvis de lovovertrædelser er gentagene og den setting, politiet kigger på dig i, er samme setting som den, hvori lovovertrædelserne fandt sted. Det er - for mig - helt inden for skiven i almindeligt politiarbejde. Faktisk ville jeg kalde det pligtforsømmelse, hvis de IKKE holdt øje med kendte personer under den type forhold.
Hvis politiet ved at person x har det med at blive voldelig når han får for mange øl, og de ser ham på vej ind på en bar, er det så ikke naturligt at de lige bliver hængende, og ser om han bestiller øl eller danskvand? Sådan lidt sat på spidsen, men jeg håber du forstår, hvad jeg mener?
Er det en overdrivelse? Der bliver nævnt at hvis man ikke overholder gældende regler skal man holde sin mund. Ikke fra dig men fra flere andre.
Jeg har sagt noget i den dur - jeg mener ikke man har ægte ret til at øffe over politiets arbejde, når man har sat sig selv i politiets fokus. Det er jo sådan set en grundregel i et demokratisk samfund, at hvis du er utilfreds med de gældende regler, så findes der lovlige måder at forsøge at ændre dem på, uden at begå lovbrud. Det står jeg ved indtil du kommer med et godt argument for, hvorfor den holdning er et problem.

Hvis politiet ved at person x har det med at blive voldelig når han får for mange øl, og de ser ham på vej ind på en bar, er det så ikke naturligt at de lige bliver hængende, og ser om han bestiller øl eller danskvand? Sådan lidt sat på spidsen,

Lige den del var vi nogen der satte pris på, da vi var unge mennesker der gik i byen. Som regel havde Politiet nogenlunde overblik over hvem der var ballademagere og nød at slå på tæven når de fik bajer - det har da forhindret et overfald eller ti👍

Latest posts

Back