Ok, og det er fair nok. Men der er jo ingen fans eller grupper af fans der brokker sig over, at man får bøder eller karantæne for at overtræde reglerne når man bliver taget i at gøre det. Det man brokker sig over er kollektive, uproportionelle hævnaktioner både i forbindelse med kampe og udenfor kampregi. Det er vel ikke at spille offer at være utilfreds med det?
Der er ingen i denne tråd, der skriver det, du insinuerer - altså at politiet må gå over stregen. Tværtimod er vi flere, som påpeger, at politiet i vores optik
ikke går over stregen. Det ville være klædeligt for din argumentation, hvis du forholdt dig til dette i stedet for at insinuere, at dine modparter accepterer overdreven magtudøvelse fra politet.
Hvis vi ser på det instagram opslag, der er kilden til debat, så brokker Nysir sig ikke over 'kollektive, uproportionelle
hævnaktioner.' Ordet hævnaktioner nævnes faktisk ikke. Som jeg læser opslaget, så brokker man sig over (jeg har forsøgt mig med en objektiv fremstilling):
1) At politiet retter mistanke mod et større udsnit af de stemningsskabende. Nysir beskriver det som miljøet generelt, samt at mistanken ikke rettes mod konkrete handlinger.
2) Det gælder, når personer med tilknytning til miljøet opsøges i nattelivet og noteres
3) Det gælder, når 'bestemte personer nægtes adgang til eller ophold omkring tribunerne trods aftaler med AGF'
4) Det gælder, når politiet melder ud, at de vil opholde sig på en langside, men i stedet møder op bag stemningsafsnittet (fordi det er en brudt aftale)
5) Det gælder idet, visitationer omkring tribunen rammer bredt og især unge mennesker
6) Det gælder tonen fra politet, der er konfrontatorisk
7) Nysir oplever, at de mødes med 'mistanke, kontrol og sanktioner' i stedet for 'præcise og proportionale indgreb
Nysirs instagramopslag er et partsindlæg. Jeg aner ikke, hvad der er op og ned. Og jeg har ingen viden om, hvilke problemer, der er - eller ikke er - i fanmiljøet. Men jeg ved, at der affyres romerlys til stort set alle hjemmekampe. Alene ud fra det faktum synes jeg, at kritikpunkt 1, 3, 4, 5 og 7 er skudt over målet. Det er for mig at se fuldstændig acceptabel adfærd fra politiet i et rum, hvor der begås organiserede lovovertrædelser. Er du uenig i det? Og hvorfor?
Hvis der også er andre problemer med f.eks. vold og stoffer, synes jeg, at kritikpunkt 2 kan være proportionalt. Hvis der ikke er andre problemer, er det naturligvis ikke proportionalt. Men jeg synes generelt, det er fornuftigt, at politiet holder øje med kendte uromager/kriminelle i nattelivet (og det er man, HVIS man tager stoffer eller begår vold). Jeg synes faktisk, det er forventeligt. Der er for mig at se intet i indlægget fra Nysir, der tilsiger, at de, der opsøges i nattelivet, er uskyldige. Hertil vil jeg sige, at jeg har svært ved at se det stærkt problematiske i, at man opsøges af politiet i nattelivet, hvis man har rent mel i posen - men jeg kan sagtens se det problematiske, hvis man har noget at skjule.
Kritikpunkt 6) er jeg enig i. Tonen fra politiet skal helst aldrig være unødvendigt konfrontatorisk. Men det er min erfaring med politiet i nattelivet, at man ret let kan undgå en konfrontatorisk, hvis man opfører sig ordentligt og selv har en fornuftig tone over for dem.
Det er fuldstændigt fair, at du har en anden holdning. Det kan endda være, at du kan bidrage med yderligere indsigt, der kan belyse, at politiet 'begår kollektive, uproportionelle hævnaktioner' som du beskriver. Men ud fra det, Nysir beskriver, synes jeg mest af alt, det virker som om, at de er trætte af, der bliver holdt bedre øje med dem, end de har været vant til.
For at være fair er mit udgangspunkt også, at jeg foragter pyro (i hvert falde den uautoriserede brug) og at jeg har ret stor tiltro til Østjyllands politi i denne slags sager, efter de ryddede op i White Pride (selvfølgelig uden at sammenligne Nysir med White Pride).