New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 372
  • Views Views: Views 18K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Planen var egentlig at vente til efter runde 11 men med ny træner osv. er der sket en del. Dette risikerer dog at drukne i afslutningen på transfervinduet men nu havde jeg lige tid ;)

Vi har haft mange afgange fra holdet og især MA's afgang kunne ved første øjekast ligne en dealbreaker for den offensive del.

Øjetesten siger vi gør det godt men vi har ikke ligeså mange point som efter 7 runde sidste år - måske forventeligt at det tager tid for en ny træner med implementering af nye ideer. Det kan også bare være et udtryk for kampprogrammet som jeg ikke har nærstuderet i forhold til sidste år. I de næste 4 kampe frem til halvdelen af slutspillet, skal vi møde to hold fra top 6 i sidste sæson og 2 udenfor.

1756715176524.webp

Til gengæld trender vi igen opad i xG og 5 kampes snittet er rykket stærkt opad - grafen er selvfølgelig influeret af den dårlige afslutning i sidste sæson. Den minder måske om samme tidspunkt i sidste sæson - vi har bare en god august måned📈😄 Gid det kunne være august hele året.

1756715244351.webp

Vi kan for det meste godt lide afleveringer under JP men det har vi set i perioder tidligere (er stadig i tvivl om statistikken kan bruges til noget men nu er tallene der:unsure:).

1756715400922.webp

7 runder er selvfølgelig en kort periode og det giver risiko for udsving i data. Alligevel kastede jeg et hurtigt blik på udviklingen i xG efter 7 runder i de seneste sæsoner.

Umiddelbart ser det ud som om der er bygget på - i de første to sæsoner lå det stabilt, hvorefter Uwe fik det hævet fra 3,9 og til 4,39 i positiv favør. I denne sæson er det hævet endnu mere og vi er gået fra 4,39 helt op til 6,48.

Over tid skal det med, at vi er blevet mere åbne i forsvaret og tillader flere muligheder i mod - det har været en løbende udvikling. Det hænger måske sammen med at klubben (i hvert fald JP) har meldt ud = det skal være attraktivt og underholdende at se AGF. Hvis det gør vi scorer endnu flere mål i forhold til modstanderne, så bare bliv ved😄 Tallene er jo næsten fordoblet i forhold til 22/23 sæsonen (y)

1756716139894.webp

Sidst men ikke mindst xG stilling fra Fotmob - jeg kender ikke den eksakte beregning og vil derfor ikke selv give mig i gang med en udregning. Gad vide hvordan de vurderer hvor mange point man skulle have haft? Måske man selv kunne lave den men der bør være nogle parametre bag.

1756716404211.webp

Ovenpå transfervinduets lukning tænker jeg der er nogen som trænger til lidt opløftende stats - det er nok ikke MEM som har leveret det hele ;)

Tjek evt. Mediano ud - spol frem til 45:51 og hør bl.a. Azad sige at vi ligger nr. 1-2 på alle de offensive parametre og har performet rigtig godt. Han lyder noget overrasket over den hurtige udvikling under JP💪 Der er også ros til CV for at tro på truppen og det uforløste potentiale men det var naturligvis inden MEM blev solgt.

Jeg tænker ikke vi mister hele den offensive base selvom vi skifter en spiller. Men med så mange negative holdninger der bliver fremført, så er den næste kamp (igen igen igen) vigtig for ro på bagsmækken🤞

Ovenpå transfervinduets lukning tænker jeg der er nogen som trænger til lidt opløftende stats - det er nok ikke MEM som har leveret det hele ;)

Tjek evt. Mediano ud - spol frem til 45:51 og hør bl.a. Azad sige at vi ligger nr. 1-2 på alle de offensive parametre og har performet rigtig godt. Han lyder noget overrasket over den hurtige udvikling under JP💪 Der er også ros til CV for at tro på truppen og det uforløste potentiale men det var naturligvis inden MEM blev solgt.

Jeg tænker ikke vi mister hele den offensive base selvom vi skifter en spiller. Men med så mange negative holdninger der bliver fremført, så er den næste kamp (igen igen igen) vigtig for ro på bagsmækken🤞

Jeg lyttede tidligere i dag og synes faktisk, at Uwes bold er blevet fejlrepræsenteret i Azads fortælling.

Da AGF var bedst under Uwe, spillede man 100 % mand-mand i forsvarskæden (med de risici det indebærer) og med Beijmo og Links meget højt på banen. Samtidig var der offensive løb fra de to yderstoppere på skift. Altså et offensivt, aggressivt udtryk, med mange løb fra egen zone mod mål, som ikke er så forskelligt fra det, vi ser i dag på de parametre*.

Da AGF var værst under Uwe, de to forår, var al energien og gejsten og troen på egne evner væk, og de to wingbacks lå dybt i en 5-3-2 uden meget offensiv flair. 0'et skulle beskyttes først og fremmest.

AGF lige nu er meget forskellig fra AGF i foråret. Men ikke fra AGF for et år siden

* Anderledes ifht at Jakob Poulsen gerne vil have mere boldbesiddelse og flere pasninger, hvor tysk rock'n'roll var ud over stepperne og mindre småspil.

Da AGF var bedst under Uwe, spillede man 100 % mand-mand i forsvarskæden (med de risici det indebærer) og med Beijmo og Links meget højt på banen. Samtidig var der offensive løb fra de to yderstoppere på skift. Altså et offensivt, aggressivt udtryk, med mange løb fra egen zone mod mål, som ikke er så forskelligt fra det, vi ser i dag på de parametre*.

Men jeg vil hellere have det spillemæssige offensive udtryk på bolden vi har nu - end de mange offensive "løb".
Det blev alt for meget Links/Beijmo med indlæg til PM eller Anderson der løb igennem - eller.... ikke så meget andet.

Det hold vi har set nu her mod OB og Fredericia især - har haft så mange forskellige chanceskabende aktioner - og så mange af de ting Uwes hold OGSÅ kunne oven i hatten.
AGF lige nu er meget forskellig fra AGF i foråret. Men ikke fra AGF for et år siden

* Anderledes ifht at Jakob Poulsen gerne vil have mere boldbesiddelse og flere pasninger, hvor tysk rock'n'roll var ud over stepperne og mindre småspil.
Din stjerne siger det præcist. Men det der står før stjernen er jeg jo så dybt uenig i.

Det eneste jeg synes var meget det samme - var den frihed spillerne har - som jeg også synes de havde dengang. Jeg beskrev det faktisk tidligere i foråret, at det netop måske var før sæsonen kom ind i den periode, hvor man skulede til hvordan tingene så ud i tabellen, og det bare gjalt om at score, lave point - og komme fremad.
Men så snart der kom en vigtig skade - så var Uwe tilbage i "oversikring" ved at flytte Anderson ned på Links' plads- og spillet faldt fra hinanden.

Tænk hvis Uwe var en træner der turde smide Beijmo derover og så bare lade Anderson blive i offensiven, og lade Andersen passer højre side? Eller turde smide Andersen derover, og Beijmo blive på højre - hvis det var... Det mod har JP allerede vist -og har allerede brugt Carstensen og Beijmo derovre på venstre side.

Men tilbage til frihed nu vs dengang - så er der så mange flere parametre end vi runder her. Men de er utallige.

Hvis man baserer hele sin analyse på kampene i august, så er der slet ingen tvivl om at Corlu har ret i, at AGF er medaljebejlere. Det har været forrygende! Masser af point, godt spil og åbenbart også godt på de "underliggende parametre" (det har det med at hænge sammen). Men Corlu laver jo slet ikke en mere strategisk evaluering, hvor han fx kigger på bredden af trupperne. Jeg er virkelig positivt overrasket over denne sæsonstart - det er gået totalt anderledes end jeg forventede. Men lad os nu se, når solrige august og hvedebrødsdagene bliver til grå september og sorte oktober... Mit bud er stadig, at AGF vil ligge på kanten af top 6 ved vinterpausen. Og det udsagn håber jeg at resten af forum kan slå mig i hovedet med til den tid.

Jeg er virkelig positivt overrasket over denne sæsonstart - det er gået totalt anderledes end jeg forventede. Men lad os nu se, når solrige august og hvedebrødsdagene bliver til grå september og sorte oktober... Mit bud er stadig, at AGF vil ligge på kanten af top 6 ved vinterpausen. Og det udsagn håber jeg at resten af forum kan slå mig i hovedet med til den tid.
Jeg havde også, selv med en masse optimisme om hele projektet, sat mindst 5-6 kampe af til indkøring og accepteret en meget lav pointhøst. Nu har vi i stedet fået et sprudende tophold efter 7 kampe.

Men nu hvor indkøringen er sket så hurtigt, så har jeg til gengæld tilsvarende svært ved at se, at vi skulle få problemer med at ligge i top 4 ved vinterpausen. Hvem skulle reelt gå forbi os udover Brøndby med deres oppumpede budget?

Jeg havde også, selv med en masse optimisme om hele projektet, sat mindst 5-6 kampe af til indkøring og accepteret en meget lav pointhøst. Nu har vi i stedet fået et sprudende tophold efter 7 kampe.

Men nu hvor indkøringen er sket så hurtigt, så har jeg til gengæld tilsvarende svært ved at se, at vi skulle få problemer med at ligge i top 4 ved vinterpausen. Hvem skulle reelt gå forbi os udover Brøndby med deres oppumpede budget?
Når vi taber pusten og får to-tre skader på nøglepositioner skal vi nok falde nedad. Selv JP er citeret i en Hvide Snit-podcast for at sige, at man skal huske at nyde det, mens det går godt. AGF har unaturligt få skader pt. Men jeg må sige, at jeg havde forventet, at det havde ramt langt hårdere at miste Mikael Anderson. Men den mangel på fart, som jeg synes, der er i truppen, har vist sig ikke at være så kritisk, fordi JP i højere grad spiller possession-fodbold. Så må vi se hvad det betyder at mangle Mads Emil også.

Når vi taber pusten og får to-tre skader på nøglepositioner skal vi nok falde nedad. Selv JP er citeret i en Hvide Snit-podcast for at sige, at man skal huske at nyde det, mens det går godt. AGF har unaturligt få skader pt. Men jeg må sige, at jeg havde forventet, at det havde ramt langt hårdere at miste Mikael Anderson. Men den mangel på fart, som jeg synes, der er i truppen, har vist sig ikke at være så kritisk, fordi JP i højere grad spiller possession-fodbold. Så må vi se hvad det betyder at mangle Mads Emil også.

Og - vi er ikke så afhængige af "den enkelte" mere.
Men hvis jeg personligt skal pege på ham jeg helst ikke ville undvære før MEM smuttede, så var det Links, MEM, Tingager eller PM.

Men nu hvor MEM er væk - skal vi liiige se Solbakken an, og Yakob kun lige kommet tilbage.
Jeg frygter mest en skade til Links kan jeg mærke. Vi kan sætte Bech, Serra eller Badji ind for PM i nogle kampe.
Vi kan nærmest kun sætte Carstensen/Beijmo ind for Links, og de vil ikke kunne give nær det samme som Links fremad i banen derovre.
Tingager er en kæmpe chef - og niveauet vil falde, men vi kan godt vinde kampe med Dalsgaarg/Beijmo midterforsvaret, og JP har allerede vist han er villig til at gå over i en 4-backkæde.

Jeg har ikke ændret min holdning til sæsonen. Så længe JP fortsætter med at udvikle spillestilen og talenter bliver indsluset, så lever jeg fint med et glippet top 6.
Jeg kan sagtens se fælderne og vi kommer til at falde i niveau når formnedgang, skader og karantæner indtræffer men så må andre steppe op og det synes jeg også der er tegne på.

Personligt tager Jeg alle ugens dage en udviklingssæson fremfor at agere slagtekvæg for 3. år i træk i top 6 men selvsagt vil jeg da hellere ende i top 6 og gør en forskel.

Jeg har ikke ændret min holdning til sæsonen. Så længe JP fortsætter med at udvikle spillestilen og talenter bliver indsluset, så lever jeg fint med et glippet top 6.
Jeg kan sagtens se fælderne og vi kommer til at falde i niveau når formnedgang, skader og karantæner indtræffer men så må andre steppe op og det synes jeg også der er tegne på.

Personligt tager Jeg alle ugens dage en udviklingssæson fremfor at agere slagtekvæg for 3. år i træk i top 6 men selvsagt vil jeg da hellere ende i top 6 og gør en forskel.

Jeg kan kun acceptere en udviklings sæson når JN melder ud at vi skal have en udviklings sæson.

Ellers går jeg ud fra at vi som altid skal mindst i top 6, gerne top 4. Vores budget er jo til det.

Jeg kan kun acceptere en udviklings sæson når JN melder ud at vi skal have en udviklings sæson.

Ellers går jeg ud fra at vi som altid skal mindst i top 6, gerne top 4. Vores budget er jo til det.

Jeg vil bare altid have top 6 og udvikling af stil/spil - men kan godt leve med sæsoner vi kun lige sniger os med i top 6 pga skader/salg/andet.

Pilen skal altid pege fremad - som Martin er inde på nogle gange LANGT FREM (når man er villig til at acceptere glippet top 6 for udvikling af stil/talenter for de kommende år peger det stadig frem).
Eneste forskel er bare - at jeg aldrig vil være "fin" med glippet top 6 - hverken planlagt eller ej.

Men altså nogengange må man accepteret det kan glippe -som FCM gjorde, og BIF har været 1 mål fra fx.
Og er man da igang med opbygning af noget meget spændende - som da David glippede top 6 i 2019, så er det lidt anderledes.
MEN... FCM/BIF/AGF nu er ikke det samme som Davids AGF i 2019 hvor Grabra, Tingager og PM kom ind. Jeg var SKIDE ÆRGERLIG over at glippe top 6, fordi vi havde for stort efterslæb fra efteråret - så ja vi spillede et lækkert forår, men vi havde et så godt hold allerede der efter ankomst af de 3, at vi havde kunne få et RIGTIG SJOVT top 6 allerede der.

Nu her ville et glippet top 6 gøre mere ondt på økonomien, de spillere vi kunne tiltrække mm - og måske derfor mere ondt senere igen - etc.
Frygter jeg - siger ikke det er fakta.

Jeg føler mig også helt overbevist om, at vi stadig har det 5. største budget, og at forventningen internt stadig er top 6 - OG at spille med i den sjove ende, når top 6 er hjemme. Jeg tror ikke, noget er forandret der. Og det virker også for mig at se meget realistisk.

Jeg føler mig også helt overbevist om, at vi stadig har det 5. største budget, og at forventningen internt stadig er top 6 - OG at spille med i den sjove ende, når top 6 er hjemme. Jeg tror ikke, noget er forandret der. Og det virker også for mig at se meget realistisk.
Men vi havde også en ambition om at lægge på. Dvs komme tættere mod toppen hvert år. Den del klinger gevaldig hult lige pt

det er jo ikke en selvfølge at vi får flere skader end andre, og vores trup er altså ikke så meget tyndere end andre, udover måske fc 1 og 2 + bif.

hvis vi tager det som en selvfølge at vi får skader på nøglepositioner, bliver vi nød til at gøre samme for de andre hold.

hvem af sønderjyske, randers, viborg, sif, ob, frederecia, fcn og vejle ser ikke ud til at blive ramt af skader på nøjlepositioner?

det er jo ikke realistisk at gå ud fra at vi er det eneste hold der får skader,og hvis vi er så er det jo pisse uheldigt, men det giver jo ikke mening at trække økonomien i minus på den off-chance at vi er det eneste hold i ligaen der bliver ramt af skader

Men vi havde også en ambition om at lægge på. Dvs komme tættere mod toppen hvert år. Den del klinger gevaldig hult lige pt
Og hvordan er det helt præcist at vi skal lægge på vores sportslige budget, når vi har ufatteligt mange penge bundet op på stadionbyggerier og end ikke kender huslejen på vores nye stadion ?

Jeg spørger ikke for at provokere- jeg er helt oprigtigt nysgerrig.

det virker rimelig tydeligt at man arbejder mod at gøre så meget som muligt for noget der økonomisk giver mening, mht høje stadionudgifter osv.

at håbe på mere er ren delusion og copium
Vi har haft en 5 års plan med tydelige mål som var realistiske og ambitiøse. Vi indfriede dem ikke men var meget tæt på med pokalfinalen. Det burde vi også have for de næste 5 år og hvis vi har ambitioner så skal de mål hæves. Vi gør det så godt vi kan er virkelig vagt i min optik

Vi har haft en 5 års plan med tydelige mål som var realistiske og ambitiøse. Vi indfriede dem ikke men var meget tæt på med pokalfinalen. Det burde vi også have for de næste 5 år og hvis vi har ambitioner så skal de mål hæves. Vi gør det så godt vi kan er virkelig vagt i min optik
kan en plan ikke indeholde at træde vande nu hvor vi står i en mere presset økonomisk situation end man oprindelig havde planlagt efter?

Præcis. Forventningerne til sæsonen må være indstillet efter forudsætningerne.

Vi har været gode indtil nu, men der er også risici for store niveaufald. Det må man også antage, at AGF-ledelsen er klar over.

Og hvordan er det helt præcist at vi skal lægge på vores sportslige budget, når vi har ufatteligt mange penge bundet op på stadionbyggerier og end ikke kender huslejen på vores nye stadion ?

Jeg spørger ikke for at provokere- jeg er helt oprigtigt nysgerrig.
man har givetvis rent ind i uforudsete udgifter. Enten må man justere forventningerne eller øge underskuddet. At man ikke kender huslejen kan ikke bruges som undskyldning. Alt handler om planlægning og strategi.

Back