New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 400
  • Views Views: Views 21K
Last edited:
Tid til en update på stats.

Vi spiller som et tophold på de her dårlige baner - selvom vi ikke er altdominerende på stats, har vi fået vippet et par kampe til vores fordel. Herfra skal lyde en stor bøn om, at foråret snart må komme med fuld fart på 🌞 og 🌡️ så der kan komme gang i græsset rundt om🤞

AGF er det første hold som når eventyrlige 50 point, for de første 22 runder i grundspillet. Hvilken mandfolkeindsats👏👏 Spillere og trænere lyder som om de holder fuld fokus på næste kamp hele tiden og ikke mener de har vundet noget endnu, det ser jeg som en styrke mentalt.
Et point mere og så har vi ligeså mange point som i hele sæsonen 22/23:oops:

1772446543496.webp

Stats er for nedadgående på glidende 5 kampes snit - det giver sig selv, når vi har tabt de sidste 2 kampe marginalt på stats. Heldigvis har vi fået pointene og det er dem som tæller😄

1772446528831.webp

Spilletid til de yngre kræfter ser fornuftigt ud og i fremgang vs. de forgående sæsoner. Her omregnet til en fuld sæson for sammenligningens skyld.

1772446735584.webp

Herfra starter en masse spekulationer om, hvor mange point der skal laves i et slutspil, for at holde sig relevant i kampen om guld. Tænker som minimum vi skal over snittet fra 22/23 sæsonen, for at vi holder os inde i kampen. Konkurrenten ser ud til at være godt kørende - samtidig skal vi selvfølgelig sørge for at få point mod dem. Vi kan passende starte med et rygstød på søndag i pokalen og vise vi kan være med🤞

22/23 = 16 point og et snit på 1,6
23/24 = 8 point og et snit på 0,8
24/25 = 4 point og et snit på 0,4

Jeg er i tvivl men går ud fra de sidste 11 runder er et udtryk for vi har mødt alle de andre hold. Der har vi nappet ligeså mange point som Fcm og vi kan se, at de hold der viste format til slutspillet har været godt kørende. Lidt skræmmende så mange mål Fcm har scoret og samtidig har holdt en meget solid defensiv.

Bif har været skidt kørende i deres reset og Cooper har vel hentet færre point i snit, end Frederik Birk gjorde i de første kampe. Mener Superstats.dk skrev, at det kun er anden gang i historien, at hverken Bif eller Fck har vundet 5 kampe i træk - sidst var efter 6 runde i 2013/2014.

1772447164084.webp

Ifølge Superstats har vi ikke været gode mod Fcm de sidste 10 kampe i Superligaen.

1772447504171.webp

Der er vi bedre mod Sønderjyske

1772447547586.webp

Vi har også haft udfordringer mod Bif

1772447603098.webp

Det ser bedre ud mod Viborg

1772447644932.webp

Det er heller ikke for godt mod Fcn

1772447708188.webp

Attachments

• 1772447455856.webp
    1772447455856.webp
    5.1 KB · Views: 6
Last edited:
Der kunne ikke være flere billeder i ovenstående:ROFLMAO: Derfor en post mere.

Historisk har vi været udfordret i de sidste 10 kampe mod ovenstående modstandere. MEN vi er et helt andet sted i denne sæson og har udvist langt bedre evner, til at spille os til chancern (xG). Det har ikke været forrygende i de sidste kampe men tænker det er oplagt vi igen bliver bedre, når banerne begynder at indbyde mere til vores spil. Vi har også en del yngre kræfter siddende på bænken som er gode boldspillere og helt sikkert vil have en fordel af, at der kan spilles ordentlig fodbold.

Her er xG frem til og med runde 22 vs. de sidste 3 sæsoner.

1772448023582.webp

1772448816801.webp

Denne var der heller ikke plads til i ovenstående post.

1772448203073.webp

Tid til en update - vi fik ikke som fortjent ifølge statistikken men man skal følge kampene til dørs og blive ved med at fastholde spillet.

Overordnet stadig en fantastisk udvikling - det er en suveræn pointhøst 💪

1773734428143.webp

Der var igen fremgang i det glidende 5 kampes gennemsnit for xG som ellers havde været faldende i en periode. Forhåbentlig kommer vi igen i fuldt gear med at skabe chancer til de sidste 9 kampe🤞

1773734528333.webp

Spilletid 0-24 år omregnet til en fuld sæson - stadig bedre end i de senere sæsoner. Måske den falder lidt i de resterende kampe, vi begynder at få nogle lidt ældre retur fra skader.

1773734673024.webp

Her fordelt på teens og 20-24 årige for de enkelte klubber.

1773734783788.webp

Vi banker ikke længere afsted på chanceskabelsen vs. sidste sæson. Der skabte vi virkelig meget i runde 21-22-23. Nu var der en kommentator som påpegede, at vi ikke vandt klare sejre med flere mål. Til gengæld har vi været konsistente i pointhøsten og ikke haft de der kampe, hvor vi scorede mange flere mål end statistikken tilsagde (som i efteråret 2024).

1773735100962.webp

Den her med afleveringer vidste jeg aldrig helt hvad skulle bruges til. Måske den indikerer, at vi er blevet mere bold spillende og for det meste har flere afleveringer end modstanderne vs. tidligere sæsoner. Der er ikke rigtig de der dybe fald, hvor modstanderne ser ud til at have haft bolden spillet rundt langt mere end os.

1773735197092.webp

Aktuel form de sidste 10 kampe - tænker ikke man skal underkende de sæsoner som Viborg og Sønderjyske har gang i - den havde de færreste nok set komme. Vi er stadig rigtig gode men der er bare det pokkers mantra med Fcm's store bredde og individualister som vi er oppe mod. De scorer stadig mange mål.

1773735346992.webp

Det gode er, at vi vandt et point på Fcm og der nu er en runde færre at spille i.

De skal nu hente 0,56 point på os i snit pr. runde hvis vi ikke tager hensyn til målscoren. Tager vi hensyn til målscoren og siger de kun må hente de 4 point, så er det 0,44 point i snit pr. runde.

1773735493767.webp

Der var ikke meget sjov i runde 24 men en forfærdelig kamp mod Bif for os. De har bygget et godt forsvar men heldigvis er de lige så dårlige offensivt som de er dygtige i forsvaret.

Først den positive - sikke en pointhøst vs. tidligere sæsoner:

1774258920883.webp

Udviklingen mellem os og Fcm i point antal fra runde til runde. Det ser ud som om de hentede 5 point på os fra runde 11 til 15 men siden da er vi stukket af. De har haft deres udfordringer og vinder ikke bare alt.

Hvis vi antager de må hente 4 point på os over de næste 8 kampe - skal de hente 0,5 pr. runde. Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre og især med to indbyrdes kampe som kan blive afgørende. Der er to kampe inden vi mødes første gang - forhåbentlig kan vi fastholde eller udbygge forspringet inden. Vi møder Viborg og Fcn mens de møder Sønderjyske og Brøndby.

1774258891530.webp

Forskel i xG vs. tidligere sæsoner - vi skal snart i gang og have skabt større xG igen selvom modstanden er større i slutspillet.

1774259139587.webp

Vi er stadig i positivt terræn, når man ser på glidende 5 kampes udvikling i xG.

1774259515864.webp

Afleveringer stadig i positivt terræn - selvom kampen mod Bif var tæt, så havde vi flere end dem.

1774259606858.webp

Spilletid til talenterne er nogenlunde stabilt på godt 11.000 minutter, hvis vi omregner til 32 kampe for at sammenligne med tidligere sæsoner.

1774258997673.webp

Her er klubberne fordelt på teens og 20-24 år.

1774259031873.webp

Nu tog jeg den ikke med i ovenstående men Tipsbladet har bedt Opta kigge på Table of Justice.

Den viser mere eller mindre det som den har vist længe. Vi og Fcm har fået flere point end forventet og Fck har underpræsteret helt vildt.

I bunden har Fredericia outperformet kraftigt mens Vejle har underperformet kraftigt.

View attachment 6503
Table of Justice er jo lidt noget snak. Kan f.eks. høre, at kommentatorer på f.eks. mediano bruger xG til at sige, at vores seneste hjemmekamp mod Viborg lige så godt kunne være endt uafgjort, men det er jo noget sludder. Viborg får især store chancer til sidst, men der er bare forskel på chancer v. 0-0 og chancer v. 5-1. Den kamp er selvfølgelig et ekstremt eksempel.

Bortset fra det: Uanset hvordan man vejer grisen så fører vi :)

Table of Justice er jo lidt noget snak. Kan f.eks. høre, at kommentatorer på f.eks. mediano bruger xG til at sige, at vores seneste hjemmekamp mod Viborg lige så godt kunne være endt uafgjort, men det er jo noget sludder. Viborg får især store chancer til sidst, men der er bare forskel på chancer v. 0-0 og chancer v. 5-1. Den kamp er selvfølgelig et ekstremt eksempel.

Bortset fra det: Uanset hvordan man vejer grisen så fører vi :)
Præcis - og der er masser af eksempler på kampe, hvor et hold kommer tidligt foran og derefter bare "kører kampen hjem" med rimelig kontrol, selvom modstanderne ender med at have mere spil og flere chancer.

Statistisk var vi helt tilbage på sporet mod Viborg 💪 men jeg er ikke helt sikker på, at folks nerver herinde havde samme opfattelse af kampen:LOL:

Stærk stærk kamp på de vigtigste parametre - nemlig de sidste 10 % af banen i begge ender. Banen var elendig og det var vi ikke gode til, så vi var ikke rigtig med på de sidste 80 % af banen men det lever jeg fint med på denne tid af året. Tre point er vigtigst herfra og til slut🤞Så må spillet komme igen når banerne bliver bedre.

Sikke en pointhøst - JP og holdet bliver ved:love: Vi skal tilbage til sæsonen 2019/2020 for at finde et hold (Fcm), der har lavet samme eller flere point efter 25 runder - der havde de 62 men måske strukturen var anderledes dengang.

1775547337550.webp

Pointhøst for AGF og Fcm henover sæsonen:

1775547784022.webp

Forskel i point henover sæsonen mellem AGF og Fcm - vi har ikke været længere foran end nu💙🤍💙

1775547818844.webp

Der er nu 7 point forskel og med 7 kampe igen, skal de hente 1 point pr. runde men med to indbyrdes kampe.

I de seneste sæsoner har holdene lavet følgende pointsnit i de sidste 7 kampe. I 2 ud af 6 sæsoner henter de mere end 7 point på os. Måske man burde se på indbyrdes kampe - but this season is different 🤞

1775548510879.webp

Udviklingen i xG var tilbage på sporet - noget jeg efterspurgte efter sidste runde. Det er imponerende hvordan 5 runders glidende gennemsnit, næsten ikke har været i negativt terræn i denne sæson. Det viser konsistens i det vi leverer på banen💪

1775547380685.webp

For en gangs skyld havde modstanderne langt flere afleveringer end vi havde. Viborg var dælme gode til at presse os hele tiden - spændende hold de har.

1775547487713.webp

Udviklingen i xG i denne sæson vs. de sidste 3.

1775547558455.webp

Ønsker man at nørde selv - kan man læse Jakob Poulsens Pro-opgave: Den sidste aflevering - mod et organiseret forsvar
Gad vide om CV havde læst den og mente det lige var det vi manglede:unsure:

Ps: Den (for nogen) ligegyldige statistik om spilletid til de unge udgår for i dag. Der mangler en kamp i runden.

Ønsker man at nørde selv - kan man læse Jakob Poulsens Pro-opgave: Den sidste aflevering - mod et organiseret forsvar
Gad vide om CV havde læst den og mente det lige var det vi manglede:unsure:
Egentlig lidt skuffende kvalitet, hvis man sammenligner det med bachelor- eller specialeopgaver på universiteterne. Men jeg ved ikke hvad det korrekte niveau er at sammenligne med?

Han kigger på forskellige assistzoner på banen og ser på hvilken type aflevering, der skal til for enten at score eller skabe en målchance med en xG over 0,1.

I går scorede vi to mål med assist fra den zone han kalder A3 (området fra sidelinjen ind til en linje parallel med straffesparksfeltet, dog bag straffesparksfeltet på den anden dimension).

Hans konklusion omkring chanceskabende afleveringer herfra er:
Ikke bare et indlæg, men det høje indlæg er den mest hensigtsmæssige afleveringstype herfra. Det vil også øge chancerne for at skabe gode afslutningsmuligheder hvis indlægget sparkes ind i zone S4, samt at laves et lokalt overtal omkring spilleren der afslutter.

Det virker til at i hvert fald Dalsgaard er helt med på hvad træneren forventer:
  • Højt indlæg: check
  • Sparkes ind i zone S4: check, i hvert fald ved scoring nummer 2, den første var lige på grænsen (zone S4 er området mellem målstolperne, men lige uden for målfeltet)
  • Lokalt overtag omkring spilleren der afslutter: check ved scoring nummer 2, ikke ved nummer 1

Sådan har det også været i tidligere år som jeg husker det - de har rigtig gode afsluttere.
Gode, men også lidt heldige (i denne sæson). Franculino har fx scoret 16 mål med en xGOT på 11,2. I gennemsnit er xGOT en meget stærk prædiktor ift. faktiske mål - i modsætning til xG. Så der har også været brug for dårlige målmandspræstationer. Bech har en højere samlet xGOT end ham.

Simsir er på 6,39 mod 9 faktiske mål. Byskov er på 2,35 mod 6 faktiske.

Samlet set er det ganske påfaldende sammenlignet med AGF, hvor både Bech, Arnstad og Mortensen har højere xGOT end antal faktiske mål.

Tak, @Martinstranger, for de her opgørelser. Det er altid rasende interessant.

Jeg kiggede lige på stats for kampen i går på Superliga.dk. De er ikke helt så meget i vores favør som FotMob, men det forholder sig stadig sådan, at Viborg kun vinder på boldbesiddelse. De har færre afslutninger, færre afslutninger på mål og langt, langt mindre xG.
Boldbesiddelse og sværmen omkring mål er ikke nok - man skal afslutte hyppigt og kvalificeret, det forsømte Viborg/forhindrede vi effektivt.

Det var - det skal guderne vide - IKKE min oplevelse af de sidste 5-10 minutter i går! De minutter kostede mig mageligt 5 år af mit liv. Men hvilket liv det er...

Jeg kiggede lige på stats for kampen i går på Superliga.dk. De er ikke helt så meget i vores favør som FotMob, men det forholder sig stadig sådan, at Viborg kun vinder på boldbesiddelse. De har færre afslutninger, færre afslutninger på mål og langt, langt mindre xG.
Boldbesiddelse og sværmen omkring mål er ikke nok - man skal afslutte hyppigt og kvalificeret, det forsømte Viborg/forhindrede vi effektivt.

Det var - det skal guderne vide - IKKE min oplevelse af de sidste 5-10 minutter i går! De minutter kostede mig mageligt 5 år af mit liv. Men hvilket liv det er...

Argh, de vinder også på antal pasninger, pasningskvalitet, antal berøringer i eget felt og andre indikatorer, der peger på, at VFF på mange punkter sad på kampen, og vi nok kunne parere, men ikke vinde kontrol med kampen i de sidste 30 minutter

Argh, de vinder også på antal pasninger, pasningskvalitet, antal berøringer i eget felt og andre indikatorer, der peger på, at VFF på mange punkter sad på kampen, og vi nok kunne parere, men ikke vinde kontrol med kampen i de sidste 30 minutter

Altså de 3 parametre du ramser op, giver jo ikke noget? Alle er enige om at Viborg var bedst på bolden, som de 3 ting viser.. Men afslutninger, afslutninger på mål, Xg osv. kan bedre bruges til hvor farlige man var.
Så Viborg bedst på bolden - AGF farligst.

Altså de 3 parametre du ramser op, giver jo ikke noget? Alle er enige om at Viborg var bedst på bolden, som de 3 ting viser.. Men afslutninger, afslutninger på mål, Xg osv. kan bedre bruges til hvor farlige man var.
Så Viborg bedst på bolden - AGF farligst.

Stone Cold siger, at VFF "kun" vinder på boldbesiddelse. Men de vinder altså også på mange andre stats, der peger på at de var bedst på banen, selvom de ikke kom til de helt store chancer.

Og så skal man jo ikke lægge for meget i xG i enkeltkampe - Serras første mål har en højere xG end alle VFFs afslutninger til sammen, men er ikke en xG AGF selv skaber, det gør Lukas Lund, mens VFF flere gange er nærgående uden at få afsluttet (ingen xG).

I kampen i går skulle AGF have scoret til 1-3 (hvad Bech var tæt på), så havde denne debat været omsonst.

Last edited:

Velbekomme - dejligt nørderiet har interesse😁

Ifølge Superliga.dk havde Viborg 0,8 og vi havde 2,6. Det passer med afrundinger fra Fotmobs 0,81 og 2,58. Se nederste billede ovenfor med stats for runde 25. Ved ikke om de bruger samme leverandør.

I går havde Fotmob en højere xG (så vidt jeg husker) som så er rettet ned til ovenstående i dag:unsure: Det kan være du bemærkede de screenshot jeg lagde op i kamptråden - der mener jeg vi var på 3,0.

Det er sku også træls, når de andre har bolden det meste af tiden og spiller en masse lige ved og næsten.

Ser vi på afslutningerne på Superliga.dk ser det også ud til, at vi er bedre til at komme derind hvor det gør ondt.

Gad vide hvordan de registrerer den afretning vi laver som går på egen stolpe?

1775561316922.webp

Stone Cold siger, at VFF "kun" vinder på boldbesiddelse. Men de vinder altså også på mange andre stats, der peger på at de var bedst på banen, selvom de ikke kom til de helt store chancer.

Og så skal man jo ikke lægge for meget i xG i enkeltkampe - Serras første mål har en højere xG end alle VFFs afslutninger til sammen, men er ikke en xG AGF selv skaber, det gør Lukas Lund, mens VFF flere gange er nærgående uden at få afsluttet (ingen xG).

I kampen i går skulle AGF have scoret til 1-3 (hvad Bech var tæt på), så havde denne debat været omsonst.

Sådan set ikke uenig.. Men pasninger, pasningskvalitet, antal berøringer i eget felt, Siger omvendt heller ikke noget om hvor farlig et hold er.. Som vel reelt er det man prøver at snakke om :)

Jeg husker da United vandt over Ajax i Europa League. Tror Ajax havde bolden 65% af tiden, men var piv hamrende ufarlige og alle var enige om at det var klart fortjent United vandt. Det handler imo langt mere om hvad man gør med bolden.

- Nogle gange ser jeg personligt en boldbesiddende taktik, som en defensiv taktik, hvor det handler om at spille uden risiko.

Latest posts

Back