New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 226K
Den store økonomitråd
Det er jeg helt enig i. Jeg tror bare ikke, Bodøs strategi er nok i en liga, hvor 2 klubber er så meget økonomisk foran alle andre og med en 3. klub, som bruger langt flere penge end indtægterne indtil videre kan holde til.
Sådan er det ikke i Norge eller Sverige for den sags skyld.

Men som jeg skrev i et andet indlæg. Vi er ikke på nuværende tidspunkt i stand til at konkurrere med BIF, FCK og M på økonomi og så giver Bodø strategien mere mening. På lang sigt skal der imo dog mere til.
Enig, men du overbeviser mig ikke om, at "mere" i en udviklingsliga nødvendigvis er at lave disse voldsomme satsninger på enkeltspillere med beskedent videresalgspotentiale.

Billing står dem i 37 mio. i transfer og 15-16 mio. om året på en femårig kontrakt - en spiller som fylder 30 år næste gang. Det er eddermame mange grunker selv for dem. Det, jeg siger, er egentlig bare, at jeg vil foretrække at styre uden om den slags statement-transfers, fordi jeg tror, der er mere intelligente måder at bruge budgettet på. Især for en klub som AGF i en udviklingsliga som den danske.

Forstå mig ret: Jeg er slet ikke naiv omkring, hvor meget sportsligt budget betyder i moderne fodbold, og selvfølgelig må og skal AGF lukke mest muligt af hullet op til FC'erne. Jeg tror bare mere på en strategi, hvor de ekstra midler, det koster at hente en Billing (eller Cornelius eller Sisto eller Elyounussi) frem for en spiller med næsten de samme egenskaber, som ikke kommer fra en stor kontrakt i en top-4-liga, og som ikke binder nær så meget af budgettet, bliver brugt på resten af truppen - og ikke mindst på faciliteter, scouting og talentarbejde. Fx stiger chancen for at finde/udvikle (og videresælge) den næste Billing selvfølgelig alt andet lige via bedre scouting og bedre talentarbejde.

De samme penge kan ikke bruges to gange.
Men alt det der har FCM jo, så alternativet er at forstærke truppen med en Billing eller holde pengene i banken. Så foretrækker jeg den sportslige investering. FCM har ikke brug for at smide flere penge i faciliteter, scoutinh eller trupspillere. De skal bygge på Aller øverst.

For 10 år siden kunne vi heller ikke bruge 12 mio på Knudsen. Der ville vi nok også hellere smøre de penge bredere ud. Men det har vi råd til nu. Og derfor gør vi det. Om 10 år kan vi måske bruge 35 mio plus en topløn på en kæmpe superligaprofil. Der vil jeg satme gerne hen.

Men alt det der har FCM jo, så alternativet er at forstærke truppen med en Billing eller holde pengene i banken. Så foretrækker jeg den sportslige investering. FCM har ikke brug for at smide flere penge i faciliteter, scoutinh eller trupspillere. De skal bygge på Aller øverst.

For 10 år siden kunne vi heller ikke bruge 12 mio på Knudsen. Der ville vi nok også hellere smøre de penge bredere ud. Men det har vi råd til nu. Og derfor gør vi det. Om 10 år kan vi måske bruge 35 mio plus en topløn på en kæmpe superligaprofil. Der vil jeg satme gerne hen.
Det sker før end 2036, jeg kan slet ikke forestille mig andet. Se hvor hurtigt det er gået fra 5-7 millioner til 15 millioner. I takt med at vi sælger flere og flere spillere dyrere og dyrere, så rykker vi også baren.

Jeg tror næste step er flere spillere som Magnus Knudsen og Markus Solbakken, til et par millioner Euro og 2-3 spillere endnu dyrere (bl.a en 9’er), og så begynder vi også at betale fordi dygtige spillere vi har identificeret, men tidligere ikke haft midlerne til (Siltanen og Rosengren, og til dels Dadason og Ruoppi).

Det sker før end 2036, jeg kan slet ikke forestille mig andet. Se hvor hurtigt det er gået fra 5-7 millioner til 15 millioner. I takt med at vi sælger flere og flere spillere dyrere og dyrere, så rykker vi også baren.

Jeg tror næste step er flere spillere som Magnus Knudsen og Markus Solbakken, til et par millioner Euro og 2-3 spillere endnu dyrere (bl.a en 9’er), og så begynder vi også at betale fordi dygtige spillere vi har identificeret, men tidligere ikke haft midlerne til (Siltanen og Rosengren, og til dels Dadason og Ruoppi).
Brøndby køber spillere til omkring €3 mio og der tror jeg også vi kan være med når vi rykker ind på det nye stadion. Måske en enkelt i første omgang og til lidt lavere løn, men måske kan vi rimelig hurtigt komme op i nærheden af dem i sportsligt budget - selvfølgelig afhængig af hvor meget de selv øger.

Der behøver ikke være så langt op derfra til at købe en spiller til 35 mio, men det er lidt relativt fordi der er generel inflation og inflation i spillernes pris. Hvis man ser på det som statement eller penistransfer og den slags, er der nok også et element af at det stadig har en ekstra værdi for FCM. Ikke fordi Billing ikke også er en god spiller, men til trods for at de sportslige resultater er gode, er der bare også lidt mere behov for at vise og gøre noget der tiltrækker opmærksomhed. Som vi også har set overfor AGF med de historier om Uhre og Bech, som uden videre ophøjes til sandhed hvis man fx er KEP eller en tilsvarende studieekspert og derfor har en selvstændig værdi for FCM.

Brøndby køber spillere til omkring €3 mio og der tror jeg også vi kan være med når vi rykker ind på det nye stadion. Måske en enkelt i første omgang og til lidt lavere løn, men måske kan vi rimelig hurtigt komme op i nærheden af dem i sportsligt budget - selvfølgelig afhængig af hvor meget de selv øger.

Der behøver ikke være så langt op derfra til at købe en spiller til 35 mio, men det er lidt relativt fordi der er generel inflation og inflation i spillernes pris. Hvis man ser på det som statement eller penistransfer og den slags, er der nok også et element af at det stadig har en ekstra værdi for FCM. Ikke fordi Billing ikke også er en god spiller, men til trods for at de sportslige resultater er gode, er der bare også lidt mere behov for at vise og gøre noget der tiltrækker opmærksomhed. Som vi også har set overfor AGF med de historier om Uhre og Bech, som uden videre ophøjes til sandhed hvis man fx er KEP eller en tilsvarende studieekspert og derfor har en selvstændig værdi for FCM.
Vi kan sagtens være med på 3 mill Euro. Vi har en EK på 200 mill og får snart 100? mill yderligere i kassen.

Vi kan sagtens være med på 3 mill Euro. Vi har en EK på 200 mill og får snart 100? mill yderligere i kassen.
I princippet ja, men det er jo et spørgsmål om hvor meget man øger risikoen ift kassebeholdning og forventede indtægter. Isoleret set betyder det ikke så meget at betale en mio euro mere, men det skal også ses som en generel forøgelse af hvor meget man så bruger på de næstdyreste og hvordan lønrammen vokser osv. Måske vil vi allerede fra sommer begynde at tage lidt forskud på indtægterne fra stadion, men derudover skal ejerne sige at de er klar til at holde hånden under budgettet hvis man forbruger lidt for meget. Der er naturligvis penge til at lave underskud nogle år, men jeg tror også man er meget opsatte på at undgå en opbremsning i udviklingen, der kan blive ekstra dyr.

Hvis der skal købes en ny 9’er til sommer vil det ikke være chokerende hvis det bliver en ny rekord der runder 20 mio i transfersum.

Tænk nu hvis man fokuserede mindre på at købe og sælge spillere og i stedet fokuserede på det, som flere allerede skriver er AGFs særlige styrke denne sæson: et stærkt hold!
Så ville fokus være på at styrke holdet og vinde flere kampe.
Det kunne gøre flere interesserede i at knytte sig til holdet.
Og hvis holdet vinder flere kampe, måske medaljer og mesterskaber, kan man betale bedre og derfor beholde flere bærende kræfter, som kan “oplære” nye talenter.
Altså de talenter der gerne vil spille på et godt hold, først og fremmest.
Men også fordi, ja sådan er det jo, det giver gode udstillingsvinduer til en mere økonomisk givende karriere hvis man har lyst til det, at spille på et succesfyldt hold.

Men det er nok bare mig, der ikke har forstand på fodbold 🤓

Hvad sker der lige for den der FCM-fetich, som grasserer på dette forum? Som om de er top of the pile, uantastede verdensmestre, uanset hvad man ser på. Nærmest urørlige halvguder. Lidt komisk, synes jeg… 😜

Hvad sker der lige for den der FCM-fetich, som grasserer på dette forum? Som om de er top of the pile, uantastede verdensmestre, uanset hvad man ser på. Nærmest urørlige halvguder. Lidt komisk, synes jeg… 😜
Hvad værre er, så er forummet pludseligt blevet smagsdommere over, hvordan hold skal spilles (“rigtig fodbold”). Det lyder lidt som FCNs 4 fans

Tænk nu hvis man fokuserede mindre på at købe og sælge spillere og i stedet fokuserede på det, som flere allerede skriver er AGFs særlige styrke denne sæson: et stærkt hold!
Så ville fokus være på at styrke holdet og vinde flere kampe.
Det kunne gøre flere interesserede i at knytte sig til holdet.
Og hvis holdet vinder flere kampe, måske medaljer og mesterskaber, kan man betale bedre og derfor beholde flere bærende kræfter, som kan “oplære” nye talenter.
Altså de talenter der gerne vil spille på et godt hold, først og fremmest.
Men også fordi, ja sådan er det jo, det giver gode udstillingsvinduer til en mere økonomisk givende karriere hvis man har lyst til det, at spille på et succesfyldt hold.

Men det er nok bare mig, der ikke har forstand på fodbold 🤓
I vores start-11 er der dog ikke en eneste AGF akademi spiller. Og 6 udlændinge.

Det viser der, trods alt, er et behov for handle spillere. FCM havde også kun 2-3 spillere fra deres akademi i deres start-11.

I vores start-11 er der dog ikke en eneste AGF akademi spiller. Og 6 udlændinge.

Det viser der, trods alt, er et behov for handle spillere. FCM havde også kun 2-3 spillere fra deres akademi i deres start-11.
Man starter jo et sted ;)
Det jeg egentlig reagerer på er nok den alenlange uendelige snak om køb og salg der helt klart ringer CBS klokker mere end fodboldklokker i mine ører.
Det er ikke fordi det ikke er vigtigt med økonomien (og ikke forumpoliti!!) det er bare uinteressant for mig i forhold til at snakke om, hvordan holdet bliver bedre - fodboldmæssigt.
Som flere har påpeget, så er der simpelt hen ikke en en-til-en sammenhæng med økonomien og holdenes præstationer.
Måske nok statistisk over lange nok perioder - men som MortenG har skrevet: hvordan forklarer vi Molde, FCK og andre hold, hvis det bare og entydigt er penge, der er øverste kontekst.
Men klart: hvis du har millioner milliarder nok, kan du købe dig til succes.
Men dér kommer AGF nok aldrig til. (Håber jeg)

Det jeg egentlig reagerer på er nok den alenlange uendelige snak om køb og salg der helt klart ringer CBS klokker mere end fodboldklokker i mine ører.
Det er ikke fordi det ikke er vigtigt med økonomien (og ikke forumpoliti!!) det er bare uinteressant for mig i forhold til at snakke om, hvordan holdet bliver bedre - fodboldmæssigt.
Som flere har påpeget, så er der simpelt hen ikke en en-til-en sammenhæng med økonomien og holdenes præstationer.
Måske nok statistisk over lange nok perioder - men som MortenG har skrevet: hvordan forklarer vi Molde, FCK og andre hold, hvis det bare og entydigt er penge, der er øverste kontekst.
Men sådanne begreber og snak vil der nok altid være i en økonomi tråd

Ja som fodbold fans må vi da helst ikke have en holdning til hvordan vi synes fodbold skal spilles...

Selvfølgelig må man det. Jeg krummede dælme mange tæer under Uwe og især under David over det knoldsparkeri vi alt for ofte blev præsenteret for. I modsætning til nu hvor vi rent faktisk spiller fodbold.

FCM må spille præcis lige så grimt, de vil. Det vil jeg aldrig anfægte men jeg vil have lov til at have en holdning til deres røvsyge og umådelige grimme spillestil.

Det var dig selv der bragte FCM på banen. Så lad dog være med det, hvis du ikke gider snakke om dem. Sjov fetich du har.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige her? Skal vi afholde os fra at købe spillere og udelukkende leve på egne talenter? Prøv lige at se hvor mange af vores spillere der er hentet i andre klubber. Det er dem alle i vores startopstilling. Uanset hvordan man vender og drejer det så er der et behov for at købe spillere og vil man være succesfuld bliver man nødt til at bruge mange penge og hente gode spillere udefra. Vi kunne sikkert godt bruge færre penge men så ville vinrøde rundt som Randers, Viborg, Silkeborg mm. og det gider jeg ærlig talt ikke 😀 Så kunne vi også lige så godt bare have beholdt det gamle stadion.

Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige her? Skal vi afholde os fra at købe spillere og udelukkende leve på egne talenter? Prøv lige at se hvor mange af vores spillere der er hentet i andre klubber. Det er dem alle i vores startopstilling. Uanset hvordan man vender og drejer det så er der et behov for at købe spillere og vil man være succesfuld bliver man nødt til at bruge mange penge og hente gode spillere udefra. Vi kunne sikkert godt bruge færre penge men så ville vinrøde rundt som Randers, Viborg, Silkeborg mm. og det gider jeg ærlig talt ikke 😀 Så kunne vi også lige så godt bare have beholdt det gamle stadion.
Næh, det prøver jeg ikke at sige.
Jeg prøver blot at sige, at jeg synes mange af udvekslingerne i denne (og også lidt i andre) tråde er uinteressante for mig, fordi de mere spekulerer i fodboldspillere som en vare, køb og salg, merværdi og værdistigning, gambling og gearing end fodbold.

Og så prøver jeg at sige at en anden måde at tænke om det hele på måske kunne være at fokusere på at skabe et HOLD.
Det kunne betyde mindre (ikke ingen!) køb og salg fordi et hold præsterer bedre jo mere tid spillerne på holdet har brugt sammen.
Det kunne så betyde, at holdet kunne blive mere stabile og at køb/salg måske endda var underlagt holdets behov som førsteprioritet.

DET kunne - måske også - skabe både værdiforøgelse af holdet og de økonomiske muligheder fordi holdet præsterede bedre og mere stabilt OG mere seværdigt fodbold.

Så det jeg ikke prøver, er, at lave en enten/eller samtale.
Blot en tanke om et andet narrativ om fodboldens mening, end køb og salg 🤗

Edit: noget med tegnsætninger

Næh, det prøver jeg ikke at sige.
Jeg prøver blot at sige, at jeg synes mange af udvekslingerne i denne (og også lidt i andre) tråde er uinteressante for mig, fordi de mere spekulerer i fodboldspillere som en vare, køb og salg, merværdi og værdistigning, gambling og gearing end fodbold.

Og så prøver jeg at sige at en anden måde at tænke om det hele på måske kunne være at fokusere på at skabe et HOLD.
Det kunne betyde mindre (ikke ingen!) køb og salg fordi et hold præsterer bedre jo mere tid spillerne på holdet har brugt sammen.
Det kunne så betyde, at holdet kunne blive mere stabile og at køb/salg måske endda var underlagt holdets behov som førsteprioritet.

DET kunne - måske også - skabe både værdiforøgelse af holdet og de økonomiske muligheder fordi holdet præsterede bedre og mere stabilt OG mere seværdigt fodbold.

Så det jeg ikke prøver, er, at lave en enten/eller samtale.
Blot en tanke om et andet narrativ om fodboldens mening, end køb og salg 🤗

Edit: noget med tegnsætninger
Men hvis man “beholder” spillerne fordi man vil skabe kontinuitet, behandler man dem ikke også som en vare?

Skal en Tobias Bech eller en Kristian Arnstad ikke have muligheden for, at komme ud og få nogle oplevelser i det store udland?

Men hvis man “beholder” spillerne fordi man vil skabe kontinuitet, behandler man dem ikke også som en vare?

Skal en Tobias Bech eller en Kristian Arnstad ikke have muligheden for, at komme ud og få nogle oplevelser i det store udland?
Hvis du med “beholder” mener tilbageholder dem imod deres vilje, så jo.
Dermed har jeg vel også svaret på dit andet spørgsmål.

Men det kan jo være, at Tobias Bech og Kristian Arnstad havde lyst til at blive et par år, hvis det er sjovt, succesfuldt og også økonomisk ok at blive.

Hvis holdet har succes og dermed giver større økonomi, kan der vel også betales større gager.

Og husk nu: jeg hverken skriver, synes eller argumenterer for, at der ikke skal, kan eller må købes og sælges.
Jeg tænker egentlig bare, at jeg gerne vil have fodboldholdet og gode fodboldkampe som øverste kontekst, ikke maksimering af køb og salg.

Latest posts

• Suggestion Suggestion
Indføres ikke Betting snak
Replies
10
Views
428
Back