New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 249K
Superligaen 2025/2026
Præcis. Hverken vi eller FCM er oppe på den klinge, som i efteråret, hvor vi bare vadede hen over mange modstandere. Samtidig er hold som Viborg, FCN og SJF bare blevet bedre gennem sæsonen. Så holdene er pt. meget mere lige i præstationsniveau end stillingen ellers indikerer.
Ligesom alle 6 hold, endnu, har noget at opnå. Man kan diskutere om Brøndby har det om et par runder.

Jeg har lidt på fornemmelsen af mesterskabet mere eller mindre afgøres over de næste 4 kampe...enten et stensikkert mesterskab til os, eller - som jeg frygter - at der går gummiben i den, og vi sætter alt over styr - i givet fald vil vi pointmæssigt efter de 4 kampes negative scenarie stadig være fint med, men i princippet er vi færdige, samtidig med at vestjyderne har sikker momentum. Lad mig tage fejl big time ift det negative scenarie...

Præmissen for den betragtning er, at xGOT ikke måler det, der er meningen med stat'en, nemlig afslutningskvalitet (og ikke chancestørrelse). Dit argument holder 100 procent, hvis man ser på xG, men det burde ikke holde vand ift. xGOT.

Den der famøse "lille hjælper" chatgpt siger nedenstående. Misforstår jeg hvad du prøver at sige eller har den misforstået konceptet :unsure:

1775730376036.webp

Uanset, så er xG/xGOT bedømmelse ikke en specielt eksakt videnskab, i forhold til at man prøver at overføre det til en matematisk model, som er eksakt og som matematikere så derfor prøver at tolke som virkeligheden. xG/xGOT er gode værktøjer til nogle ting, men jeg synes de bliver brugt/tolket forkert eller overdrevent. F.eks. til at fortælle, hvor mange chancer et hold skaber.

Det er svært at være uenig i - i hvert fald på den enkelte kamp.

Jeg syntes det giver mening i det længere perspektiv, da man her får udlignet noget af den varians, der ellers vil være i et spil som fodbold.

Det er svært at være uenig i - i hvert fald på den enkelte kamp.

Jeg syntes det giver mening i det længere perspektiv, da man her får udlignet noget af den varians, der ellers vil være i et spil som fodbold.
Når jeg mener at en akkumuleret xG ikke fortæller hvor mange chancer et hold har skabt, så er det fordi der er virkelig mange skabte chancer, som xG ikke tæller med. Definitionen er jo, at det er afslutninger der vurderes. Så når en spiller der står frit foran et tomt mål sparker et hul i luften på den aflevering han får, tæller den ikke med. Og det samme, hvis spilleren modtager bolden men tøver for længe med at afslutte, så det løber ud i ingenting. Men xG - og xGOT - er selvfølgelig det bedste vi har lige nu og man kan sagtens forsvare at sige, at når der ikke bliver afsluttet på mål, så er chancen for at score også 0,0.

Både og. En bedre afslutter som Franculino vil måske afslutte hårdere end en anden selvom bolden rammer samme sted inden for rammen. En hård afslutning med et kort aftræk vil være sværere at redde end en sløj afslutning efter for meget betænkningstid. Eskempelvis hans udligning mod os i ligakampen i Herning. Smask, uden betænkningstid, hvorimod det kan tænkes at PM/Serra lige skal bruge et splitsekund mere og ikke får samme slags afslutning, og selvom de skyder fra samme afstand og placerer den samme sted inden for rammen, og dermed samme xGOT, vil det være lidt nemmere for målmanden at komme i vejen.

xGOT tager ikke højde for selve afslutningskvaliteten, men udelukkende hvor den placeres i målet. Knaldhårdt ned i hjørnet fra 8 meters afstand giver det samme som en forkølet triller ned i hjørnet, som målmanden bare skal ligge sig på. Eller forstår jeg det ikke rigtigt? Så det vil alt andet lige betyde noget at FCM i efteråret havde så vild en angriber som Franculino.
Gode pointer! Det er svært at finde ud af, hvad der reelt tages højde for i diverse beregninger (og gratisdata er selvfølgelig aldrig guldmodellen). Jeg tror dog som minimum, at der tages ret godt højde for målmandens placering m.m., for ellers ville Serras første mål i Viborg jo ikke give 0,99 xGOT.

Jeg forholder mig nok egentlig bare til, at korrelationen mellem xGOT og faktiske mål generelt er meget høj på tværs af hold og ligaer, selv i gratisdata, men det kan selvfølgelig sagtens skjule nogle ting - fx Franculino-effekten.

Min kollega, der er statistikernørd og arbejder deltid for at få bedre tid til sin betting sideindtægt (speciale er 1. og 2. division i Danmark), har kørt 1000 simuleringer af de sidste runder og kan berolige mig med, at AGF tager guldet i 828 tilfælde, og VB rykker ned i 980 tilfælde.

Så med andre ord er der 172 måder det kan gå galt på...

FCM spillerne og trænerstaben kan simplethen ikke undgå at føle et voldsomt pres nu.
De har 7 + 1 kamp tilbage, og de kan i bund og grund ikke tåle at faile i én eneste af dem.
Hvis vi vinder i morgen aften, vil presset være gigantisk på søndag, og de må så småt overveje, om de skal lægge fuld fokus på pokalfinalen.
Hvis vi vinder og de taber ser det selvfølgelig meget svært ud for dem, men pga de to indbyrdes kampe vil de stadig kunne sige at de så absolut skal vinde de to. Dvs de skal også satse til sidst i kampen efter mod os hvis den står uafgjort. De har kun pokalfinalen tilbage udover Superligaen så der er jo ikke rigtig nogen grund til at spekulere i den finale før næstsidste runde hvor de så eventuelt vil hvile spillere.

Last edited:
Præmissen for den betragtning er, at xGOT ikke måler det, der er meningen med stat'en, nemlig afslutningskvalitet (og ikke chancestørrelse). Dit argument holder 100 procent, hvis man ser på xG, men det burde ikke holde vand ift. xGOT.
XGoT er en interessant størrelse. Hvis jeg skal presse den lidt, er der stadig noget med spillerens kvalitet.

Vi har en friløber, en boldmongol fra bageste geled vs en knivskarp afslutter.

Begge spillere løber mod målmanden og afslutter med en blød inderside mod egen højre side. Forskellen er, at boldmongolen bare afslutter og næsten er heldig fordi det er Lukas Lund han står overfor, men naturligvis får sin afslutning reddet. Den knivskarpe afslutter har forvirret målmanden i en grad så han springer til modsatte side og bolden triller stille og roligt i kassen.

Vil det give samme XGoT?

Last edited:
Både og. En bedre afslutter som Franculino vil måske afslutte hårdere end en anden selvom bolden rammer samme sted inden for rammen. En hård afslutning med et kort aftræk vil være sværere at redde end en sløj afslutning efter for meget betænkningstid. Eskempelvis hans udligning mod os i ligakampen i Herning. Smask, uden betænkningstid, hvorimod det kan tænkes at PM/Serra lige skal bruge et splitsekund mere og ikke får samme slags afslutning, og selvom de skyder fra samme afstand og placerer den samme sted inden for rammen, og dermed samme xGOT, vil det være lidt nemmere for målmanden at komme i vejen.

xGOT tager ikke højde for selve afslutningskvaliteten, men udelukkende hvor den placeres i målet. Knaldhårdt ned i hjørnet fra 8 meters afstand giver det samme som en forkølet triller ned i hjørnet, som målmanden bare skal ligge sig på. Eller forstår jeg det ikke rigtigt? Så det vil alt andet lige betyde noget at FCM i efteråret havde så vild en angriber som Franculino.
Mit bud er - uden at vide noget om det - at man kan korrigere for spillerens placering og målmandens ditto. Og man kan tage højde for hvor yderligt bolden sidder, samt hvor hårdt der sparkes. Men om afslutningen er resolut eller tøvende, om der er forpinte forfinte eller ej osv., kan jeg forestille mig ikke er med.

Mit bud er - uden at vide noget om det - at man kan korrigere for spillerens placering og målmandens ditto. Og man kan tage højde for hvor yderligt bolden sidder, samt hvor hårdt der sparkes. Men om afslutningen er resolut eller tøvende, om der er forpinte eller ej osv., kan jeg forestille mig ikke er med.
Og så skal man endelig tage højde for det system der bedømmer det hele. Er det et menneske (hvilket åbner for vilkårlige fortolkninger), eller er det en automatik/computeralgoritme (hvilket åbner for vilkårlige problemer med datagrundlaget, kameravinkler, hvilke præcise ting som koden tager højde for osv,)

Kan I alle sammen sove godt i nat?

matthew perry shut up GIF

Fascinerende at det udløser en du-har-skrevet-et-lorte-indlæg-emoji blot ved at stille modspørgsmålet "hvad nu, hvis det er os, der får karantænerne?" Følelserne hænger virkelig uden på tøjet i disse tider.
Du er med på, at det var tanken og ikke indlægget, jeg ikke kunne lide?
Måske det er dine følelser, der sidder udenpå 😉

Anyway. Misforståelse.

Mit bud er - uden at vide noget om det - at man kan korrigere for spillerens placering og målmandens ditto. Og man kan tage højde for hvor yderligt bolden sidder, samt hvor hårdt der sparkes. Men om afslutningen er resolut eller tøvende, om der er forpinte forfinte eller ej osv., kan jeg forestille mig ikke er med.

Der sidder vel en eller anden underbetalt mand i Indien og markerer på 3-4 faktorer, der så til sammen beregnes til en score. Det er ikke noget, der bruges mange sekunder på.

Latest posts

Back