New posts

Nyheder om andre klubber

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 110K
Nyheder om andre klubber

Fribs

Well-known member
Jeg har flere gange, tænkt at der er nogle nyheder om andre klubber, som er værd at snakke om herinde da de kan have indflydelse på os eller der er historie og følelser, som forbinder os.

Så jeg lægger ud med artiklen om EfB.
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...llion-underskud-efb-risikerer-konkurs/9766722
"Med et underskud på over 29 millioner kroner risikerer klubben simpelthen at gå konkurs."
"Videre står der, at der i budgettet for 2023 mangler otte millioner kroner for at dække likviditetsbehovet."

Jeg håber Esbjerg får vendt skuden og vender tilbage til suppen snart... Men sådanne nyheder tegner ikke godt.

Jeg håber Esbjerg får vendt skuden og vender tilbage til suppen snart... Men sådanne nyheder tegner ikke godt.

På den lange bane må det næsten være en fordel for deres fans, hvis klubben går konkurs og de amerikanske ejere fordufter.

Derefter skal der naturligvis et kæmpe genopbygningsarbejde i gang, men eksempelvis Lyngby har gennemgået den proces med succes.

Jeg har flere gange, tænkt at der er nogle nyheder om andre klubber, som er værd at snakke om herinde da de kan have indflydelse på os eller der er historie og følelser, som forbinder os.

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...llion-underskud-efb-risikerer-konkurs/9766722
"Med et underskud på over 29 millioner kroner risikerer klubben simpelthen at gå konkurs."
"Videre står der, at der i budgettet for 2023 mangler otte millioner kroner for at dække likviditetsbehovet."

Men til gengæld er det godt nyt i forhold til at slippe af med en amerikansk ejer der vælger at hente Peter Hyballa ind, for at komme tilbage i Superligaen. Magen til tonedøv ejer skal man sgu lede længe efter, og de får som fortjent hvis de taber en masse penge på deres investering i EFB. Men når de er ude, så kan man da ikke gøre andet end at drømme om Esbjerg tilbage i Superligaen, de var min bedstfars hold, så jeg har stor empati for dem - bare ikke for deres Amerikanske ejere.

Det er en helt sindssyg nedtur fra bronzemedaljer i '19 til at de kan ende i Danmarksserien ved en konkurs. Jeg går ud fra det betyder to rækker ned. Det er vel skrækeksemplet over dem alle på de her udelandske ejere så jeg er enig i at det på den lange bane sådan set godt kunne være en fordel for dem at gå konkurs og starte lidt forfra, men hvis de skal reddes fra konkurs af andre end de nuværende ejere kommer der vel under alle omstændigheder nogle nye.

Det er en af de store traditionsklubber med et stort fint stadion og en hel del fans og i et område hvor der ikke er andre Superliga klubber, så de ville være sjovere at have med oppe en så mange andre. Jeg tror så også at de af samme grund nok skal komme i Superligaen igen på et tidspunkt, men formentlig ikke med de nuværende ejere.

Men altså er det ikke bare konsekvensen hvis man 1: ikke rykker op, og 2: ikke finder en ny løsning (fx ny sponsor/investorer).

Ja så står de til at gå konkurs - men de kan jo nå at finde 117 løsninger inden da.
Jeg hader sådan en overskrift der. Og det var samme i AGF dengang med Kurt A. Men den diskussion orker jeg faktisk ikke igen.
Man står til at gå konkurs "HVIS MAN IKKE FINDER EN REDNINGSPLAN - og ikke rykker op" - ja.

Men altså er det ikke bare konsekvensen hvis man 1: ikke rykker op, og 2: ikke finder en ny løsning (fx ny sponsor/investorer).

Ja så står de til at gå konkurs - men de kan jo nå at finde 117 løsninger inden da.
Jeg hader sådan en overskrift der. Og det var samme i AGF dengang med Kurt A. Men den diskussion orker jeg faktisk ikke igen.
Man står til at gå konkurs "HVIS MAN IKKE FINDER EN REDNINGSPLAN - og ikke rykker op" - ja.
Det er lidt semantik måske, men jeg synes overskriften passer til artiklen: revisoren skriver at der er væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift. Der mangle otte millioner for at dække likviditetsbehovet. Man går selvfølgelig ikke konkurs hvis man finder penge nok, de er jo ikke gået konkurs endnu, men otte millioner er en hel del i andendivision og oprykning er vel ikke nok i sig selv. Der skal nok også skæres gevaldigt til hvis det ikke bare skal udsætte konkursen. Måske er ejerne endda ikke så kede af sådan en udvikling hvis de bare vil ud igen og så kan de sikkert trække noget fra i skat. Det er da konkursfare ellers skal man jo hen til lige inden de slukker lyset.

AGF var også i konkursfare. Jeg mener Hyldgaard sagde noget i retning af at han havde indstillet sig på det og Kurt Andersen kom ind i sidste øjeblik.

Det kan godt være vi bare opfatter ordet forskelligt, men jeg vil mene at hvis situationen er at man går konkurs hvis man ikke finder en redningsplanke så er man i fare for at gå konkurs.

Og kort efter den først nyhed kommer der da også en melding om at man forventer en løsning:

- Vores aktionærer arbejder hårdt på at finde en løsning, og det er vigtigt for mig at sige, at vi er fortrøstningsfulde omkring, at vi finder en løsning.
At tilførslen af de otte millioner kroner kun er et potentielt behov handler ifølge Jens Hammer om, hvorvidt Esbjerg spiller i 1. eller 2. division efter sommerferien.
- Det er det, man kalder worst-case scenario. De otte millioner er kun et behov, hvis vi ikke rykker op og dermed står med et 2. divisionsbudget igen, siger Esbjerg-bossen.

Det er lidt semantik måske, men jeg synes overskriften passer til artiklen: revisoren skriver at der er væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift. Der mangle otte millioner for at dække likviditetsbehovet. Man går selvfølgelig ikke konkurs hvis man finder penge nok, de er jo ikke gået konkurs endnu, men otte millioner er en hel del i andendivision og oprykning er vel ikke nok i sig selv. Der skal nok også skæres gevaldigt til hvis det ikke bare skal udsætte konkursen. Måske er ejerne endda ikke så kede af sådan en udvikling hvis de bare vil ud igen og så kan de sikkert trække noget fra i skat. Det er da konkursfare ellers skal man jo hen til lige inden de slukker lyset.

AGF var også i konkursfare. Jeg mener Hyldgaard sagde noget i retning af at han havde indstillet sig på det og Kurt Andersen kom ind i sidste øjeblik.

Det kan godt være vi bare opfatter ordet forskelligt, men jeg vil mene at hvis situationen er at man går konkurs hvis man ikke finder en redningsplanke så er man i fare for at gå konkurs.

Og kort efter den først nyhed kommer der da også en melding om at man forventer en løsning:

Jo men det er ligesom når man som menneske SKAL drikke vandt inden for 7-10 ca dage ellers DØR MAN!
Det betyder jo i princippet at vi alle er en uge fra at dø...

Alle regner med, at hvis det kommer dertil, hvor pengene slipper op, og EfB ikke rykker op, så finder man en mere deltids-konstruktion ift de professionelle ting. Men klart hvis man skal igennem en Lyngby-agtig konkurs, hvor kontrakter ophæves, og skal genskrives på nye vilkår etc, så er det noget andet.

Det er jeg med på

Jo men det er ligesom når man som menneske SKAL drikke vandt inden for 7-10 ca dage ellers DØR MAN!
Det betyder jo i princippet at vi alle er en uge fra at dø...
AGF er i konkursfare i det billede, men jeg vil nok mene at når der er en revisionspåtegning der siger at der er 'væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift' så er patienten kraftigt dehydreret og i fare for dø hvis der ikke tilføres væske. At der er gode chancer for at man kan finde noget vand gør ikke at patienten ikke er i livsfare.

For lige at blive i billedet siger Jens Hammer at de arbejder på højtryk og vender hver en sten for at finde en kilde. De 8 mio er det umiddelbare behov, men med et underskud på 30 mio lyder det som en midlertidig løsning.

De 30 mio i underskud er for et halvt år i 1. division og et halt år i 2. division, men det er jo en dobbelt AaB på et meget lavere niveau, hvordan retter de op på det selv med en oprykning? De må have brug for mere end 8 mio hvis det skal holde meget længere. Og uden oprykning som de halter lidt efter lyder det kritisk.

Underskuddet er også deroppe hvor jeg tænker det ikke er helt vildt attraktivt at overtage klubben og for de nuværende ejere er værdien måske mest i en skattefinte. Jeg håber da de finder en løsning og 8 mio findes jo i hvert fald nok lokalt, men man giver vel heller ikke lige 8 mio til klubben når den er ejet af en amerikansk rigmand. Jeg ved så heller ikke hvorfor han ikke dækker behovet, det er også bekymrede ift konkurs. Forhåbentlig bliver den købt af lokale kræfter.

Der står også lokale investorer klar i kulissen men de andre mener det er skambud der er kommet på klubben.

Summasummarum - måske de lader klubben gå konkurs pga. uenigheder og lader det koste det som det koster.
Hvor har du de informationer fra, er det de Amerikanske ejere der er utilfredse med de bud der er kommet? Det må jo i så fald betyde at de har indset at de ikke har evnerne til at drive EFB (langt om længe), og er på jagt efter en køber.

Hvis de er utilfredse med de bud der kommer, så må de jo se på det de prøver at sælge, når man køber en Superligaklub og fører den direkte ned i 2. Division, ved at drive den med hovedet oppe i røven, så har man ikke fortjent andet end skambud - klubben har jo ingen værdi lige nu, når man modregner den enorme gæld der ligger i den. Mon ikke de skulle være tilfredse med et bud på 1 kr. for at slippe ud af deres forpligtelser?

Og så må man håbe at Jens Hammer og bestyrelsen har lært af det her, og ikke igen hovedløst sælger klubben til en udenlandsk klaphat, uden sikkerhed for at de også har noget på spil. For det er vel fordi de amerikanske ejere har skruet ejerskabet sammen så de nærmest ingen risiko har, at de vælger at køre klubben på den måde.

Hvor har du de informationer fra, er det de Amerikanske ejere der er utilfredse med de bud der er kommet? Det må jo i så fald betyde at de har indset at de ikke har evnerne til at drive EFB (langt om længe), og er på jagt efter en køber.

Hvis de er utilfredse med de bud der kommer, så må de jo se på det de prøver at sælge, når man køber en Superligaklub og fører den direkte ned i 2. Division, ved at drive den med hovedet oppe i røven, så har man ikke fortjent andet end skambud - klubben har jo ingen værdi lige nu, når man modregner den enorme gæld der ligger i den. Mon ikke de skulle være tilfredse med et bud på 1 kr. for at slippe ud af deres forpligtelser?

Og så må man håbe at Jens Hammer og bestyrelsen har lært af det her, og ikke igen hovedløst sælger klubben til en udenlandsk klaphat, uden sikkerhed for at de også har noget på spil. For det er vel fordi de amerikanske ejere har skruet ejerskabet sammen så de nærmest ingen risiko har, at de vælger at køre klubben på den måde.
Rygter fra det lokale miljø men en hurtig google-søgning viser det har været fremme flere gange. De har også stadig lokale med i ejerkredsen men på en minoritetsandel og derfor udenfor maksimal bestemmelse.

Her er en artikel fra januar som dog nævner en kombi https://bold.dk/fodbold/klubber/esbjerg-fb/nyheder/dansk-og-norsk-rigmand-vil-koebe-esbjerg

Lidt længere omkring forløbet i april https://www.tipsbladet.dk/nyhed/generelle/efb-i-fare-giftig-konflikt-truer-klubbens-fremtid

Sponsorerne er også løbet deres vej https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...pgoer-lurer-amerikanske-ejere-skal-ud/9256271

Jeg vil gerne høre historien når der er ro på. En gruppe spillere med fòr gode vilkår og manglende arbejdsmoral - nogle i stil med AGF ved nedrykning #1.

Hyballa var tænkt som fix på den udfordring. Men det kostede for meget og nu er klubben økonomisk i knæ

8 mio for at sikre fortsat drift, det er en stor mundfuld, især fordi en investering i udvikling kommer ovenpå.

Som jeg læser det har de opgivet overhovedet at søge en ny licens fordi der er så meget kaos med klubbens økonomi, så det ville være nødløsninger og ikke holdbart i det lange løb.
OK, på den måde, det lød som om de bare ville ned og starte lidt forfra. Det koster måske at søge og de ved allerede de får et afslag, så de har valgt bare at tage turen ned.

Det synes jeg sgu alligevel ikke man har hørt om før, en klub der frivilligt vælger at rykke ned, inden sæsonen er afgjort fordi man i bestyrelsen har haft hovedet oppe i røven, da der skulle udføres Due diligence på den udenlandske ejer:
Nu er den jo også lidt gratis, da de er 6 point under stregen med 14 mål dårligere målscore end Hobro, med to kampe tilbage. De var allerede i praksis rykket ned.

Back