New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 341
  • Views Views: Views 24K
Den store tribune-tråd
Nå det var det som banneret gik ud på - Nysir m.fl. er utilfredse med politiets ageren omkring fanmiljøet.

Må indrømme jeg ikke troede Politiet gik og noterede folk i nattemiljøet - altså medmindre de lavede noget de ikke måtte?

Vi oplever i stigende grad, at Østjyllands Politi ikke alene retter sig mod konkrete handlinger, men mod miljøet generelt. Det skaber en oplevelse af, at tilknytning til de stemningsskabende miljøer - herunder især Nýsir og Aarhus Yngste (fangrupperinger, red.) - i sig selv er blevet gjort mistænkelig og til et problem i bybilledet. Det gælder blandt andet, når personer med tilknytning til miljøet opsøges i nattelivet og noteres. Det bidrager til en oplevelse af kriminalisering, hvor tilknytning til miljøet i sig selv synes at blive behandlet som noget mistænkeligt.

Undskyld men er det ikke lidt selvhøjtidligt, hvis man forventer, at man skal bestemme hvor Politiet opholder sig? Det lyder mest som om man vil have fred og ro til at begå ulovligheder eller :unsure:
Btw. så står Politiet vel stadig over AGF i bestemmerrækken - at der så må formodes et vist samarbejde, det er en anden sag.

Det gælder også, når bestemte personer nægtes adgang til eller ophold omkring tribunen trods aftaler med AGF, og når udmeldte linjer ikke altid efterleves i praksis. Der er eksempler på, at politiet forud for en kamp tilkendegiver, at de vil holde sig på langsiden under kampen, men alligevel ender med at troppe op bag vores tribune.

Der var forresten også en pyro-bøde efter kampen mod Bif på kr. 60.000.

Det er kun kr. 6 pr. tilskuer, når der er ca. 10.000

Det er billigt for mit vedkommende. Jeg tror, jeg inhalerede, hvad der svarer til halvanden pakke Rød Cecil inde under det der mareridtsfremkaldende plastikhalløj.

Må indrømme jeg ikke troede Politiet gik og noterede folk i nattemiljøet - altså medmindre de lavede noget de ikke måtte

Som tidligere nævnt er jeg generelt ikke en af de der ACAB-helte. Men jeg kan fortælle dig og resten herinde, at man i hvert fald for 15-20 år siden så dybt chokerende ting fra dansk politi når man var en aktiv del af det uofficielle fodboldfanmiljø. Inklusiv ting i privat og nattelivet langt fra stadion og inklusiv proaktivt opsøgende hævnaktioner imod grupper og enkeltpersoner i perioder efter der havde været lovovertrædelser i forbindelse med fodboldkampe (pyro osv.).

Jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige om det stadigvæk forholder sig sådan, men noget kunne jo desværre tyde på det.

Nå det var det som banneret gik ud på - Nysir m.fl. er utilfredse med politiets ageren omkring fanmiljøet.

Må indrømme jeg ikke troede Politiet gik og noterede folk i nattemiljøet - altså medmindre de lavede noget de ikke måtte?

Undskyld men er det ikke lidt selvhøjtidligt, hvis man forventer, at man skal bestemme hvor Politiet opholder sig? Det lyder mest som om man vil have fred og ro til at begå ulovligheder eller :unsure:
Btw. så står Politiet vel stadig over AGF i bestemmerrækken - at der så må formodes et vist samarbejde, det er en anden sag.

Generelt er jeg modstander af, når politiets metoder ikke følger bogen. Om det er tilfældet her er svært at læse ud fra et enkelt partsindlæg. Min sympati for fanmiljøet ligger dog på et meget lille sted, sålænge der åbentlyst begås ulovligheder. Fanmiljøet kan jo til at starte med undlade pyroteknik, stoffer (hvad jeg formoder også er et problem) og andre ulovligheder. Når de opfører sig efter bogen, kan de få min sympati.

Generelt er jeg modstander af, når politiets metoder ikke følger bogen. Om det er tilfældet her er svært at læse ud fra et enkelt partsindlæg. Min sympati for fanmiljøet ligger dog på et meget lille sted, sålænge der åbentlyst begås ulovligheder. Fanmiljøet kan jo til at starte med undlade pyroteknik, stoffer (hvad jeg formoder også er et problem) og andre ulovligheder. Når de opfører sig efter bogen, kan de få min sympati.
Det gælder stort set i alle livets forhold for mig: spil efter reglerne, ellers mister du retten til at øffe. Det er grundpræmissen i et demokrati, at du kan ændre det ved at spille inden for rammerne af det tilladte.
De behøver ikke engang være 100% regelrette, de skal bare overholde rammeaftalen, kunne man kalde det.

For mig at se er der i øvrigt intet som helst underligt i, at hvis du begår lovovertrædelser rutinemæssigt (hver kamp), så er du på politiets radar på en helt anden måde end ellers. Du er jo således blevet det, der i pressen hedder "kendt af politiet". Det bør man aldrig have ambitioner om at være.

Derudover giver det sig selv, at politiet jo altså også skal spille inden for rammeaftalen. De skal ikke være opsøgende og optrappende. At være tilstede i nattelivet er IKKE optrappende.

Som tidligere nævnt er jeg generelt ikke en af de der ACAB-helte. Men jeg kan fortælle dig og resten herinde, at man i hvert fald for 15-20 år siden så dybt chokerende ting fra dansk politi når man var en aktiv del af det uofficielle fodboldfanmiljø. Inklusiv ting i privat og nattelivet langt fra stadion og inklusiv proaktivt opsøgende hævnaktioner imod grupper og enkeltpersoner i perioder efter der havde været lovovertrædelser i forbindelse med fodboldkampe (pyro osv.).

Jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige om det stadigvæk forholder sig sådan, men noget kunne jo desværre tyde på det.

Nu stikker jeg nok hånden i en hvepserede :)

Først vil jeg dog lige sige at politiet ikke skal opfører sig sådan, og vil ikke betvivle at der også er brodne kar i politiet, og at disse episoder sker. De skal også opfører sig efter bogen.

Når det er sagt. Jeg har været en del (ikke centrum) af den officielle fanscene. i nogenlunde samme tid som dig, og jeg har ALDRIG oplevet dette. Derfor syntes jeg også at man som gruppe skal kigge en smule indad.
Der må være en eller anden grund til at man som gruppe oplever disse ting, måske fordi man som gruppe også selv går over grænsen til tider. Det samme som dengang, som nu..

Vores hardcore fans, med alt det gode de gør (og det er meget), så er de ikke de blødeste lam i folden.

Derfor er det ikke okay at dem som ikke laver balladen/provokere osv. skal stå til måls for opførslen, men jeg tror det er en psykologisk effekt, at man som gruppe bliver taget til indtægt for nogens ageren i selvsamme gruppe - Det sker alle steder i samfundet og globalt... Desværre.

Enig-knappen mases i bund her !!!

Overhold love og regler, betal din skat, pas dit arbejde (medmindre du ikke kan grundet sygdom eller lignende) og hold din evt. religion for dig selv…
Så har du min sympati og så må du også øffe 💪🏼🥳

Overhold love og regler, betal din skat, pas dit arbejde (medmindre du ikke kan grundet sygdom eller lignende) og hold din evt. religion for dig selv…
Så har du min sympati og så må du også øffe 💪🏼🥳

Jeg har den lidt gammeldags holdning, at jeg forventer politiet skal være bedre til at overholde landets love - fra retsplejeloven over straffeloven til retsgrundsætninger om saglighed og fravær af magtfordrejning - end både almindelige borgere og småkriminelle, inkl. pyroteknik-afficionados.

Derfor er problemet med politifolk, der tager deres grudges med fra fodboldkampe til usaglig magtanvendelse i nattelivet, større end problemet med unge mennesker, der fyrer romerlys af på stadion.

Hvorfor er de meget rigide "spil efter reglerne" holdninger primært vendt efter borgerne og ikke politiet? Det er da LANGT vigtigere at politiet - statens organ med voldsmonopol - opfører sig ordentligt end borgerne.

Politiet har en vigtig rolle og bærer et kæmpe ansvar og har derfor fået meget vide beføjelser til at løfte det ansvar og derfor er det ekstra vigtigt de bliver indenfor de beføjelser.

Jeg bliver ærlig talt lidt chokeret over en holdning om at man som gruppe skal se indad når ens rettigheder bliver krænkede! I et retssamfund behandler man alle ens i henhold til retsplejeloven - uanset hvad man ellers har lavet. Og at blive opsøgt og chikaneret af politiet ER at få krænket sine rettigheder.

Det er vigtigt man er efter magten og sørger for de spillere indenfor reglerne. Og især de seneste års episoder taget I mente; eks. når nemt identificerbare betjente tæver løs på borgere som var de en fastelsvnstønde desværre ikke kan undersøges af DUP da de som de eneste i landet ikke kunne finde ud af hvem det var.

Jeg har den lidt gammeldags holdning, at jeg forventer politiet skal være bedre til at overholde landets love - fra retsplejeloven over straffeloven til retsgrundsætninger om saglighed og fravær af magtfordrejning - end både almindelige borgere og småkriminelle, inkl. pyroteknik-afficionados.

Derfor er problemet med politifolk, der tager deres grudges med fra fodboldkampe til usaglig magtanvendelse i nattelivet, større end problemet med unge mennesker, der fyrer romerlys af på stadion.

Dette er jeg også enig i, lige som jeg er enig i Stone Colds og Odontens positioner.
Balancen er svær, tænker jeg, fordi alle jo er mennesker med følelser og oftest med følelsen af, at det jeg føler er det mest rimelige at føle 🙄 uanset om jeg er betjent eller afficionado fodboldfan.
Grundlæggende er det hele ok, hvis det du har gang i, ikke intentionelt skal skade, berøve eller nedgøre andre. (Ja, og hvor er den grænse, hvis man “bare vil have det lidt sjovt”?)

En af mine unger blev engang knaldet i en butik for at have stjålet noget ganske banalt. Tilbageholdt og afhørt. Vi var til samtale i kommunen hos en socialrådgiver. Det var en rigtig god oplevelse: hun kunne til min unge podes store overraskelse med stor præcision fortælle hvor hun opholdt sig hvornår og hvem hun var sammen med. Det var fordi det “selskab” ungen var begyndt at frekventere var et, der løbende påkaldte sig og krævede politiets opmærksomhed. Så socialrådgiveren kunne fortælle, at hvis ungen valgte at fortsætte i det selskab var hun egentlig ok med det, men så ville det uværdigt og naturligvis betyde større opmærksomhed fra politiets side, også overfor ungen. Det “selskab” der var tale om, havde også stærke fortællinger om at være overvåget og urimeligt meget i politiets søgelys.
Om det var urimeligt ved jeg faktisk ikke - det svar afhænger nok af, hvem der bliver spurgt.

Hvorfor er de meget rigide "spil efter reglerne" holdninger primært vendt efter borgerne og ikke politiet? Det er da LANGT vigtigere at politiet - statens organ med voldsmonopol - opfører sig ordentligt end borgerne.
Det er vel vendt begge veje, men også et lille ønske om at "gruppen" også kigger indad for at se på løsningen.
Og det er ikke Vigtigere at Politiet opfører sig ordentligt, det er LIGE vigitgt.
Politiet har nogle beføjelser man som almindelig borger ikke har til at "bestemme".

Politiet har en vigtig rolle og bærer et kæmpe ansvar og har derfor fået meget vide beføjelser til at løfte det ansvar og derfor er det ekstra vigtigt de bliver indenfor de beføjelser.
Enig. Men det betyder ikke man som gruppe må opfører sig som man vil, uden at det har en konsekvens?

Jeg bliver ærlig talt lidt chokeret over en holdning om at man som gruppe skal se indad når ens rettigheder bliver krænkede! I et retssamfund behandler man alle ens i henhold til retsplejeloven - uanset hvad man ellers har lavet. Og at blive opsøgt og chikaneret af politiet ER at få krænket sine rettigheder.
Hvad består chikanen i, i nattelivet? Helt konkrete eksempler.. For hvis det bare er at de henvender sig og gør opmærksom på at de er der, så har jeg intet imod det - for så er det netop fordi man som gruppe er noteret i bogen. Igen savner jeg bare en lille bitte smule selvindsigt fra gruppen.

Det er vigtigt man er efter magten og sørger for de spillere indenfor reglerne. Og især de seneste års episoder taget I mente; eks. når nemt identificerbare betjente tæver løs på borgere som var de en fastelsvnstønde desværre ikke kan undersøges af DUP da de som de eneste i landet ikke kunne finde ud af hvem det var.
Det er naturligvis ikke okay - og der skal være konsekvens der også..

Igen er jeg bare nød til at sige at NOGEN gange, så ender man i den situation fordi man ikke lytter til politiets anvisninger.
- For mig handler det bare om den påtagede offer rolle fra "Fansnes" side, uden at se på de selv er en del af problemet, og de også har et STORT ansvar i at de som gruppe er endt i politiets søgelys, også uden for kampene.

Jeg synes da, de fleste skriver, at Politiet som udgangspunkt skal holde sig inden for deres beføjelser. Naturligvis skal politiet spille efter reglerne og opføre sig ordentligt. Jeg synes dog ikke, det er entydigt ud fra Nysirs skriv, at politiet ikke spiller efter reglerne.

For mig bunder min holdning i, at jeg ikke ser på fanscenen som en uskyldig gruppe, som politiet forfølger uretsmæssigt. Der er ikke tale om fredelige demonstranter foran den amerikanske ambassade. Der er efter min bedste overbevisning tale om en organiseret gruppe mennesker, hvor nogle i hvert fald er på den forkerte side af loven, og hvor man ved, at unge mennesker kan udvikle sig i en uheldig retning (ikke, at det er givet - men se blot på Brøndby). Derfor synes jeg, det er helt rimeligt, at politiet er obs på hele gruppen.

Nysirs skriv er et partsindlæg. Det er næppe 100% objektivt, men de kan selvfølgelig sagtens have en pointe. Jeg synes bare det klinger hult, at man brokker sig over politiets arbejde, hvis man som gruppe åbentlyst begår kriminalitet søndag efter søndag (her tænker jeg på mere end romerlys).

Hvis politet har anledning til at mistænke en person for at begå kriminalitet (det kan være at tage stoffer eller sælge stoffer) i hverdagen, så synes jeg kun det er rimeligt, at de har ham på radaren i nattelivet også. Man kan altid diskutere metoder, men hvis politiet f.eks. mistænker medlemmer af Nysir for at tage stoffer (hvad jeg ret beset ikke aner, om er tilfældet), så synes jeg faktisk, det er rimeligt, at de er ekstra obs på dem i nattelivet. Det vil jeg forvente står i jobbeskrivelsen.

Så er det givetvis et element af 'guilty by association' for medlemmer af Nysir og andre fraktioner, som ikke gør noget galt. Det er selvfølgelig uheldigt, og det er synd for de fans, som generes uden grund. Men for mig at se, er det primært de medlemmer, der begår kriminalitet, som bærer ansvaret herfor. Ikke politiet. Så må man fjerne sig fra den association, hvis man føler sig forfulgt. Jeg forventer også, at politiet holder ekstra øje med folk, der omgås rockere, uden selv at være rockere. De er i risikozonen for at udvikle sig til at være rockere.

Nb. Ovenstående er skrevet med den antagelse, at der begås anden kriminalitet end romerlys i den århusianske fanscene og at der er brodne kar blandt medlemmerne af Nysir mm. Det aner jeg ret beset intet som helst om. Hvis det ikke er tilfældet, og hvis medlemmerne af Nysir og den øvrige Århusianske fanscene spiller efter reglerne og opfører sig ordentligt, skal politet selvfølgelig ikke chikanere dem. Det er bare ikke det indtryk, jeg har.

Og det er ikke Vigtigere at Politiet opfører sig ordentligt, det er LIGE vigvigt
Helt og aldeles uenig! Med større magt kommer større ansvar!

Enig. Men det betyder ikke man som gruppe må opfører sig som man vil, uden at det har en konsekvens?
Naturligvis ikke. Bryder man loven må man efterforskes og dømmes i henhold til retsplejeloven - ikke efter hvad politiet lige synes.

Hvad består chikanen i, i nattelivet? Helt konkrete eksempler.. For hvis det bare er at de henvender sig og gør opmærksom på at de er der, så har jeg intet imod det - for så er det netop fordi man som gruppe er noteret i bogen. Igen savner jeg bare en lille bitte smule selvindsigt fra gruppen.
Det er sådan set ligemeget om du har noget mod det eller ej. Der er forsamlings- og foreningsfrihed i det her land. Endda beskyttet af grundloven. At politiet retter henvendelse mod borgere alene af den årsag at de er set i en forsamling og i øvrigt i en helt anden kontekst er ikke ok. Politiet må i øvrigt heller ikke overvåge borgere for sjov ligesom du og jeg ikke må.

Som det er nævnt før I de her diskussioner så har politiet opført sig langt uden for deres beføjelser overfor fodboldfans i mange år og de har fået lov fordi fans som grupper har meget lidt magt og social kapital. Fangrupper bryder i øvrigt ofte loven (fyrværkeri, skrald, larm, pis i hækken osv) hvilket åbenbart fratager dem basale rettigheder hos en stor del af befolkningen, så risikoen for back-lash har været minimal.

Det var først da ham hjelmen høvlede løs med sin knippel på video der kom bare lidt modstand. Og er man i tvivl var det helt udenfor nummer og tæt på en straffesag for vold. Hvis altså DUP kunne identificere ham...

Der er altså nogle grundlæggende principper på spild som er gledet i alvorlig grad og det bekymrer mig helt grundlæggende og min tiltro til politiet (som entitet) er i flere andre henseender også blevet svækket voldssomt de seneste år.

Fanmiljøet kan jo til at starte med undlade pyroteknik, stoffer (hvad jeg formoder også er et problem) og andre ulovligheder. Når de opfører sig efter bogen, kan de få min sympati.

Hvorfor bliver folk ved med at nævne stoffer? Har der været en større fangst af narko på stadion, der er gået mig forbi?
Det er som om man forsøger at pådutte fanmiljøet lidt ekstra kolorit, for bedre at kunne forsvare sin modstand.

Jeg er ikke naiv eller blind, for selvfølgelig er der folk der tager stoffer, men er der grund til at tro, at problemet skulle være større end hos 3G på Århus Katedralskole eller et hvilket som helst andet ungdomsmiljø?

Helt og aldeles uenig! Med større magt kommer større ansvar!
Tjaa.. Ikke enig. Og det er jo fair :)

Naturligvis ikke. Bryder man loven må man efterforskes og dømmes i henhold til retsplejeloven - ikke efter hvad politiet lige synes.
Gør de det? Eksempel?

Det er sådan set ligemeget om du har noget mod det eller ej. Der er forsamlings- og foreningsfrihed i det her land. Endda beskyttet af grundloven. At politiet retter henvendelse mod borgere alene af den årsag at de er set i en forsamling og i øvrigt i en helt anden kontekst er ikke ok. Politiet må i øvrigt heller ikke overvåge borgere for sjov ligesom du og jeg ikke må.
Ja de må forsamles, men der er ingen regler for at politiet ikke må henvende sig -også uden mistanke. Du har endda stadig pligt til at oplyse navn, adresse osv. Også selvom du føler det er uretfærdigt.
Så kan man diskutere om det er ordentligt eller OK, men ifølge loven må de godt.
De må ikke visitere uden mistanke eksempelvis, og derfor jeg mangler lidt svar på hvad Chikanen reelt er, som er uden for deres beføjelser? (Her snakker vi uden om stadion, men i nattelivet)

Som det er nævnt før I de her diskussioner så har politiet opført sig langt uden for deres beføjelser overfor fodboldfans i mange år og de har fået lov fordi fans som grupper har meget lidt magt og social kapital. Fangrupper bryder i øvrigt ofte loven (fyrværkeri, skrald, larm, pis i hækken osv) hvilket åbenbart fratager dem basale rettigheder hos en stor del af befolkningen, så risikoen for back-lash har været minimal.
Du kan sagtens finde eksempler på dårligt politiarbejde, og politi folk der er gået for langt.. Men er det enkelte individer eller gruppen? Husk at Politiets retningslinjer gælder, så hvis de beder dig finden en anden vej rundt om stadion, så gør man det, og begynder ikke at diskutere og ignorere.. (konkret eksempel)

Det var først da ham hjelmen høvlede løs med sin knippel på video der kom bare lidt modstand. Og er man i tvivl var det helt udenfor nummer og tæt på en straffesag for vold. Hvis altså DUP kunne identificere ham...
Enig.. Idiot og alt for langt.. Skulle dømmes imo.

Der er altså nogle grundlæggende principper på spild som er gledet i alvorlig grad og det bekymrer mig helt grundlæggende og min tiltro til politiet (som entitet) er i flere andre henseender også blevet svækket voldssomt de seneste år.
Mangler stadig eksempler på at det er som gruppe politiet går for langt, eller om det er enkelte sager... Igen, så har Politiet beføjelser som borgere ikke har, og deres ord er altså gældende. Noget som mange efterhånden virker til at have glemt i opdragelsen.

Men er det enkelte individer eller gruppen?
Nu nøjes jeg lige med den her, for jeg tror vi kan diskutere hele dagen uden at blive enige, og det bliver som regel kedeligt for alle andre 😄

Mht. til ovenstående så er sidste års mange eksempler på kolleger der beskytter (tæskehold i Vejle der bare forsvandt?) og DUP der helt åbenlyst ikke varetager deres arbejde med til at jeg ser det som et gruppeproblem og ikke "bad apples". Jeg ser en kultur hvor der bliver set stort på regler "for vi er på de gode side" og i den kultur kan de forkerte typer lave kæmpestor skade. Og når der så ikke er en instans til at holde dem til ansvar ser jeg et generelt problem.

I det hele taget er jeg tilhænger af ideologien om at vi ikke skal lede efter menneskelige fejl, men huller i systemer der tillader menneskers fejl at blive et problem.

Nu nøjes jeg lige med den her, for jeg tror vi kan diskutere hele dagen uden at blive enige, og det bliver som regel kedeligt for alle andre 😄

Mht. til ovenstående så er sidste års mange eksempler på kolleger der beskytter (tæskehold i Vejle der bare forsvandt?) og DUP der helt åbenlyst ikke varetager deres arbejde med til at jeg ser det som et gruppeproblem og ikke "bad apples". Jeg ser en kultur hvor der bliver set stort på regler "for vi er på de gode side" og i den kultur kan de forkerte typer lave kæmpestor skade. Og når der så ikke er en instans til at holde dem til ansvar ser jeg et generelt problem.

I det hele taget er jeg tilhænger af ideologien om at vi ikke skal lede efter menneskelige fejl, men huller i systemer der tillader menneskers fejl at blive et problem.

Så lad os stoppe den med den :) Vi er ikke enige i det hele.. Men enig i at DUP er et problem :)

Hvorfor bliver folk ved med at nævne stoffer? Har der været en større fangst af narko på stadion, der er gået mig forbi?
Det er som om man forsøger at pådutte fanmiljøet lidt ekstra kolorit, for bedre at kunne forsvare sin modstand.

Jeg er ikke naiv eller blind, for selvfølgelig er der folk der tager stoffer, men er der grund til at tro, at problemet skulle være større end hos 3G på Århus Katedralskole eller et hvilket som helst andet ungdomsmiljø?

For mit eget vedkommende er det blot en antagelse - hvilket jeg også ekspliciterer ret tydeligt. Jeg gætter på, stoffer er en del af det, der holdes øje med - men jeg ved det ikke.

Jeg skal ikke kunne sige, om det eventuelle problem er større i fanmiljøet end på Århus Gymnasium. Men jeg kan forestille mig, at politiet er bekymrede for, udfordringer med stoffer i fodboldmiljøet (generelt - ikke kun hos Nysir) hurtigere kan eskalere til andre former for kriminalitet eller større grad af afhængighed end tilsvarende udfordringer på Århus Katedralskole. Jeg kan også forestille mig, at politiet ikke har den samme indsigt i potentielt stofmisbrug i en gymnasieklasse, som de har i det potentielle misbrug i fanmiljøet.-

Spot on. Det er naturligvis langt værre at politiet går "lidt over stregen" end at fodboldfans gør det. Det er rystende at der er folk herinde som tydeligvis ikke mener det.

Det kan altså ikke passe, at bare fordi man har lavet en småovertrædelse af ordensbekendtgørelsen eller lignende, så har man per definition mistet sin ret til at stille spørgsmålstegn ved politiets arbejde. Det lyder jo som om det oprigtigt er den holdning mange herinde har.

Latest posts

Back