New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 155K
Den store økonomitråd

Dichio

Experienced member
I de sidste 3 ?r har jeg haft den opfattelse at AGF burde kunne komme i slutspil hvert andet ?r - jeg er efter at have kigget klubbernes ?konomi efter desv?rre n?et frem til at det mest realitiske er ca. hvert 3. ?r.

FCK, FCM og BIF er lys?r foran os andre ?konomisk.

FCN har med talenter et budget p? 70-75 mio og dermed ca. 25 mio mere end AaB, AGF og OB, der stort set alle ligger meget lige med knap 50 mio.

Derfor er det ikke s? m?rkeligt, at FCN i 8 af sidste 9 ?r er sluttet i top 6, OB 1 gang i samme 9 ?r, mens AGF er sluttet to gagne i top 6 p? 10 ?r, AaB har v?ret i top 6 hele 6 gange p? 10 ?r - dog tabt pusten og kun en gang sidste tre ?r.

Det er tankev?kkende at AaB og is?r FCN begge har v?ret markant bedre til talentarbejdet end OB og AGF.

Her ses FCNs flotte stime i top 6 hvert ?r: FC Nordsj?lland, s?soner, statistik fra superligaen - SuperStats

Vi alts? 4 klubber der ?konomisk og spillerm?ssigt er fast del af top 6 qua deres st?rre muskler.

Klubberne under AaB, AGF, OB - er slet ikke s? langt bagefter: Randers, Esbjerg, S?nderjyske og til dels Horsens, der via en masse transfersalg af bl.a. Sanneh osv har kapatiliseret flere l?nkroner.

Stort set hvert ?r overrasker en af dem, nogen gange to hold, og kommer i top 6. sidste ?r EfB, forrige ?r Horsens, S?nderjyske snuppede s?lv, Randers har gjort det...

Derefter st?r kampen om den sidste plads mellem 3 stort set j?vnbyrdige klubber i AaB, AGF og OB.

Unders?gelser af budgetter 17 -18 viser AGF har st?rre l?nbudget af de 3. Jacob Nielsen sagde i en Mediano podcast sommeren 2018, at AaB har overhalet AGF med henvisning til at AaB havde hentet spillere som Rinne, Okore, Kusk og Lucas A - spiller som vi (AGF) slet ikke er i n?rheden af at hente.

Oveni den h?je l?n der sl?r vores Backmann, Sana, YT, Tingager, PM osv.

Det er n?rmest umuligt at udlede OBs spillerl?nninger pga det er sovset ind i koncern-regnskabet. Men Steen Houmann der har analyseret alle superligaklubber ansl?r 40 mio ud fra n?rmere beregninger man kan l?se om p? hans side - alts? det samme som de 42 mio AGF er ansl?et til.

Hvor om alting er, s? er de 3 klubber meget t?t uanset hvad. Ogs? n?r man kigger konkret navnene i spillertrupperne. Hvor man dog synes det halter lidt for AGF ift st?rste profiler. Se nedenfor.

Konkrete transfers i agf, ob, aab, fcn
N?r vi kigger p? transfervinduet er der enten noget galt med PCs evner og eller vores realistiske dr?mme.

AaB hentede ud over de 4 (kusk, rinne, okore, lucas a) til ialt 20 mio, ogs? en st?rk angriber i Gronningen (18 m?l i 54 kampe i ?resdivision - noget over norsk fodbold). Vi hentede PM.

OB hentede Kadrii, da vi hentede Mmaee og derefter PM. Jeg ville helst have haft Kadrii.
Ved godt der ogs? er noget med spillestil...
OB har lige hentet det unge talent Michaelsen kender fra Hammarbytiden - Sander Svendsen, der har lavet 4 m?l i 4 kampe. Et talent der debuterede hos storklubben Molde som 15 ?rig og fik 80 kampe og 20 m?l inden han blev 20.

OB har ogs? hentet Jebali, der har spillet i Elfsborg og Rosenborg og handlet to gange for 8 og 11 mio.

OB hentede for to ?r siden Helenius da han var st?rk i Snif (foran AGF fx ?), vi henter ham som "affald" i OB nu (hvor de henter Sander Svendsen og Jebali)
Ved godt Helenius var hentet til start-11 af OB og i AGF hentet som gardering/konkurrent. Men alligevel...

FCN henter Kian Hansen - vi henter Tingager eller v?rre forl?nger med Julle.
De snupper Mads D?hr - der slog Munksgaard af i FCM.

Det ser i hvert fald ikke ud til at PC har flere l?n-kroner at arbejde med - tv?rtimod.

Ikke mange fra AGF i en f?lles start 11 (ob, agf, aab)
Pr?v at tage AaB, OB, AGFs trupper og sammens?t bedste start-11, synes ikke vi er st?rkere.  Pr?v selv efter...

Jeg har valgt

Rinne (A-landsholdet i Sverige)

Ryan Laursen
Backmann (forudsat han er skadesfri og i topform)
Leeuwin (200 kampe i ?resdivision for bl.a. Utrecht)
Barret (faktisk lige s? mange m?l og ass som H?jer som jeg ser t?t p? ham)

Drachmann
Tverskov
Lucas A

Kusk (lidt udsk?ldt pga manglende defensiv men 5 m?l og 8 ass - sidste ?r)
Sander Svendsen (lige fyldt 22, 80 kampe og 20 m?l i Molde inden 20 ?r)
Kadrii

Ialt 6 fra OB, 4 fra AaB og Backmann fra AGF.

Okore med 8 landskampe og 40 kampe for Aston Villa i gammel stil og topform, sl?r naturligvis Backmann af, men lidt sentimental fan m? man v?re og have Batman med. Tingager er ogs? med som bobler.

Af boblere til midtbane og kanter: har alle tre klubber mange unge p? vej - hos os NP, Amini, Jon Dagur, Bundu, men vi har nok en tendens til at romantisere vores egen som ikke er s? meget bedre end OB og AaBs som vi ikke har fulgt s? meget.  Troels Kl?ve er dog vildt formst?rk og vel den som presser sig mest p? til en f?lles start 11.

I front er der h?rd konkurrence mellem megatalentet Sander Svendsen og Tom Van Wert med 250 kampe og 100 m?l (havldelen i ?resdivision), og senest ca.  60 kampe og 20 m?l i Groningen.

PM m? med sin karriere prim?rt i Norge og dansk 1 div v?re tilfeds med evt. 4 valg efter Jebali, der har spillet topklubben Elsborg og efter 20 m?l i 60 kampe blev solgt til Rosenborg for 8 mio, som hurtigt efter solgte ham for 11 mio til udlandet.

Issam Jebali - Wikipedia, den frie encyklop?di

Konklusion
S? det er ikke s? m?rkeligt transfer indk?b, de st?rste profiler, talentarbejdet i AaB og is?r FCN eller budgetterne at AGF har sv?rt ved at leve op til vores urealistiske forventninger om top 6 (ogs? mine egne indtil i dag).

Hvert 3. ?r i top 6 plus/minus m? v?re tilfredsstillende.

Kigger man p? klubbernes budget er der st?rre risiko for at blive overhalet af  nr 8-9-10: Randers, S?nderjyske og EfB der m?ske er ca. 10-12 mio efter - end overhale FCN p? 4. pladsen, der er 25 mio foran os.

Selv  nr 11: Horsens er t?ttere p? os ?konomisk end vi er p? FCN.

S? i en skidt s?son hvor to af de mindre overrasker, er det acceptabelt at slutte nr 9. Ikke fedt. Men virkeligheden.

I en god s?son slutter vi 5-6-7.

Ambitioner
Jeg synes dog AGF alligevel skal sigte h?jt og have som ambition at komme i top 6 hvert ?r - vel vidende det ikke sker mere end hvert 3. ?r.  Bare vi er realistisk om at n?r vi g?r efter top 6 har vi sat barren h?jt. Og at nr 8-10. er okay ogs?.

AaB og OB m? have samme - og lide sk?bnen at fejle ofte.

Vi kan ogs? v?re sikre p? at b?de Randers, S?nderjyske, EfB og Horsens g?r efter top6.

Hobro, Lyngby og Sif skal v?re ekstremt heldige for at komme i top 6 med endnu lavere ?konomi. David Nielsen har dog vundet medaljer med de kongebl? og Hobro nr 7 et ?r og Snit blev nr 5 i 2011. Bolden er trods alt stadig rund...

Fremtiden
En klub med AGFs historie og det markedsgrundlag vi har, skal naturligvis have ambtioner om at komme helt op i toppen af dansk fodbold - helt op.

Det kr?ver dog et helt andet l?ngrundlag og og endnu st?rkere talentarbejde - og at vi mindst fordobbler vores budget fra 50 mio til 100 mio + for at matche det som bif og fcm investerer i l?n og talenter.

Forskellige har givet deres bud - bl.a. den gamle FCK-chef Dan Hammer, og der skal nok der skal 200-300 mio til (plus k?bsprisen for AGFs aktier), s? der kan k?res 4-6 s?soner med stort budget til afkastet kommer af investeringen iform at flere tv-placeringspenge, Europa indt?gter, ?ge sponsor og tilskuerer indt?gter, salg af spillere via start 11, salg af talenter direkte fra talent afd som ogs? er en del af fodbold i dag.

Fodbold eller koncern?
Man kan ogs? diskutere om AGF ligesom FCK, OB og Snif skal st? p? flere ben.
Det er en anden diskussion... men kort:

Sif har udlejningsejendom som giver god ?komomi

FCK med succes Lalandia, Parken og Kontorejendomme, samt delvis E-sport. Fitness.dk blev dog en h?msko og solgt fra.

OB hviler p? en hel r?kke forskellige ben og andre aktiviteter, men i OB har det faktisk de senere ?r tynget klubben at v?re i markedet udover fodbolden.

Man kan ogs? diskutere om man det kan betale sig at g? ind i alt mulig andet som kan tage fokus og ikke er ret meget ?konomi i ift til fx at s?lge et 17 ?rig talent for 20-30 mio eller en fra start-11 til 30-70 mio.

Investors
Vi kommer desv?rre ikke uden om at moderne fodbold kr?ver stor kapital, og det er ikke tilf?ldigt at top 4 udg?res af investors der har rigtig mange penge og kan tr?de til i FCN, FCM, Bif og FCK.

De andre klubber har ogs? investors - det er bare i en helt anden liga de er g?et ind eller kommer fra ned i top 4 klubberne.

De rigeste klubejere i Superligaen - hvem er rigm?ndene?

Hvad kan vi h?be p??
Manchester City smider hvert 20 mio til FCNs talentarbejde i Afrika og det slutter i 2020. For de penge har Manchester City f?rsteret til gratis at snuppe et hvert talent de m?tte ?nske. Dog ikke lige nogen hos FCN som v?ret p? vej til Citys 1. hold ... haha.

Man kunne dr?mme om at det ikke lykkes FCN at finde de penge. S? de kommer ned p? niveau med AGF. Men mon ikke city eller en anden af de mange rigm?nd inde over FCN kan finde den sjat penge.

Ellers kan vi dr?mme om at bestyrelsen lidt mere aktivt som i fx FCM ops?ger kapitalst?rke folk med visioner og handling bag. Ellers har vi set nok dr?mme og visioner.

Sker det ikke - eller ?nsker vi ikke at blive ejet af en Lars Seier, Jan Bech, Benham eller andre, s? vi ogs? v?re tilfredses med at v?re en provins klub, der k?mper om at holde S?nderjyske, EfB, Horsens og Randers bag os og slutte som nr 5-7 ... i bedste fald!

Steen Houman's Blog ? En blog om sportens verden fra gr?srodsniveau til Team...

AGF Special: Direkt?ren om stadion, top 6, David og fire ?rs jubil?um ? Mediano

Som sagt er der altid et af holdene under top 7 (fck ? fcm, bif ? fcn ? aab, agf, ob) ? der overrasker og klemmer sig i top 6.

MEN det er faktisk ogs? sket 3 gange indenfor 7 ?r at 2 hold har klemt sig ind i top 6:

16-17: Lyngby (bronze) og S?nderjyske
15-16: S?nderjyske (s?lv) og Randers
11-12: Hosens og S?nderjyske

Der er en faktor som jeg synes disse gode gennemgange mangler. Det er den "skat" der p?l?gges at der har manglet resultater historisk.

Alts? n?r AGF har skulle lokke spillere med h?jere l?n end OB/AaB, s? har man f?et mindre for pengene.
Alts? har de samme spillere v?ret dyrere for AGF.

S? n?r AGF har 40 millioner i spillerbudget, og AGF eksempelvis har betalt 33% h?jere l?nninger, s? svarer det til et spillerbudget p? 26,8 millioner. Den faktor synes jeg har v?ret komplet undervurderet omkring AGF i mange mange ?r. Og det er komplet undervurderet at PC/JN har gennemf?rt den nye l?nstruktur der g?r, at AGF fra nu af kommer til at f? mere for pengene.

N?r man har k?bt spillere der svarer til OB/AaBs 40 millioner har man alts? en trup p? 26,8 millioner hvis vi bruger det eksempel.
N?r s? den trup p? 26,8 millioner underpr?sterer ser det endnu v?rre ud. N?r den pr?sterer forventeligt, s? er vi stadig bagud. S? vi skal se eksempler som Peter S?rensens trup der overpr?sterede, og havde en del marginaler med sig, for at kunne pege p? den sidste trup der kom i top 6. I virkeligheden var det jo en trup der ikke burde v?re i top 6.

Jeg siger ikke at det er 100% 1:1, og at det altid har v?ret s?dan. Men det har da v?ret en offentlig hemmelighed at AGF har betalt mere i l?n end AaB, Randers og mange af de andre. S? 40 millioner i AGF er ikke det samme som 40 millioner i Randers, hvis de samme spillere f?r l?nhop for at skifte til os. Og det har ikke v?ret billigt at hente spillere som S?ren Larsen hjem. Og jeg har i virkelig mange ?r ?rgret mig over, hvor mange spillere vi havde, som jeg slet ikke kunne se v?re en del af fremtiden/konceptet.
Lige nu har vi n?sten ingen, som jeg ikke er glad for at vi har, eller som passer ind, som minimum. YT er en speciel case, og man lavede en kort kontrakt til at afspejle den chance man tog med ham.

Spillere som Ankersen var jo hentet af Glen, og ligesom Guira og Kanstrup mm, s? er de snart alle v?k. Tilbage er der dem, som PC/David har hentet sammen. Og der synes jeg vitterligt ikke der er mange fejlskud af. De fleste spiller, og er supplerede af gode unge spillere. Og dem der ikke spiller 100% af tiden som Blume, Ankersen, og til dels Helenius/Backmann i rotation er alle relevante spillere for truppen og bredden. Ingen af dem ?nsker jeg skudt af for ingenting.
Og PC f?r ogs? penge for dem der ikke lykkes nu, se Dino, Kanstrup, Guira og Sana. Alle sendt afsted med en overtagelse af l?nnen, og i flere tilf?lde ogs? en pose penge. Den slags l?ber op. Jeg ved ikke hvordan Riel og Spelmann kom afsted, men de kom afsted, og kostede ikke klubben kassen ved at have dem siddende til sidste dag af kontrakten. Den eneste der gjorde det var Juelsg?rd, endda fordi man ville forl?nge med ham, eller rettere lave en NY aftale, der netop ikke var en forl?ngelse af den gamle kontrakt han fik da han kom fra BIF under en anden sportschef.

Vi har tit spurgt hinanden om, hvordan det kan v?re at AaB f?r mere ud af deres materiale. Men en af svarene har jo netop v?ret at alt for store dele af AGFs spillerbudget er g?et til for h?je l?nninger, hvor man dermed har f?et mindre materiale for de samme penge. klart at det over 20 ?r pr?sterer under konkurrentens bedre materiale. Og selv n?r vi har haft gode start 11'ere, s? har vi haft for tynde fundamenter, og for tynde trupper i det hele taget. Den del synes jeg virkelig vi arbejder med lige nu. 

Og hvis du skal lokke en spiller til at v?lge AGF der var rykket op, eller lige havde fyret endnu en tr?ner og/eller direkt?r, efterfulgt af en nedrykning eller oprykning, s? skulle der noget til. Og det var alts? h?jere l?nninger. Den slags handicapper en trup mere end vi umiddelbart har indset tror jeg.

Dichio said:
Jeg har valgt

Rinne (A-landsholdet i Sverige)

Ryan Laursen
Backmann (forudsat han er skadesfri og i topform)
Leeuwin (200 kampe i ?resdivision for bl.a. Utrecht)
Barret (faktisk lige s? mange m?l og ass som H?jer som jeg ser t?t p? ham)

Drachmann
Tverskov
Lucas A

Kusk (lidt udsk?ldt pga manglende defensiv men 5 m?l og 8 ass - sidste ?r)
Sander Svendsen (lige fyldt 22, 80 kampe og 20 m?l i Molde inden 20 ?r)
Kadrii

Ialt 6 fra OB, 4 fra AaB og Backmann fra AGF

Det er ikke uinteressant at lave den ?velse, men det vil altid v?re afh?ngigt af opstilling, dagsform etc. - og ikke mindst personlige vurderinger.

AaB vil have et par mand med p? et s?dant hold, men de har jo netop valgt en nordjysk version af "Zidanes y Pavones" - alts? meget dyre spillere (som s? her er lokale) omgivet af lokale spillere af mere jordbunden kvalitet. Kusk, Lucas Andersen og Rinne er gode, og Okore er dertil dyr, men ellers er det leverpostej. Det er ikke en anbefalelsesv?rdig strategi - men Rinne er den bedste keeper af de 3 mulige, og Lucas Andersen er samlet set den bedste spiller af de 3 trupper. Kusk har ikke br?ndt igennem p? det sidte, men ville m?ske v?re p? mit hold i mangel p? bedre.

OBs spillere er omvendt st?rk set ud fra hvad de har leveret i 2019 (Sander Svensen har dog ikke scoret i hele for?rss?sonen (hvor Patrick Mortensen scorede 9 m?l) men 4 m?l i suppen her i de f?rste kampe). Tverskov, Barrett og Ryan Laursen har v?ret fantastiske, men har m?ske ogs? overpr?steret en my p? et velfungerende hold . De var jo en del af samme hold der indledte sidste s?son med at tabe alt (- de direkte konkurrenter i AGF og AaB har dog heller ikke shinet..). Drachmann og Leuwen ville bestemt ikke v?re selvskrevne p? mit hold.

Amini er klart den bedste 8'er p? de 3 hold, og Patrick Mortensen er den angriber, der har v?ret skarpest i for?ret for de 3 hold. Bachmann er imho bedre end Tverskov, og klart bedre end Leuwen og Okore. S? de spillere ville jeg have sv?rt ved at forbig?. Samtidig har Bundu har v?ret mere sp?ndende at se p? end Kusk, men svinger emget (det g?r Kusk dog ogs?).

S? et all star hold fra de 3 klubber m? hedde:

Rinne // Barrett, Bachman, Tverskov, Laursen // Kusk, Amini, XXX, Lucas // Kadrii, XXX

Hvor de 2 XXX'er umulige at udpege lige nu. Sander Svendsen er startet godt, men Patcik Mortensen har haft det bedste 2019. Drachmann er fin, men ikke selvskreven.

Rigtig gode betragtninger som man kun kan v?re enig i. Ingen tvivl om at man vil v?re farvet af OBs flotte samlede s?son sidste ?r og bedre start i ?r end os. Plus man altid vil v?re farvet af de rutinerede navne og m?ske overse de unge talenter ogs? dem vi ser som leverpostej i AaB fx. Havde Amini (mangler ogs? lige lidt m?l), PM og H?jer fortsat deres formkurve fra sidste s?son, ville de m?ske ogs? v?re p? mit og Barret, Drachmann og Sander Svendsen p? b?nken. Vi er i marginaler.  S? ville fordelingen fra de 3 hold v?re mere j?vn med 4 fra AGF og AaB - og 3 fra OB mod nu 6 p? mit.

Bundu kunne godt udfordre Kusk og sl? ham af, hvis han bliver stabil i sine l?sninger offensivt og defensivt. Han har fysiken og synes jeg ogs? vilje til at ville v?re to vejs spiller (modsat Sana og Kusk - ogs? derfor ingen af dem slog til i FCK og Malm? FF - iflg en kammarat i Malm?).

Men pointen er i hvert fald, at vi er meget lige og AGF i hvert fald ikke kan s?tte sig p? hverken halvdelen af pladserne i start-11 og truppen. OB er dem der er n?rmst ift start-11 at kunne dominere den. Lige nu i hvert fald.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Der er en faktor som jeg synes disse gode gennemgange mangler. Det er den "skat" der p?l?gges at der har manglet resultater historisk.

Alts? n?r AGF har skulle lokke spillere med h?jere l?n end OB/AaB, s? har man f?et mindre for pengene.
Jeg h?rer tit det argument, men jeg forst?r det ikke. Hvorfor skal AGF betale mere for spillerne, n?r det ofte n?vnes, at det er fedt at spille for en stor klub, for den fanbase osv.?
Det b?r v?re et argument for at vi skulle betale mindre - til geng?ld har de historiske manglende videresalg formentligt f?et nogle spillere til at t?nke sig om en ekstra gang i forhold til at f? det maksimale ud af deres karrierer. S? alt i alt er der parametre i begge retninger.

Jeg ville spille for det halve i AGF :-)

Hvis man kommer til en klub (kunne ogs? v?re alm virksomhed) hvor der betales h?jere l?n, s? er der ogs? hos spilleren en forventning om mere i l?nposen. Is?r hvis man rykker familien med fra udlandet til AGF (det kan s? opvejes af forskerskatten). Ofte kommer de spillere jo ogs? til AGF efter flotte pr?stationer, hvor flere byder sig til. Udbud og eftersp?rgsel.

Man kan sige at fcm, fck og bif sl?s med det samme. Stage er n?ppe g?et ned i l?n. FCN slipper billigere da spilleren s?ttes i centrum og denne kan se det er v?rd at give lidt k?b p? l?nnen for at bruge klubben som springbr?t. I top3 klubberne vil de blive l?st.

BIF er da ikke lys?r v?k fra os ?konomisk?
De har haft flere penge at bruge af i mange ?r, men det er efter min opfattelse noget der kan stoppe fra den ene dag til den anden.
Modsat FCK og FCM der skal dumme sig gevaldigt, hvis vi skal n? dem ?konomisk det n?ste ?rti.

Dichio said:
Som sagt er der altid et af holdene under top 7 (fck ? fcm, bif ? fcn ? aab, agf, ob) ? der overrasker og klemmer sig i top 6.

MEN det er faktisk ogs? sket 3 gange indenfor 7 ?r at 2 hold har klemt sig ind i top 6:

16-17: Lyngby (bronze) og S?nderjyske
15-16: S?nderjyske (s?lv) og Randers
11-12: Hosens og S?nderjyske
F?lles for alle de hold der klemmer sig ind i top 6, uden at have det ?konomiske fundament til at b?re det, er selvf?lgelig at de overpr?sterer i et vist omfang, men ogs? i h?j grad at de har en kontinuitet i spillertruppen der g?r at spillerne kender hinanden rigtigt godt, og er villige til at ofre sig for hinanden. der er ogs? nogle ?automatismer? eller nogle indforst?ede relationer spillerne imellem der g?r at man har en base at falde tilbage p?.

I dette transfervindue har AGF indtil videre sendt 8 spillere videre og hentet 7, i vinters var det 4 ind og 5 ud og sidste sommer var det 10 ud og 3 ind. Det er en svingd?r af et helt absurd omfang, og det ser ikke ud til at stoppe forel?big, n?r spillere som Guira, Whalley og Kanstrup bliver hentet og smidt ud igen s? hurtigt som det er tilf?ldet. Man f?r aldrig en samment?mret trup, der vil kunne pr?stere p? et niveau der beretter til top 6, hvis ikke man f?r sat en kile i den svingd?r.

Jeg tror f.eks. At AaB kommer til at pr?stere p? et h?jt niveau i ?r, fordi de ikke har r?d til at k?be nye spillere, s? de er n?d til at f? den nuv?rende trup til at fungere. Det er ikke altid at nye spillere ogs? er lig med bedre spillere, og hvis spillere som Anbo, Hvidt, Hausner og Ammitzb?ll fik 10 kampe i tr?k, s? ville de sansynligvis ogs? kunne levere p? det samme niveau som mange af AaBs talenter. En sammenspillet trup leverer bare 10-20-30% bedre end en trup hvor halvdelen bliver udskiftet i hvert transfervindue.

N?r der er blevet hentet spillere som Whalley, Grabara, Kanstrup, Guira, Riel og Maee, s?  har det bare forl?nget perioden f?r AGF f?r et hold der kan spille sig i top 6, fordi de aldrig er blevet spillet ind p? holdet, og bare har taget en plads fra en der m?ske kunne blive det. Dette er n?d til at stoppe for at man kan tro p? projektet, der er intet perspektiv i at hente den slags fyld. Det er n?dvendigt at hente f?rre, men bedre spillere for at kunne m?le sig med konkurrenterne, og undg? at skulle smide s? mange ud igen.

Det skal dog ogs? tilf?jes at de klubber der har et sammenligneligt budget med AGF, har en gruppe af spillere fra egne r?kker der kan spille sig i startopstillingen, s? de har ikke brug for at hente 16-18 spillere udefra men kan bruge de samme penge p? at hente 8-10 spillere, og dermed hente p? et andet niveau. N?r der er flere af talenterne der bliver gode nok til at komme i kamptruppen, bliver der ogs? r?d til profiler p? et andet niveau til at supplere dem.

Det var et stort tilbageslag for projektet at Stage blev solgt allerede, men det er positivt at der er blevet forl?nget med Backman og Juelsg?rd, det ville v?re fedt hvis Amini ogs? forl?nger, desuden har mange af talenterne f?et l?ngere kontrakter, der indikerer at der satses p? dem, og at man forventer de vil kunne presse sig p? til kamptruppen. Det vil g?re en hel masse godt for AGF at kunne bygge noget op der r?kker mere end 1 ?r ud i fremtiden, og f? en rygrad p? holdet der kender hinanden indg?ende.

Lige nu ser stammen ud til det best? af  Backman - Juelsg?rd - H?jer - Amini (hvis han forl?nger) - Ankersen og Bundu, der har spillet sammen i mere end 2 ?r. M?ske kan Mortensen - Tingager og nogle af talenterne ogs? blive en del af stammen med tiden.

Meget enig i at det betyder meget at spillerne kender hinanden godt, derfor ogs? ekstra vigtigt at satse p? egen talentudvikling, s? f?r man ogs? teamspirit og klubf?lelse med hos spillerne og fans.

Derfor h?ber jeg ogs? man genererelt holder p? spillerne og udlejer dem  i 19-22 ?rs alderen til man ved man ved om de sl?r til. Det m? godt koste nogle penge. Th?gersen fx h?ber jeg man forl?nger og udlejer.

De tjener sig hjem i kontinuitet og identitet p? den lange bane, men ogs? transfers t?nker jeg. OB og is?r AaB har v?ret gode til det. FCN naturligvis ogs?, hvor alle spillerne vil betale tilbage til klubben og kender klubbens koncept ud og ind n?r de kastes ind i superligaen.

Godt vi f?r akademiet i AGF. Skulle vi have haft for 20 ?r siden. Ogs? i Afrika fremover som fcm og fcn. En stor ?rsag til deres succes.

Den med kontinuitet i truppen er nu ogs? en sv?r balancegang ift fx godt k?bmandskab og f? solgt ud inden kontrakter bare l?ber ud. Eller skille sig af med spillere der vil noget andet fordi de ikke ser sig selv st? st?rkt nok i projektet som fx Sana, Kanstrup osv eller dem som DN  slet ikke vil bruge, eller bare er for dyre som breddespillere. Man kan s? diskutere om Riel fx fik en ?rlig chance.

Der vil det v?re godt at have en basis af egne talenter som m?ske ikke har s? travlt med at skifte fordi de ryger p? b?nken eller bredde/udviklingsspillere.

anra date=1565785140 said:
Jeg h?rer tit det argument, men jeg forst?r det ikke. Hvorfor skal AGF betale mere for spillerne, n?r det ofte n?vnes, at det er fedt at spille for en stor klub, for den fanbase osv.?

Fuldst?ndigt ligesom en oprykker skal betale mere end en etableret klub i top 6. 
 I alle de ?r hvor AGF var t?t p? at rykke ud, eller lige var rykket op, der skulle AGF betale mere for deres spillere. Ligesom AGF ogs? betalte mere for deres spillere de hentede i 1. division end andre klubber i 1. division.

Vi er en stor klub, men d?rlige resultater. Det er vel altid dyrt? 
Noget PC har f?et gjort godt op med. Men jeg kan slet ikke se at man kan bestride det ensige stille sp?rgsm?lstegn ved det. 

Er det ikke netop derfor at vi har spillere som ikke kommer med p? de "bedste hold" sammensat af OB/AAB/AGFs spillere, samtidig med at AGF stadig har liges? mange penge bundet i spillerne som de tre? 

I den her oversigt fra 4. juli mener Steen Houmann, der analyser superligaen ?konomisk at FCN er nr. 4. 

Han mener heldigvis AGF og AaB er foran OB. Men synes de er lidt sv?re at vurdere. Det h?rer ogs? med at OB pt taber penge som koncern p? de 6-7 forskellige ben de st?r p?. Hvis det vender i de virksomheder, kan de s? ogs? skrue op for gash?ndtaget og investere med de penge i fodbolden. Ligesom FCK
fx fik overskud p? Lalandia i Billund med 30 mio. 

S?nderborg ligger lidt lavt i vurderingen af ?konomiske muligheder, hvilket ikke stemmer overens med at de pt skruer op for l?nbudget, men de er generelt meget st?rke i ?konomistyringen - har haft sorte tal p? bundlinjen i 10 ?r. S? de ved nok hvad de g?r...

Silkeborg ser st?rke ud ?konomisk, og mange vil nok mene at de investerer for lidt at ?konomien fra ejendomsindt?gterne fra Hotel Papirfakbrikken i fodbolden. Konservatismen best?r i Snif. Og koster s? m?ske ogs? en nedrykning.

Esbjerg har h?je l?n-udgifter, men presses p? kapital. Gik godt sidste ?r - i ?r er Lammers ikke det store geni endnu.... m?ske meget godt vi ikke betalte kassen for at komme af med DN og ans?tte Lammers som nogen fans gerne ville... G?r op og ned i fodbold....

Hvordan ender Superligaen, baseret p? klubbernes ?konomi ? Steen Houman's Blog

Dichio date=1565798164 said:
Han mener heldigvis AGF og AaB er foran OB.

Og m? gentage, at det at AGF har et st?rre bel?b at handle for ikke er ensbetydende med, at AGF kan lokke spillere til liges? lav l?n som OB og AaB med vores sportslige historik og l?nhistorik in mente. Den slags h?nger ved l?nge tror jeg.

Hvad nytter det at have 40 millioner, hvis Lucas Andersen vil have 41 millioner for at skifte til AGF, og en mindre pose penge for at skifte til AaB? (st?rkt overdrevet+sat p? spidsen)

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Noget PC har f?et gjort godt op med. Men jeg kan slet ikke se at man kan bestride det ensige stille sp?rgsm?lstegn ved det.
S? er det godt nok sv?rt at debattere...
At AGF har v?ret d?rlige k?bm?nd samlet set i perioden fra midt 90 til nu er der nok ikke stor tvivl om, men der er parametre i AGF der kan tiltr?kke spillere og som dermed kan f? spillere til en lavere pris end ellers. Det st?r som modv?gt mod de d?rlige parametre, der ogs? findes.

Fx sagde Amini "- Jeg har valgt at skifte til AGF, fordi jeg har store ambitioner, og det samme har AGF. Klubben er i gang med et sp?ndende projekt og er bakket op af mange fans, og det vil jeg gerne v?re en del af. Jeg har spillet mod AGF et par gange, og jeg s? pokalfinalen, hvor mere end 20.000 fans skabte en fantastisk opbakning - og det var med til at overbevise mig om, at AGF er det helt rette valg for mig," og Poulsen "Efter mange ?r i den samme klub har jeg haft brug for en ny udfordring i min karriere, og den udfordring har jeg nu fundet i AGF, der er en stor og traditionsrig klub med en fremragende opbakning, som jeg selv har oplevet som modstander.

- Jeg har spillet i Randers i stort set hele min karriere, og jeg f?lte, at det nu var tid til at tage et skridt op i min karriere, og jeg ser meget frem til at blive en del af alt det gode, man har gang i her i Aarhus,".

Selvf?lgelig fylder ?konomi meget, men jeg tror p? at den stemning og den opm?rksomhed der er omkring AGF tiltr?kker nogle spillere og g?r at nogle spillere vil foretr?kke at spille her frem for i en mere anonym klub og det dermed vil fylde i kontraktforhandlingerne.

anra date=1565815311 said:
Selvf?lgelig fylder ?konomi meget, men jeg tror p? at den stemning og den opm?rksomhed der er omkring AGF tiltr?kker nogle spillere og g?r at nogle spillere vil foretr?kke at spille her frem for i en mere anonym klub og det dermed vil fylde i kontraktforhandlingerne.
 Ja da.

Men hvis du tror at spillerne f?r liges? h?j l?n i Randers, s? tager du fejl if?lge EB og mange andre steder. (Men jeg kan ikke v?re 100% sikker p? det, men kan ikke se hvordan kan kan bestride al den snak der har v?ret i alle ?rene om, at AGF betalte for h?je l?nninger. Og selv NP fik ogs? en bedre kontrakt i AGF end i Randers, omend de specifikt skrev, at den faktisk ikke var s? meget bedre end det Randers havde tilbudt, og understregede det unormale i det. Men selv hvis han kun f?r 5000kr ekstra om m?neden, s? er det jo den samme spiller, og dermed et udtryk for at Randers f?r "mere for pengene" end AGF. 

Alts? det er da meget normalt ude i det normale erhvervsliv ogs?, at st?rre virksomheder har h?jere l?nninger for at tiltr?kke arbejdskraft!?
S? er det godt nok sv?rt at debattere... 
Det er ikke min mening at "lukke debatten". Men jeg troede ?rligt talt at det var et veletableret og alment accepteret emne, at AGF betalte mere i l?n end andre klubber p? lige fod. Betvivler du det da? S?dan ?rligt talt? Alts? eller har jeg bare helt misforst?et alle de sidste 20 ?rs elendigheder p? den ?konomiske front ift de store underskud p? spillerbudgetterne.

De andre faktorer som du h?rer Amini og de andre beskrive, det er jo dem de fremh?ver, og dem der vitterligt OGS? er rigtig dejlige. Men da AGF ikke havde gode tr?ningsfaciliteter og nyt klubhus, der h?rte du alle de nye spillere fremh?ve fansene og byen. Nu er der bare endnu flere faktorer der g?r, at AGF er attraktive at spille i. Og desto mere det g?r p? det sportslige, desto mere beh?ver det g? p? l?nnen, er pointen. Gode fans og en god by er jo ikke det samme som top-faciliteter i nordeurop?isk sammeh?ng. 

Og en spiller som NP kan jo ogs? skifte til AGF og f? et klubtrin opad, uden at f? den vilde l?nopgang. 
Og med alle de lykkeriddere som AGF har haft gennem systemet, og spillere som har haft gode karriere inden, og skulle "igang igen", har v?ret en dyr omgang, is?r fordi agenter kendte til l?nniveauet.. 

Ingen tvivl spillerne vil da helst spille om vinde noget, spille foran mange tilskuere, hvor der er st?rst tv/pressse bev?genhed, flotte omgivelser og stadions, historiske traditioner osv.

S?ren Pedersen sagde om NP, vi et g?et s? langt vi kunne - men hverken vil eller kan v?re med p? det tilbud han har f?et. Underforst?et l?nrammen blev spr?ngt.

Dichio said:
S?ren Pedersen sagde om NP, vi et g?et s? langt vi kunne - men hverken vil eller kan v?re med p? det tilbud han har f?et. Underforst?et l?nrammen blev spr?ngt.
Alternativ konspirationsteori: S?ren sagde......... det gjorde han fordi NP ikke ?nskede at forl?nge med Randers men skifte til storebror i Aarhus selvom de tilb?d det samme i l?n. Derfor s? han sig n?dsaget til at fremh?ve AGF som dem der altid overbyder spillerne.... Signalet om at NP hellere ville spille i Aarhus end Randers var jo ikke sjovt at t?nke p?, s? det var de andres fejl.....

Edit: det kunne ogs? v?re NP dr?mte sig til de gyldne tider da JN styrede butikken og der var ro p? organisationen. M?ske han kunne se det begynde at udfolde sig i Aarhus 😱

Martinstranger date=1565820551 said:
Alternativ konspirationsteori: S?ren sagde......... det gjorde han fordi NP ikke ?nskede at forl?nge med Randers men skifte til storebror i Aarhus selvom de tilb?d det samme i l?n. Derfor s? han sig n?dsaget til at fremh?ve AGF som dem der altid overbyder spillerne.... Signalet om at NP hellere ville spille i Aarhus end Randers var jo ikke sjovt at t?nke p?, s? det var de andres fejl.....
S? du tror hverken p? det Randers melder ud via S?ren Pedersen, eller p? det Ekstrabladet skriver som objektiv kommentator som ofte har fingeren p? pulsen omkring AGF-handler (Egelund), men p? din egen teori? :D hehe :D

Hvad er det nu man siger om heste og zebraer? (Apropos Randers) 

Ingen tvivl spillerne vil da helst spille om vinde noget, spille foran mange tilskuere, hvor der er st?rst tv/pressse bev?genhed, flotte omgivelser og stadions, historiske traditioner osv.
Og der har AGF jo de sidste 20 ?r ikke kunne tilbyde udsigt til noget som helst der var realistisk at vinde. Vi har dog arbejdet os frem til, at vores fundament ikke er til at rykke ud ?hvert 4.?r, og til at vi ligger omkring 7-/8.pladsen, og er med i EL-playoff, og liiiige mangler det sidste for at komme i top 6 hvor det er RIGTIG sjovt. Og alt det der h?rer med til dr?mmene der kunne f?lge den salgstale.

Det med de mange tilskuere, tv/presse og byen har v?ret der alle dage.
Men at vi nu ligger nummer 7/8 de to sidste ?r, og har deltaget i EL-playoff p? kanten af top 6, og at vi har f?et nogle af skandinaviens bedste tr?ningsfaciliteter, det kan for alvor rykke noget. Det g?r helt automatisk at man skal lokke mindre med l?nnen, og kan lokke med faciliteterne, og en realistisk udsigt til at komme i top 6, s?fremt holdet g?r det godt, og spilleren siger ja til kontrakten man fors?ger at hente ham p?. 

S? alts? selvf?lgelig vil spillerne til AGF for andet end det sportslige, og faciliteterne. Men det har kostet mange l?nkroner at vi ikke har haft det, er hele min pointe.

Back