New posts

Sydbank Pokalen 2020/2021

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 188
  • Views Views: Views 25K
Sydbank Pokalen 2020/2021
OB har 7 mand udskiftet i truppen i pokalen i dag mod FCM. Med andre ord, så sælger de kampen.

Fint nok, synes jeg. Jeg vil hellere have at de har den bedst mulige chance mod BIF på søndag. For altså de har et stort scoringsproblem, og med FCMs 2-1 sejr i Odense med 2 udebanemål, så skulle de vinde med 2-0 eller 3-0, 3-1 eller 3-2 eller mere for at gå videre.

Og kun Horsens og AaB(!) har scoret færre mål end OB.
Så lad dem gå ALL IN på at slå BIF på søndag, og dermed have en god chance for top 6.
Jeg forstår dem 100% denne gang. De satsede på den første kamp, men har ikke kvaliteten/bredden til at vinde ude over FCM pt. Eller det kan de ikke på nogen måde regne med. Var de uden for top 6 eller sikret top 6, så var kalkylen en anden. Men de spiller om 4 dage i Odense mod førerholdet i ligaen, og skal bruge point for top 6.

Jeg tror jeg havde gjort det samme som træner.
Når/hvis OB så glipper top 6, så kan alle rende efter Michelsen og sige, at det var hans skyld at de ikke gik videre i pokalen bla bla bla. Men chancen OB har er ganske lille i dag, selv i stærkeste opstilling. Så jeg forstår valget denne gang.

Jeg er mentalt i semi, det vil jeg gerne indrømme. Så fedt at der ikke er 1 kamp, og AaB på udebane-scenariet som sidste år at frygte. Trækker vi f.eks. Randers, så er vores chancer jo større af at vi også har dem hjemme, end hvis vi trak Randers på udebane i 1 enkelt kamp.

Men lad Vejle slå Randers ud, og så ser vi om Fremad eller SøE også går videre, og så trækker vi enten Vejle eller SøE/Fremad. Det ville jo være perfekt. Tror trods alt vores største chance for pokaltriumfen går gennem FCM i finalen snarere end i Semi.

Men lad Vejle slå Randers ud, og så ser vi om Fremad eller SøE også går videre, og så trækker vi enten Vejle eller SøE/Fremad. Det ville jo være perfekt. Tror trods alt vores største chance for pokaltriumfen går gennem FCM i finalen snarere end i Semi. :D

Jeg tror jeg havde gjort det samme som træner.
Når/hvis OB så glipper top 6, så kan alle rende efter Michelsen og sige, at det var hans skyld at de ikke gik videre i pokalen bla bla bla. Men chancen OB har er ganske lille i dag, selv i stærkeste opstilling. Så jeg forstår valget denne gang.
Jeg ville være meget uenig som OB-fan. Det ville jeg i hvert fald have været, hvis det var AGF i præcist samme situation. Medmindre de har våde drømme om en 5. plads, så kan de ikke nå noget i ligaen. Ja, de kan da få nogle sjove kampe, og der er sikkert et økonomisk incitament til top 6, men reelt vil deres sæson jo være slut på dagen, hvor grundspillet slutter. De bør også være for gode til for alvor at komme i nedrykningsfare, selv hvis top 6 skulle kikse.

Særligt i en sæson, hvor pokalen har endnu større attraktionsværdi end normalt (læs: garanteret gruppespil) ville jeg lægge alle æg i at forsøge at skabe en overraskelse.

Jeg ville være meget uenig som OB-fan. Det ville jeg i hvert fald have været, hvis det var AGF i præcist samme situation. Medmindre de har våde drømme om en 5. plads, så kan de ikke nå noget i ligaen. Ja, de kan da få nogle sjove kampe, og der er sikkert et økonomisk incitament til top 6, men reelt vil deres sæson jo være slut på dagen, hvor grundspillet slutter. De bør også være for gode til for alvor at komme i nedrykningsfare, selv hvis top 6 skulle kikse.

Særligt i en sæson, hvor pokalen har endnu større attraktionsværdi end normalt (læs: garanteret gruppespil) ville jeg lægge alle æg i at forsøge at skabe en overraskelse.
Omvendt, så kan de ved at sikre sig top-6 rette fokus på næste sæson, lidt ligesom FCN nok har intentioner om, hvis de skulle slutte i top-6.
Jeg forstår dog godt din pointe. Som fan vil man hellere den våde drøm

Altså der er et stort incitament ift top 6 økomisk ved at komme med ift placeringspulje+TV_penge, da du jo så skal møde hold, som vælges først ift hele ligaen, selvom du ikke selv er attraktiv. Møder du FCK eller BIF, og til dels AGF, så får du mange TV-penge. Så det er dobbelt-konfekt. Og altså det er jo nærmest kun i kampene mod det andet hold som lykkes med at komme i top 6 du ikke kan regne med en god TV-placering.

Ift pokalen, så har de bare ikke bredden og kvaliteten til at tro at de kan gå hele vejen. Klart at hvis de faktisk slog FCM ud, så ville Randers, Vejle, SøE og AGF ikke være "det værste" at kunne trække imellem bagefter.
Men de skulle stadig klare sig videre fra semi, og dernæst vinde en finale. Taber-fordelingen tidligere havde været mere værd at jagte måske. Og var det over 1 kamp de skulle møde FCM nu her, så 100%, så skulle de satse. Men de skal enten holde FCM fra at score og lave 2 selv, eller også skal de score 3+. Og det er sgu ikke noget man bare sådan lige kan kalde hverken sandsynligt mod netop FCM.

Timingen kunne ikke have været værre for dem ift OBs nederlag i Vejle. Det var de selv skyld i. Men havde de vundet der, og havde lagt med 3 point ned til top 6-stregen sammen med Randers, så tror jeg også de havde besluttet sig for at satse.

Som fan kan man tillade sig at se lidt anderledes på det. Det medgiver jeg.
Og var det AGF, så havde vi også satset. Men vi har jo en anden bredde end OB har. Så hvad vi kunne tillade os at forvente/kræve pt kan jo ikke helt sammenlignes med OB nu.

Hvis vi havde gjort det det år, hvor vi efter 2 kampe af foråret skulle møde Vendsyssel, og vi måtte tage derop med et halvt karantæneramt/skadet forsvar, og vi skulle have mødt BIF i den kamp, og der var midtuge-kamp inden hvor vi skulle møde FCM på udebane efter at have tabt 1-2 i Aarhus, og vi skulle kæmpe med om at komme med i top 6 der, så havde jeg også forstået beslutningen hos AGF/David på det tidspunkt.

Men når/hvis OB så glipper top 6, så bliver fansene selvfølgelig sure/skuffede. Men det bliver jo i retroperspektiv.
Og beslutninger skal jo tages FØR konsekvenserne indtræffer.

OB skal møde BIF og AaB.
Der er ingen garantier. Men hold da op de ville handicappe sig selv hvis de sendte alle mand ud i hård kamp 4 dage før BIF-kampen.

(i øvrigt er jeg glad for deres beslutning på vores vegne) :D

Jeg er ikke enig i, hvis OB ikke ender i top 6 er deres sæson nærmest over.

Jeg vil mene alle hold, som skal i nedrykningsspil, er på et eller andet plan truet af Lyngby. Jeg er med på, OB nok ikke er den mest oplagte kandidat, men fælles for alle hold udenfor de 4 bedste hold, er en skrøbelig mentalitet, hvor der ikke skal meget modgang til, før det kan blive grimt.

OB skal i hvert fald i de første par kampe i nedrykningsspillet, have nogle resultater, ellers kan det hurtig blive spændende for dem.

Udover den økonomiske gevinst, må det største incitament for at ende i top 6 i denne sæson for alle andre hold end BIF, FCM, AGF (yeah baby vi ER et tophold) og FCK netop være ikke at blive et evt. offer for The Great Escape.

Jeg vil mene alle hold, som skal i nedrykningsspil, er på et eller andet plan truet af Lyngby. Jeg er med på, OB nok ikke er den mest oplagte kandidat, men fælles for alle hold udenfor de 4 bedste hold, er en skrøbelig mentalitet, hvor der ikke skal meget modgang til, før det kan blive grimt.

OB skal i hvert fald i de første par kampe i nedrykningsspillet, have nogle resultater, ellers kan det hurtig blive spændende for dem.
Se, det synspunkt forstår jeg jo godt, især da OB allerede har tabt til Lyngby her i foråret. Jeg kan bare ikke se, at det spøgelse er så stort pt, at de bør spare spillere i pokalen. Generelt er jeg nok bare ikke overbevist om, at man bliver særligt svækket i ligaen af én pokalkamp - i hvert fald ikke nok til, at det giver mening at nedprioritere den. Det ville også gælde også for AGF, i hvert fald mod en bedre modstander.

Jeg kan bare ikke se, at det spøgelse er så stort pt, at de bør spare spillere i pokalen.

Jeg forstår din pointe, men det handler vel om at kunne give nogle pauser, hvor det kan lade sig gøre i et ellers meget stramt forårsprogram.
Og med første kamp i mente, forstår jeg godt, hvis trænerne mener, det mod FCM giver bedst mening at spare nogle profiler, som måske døjer med lidt småskavanker, mentalt eller fysisk træthed.

Vi skal heller ikke glemme OB spiller deres hjemmekampe på en ekstrem tung bane.

Jeg håber, DN i morgen sparer i hvert fald Højer og 2x Patrick. Der bliver forhåbentlig ikke mange andre muligheder i dette forår.

Se, det synspunkt forstår jeg jo godt, især da OB allerede har tabt til Lyngby her i foråret. Jeg kan bare ikke se, at det spøgelse er så stort pt, at de bør spare spillere i pokalen. Generelt er jeg nok bare ikke overbevist om, at man bliver særligt svækket i ligaen af én pokalkamp - i hvert fald ikke nok til, at det giver mening at nedprioritere den. Det ville også gælde også for AGF, i hvert fald mod en bedre modstander.
OB's startopstilling:

Oliver Christensen – Robin Ørstrøn, Jeppe Tverskov, Jonathan Khemdee, Jørgen Skjelvik – Aron Thrandarson, Ayo Okosun –Emmanuel Sabbi, Bashkim Kadrii, Sander Svendsen - Mikkel Hyllegaard

Altså der er jo mange der, som man vel ville sige var en fast del af en start-11 i OB. At tallet bliver 6-7 udskiftninger hænger jo sammen med at man ser på startopstillingen mod Vejle. Der starter Sabbi på bænken, underligt nok. Men det betyder jo ikke at man stiller mere svækket op af at starte med Sabbi nu mod FCM. Tværtimod.

1. valg på mål.
Tverskov, Skjelvik, Thrandarson, Okuson, Sabbi, Kadrii, Svendsen og Hyllegaard er jo alle spillere som har spillet mange kampe for OB, også i start-11, ikke sandt?
Det er 8 af 11. Har ikke styr på de andre derudover. Nok mere bredden der halter ift hvem de kan sætte ind. men ham den unge mørke spiller med det lange år, han starter i dag, men det gjorde han jo også mod os i Superligaen. De stiller altså ikke bare med U19 eller lutter reserver.

Ift resten af sæsonen, så tror jeg ikke man ser dagens kamp som noget der påvirker chancerne for overlevelse isoleret set i kampene i bunden hvis de havner der. Men det kan selvfølgelig påvirke deres chancer for netop at havne i de kampe i positiv retning ved at stille lidt alternativt op. De har jo også behov for at ryste posen lidt, når det nu ikke har fungeret så godt mod Vejle og i de andre kampe i ligaen. Gentagelse af start 11 i Vejle ville nærmest være mærkeligt.

Tænker det er fint hvis OB ryger ud af pokalen uden forlænget spilletid nu her.

De er kommet bagud 1-0 til FCM, og skal nu lave 3 mål for at vinde, efter at have haft scoringsproblemer, og endda mod et af ligaens bedste forsvar, hvor både Sviatchenko og Scholz er med.

Scorer OB to, så står den til forlænget.
Det skal IKKE ske... De skal være klar på søndag mod BIF, så de kan hjælpe os.

Der står 0-0 fra første møde, og Vejle har fordelen udebanemål der tæller ekstra selv uden hjemmefordelen af tilskuere.
Og de møder et hold som ikke har vundet i 6 kampe i ligaen, har skader etc.
Det forstår jeg langt mindre af.....
Det virker til holdene går All-in på ligaen og ikke tror på pokalen. Alternativt har de kæmpe tro på egne evner ;)

Måske programmet er mere presset for klubberne end vi forventer og de er bange for at ryge ud til kommende modstandere alligevel.

Det virker til holdene går All-in på ligaen og ikke tror på pokalen. Alternativt har de kæmpe tro på egne evner ;)

Måske programmet er mere presset for klubberne end vi forventer og de er bange for at ryge ud til kommende modstandere alligevel.
Det er ikke let at se hvordan man 1: skal slå sig forbi AGF eller FCM, eller 2: vinde over enten AGF eller FCM i finalen. Men det er jo ikke isoleret det der kigges på, men holdt op imod en situation, hvor man helt realistisk kan stå i en nedrykningskamp såfremt man ikke kommer i top 6. Og chancen for top 6 er helt igennem realistisk for begge hold. Både OB og Vejle møder AaB, og har på den led en stor chance for selv tvinge sig foran flere af holdene.

Men at Vejle vurderer at de kan komme i top 6 selvom de har en kamp mod FCM på udebane, frem for at satse på pokalen når der står 0-0 forud for kampen fatter jeg intet af.

OB synes jeg er anderledes når de skulle score 2-3 mål for overhovedet at have en chance. 2-0 til OB i Herning var jo ikke realistisk.

Bliver 2/3 lort i morgen ift lodtrækning hvis vi går videre.

Men skal man vinde, skal man ofte slå de bedste for at få pokalen. Sønderjyske har et godt tag på FCM.
Men vi har et dårligt tag på Randers.

Hvis vi trækker SøE er vores chancer for at gå i finalen størst, men trækker vi Randers/FCM, så er chancen i en finale størst.

Og underdogs har det bedst i 1 kamp-scenariet. Så at trække SøE i semi og Randers i finalen er jo nok optimalt. Eller Randers i semi og SøE i finalen.

Ja hvad fanden skal man håbe på? Nok Sønderjyske i semi. Det nytter ikke noget at tænke på finalen før man er i den, som regel.

Latest posts

Back