New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 320K
Talentarbejdet i AGF

Den nye rangering af talentmiljøerne, og dermed licenserne, rangerer AGF som nummer 6.

Jeg er på ingen måde ekspert eller haft tid til at sætte mig ind i parametrene for den tildelte score. Men min umiddelbare reaktion er, at det må være skuffende at være så relativt langt bag OB. Forventeligt at de fire andre er foran. Det ændrer dog ikke på, at hvis scoren reelt er et udtryk for kvaliteten i ungdomsafdelingen, så er der fortsat en del, der skal indhentes.
Var der ikke noget med at AGF har fravalgt at arbejde efter de kriterier de har i den "konkurrence"?

AGF sælger det selv som fremskridt og er da retteligt også steget ca 5 point, hvilket har ført til en halv stjerne mere. Det skyldes bl.a. at det nybyggede akademi er rangeret som de bedste faciliteter. Det ændrer dog ikke på, at jeg mener AGF ikke kan være tilfreds med kun at være rangeret som nr. 6.

Der er lidt omtale af AGFs holdning til talentudviklingsudvalget og stjernerne. Godt nok en 4 år gammel artikel, men den fortæller lidt om nogle stive regler:

- Vi har stor respekt for hele licenssystemet, som indiskutabelt har været med til at rykke dansk talentudvikling i en positiv retning i de senere år og professionaliseret talentarbejdet ude i klubberne. Men samtidig vil vi heller ikke lægge skjul på, at vi synes, at systemet på nogle punkter mangler fleksibilitet i forhold til, hvad der er den bedste løsning for den enkelte klub. Det er baggrunden for, at vi til den kommende licensansøgning har valgt at gå ned i stjerneniveau, siger adm. direktør Jacob Nielsen og giver et eksempel på den manglende fleksibilitet.

- Et konkret eksempel er, at vi ønsker at slå Head of Coaching-stillingen sammen med den vigtige opgave som transitionstræner, så Martin Bloch, der har 10 års erfaring som talenttræner i DBU, varetager begge funktioner. Men hvis vi søger til 4 stjerner, er det ikke muligt at kombinere disse to stillinger i én og samme person, selvom det er det, der giver mest mening i AGF og passer bedst på de profiler, vi har i klubben. Ja, helt grundlæggende synes vi, at kompetencer og erfaring skal være afgørende for, hvordan man som klub bedst muligt blander kortene og ikke nogle ufleksible licenskrav - og så må vi leve med at gå lidt ned i stjerneniveau.

Last edited:

AGF sælger det selv som fremskridt og er da retteligt også steget ca 5 point, hvilket har ført til en halv stjerne mere. Det skyldes bl.a. at det nybyggede akademi er rangeret som de bedste faciliteter. Det ændrer dog ikke på, at jeg mener AGF ikke kan være tilfreds med kun at være rangeret som nr. 6.
Der er nogle af reglerne vi ikke lever op til, fordi vi har andre/bedre forhold, men f.eks ikke på Akademiet eller U19.

Jeg mener bl.a undervisning tilgodeses hvis det er på lokationen eller meget tæt på. Hvor vi prioriterer spillerne er blandet med andre gymnasieelever.

Der ver for et par år siden også noget med, at U19 skulle have en særskilte sports coach eller psykolog, men vi lod dem benytte en af dem fra 1. Holdet, da vi mente transitionen var bedre på den måde.

Sådanne ting trækker ned

Football Club Fredericia fremstår umiddelbart ikke som den potentielt største talentfabrik, når man kigger på tallene. Og VSK Århus er da helt til hest.
Det er jo en fordel for os, at der er færre

FCK, Brøndby og FCN - til dels Lyngby - kæmper godt nok om mange af de samme talenter (og kigger derfor mod Jylland/Fyn)

Det er jo en fordel for os, at der er færre

FCK, Brøndby og FCN - til dels Lyngby - kæmper godt nok om mange af de samme talenter (og kigger derfor mod Jylland/Fyn)

Enig. Jeg var bare overrasket over, så ringe især Fredericia ligger. Der bor 53.000 i kommunen og byen er med sine 41.000 Danmarks 16. største. Samtidig har klubben befundet sig lige under toppen i en generation, så derfor undrer det mig, at de slet ikke lader til at gå det mindste op i talentudvikling bedømt på karaktergivningen.

Enig. Jeg var bare overrasket over, så ringe især Fredericia ligger. Der bor 53.000 i kommunen og byen er med sine 41.000 Danmarks 16. største. Samtidig har klubben befundet sig lige under toppen i en generation, så derfor undrer det mig, at de slet ikke lader til at gå det mindste op i talentudvikling bedømt på karaktergivningen.
Historisk har Vejle siddet hårdt på talentmassen i Fredericia, og til dels Kolding - der er 20 minutter fra Fredericia til Vejle. Alle top 5-10 spillere i en årgang er på en liste i Vejle. Odense er cirka 40 minutter væk. Falk og Eriksen kommer fra Middelfart, cirka 10 km fra Fredericia, men endte i Odense.

Jeg tror Fredericia helt bevidst har vurderet at det er alt for dyrt, at skulle kæmåe med Vejle og OB om de samme talenter.

Latest posts

Back