New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 72
  • Views Views: Views 5K
Landsholdet - Den store VM 2026-tråd
Nu er udtrykket måske nok meget oplagt når vi fx taler om at placere vm i Saudi Arabien, men jeg tror jeg desværre ikke sådan en som Jesper Møller sluger så mange kanaler, i den forstand at jeg ikke tror han har så mange kvababbelser ved det valg. Mit indtryk er at han synes det er helt fint, han slap for at skulle forholde sig til alternative bud og så ser han frem til femstjernet behandling i Saudi Arabien og måske kan han også kravle lidt længere op i systemet. Jeg tror der er noget i DBU's system der gør at netop den slags personer ender på toppen og det er det der måske kan overkommes med pres udefra så vi kan få fx en Sofie Junge i spidsen - ikke at lige hun nødvendigvis vil være interesseret når hun stoppe med at spiller eller vil være den bedst egnede, men som eksempel på en der tør åbne munden og som kunne svare til Klaveness i Norge, som også er tidligere spiller.
Du har sgu ret. Har man behov for at sluge kameler, kræver det, at man har moral. Jesper Møller har sikkert aldrig slugt en kamel.

Du har ret. Helt ret.

Og to gange Møller elsker følelsen af taburet i røven.

Men præmierne til VM i kamelslugning er også markant højere end til VM i integritet.
Og så er DBU og integritet simpelthen 2 ord, som ikke kan forekomme i samme sætning...medmindre der er et "manglende" foran "integritet".
Shit, en lorte organisation DBU er med den omvandrende blodprop i spidsen, som kun har ét ønske hver jul...at blive sovset endnu mere ind i toppen af UEFA/FIFA - koste hvad det vil.

Der var ingen andre kandidater. DBU kan godt buldre lidt med de tomme tønder og måske risikere landsholdsspillernes fremtid.

Hvis der var en koordineret handling mellem flere lande, ville jeg være skuffet såfremt DBU ikke var med. Men at man ikke råber lidt, inden man deltager, tager jeg ikke ret tungt.

FIFA består af så mange lande, at det er mindre vigtigt hvad der er rigtigt, end hvad flertallet synes.

Jeg har ikke nogen løsning som sådan. En turnering arrangeret af Europa og Sydamerika, hvor andre kan deltage, er bedre i vores øjne. En bedre afgrænsning af slutrunden, så det er mere overskueligt, vil også hjælpe. Men vi går i retning af større, med flere og flere hold (og dermed Danmark med næsten hver gang).

Skal man leve med det og så arbejde på bedre forhold i UEFA, eller skal man gøre oprør? Jeg var ret træt af Qatar-tilgangen, hvor man vred sig i fingeret smerte mens man deltog helhjertet, uden mod til bare et regnbuearmbånd. Så hellere et træk på skuldrene og accept af vi arbejder for det vi ønsker, men ruller med det FIFA beslutter.

Man er nok også bare nødt til at æde den, at hvis vi mener noget med demokrati, så skal vi altså også acceptere, når der bliver truffet beslutninger, som denne. Nu er lige præcis VM i Saudi Arabien jo ikke demokratisk vedtaget, ingen andre har stillet op.
Men sådan helt overordnet set, så er vores vestlige forståelse af menneskerettigheder og demokrati ikke noget, der kan vinde mange afstemninger globalt. Og hvis man virkelig mener noget med demokrati, må man jo altså også følge de beslutninger, man er lodret uenig i, såfremt de er stemt igennem på lovlig, transparent og demokratisk vis. Det er så dér FIFA angiveligt halter. Men jeg har ikke hørt andre end traditionelt vestlige (rige og magtfulde) lande råbe op om korruption osv., og mest når FIFAs beslutninger går imod vores ønsker...

Jeg ved ikke hvad der er ret og vrang. Ovenstående er egentlig mest en strøtanke.

Der var ingen andre kandidater. DBU kan godt buldre lidt med de tomme tønder og måske risikere landsholdsspillernes fremtid.

Hvis der var en koordineret handling mellem flere lande, ville jeg være skuffet såfremt DBU ikke var med. Men at man ikke råber lidt, inden man deltager, tager jeg ikke ret tungt.

FIFA består af så mange lande, at det er mindre vigtigt hvad der er rigtigt, end hvad flertallet synes.

Jeg har ikke nogen løsning som sådan. En turnering arrangeret af Europa og Sydamerika, hvor andre kan deltage, er bedre i vores øjne. En bedre afgrænsning af slutrunden, så det er mere overskueligt, vil også hjælpe. Men vi går i retning af større, med flere og flere hold (og dermed Danmark med næsten hver gang).

Skal man leve med det og så arbejde på bedre forhold i UEFA, eller skal man gøre oprør? Jeg var ret træt af Qatar-tilgangen, hvor man vred sig i fingeret smerte mens man deltog helhjertet, uden mod til bare et regnbuearmbånd. Så hellere et træk på skuldrene og accept af vi arbejder for det vi ønsker, men ruller med det FIFA beslutter.

Et eller andet sted er det måske det rigtige DBU gør. Man er uenige men søger indflydelse i stedet for, at komme til at stå på sidelinjen og råbe højt.

Det store spørgsmål er om de risikerer at miste befolkningen undervejs og måske endda et kvindeligt landshold som ender med at sige fra? Umiddelbart er det nok de største issues, for så vil der straks være nogen andre som søger indflydelse og vil afsætte dem der sidder i toppen nu.

Lige pt. virker de ikke til at være i trit med befolkningens holdninger og det kan blive dyrt på den længere bane.

Et eller andet sted er det måske det rigtige DBU gør. Man er uenige men søger indflydelse i stedet for, at komme til at stå på sidelinjen og råbe højt.

Det store spørgsmål er om de risikerer at miste befolkningen undervejs og måske endda et kvindeligt landshold som ender med at sige fra? Umiddelbart er det nok de største issues, for så vil der straks være nogen andre som søger indflydelse og vil afsætte dem der sidder i toppen nu.

Lige pt. virker de ikke til at være i trit med befolkningens holdninger og det kan blive dyrt på den længere bane.
Jeg synes nu det lyder som den klassiske undskyldning for at være principløs. DBU-toppen virker netop ikke i trit med befolkningen og jeg kan ikke se noget som helst der tyder på at nogen fra DBU får større indflydelse i Fifa og vil bruge den indflydelse på at flytte organisationen i en mindre korrupt retning. Hvis jeg troede på at Jesper Møller kunne være en transformativ figur kunne det selvfølgelig godt være en pointe, men jeg tror Klaveness, det givetvis ikke lige kommer så langt op i systemet, har større positiv indflydelse ved gå forrest og vise at det er muligt at sige fra.

Jeg synes nu det lyder som den klassiske undskyldning for at være principløs. DBU-toppen virker netop ikke i trit med befolkningen og jeg kan ikke se noget som helst der tyder på at nogen fra DBU får større indflydelse i Fifa og vil bruge den indflydelse på at flytte organisationen i en mindre korrupt retning. Hvis jeg troede på at Jesper Møller kunne være en transformativ figur kunne det selvfølgelig godt være en pointe, men jeg tror Klaveness, det givetvis ikke lige kommer så langt op i systemet, har større positiv indflydelse ved gå forrest og vise at det er muligt at sige fra.

Personligt er jeg også til en mere hardcore holdning med at sige fra men kender ikke det politiske system derinde godt nok. Der er dog ikke noget som tyder på, at de får gjort noget som helst ved nogen af problemerne og derfor ville jeg hellere sige fra.
I yderste konsekvens kan det ende med, at man er nødt til at sige fra fra vesten men det er også noget af en kamp at tage. Der kunne man måske være med til, at påvirke de andre Europæiske lande, hvis man sagde åbenlyst fra. Nogen skal starte kampen og pt. står Norge noget alene.

Det er egentlig vildt som det er foregået i mange år og der ikke rigtig er nogen som råber op. Man skulle tro de nærmest allesammen har mest ud af at tie stille og bare følge strømmen. Måske fordi fodbolden kommer fra breddeidrætten men har udviklet sig astronomisk økonomisk de sidste årtier - det kan udmærket være, at man ikke har fulgt med i valg af persongalleri og derfor bliver det noget miskmask, indtil man engang tager sig sammen og tager mere styring fra politisk hold.
Sidst skete der vel heller ikke noget, førend de fik pisset Amerikanerne af og de satte gang FBI (eller hvem det nu var).

Personligt er jeg også til en mere hardcore holdning med at sige fra men kender ikke det politiske system derinde godt nok. Der er dog ikke noget som tyder på, at de får gjort noget som helst ved nogen af problemerne og derfor ville jeg hellere sige fra.
I yderste konsekvens kan det ende med, at man er nødt til at sige fra fra vesten men det er også noget af en kamp at tage. Der kunne man måske være med til, at påvirke de andre Europæiske lande, hvis man sagde åbenlyst fra. Nogen skal starte kampen og pt. står Norge noget alene.

Det er egentlig vildt som det er foregået i mange år og der ikke rigtig er nogen som råber op. Man skulle tro de nærmest allesammen har mest ud af at tie stille og bare følge strømmen. Måske fordi fodbolden kommer fra breddeidrætten men har udviklet sig astronomisk økonomisk de sidste årtier - det kan udmærket være, at man ikke har fulgt med i valg af persongalleri og derfor bliver det noget miskmask, indtil man engang tager sig sammen og tager mere styring fra politisk hold.
Sidst skete der vel heller ikke noget, førend de fik pisset Amerikanerne af og de satte gang FBI (eller hvem det nu var).
Ja det gik jo galt allerede under Havelange så i bund og grund så snart der for alvor blev penge involveret. Det er globalt så på den måde reflekterer det også bare verdens tilstand og der sidder rigtig mange op og ned i systemet der er korrupte eller i hvert fald modtagelige for bestikkelse og selvom der oprulles skandaler slipper de skyldige som regel for straf. Det er helt sikkert ikke nemt at gøre noget ved, men bortset fra Havelange er alle præsidenterne europæere, så vi kan starte der og i første omgang helt i egen andedam, hvor Møller måske ikke direkte tager imod bestikkelse, men i hvert fald heller ikke ser ud til at have noget incitament til at gå imod systemet.

Man kan selvfølgelig lade være med at vise det på tv, men ellers skal man vel begynde at frygte at pausen skal være mere end 15 min lang. Når du først har vist reklameblokkene, der da helt sikkert ikke forsvinder, og hvis der skal være tid til lige at snakke lidt om kampen og vise et par highlights, er der jo ingen tid til at vise et show. Jeg forstår heller ikke hvorfor det rigtig giver mening, der skal vel være et op til kampen og så er det ligesom overstået.

Hvis showet er dikteret af regimet i USA er det nok heller ikke et stort tab ikke at have tid til at vise det, men det kan selvfølgelig også bare være det giver problemer overhovedet at afholde det vm mellem USA, Canada og Mexico til den tid… Det er nok (forhåbentlig) overdrevet at tro det ender sådan, men det er bemærkelsesværdigt at det reelt er mere sandsynligt at vi ender med at skulle boycotte et vm i USA end det nogensinde har været at boycotte et i Saudi Arabien…

Uganda er tæt på at skulle spille kvalkampe til VM men kan stadig nå at kvalificere sig som bedste 2er.

Er det ikke de 4 bedste 2´ere der skal spille playoff om EN plads til intercontinentel kamp om en plads..

Som jeg forstår det har Afrika 9 pladser til VM, og de går til de 9 gruppe vindere.

Uganda har langt

Back