New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 132K
Talentarbejdet i AGF
Jeg synes, det fungerede godt at have en selvst?ndig tr?d til diskutere talentarbejdet i AGF p? det gamle forum, og derfor opretter jeg den igen.

Heldigvis ser det ud til, at den sp?ndende ?rgang 2000 (og Kasper Lunding, der er ?rgang 99) f?r en st?rre rolle her fra for?rets start.

Snurre Snup said:
Heldigvis ser det ud til, at den sp?ndende ?rgang 2000 (og Kasper Lunding, der er ?rgang 99) f?r en st?rre rolle her fra for?rets start.

Ej at forglemme Alexander Ammitzb?ll (ogs? 99'er), som ogs? er kommet noget t?ttere p? holdet. Det bliver sp?ndende at se, om han bliver forl?nget.

Jeg synes, Lunding var rigtig god mod Esbjerg. Frispilningen, som Mortensen misbrugte p? det skammeligste, vidner om overskud hos den unge mand.

Lad os h?be, at det giver de andre unge yderligere blod p? tanden.

Stiften lavede et interview med Lunding den anden dag. Jeg kan se, at det nu er blevet til en betalingsartikel. Bold.dk har dog trukket essensen ud af det:

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/agf-debutant-jeg-har-taget-for-let-paa-tingene/

Noget af det Lunding siger, og som er ret essentielt, er at man er n?dt til at v?re god nok for at f? chancen. Derfor er det ogs? bare s? vigtigt at indse, at det hele ikke bare kommer af sig selv. Man skal virkelig ville det her, hvis man skal n? sine m?l. Det virker til at Lunding er kommet til den forst?else.

Jeg h?fter mig is?r, fra Stiftens artikel, ved, at det her bare p? alle m?der er et helt vildt godt signal. Det er et st?rkt signal fra Lunding om, at en ung spiller, med rette mix af tro, indstilling, talent og h?rdt arbejde, ikke beh?ver st? i skyggen af de mere rutinerede.
Og s? er det et liges? godt signal omkring klubben, at AGF ogs? er et sted, hvor unge spillere f?r chancen, n?r de udm?rker sig. At klubben, i mods?tning til noget af efter?rets brok over manglende unge spillere, ogs? skal v?re synonym med, at talenterne, n?r de skal v?lge deres vej, ogs? t?r tro p?, at det her er et sted, man kan f? chancen og forl?se sit potentiale, n?r man g?r sig fortjent til det.
Historien om Lunding er endnu kun ved forordet, og det er naturligvis umuligt at sp? det ene eller andet udfald. Men nedenst?ende vidner om et s?rdeles modent hoved og psyke, og m?den han har taget skeen i den anden h?nd og grebet opstarten an p?, vundet pladsen og overbevist i sin debut - det er d?lme et godt forord. For alle parter. K?mpe thumbs up!

-Jeg tr?nede rigtigt meget for mig selv i ferien og holdt formen ved lige. Da vi kom tilbage fra vinterferien, t?nkte jeg, at vi alle sammen startede fra nul, og nu var det min tur til at komme frem. S? jeg har givet den alt til tr?ning hver eneste gang. Jeg har fors?gt at g?re noget ved de ting, som jeg kunne ?ndre p?, og har ved hver eneste tr?ning haft en ambition om, at jeg skulle v?re blevet bedre, n?r jeg gik ind fra tr?ning.

mondrup said:
Jeg h?fter mig is?r, fra Stiftens artikel, ved, at det her bare p? alle m?der er et helt vildt godt signal. Det er et st?rkt signal fra Lunding om, at en ung spiller, med rette mix af tro, indstilling, talent og h?rdt arbejde, ikke beh?ver st? i skyggen af de mere rutinerede.
Og s? er det et liges? godt signal omkring klubben, at AGF ogs? er et sted, hvor unge spillere f?r chancen, n?r de udm?rker sig. At klubben, i mods?tning til noget af efter?rets brok over manglende unge spillere, ogs? skal v?re synonym med, at talenterne, n?r de skal v?lge deres vej, ogs? t?r tro p?, at det her er et sted, man kan f? chancen og forl?se sit potentiale, n?r man g?r sig fortjent til det.
Historien om Lunding er endnu kun ved forordet, og det er naturligvis umuligt at sp? det ene eller andet udfald. Men nedenst?ende vidner om et s?rdeles modent hoved og psyke, og m?den han har taget skeen i den anden h?nd og grebet opstarten an p?, vundet pladsen og overbevist i sin debut - det er d?lme et godt forord. For alle parter. K?mpe thumbs up!

-Jeg tr?nede rigtigt meget for mig selv i ferien og holdt formen ved lige. Da vi kom tilbage fra vinterferien, t?nkte jeg, at vi alle sammen startede fra nul, og nu var det min tur til at komme frem. S? jeg har givet den alt til tr?ning hver eneste gang. Jeg har fors?gt at g?re noget ved de ting, som jeg kunne ?ndre p?, og har ved hver eneste tr?ning haft en ambition om, at jeg skulle v?re blevet bedre, n?r jeg gik ind fra tr?ning.
Det er fan'me dejligt at f? sat ord p? s?dan en indstilling og han t?r sige det offentligt. Det giver et lidt andet indblik i om talenterne nu ogs? er klar - for en ting er at have det store talent og noget andet er om man har det rigtige hoved. Der er nok ingen tvivl om at begge dele skal fungere for fodboldspillere i dag - et stor talent kommer ikke n?dvendigvis langt, hvis man ikke vil tage det h?rde arbejde.

Personligt h?ber jeg klubben bliver bedre til at h?ndtere det psykiske og f?r forl?st flere spillere fremadrettet. Ikke fordi jeg har noget konkret at have det i men indimellem har vi (vel alle) funderet over hvor f? store talenter vi fik fra ungdomsafdelingen og op i 1 holds truppen. Lad os h?be vi er igang med et vendepunkt p? det i 2019 8)

Martinstranger said:
mondrup said:

Det er fan'me dejligt at f? sat ord p? s?dan en indstilling og han t?r sige det offentligt. Det giver et lidt andet indblik i om talenterne nu ogs? er klar - for en ting er at have det store talent og noget andet er om man har det rigtige hoved. Der er nok ingen tvivl om at begge dele skal fungere for fodboldspillere i dag - et stor talent kommer ikke n?dvendigvis langt, hvis man ikke vil tage det h?rde arbejde.

Personligt h?ber jeg klubben bliver bedre til at h?ndtere det psykiske og f?r forl?st flere spillere fremadrettet. Ikke fordi jeg har noget konkret at have det i men indimellem har vi (vel alle) funderet over hvor f? store talenter vi fik fra ungdomsafdelingen og op i 1 holds truppen. Lad os h?be vi er igang med et vendepunkt p? det i 2019 8)

Man m? ogs? respektere David Nielsen og Ruben Sellas coolness i forhold til at bringe talenterne i spil p? det rigtige tidspunkt. Der har garanteret v?ret mere end et moderat pres internt for at f? dem p? banen, og n?r s? et talent der slet ikke var aktuel til truppen, Mads Mikkelsen skifter til en anden superligakonkurrent og f?r p?nt meget spilletid, s? bliver presset helt sikkert ikke mindre. Talenterne begynder begynder m?ske at tvivle p? om de er i det rette setup, pressen og fans bliver mere og mere ut?lmodige, men DN og RS har is i maven og vil ikke smide spillere i ilden der risikerer at falde igennem. (Det viste sig vist ?vrigt ogs? med Mads Mikkelsen at han nok ikke var klar til Superligaen endnu, han har ihvertfald ikke f?et meget spilletid siden).

Jeg var ogs? selv i tvivl om hvorvidt Vi havde f?et fat i den David Nielsen der tr?nede Str?msgodset, og brugte rigtigt mange talenter, eller om det var ham der tr?nede et Lyngby hold med en meget h?j gennemsnitsalder og hvor der ikke var meget plads til deres mange taletfulde spillere.

Men ?bningskampen mod Esbjerg hvor Lunding startede og Hvidt ogs? blev skiftet ind, tyder p? at DN og RS blot har ventet t?lmodigt p? at talenterne blev helt klar, og s? kan de godt komme foran spillere som Toutouh og Guira, hvis kampsituationen indbyder til deres kompetencer, ogs? selvom man spiller 6 ?pokalfinaler? om at komme i top-6.

Jeg synes nu godt at man kan diskutere timingen af brugen af Kasper Lunding. Hvordan skal det tolkes, at vi nu investerer en del spilleminutter i ham, samtidig med at vi ikke har forl?nget den kontrakt, som udl?ber ved ?rsskiftet? 

Er der stadig tvivl hos AGF, om man ?nsker at forl?nge? Eller mener man bare ikke at det haster? Vi s?, hvor langt man trak den med Hvidt og angiveligt fik man ogs? en positiv reaktion fra ham i form af mere ?rgerrighed i efter?ret. Det er det samme man h?rer fra Lunding nu. Stor koncentration i forhold til hver enkelt tr?ning.

Man kan mene at vi spiller h?jt spil med vores talenter, n?r vi venter s? l?nge med at forl?nge, men jeg kan ogs? godt se argumentet med, at de skal holdes til ilden og forst? at der skal andet end talent til for at sl? igennem.

Ang. Lunding.....det er sv?rt at vurdere udefra hvad der sker/hvordan situationen er. Set med AGF`s ?jne vil man nok gerne sikre sig at vi med at g?re med en " driftsikker " spiller, og derfor pr?ver ham inde fra start nu f?r man tilbyder en forl?ngelse.
Jeg h?lder dog nok lidt mere til en anden variant....nemlig at Lunding/agenten udm?rket kender til sin/spillerens v?rdi i milj?et s? for at AGF skal ha?en chance for at Lunding vil forl?nge, er der fremsat krav om " noget m? ske NU "....eller lyder det lidt for usandsynligt...?

Jeg H?BER ikke, der ligger noget som helst andet til grund for, at Lunding nu spiller, end at han i opstarten har v?ret bedste mand p? pladsen. I AGF er det tr?neren, der st?r for at s?tte holdet, og det er sportschefen, der indg?r kontrakter og k?ber spillere. Hvis f?rst de to roller bliver blandet sammen, s? kommer vi ud i noget rod. Jeg vil g? s? langt som til at sige, at det vil smadre holdet indefra. P? samme m?de h?ber jeg ikke, at Liverpool er blevet lovet noget som helst i forhold til Grabara.

Dermed ikke sagt, at DN ikke har nogle strategier i forhold til ungdomsarbejdet. Fx at puste til udviklingen af spillere som Lunding og Kaastrup ved skiftevis at lade dem f? spilletid, alt efter hvem der er bedst k?rende lige nu. Jeg kan sagtens forestille mig, at Lunding lige f?r nogle kampe nu, og n?r han s? f?r et dyk i pr?stationerne kommer han ud igen, s? negative oplevelser p? banen ikke f?r lov at s?tte sig.

Ato Vari said:
Jeg H?BER ikke, der ligger noget som helst andet til grund for, at Lunding nu spiller, end at han i opstarten har v?ret bedste mand p? pladsen. I AGF er det tr?neren, der st?r for at s?tte holdet, og det er sportschefen, der indg?r kontrakter og k?ber spillere. Hvis f?rst de to roller bliver blandet sammen, s? kommer vi ud i noget rod. Jeg vil g? s? langt som til at sige, at det vil smadre holdet indefra. P? samme m?de h?ber jeg ikke, at Liverpool er blevet lovet noget som helst i forhold til Grabara.

Dermed ikke sagt, at DN ikke har nogle strategier i forhold til ungdomsarbejdet. Fx at puste til udviklingen af spillere som Lunding og Kaastrup ved skiftevis at lade dem f? spilletid, alt efter hvem der er bedst k?rende lige nu. Jeg kan sagtens forestille mig, at Lunding lige f?r nogle kampe nu, og n?r han s? f?r et dyk i pr?stationerne kommer han ud igen, s? negative oplevelser p? banen ikke f?r lov at s?tte sig.

Jeg ville gerne det udelukkende er som beskrevet af dig....men tror der ind imellem er konfliktende agendaer; uden at det giver anledning til intern uro udover den man m? forvente i et udpr?get konkurrencepr?get milj?.

Jeg tror ogs? det bare er udtryk for at han har gjort sig fortjent til det, kombineret med at en lidt anden opstilling og indstilling, der giver bedre plads til en rigtig wing, som der ikke er s? mange alternativer til i h?jre side. Toutouh kunne fx spille den, men er jo som udgangspunkt alternativet til Sana centralt.

I forhold til at holde de unge til ilden og f? dem til at arbejde h?rdt, er der forh?bentlig andre metoder at motivere dem p? end at vente til sidste ?jeblik med at skrive kontrakt. Har spilleren ikke den rette indstilling er det klart man t?ver, men der er i s? fald g?et noget galt tidligere.

KejserJohn date=1550392583 said:
Ang. Lunding.....det er sv?rt at vurdere udefra hvad der sker/hvordan situationen er. Set med AGF`s ?jne vil man nok gerne sikre sig at vi med at g?re med en " driftsikker " spiller, og derfor pr?ver ham inde fra start nu f?r man tilbyder en forl?ngelse.
Jeg h?lder dog nok lidt mere til en anden variant....nemlig at Lunding/agenten udm?rket kender til sin/spillerens v?rdi i milj?et s? for at AGF skal ha?en chance for at Lunding vil forl?nge, er der fremsat krav om " noget m? ske NU "....eller lyder det lidt for usandsynligt...?
Jeg er enig i, at der kan v?re flere scenarier. Ud fra de ting Lunding selv har udtalt (om at han har fundet en ny seri?sitet til hver enkelt tr?ningspas), s? lyder det dog som om Lunding har indset at han skal anstrenge sig for at f? en forl?ngelse. 

Det er vel ikke ut?nkeligt, at PC, DN og RS indimellem dr?fter en strategi omkring brugen af de unge. David har m?ske talt om at Lunding var ved at v?re en kandidat til kanten, og s? har man truffet beslutningen om at han skal have chancen nu, s? man kan bed?mme om man skal give ham en l?ngere kontraktforl?ngelse.

"Dilemmaet" for klubben er vel at det ikke er nok, at de unge bare udvikler sig til at kunne klare sig i superligaen. Vi har brug for spillere der kan beg? sig i top-6, og vi undg?r ikke at skulle forst?rke os med spillere udefra i den bestr?belse. Omvendt giver det heller ikke meningen at have en trup p? 30 spillere, hvor en lang r?kke unge spillere er langt fra spilletid. Der er kun en m?de at f? de unge op p? top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke v?re der p? 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan s?tte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et k?mpe pres for at pr?stere, og nedrykningsstregen kan pludselig bev?ge sig t?t p? igen. Derfor vil det v?re fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan f? 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor r?kkevidde, men lige nu vil det bare v?re vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring. 

SteenA said:
Der er kun en m?de at f? de unge op p? top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke v?re der p? 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan s?tte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et k?mpe pres for at pr?stere, og nedrykningsstregen kan pludselig bev?ge sig t?t p? igen. Derfor vil det v?re fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan f? 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor r?kkevidde, men lige nu vil det bare v?re vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring.

Det vil ogs? alt andet lige v?re nemmere for talenterne at pr?stere i 10 kampe hvor man kan opn? medaljer og europ?iske kampe, fremfor at skulle pr?stere i en situation hvor nederlag kan flytte klubben t?ttere p? nedrykning. Jeg tror p? at flere af talenterne vil kunne levere p? et h?jt niveau i et evt. Mesterskabsslutspil mod FCM, FCK, BIF osv. Hvidt beviste det mod FCK allerede forrige ?r.

T-Knogle said:
SteenA said:
Der er kun en m?de at f? de unge op p? top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke v?re der p? 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan s?tte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et k?mpe pres for at pr?stere, og nedrykningsstregen kan pludselig bev?ge sig t?t p? igen. Derfor vil det v?re fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan f? 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor r?kkevidde, men lige nu vil det bare v?re vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring.

Det vil ogs? alt andet lige v?re nemmere for talenterne at pr?stere i 10 kampe hvor man kan opn? medaljer og europ?iske kampe, fremfor at skulle pr?stere i en situation hvor nederlag kan flytte klubben t?ttere p? nedrykning. Jeg tror p? at flere af talenterne vil kunne levere p? et h?jt niveau i et evt. Mesterskabsslutspil mod FCM, FCK, BIF osv. Hvidt beviste det mod FCK allerede forrige ?r.
Som udviklingen er lige nu vil en 7. eller 8. plads, ja vel ogsaa en 9. eller 10. plads vaere taet paa overlevelse, saa der kan sagtens blive nogle 'gratis' kampe alligevel hvis det fortsaetter - men det er da bedre at de unge kan udvikle sig mod bedre modstanderne, og selvfoelgelig i det hele taget bedre for klubben og holdets udvikling at spille i top-6.

Ja, man m? sige at gruppespillet om nedrykning kan v?re afgjort n?rmest inden det starter, i hvert fald i forhold til hvem der ender 7-10 og 11-14. S?nderjyskE er nu 6 point efter AaB (med en kamp mere) og hvis AaB vinder den indbyrdes kamp i Aalborg i n?ste runde, s? er hullet jo k?mpestort.

Klart sjovere og mere dragende for publikum at havne i top-6, men det er nok rigtigt at der kan blive nogle udviklingskampe til sidst.

Jeg f?ler mig meget sikker p?, at David stiller hvad han oplever som det st?rkeste hold, uanset hvorn?r hvis kontrakt l?ber ud. Lige s? sikker f?ler jeg mig p?, at han ikke er under pres fra hverken PC, Lunding eller nogen agent. Og p?, at vi ikke pr?ver nogen af i startopstillingen for at se, om deres kontrakt skal forl?nges.

Tror ogs?, at Lunding bliver forl?nget, og at klubben har regnet med det hele tiden. Vi forl?ngede med Nimo sidste ?r, og Lunding har v?ret t?ttere p? truppen end Nimo siden da. Lundings indstilling i optakten og hans spil mod s?rligt Esbjerg kan h?jst have fjernet den sidste smule tvivl. Han bliver forl?nget, og det sker inden sommer, hvor han frit kan tale med andre. Tror nemlig ogs?, at Lunding er s? klog, at han ikke skifter klub p? et tidspunkt, hvor han er ved at bide sig fast i start-11, og hvor konkurrencen p? hans plads er forholdsvis mild.

Jakob Marschner date=1550490068 said:
Jeg f?ler mig meget sikker p?, at David stiller hvad han oplever som det st?rkeste hold, uanset hvorn?r hvis kontrakt l?ber ud. Lige s? sikker f?ler jeg mig p?, at han ikke er under pres fra hverken PC, Lunding eller nogen agent. Og p?, at vi ikke pr?ver nogen af i startopstillingen for at se, om deres kontrakt skal forl?nges.
 Enig langt hen ad vejen, men jeg tror godt vi kan se spillere i startopstillingen med henblik p? at udvikle dem. S? f.eks. Hvidt eller Kaastrup starter inde i en kamp uden den store betydning.

Samtidig med nyheden om salget af Dino Mikanovi? kan AGF pr?sentere en ny h?jre back i truppen i skikkelse af det unge talent Magnus Anbo Clausen, der rykkes permanent op i Superliga-truppen og samtidig f?r en fuldtids-kontrakt frem til sommeren 2021. ??
https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/februar/agf-saelger-dino-mikanovi?/

AGF s?lger Dino, og forfremmer+forl?nger i samme omb?ring Anbo til 2021.... Alt sammen lige efter bogen, og sindssygt godt arbejde af PC.

Back