New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 102K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Jeg er sådan set enig. Jeg foreslår, at hver træner får to challenges pr halvleg (ligesom i alt andet sport, hvor VAR bruges). Her skal dommeren så vurdere situationen selv forfra. På den måde skal der ikke bruges videodommere, men dommeren får lov til at vurderer situationen igen og dømmer selv hele kampen.

Ja jeg ved ikke hvad der vil være smart. Jeg synes bare man skal ligge VAR i graven, og så tænke sig godt om inden man igen prøver at indfører noget i en sport fyldt med gråzoner og skøn.

Gråzoner og skøn har altid været en del af spillet. Også da jeg spillede i serie 4.
Man får domme mod sig og med sig
Sådan er det..
Jeg vil meget gerne afskaffe VAR, først og fremmest fordi det har ændret, hvordan der bliver dømt. Det synes som om, at dommerne er blevet forsigtige med at dømme i tvivlsomme situationer, fordi de stoler på, at VAR tager den...
Og det problem bliver løst med challenge-løsningen.

Der er jeg uenig med dig @mph..
Det er jeg ellers sjældent
Jeg tror ikke på, at "bedre" teknologi er løsningen. VAR har bestemt ikke gjort diskussionerne omkring marginaldommene mindre. Snarere tværtimod..
Luk det og brug i stedet pengene på bedre uddannelse af dommerne.
Men det sker ikke… derfor lever jeg med at optimere på løsningen, når vi ikke slipper af med det

Når det er sagt, har jeg altså også en særlig kæphest i de marginale offside-VAR-kendelser. Og den ofte gentagne "en offside er en offside er en offside" uanset om VAR-interventionen drejer sig om et kussehår, hvor angriberen NATURLIGVIS ikke skaffer sig en reel fordel ved at være 'offside'.

En dommer/linjevogter skal foretage vurderingen af offsides, og hvis de ser en cm der er offside, skal de dømme den, hvis ikke, skal de lade være.

Hvis vi starter med princippet, skal vi så i stedet ændre til 'Tyk offsides', hvor dommeren skønner om spilleren opnår mere end x graders fordel ved at stå offside i afleverings tidspunktet. Skal der være mindst 20 cm forskel? Hvordan får du måleapparatet til præcist at afgøre om det er 19,98 eller 20,02 cm offside. Ideen om en bufferzone er baseret på nuværende praksis, hvor 'på linje' er gældende. Hvorfor skulle alle angribere ikke generelt lægge sig 20 cm foran forsvaren, hvis en bufferzone indføres, og så er vi tilbage ved start.

Man har indført afventende offside-kendelser. Det giver det angribende hold fordelen af at kunne afslutte en målchance før der dømmes. Der betyder usikkerhed og ventetid. Men målchancen få lov at blive afviklet.

Sådan er det, når der er gråzoner. Flere af situationerne havde også været diskuteret, hvis kendelserne havde været omvendt.
Det er jeg godt nok ikke sikker på, hvis det straffespark som Mads Bech begik på Tobias Bech var blevet taget op af VAR og dommeren var blevet kaldt ud til en skæm, for derefter at dømme straffe, så havde der været langt mindre kritik.

Det samme kan siges med episoden med Gift Links, hvis dommeren havde været kaldt ud til en skærm, så havde den kendelse han kom frem til herefter været langt mindre kontroversiel.

Problemet er at VAR dømmer ting som ingen tænker over, imens det ignorerer meget tykke forseelser som alle kan se er problematiske.

En dommer/linjevogter skal foretage vurderingen af offsides, og hvis de ser en cm der er offside, skal de dømme den, hvis ikke, skal de lade være.

Hvis vi starter med princippet, skal vi så i stedet ændre til 'Tyk offsides', hvor dommeren skønner om spilleren opnår mere end x graders fordel ved at stå offside i afleverings tidspunktet. Skal der være mindst 20 cm forskel? Hvordan får du måleapparatet til præcist at afgøre om det er 19,98 eller 20,02 cm offside. Ideen om en bufferzone er baseret på nuværende praksis, hvor 'på linje' er gældende. Hvorfor skulle alle angribere ikke generelt lægge sig 20 cm foran forsvaren, hvis en bufferzone indføres, og så er vi tilbage ved start.

Man har indført afventende offside-kendelser. Det giver det angribende hold fordelen af at kunne afslutte en målchance før der dømmes. Der betyder usikkerhed og ventetid. Men målchancen få lov at blive afviklet.
Problemet er ikke at offsides bliver dømt med få centimeter, problemet er at de bliver dømt på baggrund af videomateriale og måleudstyr som ikke kan måle så præcist. Det blev på et tidspunkt meldt ud at op til 10 cm ville blive betragtet som “på linje”, så det kun var tydelige offsides der blev kaldt (sansynligvis fordi de godt ved at deres Windows 95 udstyr ikke er bedre). De 10 cm er bare aldrig rigtigt blevet implementeret, og så bliver offsides subjektive vurderinger, forklædt som fakta, og det er virkeligt ikke specielt fremmende for populariteten.

Det blev på et tidspunkt meldt ud at op til 10 cm ville blive betragtet som “på linje”, så det kun var tydelige offsides der blev kaldt (sansynligvis fordi de godt ved at deres Windows 95 udstyr ikke er bedre).
Er du helt sikker på det? Det mener jeg bestemt ikke de hsr gjort.

Der var en offside på 3cm som blev kaldt for snæver til at se, men jeg husker ikke at der blev givet en grændeværdi.

Er du helt sikker på det? Det mener jeg bestemt ikke de hsr gjort.

Der var en offside på 3cm som blev kaldt for snæver til at se, men jeg husker ikke at der blev givet en grændeværdi.
Jeg gider ikke lede efter det igen, men det blev meldt ud kort inden Beijmo’s scoring mod FCK blev underkendt for en offside der ikke var i nærheden af at være 10 cm. Men kendelsen passede ind i dommerlinjen og så kunne man jo forsvare sig med at det var en fuldstændig objektiv måling helt ned på mm, dokumenteret med alt det højteknologiske isenkram som der er brug for hvis man skal dømme så nøjagtig en offside. (De 10 cm blev stille og roligt glemt igen uden at der blev meldt en begrundelse ud)

GF-Forum er altid det mest objektive sted at tage afsæt i, hvis der skal laves analyse af debatfora. Højt, relevant niveau og ingen trolde, der afsporer trådene.

Ville vi her have haft en så aktv "dommer-tråd", der diskuterede afgørelser på tværs af alle kampe, hvis VAR ikke fandtes? Jeg tvivler. VAR fjerner fokus fra spillet, hvilket burde have været det stik modsatte resultat. Intentionen har vel været at reducere snakken om, at "det var den lortedommer, der gav hjemmeholdet sejren," eller sammensværgelsesantydninger.

VAR er ligesom verdens dårligste pressechef. De bedste pressechefer opdager du aldrig. De arbejder i skyggen og får ting til at se gennemtænkte ud, uden nogen ved, hvad der skete.
De dårligste pressechefer stiller sig i centrum, så alle snakker om dem i stedet for om virksomheden og i øvrigt øger fokus på møgsager.

Det kan naturligvis ikke måles, men jeg tror, at procentdelen af snak, det handler om dommerafgørelser, er steget markant, siden VAR blev indført. Og det synes jeg er et stort problem. Meningen med VAR var vel at stoppe debatter om dommerpræstationer. (Altså stoppe som i overflødiggøre).

Problemet er at VAR dømmer ting som ingen tænker over, imens det ignorerer meget tykke forseelser som alle kan se er problematiske.

Problemet er ikke at offsides bliver dømt med få centimeter, problemet er at de bliver dømt på baggrund af videomateriale og måleudstyr som ikke kan måle så præcist. Det blev på et tidspunkt meldt ud at op til 10 cm ville blive betragtet som “på linje”, så det kun var tydelige offsides der blev kaldt.

Dommeren og Leander kan godt se gråzonen men mener begge der ikke var straffe til Tobias Bech. Straffet i Parken var tyndt, men teknisk set korrekt. Det er ikke 'klart set fra månen' i nogen af tilfældene.

Hvordan skulle en 10 cm grænse hjælpe. Hvis du ikke kan måle præcist, gælder det også den 10 cm grænse der skulle gælde.

Argumentet mod VAR på offside er trefoldigt.

1) Man forsøger at implementere knivskarpe vurderinger på noget der ikke kan måles præcist nok
2) regelsættet skulle revideres, så man tager højde for om der drages fordel af at stå offside
1) det dræber den spontane glæde ved scoringer

Jeg er TRÆT af brok over nummer 1. Det er den sædvanlige snak om, at hvis afløseren ikke er absolut perfekt, så foretrækker jeg det arbitrære og totalt umulige vi kom fra. Dommeren har ikke mulighed for at vurdere i nærheden af præcist. VAR har bedre mulighed, og bliver stadig skarpere til det.

Nummer 2 er også trættende, fordi den trækkes ind i vurderingen af aktuelle situationer. 'dommeren skulle have tilsidesat reglerne og dømt efter mit kodex'. Hvis bolden ligger i rusen og angriberen var foran forsvareren ved afleveringen, er der draget fordel. Hold med struktureret forsvarslinje vil hævde det er en fordel for dem, hvis offside-reglen håndhæves nogenlunde konsistent.

Der er tvivlstilfælde med VAR, men det var der godt nok også før. Og vi har rykket grænsen for tvivlstilfælde markant, så der er meget mindre tvivl end før.

Mht 3 så er det argumentet der giver noget. Er vi bedre tjent med flow og større usikkerhed + klare fejlkendelser og/eller angreb der stoppes pga fejlagtige kendelse?
Skal VAR spille en rolle ved goal line technology, ved tydelig hands i feltet som dommeren overser (Tøfting i udekamp mod Tjekkiet(?) der i eget felt bokser bolden væk uden straffet bliver dømt), ved svinestreger udenfor dommerens synsvinkel, eller film?

Jeg er positiv over VAR. Der er fejl og mangler, men de skal forbedres, inkl tolkning og anvendelse. Vi er nået langt på hands i feltet, så lagt mindre dømmes i dag end for et par sæsoner siden.

Maradonas mål i '86 er legendarisk på godt og ondt. Heldigvis var det en stor spiller med højt niveau, så vi fik glæde af Argentina som verdensmester. Men Shilton, Lineker, Beardsley, Barnes, Hoddle m.fl., blev snydt for en fair chance for at skabe deres legende.

VAR er kontroversielt. Der er noget fedt over at have snydt, fx med hands eller film. Og en fed/frustrerende vrede over at være blevet snydt.

Måske er fraværet af VAR interventioner i de seneste par kampe netop et forsøg på at lade dommeren dømme og komme tilbage til at lade dommerens skøn være gældende?

Det er selvfølgelig dybt frustrerende at dommeren ikke får mulighed for at lave en ny vurdering, når nu teknologien findes. Men dette er vel netop hvad VAR-modstanderne ønsker?

Last edited:
Det kan naturligvis ikke måles, men jeg tror, at procentdelen af snak, det handler om dommerafgørelser, er steget markant, siden VAR blev indført. Og det synes jeg er et stort problem. Meningen med VAR var vel at stoppe debatter om dommerpræstationer. (Altså stoppe som i overflødiggøre).

Godt indlæg. Jeg tror den reelle brok over dommerne er faldet markant, men fordi nogen bliver meget frustrerede over 'maskin-fejl', kommer den generelle frustration over VAR op hver gang der er en lille smule tvivl.

Man forestiller sig at med VAR er der aldrig mere tvivlstilfælde. Og det ER sværere at acceptere dårlige/tvivlsomme kendelser, når man må leve med afbrydelser.

Meningen med VAR, i min forståelse, er at få færre helt forkerte kendelser ind i spillet. Og der er lykkedes, når jeg skal sige det.

Meningen med VAR, i min forståelse, er at få færre helt forkerte kendelser ind i spillet. Og der er lykkedes, når jeg skal sige det.
Præcis, men der er mange der forventer en form for perfektion. Den kan vi dog aldrig få med de regler vi har. Måske har man bare været dårlige til at få det kommunikeret. Men systemet skulle jo også tales op, for at få fodboldforbundene til at bruge de mange penge på det.

Jeg tror stadig at VAR er kommet for at blive, men der har endnu ikke fundet sin endelige form og måske mangler reglementet også at blive tilpasset en verden med VAR. Ideen om et challenge system kan jeg også godt lide.

Måske er fraværet af VAR interventioner i de seneste par kampe netop et forsøg på at lade dommeren dømme og komme tilbage til at lade dommerens skøn være gældende?

Det er selvfølgelig dybt frustrerende at dommeren ikke får mulighed for at lave en ny vurdering, når nu teknologien findes. Men dette er vel netop hvad VAR-modstanderne ønsker?

Men det kan du jo ikke når VAR så blander sig på andre tidspunkter? B.la i kampen mod fcm.

Godt indlæg. Jeg tror den reelle brok over dommerne er faldet markant, men fordi nogen bliver meget frustrerede over 'maskin-fejl', kommer den generelle frustration over VAR op hver gang der er en lille smule tvivl.

Man forestiller sig at med VAR er der aldrig mere tvivlstilfælde. Og det ER sværere at acceptere dårlige/tvivlsomme kendelser, når man må leve med afbrydelser.

"Man" forestiller sig ikke at der aldrig mere er tvivlstilfælde. Generelt skal man passe på med at smide en helt masse bevæggrunde over på folk man måske ikke er enige med.

Jeg er træt af VAR fordi der er 0 linje i det, da linjen stadigvæk ligges af vores elendige dommere.

Noget som VAR kalder ud den ene kamp, kalder de ikke ud den anden kamp, fordi alt er i en gråzone.

Offside er den ene kamp med 10 cm margin, den anden med 3 cm. Alt afhængigt af hvilket stadion man spiller på og hvor gode vinkler man kan trække, og hvem som sidder i VAR vognen.

Så graverende fejl som vi har set i hver runde indtil videre er uacceptabelt når man har VAR.

Havde det været en enkelt dommer som havde lavet de fejl i gamle dage havde der også været brok, men for min side, ikke i nærheden af den utilfredshed som jeg sidder med næsten hver gang nu.

Hver gang vi scorer på et hjørnespark venter jeg med at juble som en sindsyg, for man ved aldrig hvilken obskur ting man har lyst til at se i VAR vognen.

VAR i Danmark er ihvertfald en joke. Linjen er der ikke, dommerne er virkelig virkelig dårlige. De har en tendens til at skulle finde noget når de kaldes til skærmen, og linjen for hvornår en dommer skal kaldes ud er helt på månen. Senest igår ved FCM 1-0 mål, hvor han helt tydeligt træder hen over bolden og stempler AaB spilleren. Det er så tydeligt, men intet sker.

Medmindre man vil acceptere udenlandske dommere / VAR dommere skal vi bare af med det. Konceptet er super godt, de danske dommere er simpelthen for dårlige.

Dommeren og Leander kan godt se gråzonen men mener begge der ikke var straffe til Tobias Bech. Straffet i Parken var tyndt, men teknisk set korrekt. Det er ikke 'klart set fra månen' i nogen af tilfældene.

Hvordan skulle en 10 cm grænse hjælpe. Hvis du ikke kan måle præcist, gælder det også den 10 cm grænse der skulle gælde.

Argumentet mod VAR på offside er trefoldigt.

1) Man forsøger at implementere knivskarpe vurderinger på noget der ikke kan måles præcist nok
2) regelsættet skulle revideres, så man tager højde for om der drages fordel af at stå offside
1) det dræber den spontane glæde ved scoringer

Jeg er TRÆT af brok over nummer 1. Det er den sædvanlige snak om, at hvis afløseren ikke er absolut perfekt, så foretrækker jeg det arbitrære og totalt umulige vi kom fra. Dommeren har ikke mulighed for at vurdere i nærheden af præcist. VAR har bedre mulighed, og bliver stadig skarpere til det.

Nummer 2 er også trættende, fordi den trækkes ind i vurderingen af aktuelle situationer. 'dommeren skulle have tilsidesat reglerne og dømt efter mit kodex'. Hvis bolden ligger i rusen og angriberen var foran forsvareren ved afleveringen, er der draget fordel. Hold med struktureret forsvarslinje vil hævde det er en fordel for dem, hvis offside-reglen håndhæves nogenlunde konsistent.

Der er tvivlstilfælde med VAR, men det var der godt nok også før. Og vi har rykket grænsen for tvivlstilfælde markant, så der er meget mindre tvivl end før.

Mht 3 så er det argumentet der giver noget. Er vi bedre tjent med flow og større usikkerhed + klare fejlkendelser og/eller angreb der stoppes pga fejlagtige kendelse?
Skal VAR spille en rolle ved goal line technology, ved tydelig hands i feltet som dommeren overser (Tøfting i udekamp mod Tjekkiet(?) der i eget felt bokser bolden væk uden straffet bliver dømt), ved svinestreger udenfor dommerens synsvinkel, eller film?

Jeg er positiv over VAR. Der er fejl og mangler, men de skal forbedres, inkl tolkning og anvendelse. Vi er nået langt på hands i feltet, så lagt mindre dømmes i dag end for et par sæsoner siden.

Maradonas mål i '86 er legendarisk på godt og ondt. Heldigvis var det en stor spiller med højt niveau, så vi fik glæde af Argentina som verdensmester. Men Shilton, Lineker, Beardsley, Barnes, Hoddle m.fl., blev snydt for en fair chance for at skabe deres legende.

VAR er kontroversielt. Der er noget fedt over at have snydt, fx med hands eller film. Og en fed/frustrerende vrede over at være blevet snydt.
At Leander er enig med dommerne og VAR’s beslutninger, er jo ikke ligefrem BREAKING News!, så hans holdning bruger jeg ikke tid på.

En 10 cm grænse kan hjælpe på at der så er klar evidens for at spilleren er forreste mand i afleveringsøjeblikket og dermed offside, der var ingen evidens for at Beijmo var offside da han scorede mod FCK, da begge linjer lå oven i hindanden og det endda efter at afleveringen fra Tingager tydeligt havde forladt foden (det var nok også grunden til at der gik 15 minutter inden der kom “dokumentation” for kendelsen. Tvært imod dokumenterede den håbløse kendelse meget tydeligt at Beijmo var klar onside - men kendelsen fulgte dog dommerlinjen fuldstændigt, så der var naturligvis ingen kritik.

Systemet skal ikke sætte en ny offsidelinje der er 10 cm forskudt. Den skal måle det samme som den hele tiden har gjort. De 10 cm er en bufferzone (der skal reflektere den måleusikkerhed der er i systemet) indenfor hvilken et resultat ikke med sikkerhed kan siges at være korrekt. Eksempel:
  • Hvis systemet måler angrebsspilleren til at stå 8 cm offside, så skal den ikke dømmes, da måleusikkerheden er 10 cm og systemet dermed ikke med sikkerhed kan sige, at det er et korrekt resultat.
  • Hvis systemet måler angrebsspilleren til at stå 12 cm, så skal den dømmes, da måleusikkerheden er 10 cm.
VAR skal kun ændre dommer/linjevogters dom, hvis resultatet med sikkerhed kan siges at være korrekt, ellers skal dommen på banen ikke ændres. Og når nu systemet ikke er bedre end det er nu, så skal der tages højde for det. F.eks. i form af en bufferzone baseret på måleusikkerheden i systemet.

Latest posts

Back