New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 102K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
At Leander er enig med dommerne og VAR’s beslutninger, er jo ikke ligefrem BREAKING News!, så hans holdning bruger jeg ikke tid på.

Din præmis var at VAR skulle have interveneret fordi det var klokkeklare fejl. Jeg nævner dem fordi det går imod din præmis.

Jeg er ærgerlig over Beijmos offside, den på Bech og Delaney. Men jeg accepterer man benytter bedst mulige billeder og dømmer derfra. Og der skal jo dømmes on/off side uanset hvordan man måler.

Der er ingen VAR-modstandere der finder det mindste glæde i vi med VAR har til gode at se en reel fejl på VAR (lad os sige mere end 10 cm forkert i begge retninger). I stedet er irritationen enorm over de marginale domme, der er gået ens hold imod.

Benjamin Leander er jo også ekstremt biased. Forstår ikke så mange er oppe at køre over ham. Han har da nogle fine synspunkter, men det er jo ikke fordi han er et sandhedsvidne.
Nu springer vi over den del hvor du bedes dokumentere det bias, og videre til pointen.

Jeg har selv påpeget jeg mener Leander tog fejl med Bech. Men sammenhængen er IKKE at dommeren havde ret, fordi Leander sagde det. Sammenhængen er, at den ikke er entydig fordi dommeren og Leander ikke er enige - og de er bedre inde i reglerne end eksperter og forum medlemmer, mig selv inklusive.

Din præmis var at VAR skulle have interveneret fordi det var klokkeklare fejl. Jeg nævner dem fordi det går imod din præmis.

Jeg er ærgerlig over Beijmos offside, den på Bech og Delaney. Men jeg accepterer man benytter bedst mulige billeder og dømmer derfra. Og der skal jo dømmes on/off side uanset hvordan man måler.

Der er ingen VAR-modstandere der finder det mindste glæde i vi med VAR har til gode at se en reel fejl på VAR (lad os sige mere end 10 cm forkert i begge retninger). I stedet er irritationen enorm over de marginale domme, der er gået ens hold imod.
Jeg sagde ikke klokkeklare fejl, jeg sagde kendelserne var problematiske. Fordi der er en person på X der synes at dommeren gør et fabelagtigt arbejde, betyder det ikke at kendelserne ikke er problematiske (lige når det handler om Leander er jeg tilbøjelig til at sige tvært imod). Hele studiet efter FCK kampen var rørende enige i at det var en meget tynd kendelse, det samme var de fleste fodboldjournalister og podcasts, så at påstå at det ikke var problematiske kendelser, det er virkelighedsfornægtelse.

Jeg sagde ikke klokkeklare fejl, jeg sagde kendelserne var problematiske. Fordi der er en person på X der synes at dommeren gør et fabelagtigt arbejde, betyder det ikke at kendelserne ikke er problematiske (lige når det handler om Leander er jeg tilbøjelig til at sige tvært imod). Hele studiet efter FCK kampen var rørende enige i at det var en meget tynd kendelse, det samme var de fleste fodboldjournalister og podcasts, så at påstå at det ikke var problematiske kendelser, det er virkelighedsfornægtelse.
Leander sagde altså, at han ville dømme FCK’s straffe 0/7 gange - men at var ikke kan gøre noget, når dommeren har fløjtet. Altså en dommerfejl og VAR fritaget

Leander sagde altså, at han ville dømme FCK’s straffe 0/7 gange - men at var ikke kan gøre noget, når dommeren har fløjtet. Altså en dommerfejl og VAR fritaget
Igen så er det mig en gåde hvis det er korrekt at VAR ikke må adressere åbenlyst problematiske kendelser - så er der et kæmpe problem med VAR fordi så virker det jo ikke som det skal - og så skulle man overveje at droppe VAR ligesom i Sverige, indtil de er færdige med at beta teste.

Det her er jo bare dumstædigt. Der er masser af gange, hvor VAR har fejlet - og hvor de har indrømmet fejl. Der er masser af situationer, hvor Michael Johansen har frikendt sig selv oh sit hold, men hvor hele verden (ok, 95%) kan se fejlen.

Og så er der alle de gange, hvor VAR protokollen står i vejen for at VAR kan udfylde formål med VAR - rette åbenlyse fejl. Barren for “Clear and obvious” er lige så uklar som al anden dommerlinje

Det her er jo bare dumstædigt. Der er masser af gange, hvor VAR har fejlet - og hvor de har indrømmet fejl. Der er masser af situationer, hvor Michael Johansen har frikendt sig selv oh sit hold, men hvor hele verden (ok, 95%) kan se fejlen.

Og så er der alle de gange, hvor VAR protokollen står i vejen for at VAR kan udfylde formål med VAR - rette åbenlyse fejl. Barren for “Clear and obvious” er lige så uklar som al anden dommerlinje
Jeg er selv indebrændt over en Liverpool scoring der fejlagtigt blev annulleret fordi VAR-rummet som i timen. Og der har været andre fejl.

Men min dumstædighed gik på topic: offside.

Min påstand er at i VAR-kampe er der ikke fejlagtige offside-kendelser. Der er nogle tvivlstilfælde, men i alle sager hvor der er fx 10 cm, er dommen korrekt.

Der kan være fejl i fortolkningen af passiv offside, og fejl hvor rummet sover, men ellers er offsides der VAR står stærkest, også fordi vi får flere mål ud af det ift de 'falske positive', der stopper angrebet øjeblikkeligt.

Så længe VAR laver så mange fejl, som systemet gør, kommer fejlkendelser til at gøre dobbeltondt. Hvis en dommer dømmer forkert - fuck, det er noget lort. Men hvis en dommer dømmer forkert, og mændene med den smarte teknologi ikke retter fejlen, er det virkelig slemt. Så er det, at tiltroen til VAR fordufter hos mig.

Spiller bliver klippet i feltet. Hovedparten af tilskuerne er overbeviste om, der er straffe. Selv mange udebanefans, der holder vejret i spænding. Dommeren fløjter ikke. Lidt efter tager han sig til hovedet - fysisk (men desværre nok ikke mentalt). De har ringet op fra Vanløse og beder ham vente. Spændingen stiger. Vi ser den alle i langsom gengivelse på storskærmen. Nu er næsten samtlige tilskuere sikre på, at Vanløses pc-folk nok skal fikse det. Men er gør de ikke. Selvom man efterfølgende kan se, at det skulle de nok have gjort.

Der føler jeg mig virkelig snydt. Dobbeltsnydt. Problemet ved VAR er, at teknikken ikke er god nok endnu, og at det er mennesker med forskellige holdninger, der betjener skidtet. Det er netop derfor, at VAR-fejl kommer til at gøre ekstraondt. Fordi VAR er tiltænkt til at give mere fairplay. Man er bare ikke bevidst i situationen om, at det blot er en ny dommer med andre holdninger, der får lov til at se det hele i slowmotion på en computerskærm. Følelsen af at blive bortdømt efter sådan en situation er helt forfærdelig og stærkt humørødelæggende for undertegnede.

Det må du uddybe, for det forstår jeg ikke meget af?
Kan du finde en fodboldkamp med VAR, hvor der har været en tydelig (10+ cm) fejlkendelser efter VAR har været inde over?

Min påstand er, at VAR har elimineret hovedparten af offside-fejl og vi er nede på de marginale hvor man kan være i tvivl.

Det vil ikke være svært at finde fejl af den størrelsesorden i kampe uden VAR.

Kan du finde en fodboldkamp med VAR, hvor der har været en tydelig (10+ cm) fejlkendelser efter VAR har været inde over?

Nej, det kan jeg ikke men alene det du skal op på hele 10 cm, viser hvor håbløst hele tegn en streg systemet er.
Enten skal VAR kunne fange offsides på millimeter så vi nærmer os "offside er offside" eller også undgår jeg hellere end gerne den spildtid og endeløse VAR diskussioner for ikke at snakke om de grinagtige eksempler på, hvor stregerne helt tydeligvis er sat forkert.

Det vil ikke være svært at finde fejl af den størrelsesorden i kampe uden VAR.

Næppe men du må da meget gerne nævne 3 kampe.

Nej, det kan jeg ikke men alene det du skal op på hele 10 cm, viser hvor håbløst hele tegn en streg systemet er.

Enten skal VAR kunne fange offsides på millimeter så vi nærmer os "offside er offside" eller også undgår jeg hellere end gerne den spildtid og endeløse VAR diskussioner for ikke at snakke om de grinagtige eksempler på, hvor stregerne helt tydeligvis er sat forkert.

Jeg valgte 10 cm for at undgå ævl om streger osv.

Argumentet mod VAR, på offside er, at fordi den ikke kan levere milimeterpræcision på et splitsekund (endnu), så annulleres alle fordele ved VAR.

Min pointe er: hvornår har vi senest siddet og diskuteret en offside på fx 30-50 cm hvor der var en fejldom?

Vi er nede på de helt små marginaler.

Der er historien om selvkørende biler om igen (tænkt eksempel). De kan reducere antallet af trafikuheld med (lad os sige) 85%, men fordi det ikke er fejlfrit foretrækker vi at holde fast i det gamle.

Latest posts

Back