New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 102K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Last edited:
Jeg skal ikke gøre mig klog på noget vedr. VAR og teknikken i det - men handler det ikke osse om, at spillerne bare skal vænne sig til lige at træde 1/2 skridt længere tilbage, så den 1/4 millimeter ikke er et problem længere?
Nej, problemet er at VAR voldtager ånden i loven. Fodbold er et dynamisk spil og det er fodboldregler også. Problemet er ikke (kun) på et teknisk niveau eller noget man kan vænne sig til. Der er en større filosofisk fodbolddiskussion man har glemt at tage.

Offside er lavet til at stoppe fiskeri eksempelvis. Det er så blevet honet til offsidefælder og timede dybdeløn, men det handlede stadig om at et menneske på banen skulle vurdere om der var kommet en fordel ud af det. Når Delaineys storetå er forrest får han ingen fordel. At bolden i går tilfældigvis bliver slået lige da den engelske forsvarsspiller har sin knæ en smule længere fremme end angriberens tå ændrer ikke på deres indbyrdes positioner, for to menneskers indbyrdes afstand kan ikke f****** måles i cm.

Jeg er ikke foran en anden person hvis jeg stikker et ben frem, men kroppen er bag.

Filosofien har tabt til bureaukratiet. Dét er VARs store problem.

Hvis man tog summen af vores fælles visdomsord om VARs konseky for fodboldspillet, smækkede det en tur gennem Google Translate og sendte det til UEFA, ville de måske åbne ørerne. Eller måske ville det kræve en lytteoptimerende Cayman Island-udstedt check med en grumme masse cifre, hvis vi faktisk skulle få held til at stoppe varøveriet.

Det hele er sgu sikkert én stor sammensværgelse; købt og betalt af multinationale selskaber. Åbn øjnene venner. Thiele sponsorere VAR. Er det mon et tilfælde? Næppe. Jeg sir' det bare.

(Jeg er i Göteborg og gik et par skridt for langt ind i Systembolaget tidligere i dag. Undskyld).

Last edited:
Knap hvert tiende mål ved EM som dommeren havde godkendt blev efterfølgende annulleret af VAR, de tvivlsomme straffespark er ikke med i regnskabet over hvor meget VAR har ændret spillet:

Benjamin Leander spørger om man vil have mere retfærdigt spil eller vil man have det smukke spil. Der kunne man så passende spørge den anden vej, om mm offsides som ingen ser, og en hånd der strejfes i feltet er mere retfærdigt, eller om det er tech fascisme?

Man kunne faktisk lette VARs indflydelse og SAMTIDIG bringe flere mål ind i spillet ved at afskaffe offside.

Jeg ved, det er kontroversielt, og sidst jeg skrev det blev jeg skudt i skoene, at hvis man argumenterer for at fjerne offside, er man en ignorant kælling 😂, men jeg har altid set offside som en hæmsko for spillet.

VAR kan dermed koncentrere sig om at smide folk der filmer og/eller brokker sig ind i Helvede 6 km ud af stadion.

Store tanker fra A7 😊

Jeg synes de sidste to runder i Superligaen har været beskæmmende.

Jeg synes, som skrevet andetsteds, at med VAR skal dommeren som udgangspunkt dømme den mildeste straf,m og så bede vognen om hjælp. I dag bliver dommeren målt på dét han dømmer første gang, inde på banen - ikke det der ender med at blive dømt.

De "to" straffespark mod FCM der kunne han undlade noget, og tale ud til VAR "jeg ser en mindre kontakt, er i tvivl - hvad siger i?" eller "den ligner udenfor, jeg dømmer frispark - hjælp mig"

Når først han dømmer straffe, vil der i en kontaktsport, meget meget ofte være noget der kan retfærdiggøre dén beslutning.

De to sidste AGF kampe viser, hvor ligegyldig VAR egentligt er.

To crazy domme i hver sin retning - VAR spiller ingen rolle, og dommeren går ud bagefter og er tilfreds med sin dom. Så kan vi lige så godt lade være med at bruge penge på det.
Jeg synes bare ikke, at de her seneste domme - tag den i Brøndby i går med - har så meget med VAR at gøre. Det frustrerende er den manglende linje i dommernes kendelser. Jeg ved ikke hvad man kan gøre for at forbedre det, andet end at holde en masse interne møder og gennemgå hundredevis af eksempler som man så diskuterer og kommer til enighed om. Men en dom skal stadig træffes under pres og indenfor et sekund, så fejl vil aldrig kunne udryddes helt. Har man en masse situationer (erfaringer) på rygraden, så vil det nok kunne hjælpe. Det samme i forhold til at kontrollere det pres der kommer fra et hjemmehold. Men problemet har jo altid eksisteret. Vi skal nok bare glæde os til nyt stadion og et øget pres på dommerne fra vores hjemmepublikum.

To crazy domme i hver sin retning - VAR spiller ingen rolle, og dommeren går ud bagefter og er tilfreds med sin dom. Så kan vi lige så godt lade være med at bruge penge på det.
Jeg er ikke uenig, men VAR fik trods alt ændret én åbenlyst horribel dom i sæsonpremieren.

(Det kan dog ikke afvises, at kendelsen kun skete på grund af VAR.)

Reelt set så Var dommende de Samme uden VAR.. Og vi havde fået frispark i stedet for Straffe (som PM brædnte).

Problemet her er at VAR skal ændre hvis det er åbenlyst forkert (mener jeg den imod FCM er på Bech), imens der desværre er kontakt (som jeg ser det), på Claesson, og derfor er den svær at ændre.

Det der gør mig irreteret er at begge dommere forsvare kendelserne, med hver sit fortejn, med hver sin forklaring - som er modstridende.

En af de to dommere er forkert på den.... Så må de selv finde ud af hvem.

Lasse Læbel Graagaard Holder fast i at det var den rigtige kendelse, fordi han har set VAR billederne der tydeligt viser at der var kontakt imellem Claessons og Links ben. Det er åbenbart ikke så vigtigt at billedet tydeligt viser at kontakten først foregik da Claesson allerede havde smidt sig.

Jeg er enig i at det er vanskeligt for VAR at råde bod på så graverende inkompetence fra de danske dommere.

Det der gør mig irreteret er at begge dommere forsvare kendelserne, med hver sit fortejn, med hver sin forklaring - som er modstridende.

En af de to dommere er forkert på den.... Så må de selv finde ud af hvem.
Ja - deres argumentation går i hver deres retning.

Nu har vi været omkring Leander og hans meninger som nogen gange blafrer dommernes vegne. Han har dog denne gang bestemt sig for, at der skal kritik til af dommeren for det straffespark han dømte i Parken.

Det er jo bare surt, at det endnu engang er os det går ud over (eller har vi bias for at kunne huske vores egne situationer).

Jeg mistænker, at det er linjedommer Jakob Mastrup, som kalder den fra sin position på linjen, pga. Graagaards forsinkede fløjte. VAR-dommer Jørgen Burchardt er prisgivet, for fejlen er ikke “clear and obvious” – der er jo en kontakt fra Links på Claesson, nøjagtigt som der var, da Raheem Sterling faldt i feltet efter en fjer-let berøring i EM-semifinalen mod Danmark i 2021.

Der skal dog ikke være den mindste tvivl om, at Graagaard får kritik af bedømmer Lars Christoffersen for at fløjte straffesparket. Havde han givet gult til Claesson for film, havde han haft min fulde opbakning.

Jeg kan godt leve med, at Rasmus Falk ikke får kort, da han stopper et AGF-angreb med et frispark på Gift Links. Sydafrikaneren har retning lidt væk fra mål, og AGF er 3-mod-4 i situationen. Havde det givet gult, havde der til gengæld heller ikke været tale om justitsmord.

Med indførelsen af VAR, er min følelse af uretfærdighed ifm fejldomme virkelig mange gange forstærket. Sådan havde JEG det ikke tidligere, da man kunne henvise til i kampens hede osv. Men nu ved vi jo, at der sidder en VAR vogn og vurderer alle situationer. Problemet er bare, at det er totalt tilfældigt hvilke situationer de tager op. Det skal være clear and obvious siger de, men alligevel tager de Cho's groteske straffe i sidste sæson op, mens de ikke intervenere når man kan se fra månen, at Claesson diver og at kontakten i øvrigt først opstår efter han har kastet sig.
Så nu står vi tilbage med at dommerne dømmer ligeså tilfældigt som de altid har gjort og det er så krydret med en VAR vogn der tager tilfældige situationer op.

Med indførelsen af VAR, er min følelse af uretfærdighed ifm fejldomme virkelig mange gange forstærket. Sådan havde JEG det ikke tidligere, da man kunne henvise til i kampens hede osv. Men nu ved vi jo, at der sidder en VAR vogn og vurderer alle situationer. Problemet er bare, at det er totalt tilfældigt hvilke situationer de tager op. Det skal være clear and obvious siger de, men alligevel tager de Cho's groteske straffe i sidste sæson op, mens de ikke intervenere når man kan se fra månen, at Claesson diver og at kontakten i øvrigt først opstår efter han har kastet sig.
Så nu står vi tilbage med at dommerne dømmer ligeså tilfældigt som de altid har gjort og det er så krydret med en VAR vogn der tager tilfældige situationer op.
Som AGF fan, så kan man dog - også - konkludere, at VAR skaffede os ét straffe i løbet de to førtste runder, som vi ikke havde fået uden.

Tror også vores generelle følelse omkring VAR er forstærket af, at vi har spillet godt 2 x 60 minutter, og står med 1 point. Havde vi stået med 4 eller 6 point, var denne tråd ikke blevet genoplivet.

Tror også vores generelle følelse omkring VAR er forstærket af, at vi har spillet godt 2 x 60 minutter, og står med 1 point. Havde vi stået med 4 eller 6 point, var denne tråd ikke blevet genoplivet.
Ja det er muligt at diskussionen lige nu er genopstået pba den pauvre pointhøst i de to første kampe, men min følelse af øget uretfærdighed har eksisteret længe og det i sådan en grad, at det har påvirket min glæde ved fodbold må jeg desværre erkende.

Jeg får SÅ lange løg af kritikken af offside på Delaney. Den offside er ikke et skøn, der er enten eller. Hvis PM er 10 m offside på en friløber 10 meter fra midtercirklen får han heller ikke fordel af det, fordi han bliver overhalet af samtlige markspillere inden han når feltet, men der er stadig offside.

Modbenet til de mange mål der underkendes af VAR for offside er de mål, der før ville være fejlagtigt underkendt. Før blev der vinket før man kunne se om det gav mål, og det var endeligt. Nu tager man en kort sekvens mere, før der dømmes offside, og tog dommerne fejl, tæller målet.

VAR er for mig blevet den ulidelge kæphest sure tilhængere har at gå op i. Det kan også være en tilfældig (ung) AGF-spiller der begår en fejl, eller en Aubyn, Serra eller andre man synes ser doven ud på banen.

Edit: jeg jubler stadig ved scoringer, men er enig i det koster noget af sjælen med de stop. Og der er nogle udfordringer + men igen mangler konsistensen. Hvis dommerens skøn er helligt, kan VAR kun rette åbenlyse fejl. Hvis man ud over linjevogtere også får en video-vogter, kan man inddrage video mere proaktivt. Det har jeg talt om ganske længe og vil naturligvis støtte den udvikling.

Problemet er bare, at det er totalt tilfældigt hvilke situationer de tager op. Det skal være clear and obvious siger de, men alligevel tager de Cho's groteske straffe i sidste sæson op, mens de ikke intervenere når man kan se fra månen, at Claesson diver og at kontakten i øvrigt først opstår efter han har kastet sig.
Cho straffesparket blev altså ikke kaldt af VAR. Det var hoveddommer Sundberg der fløjtede den. VAR intervenerede ikke fordi der var kontakt, men man kan høre på audio af VAR dommer MKK at “de kan intet gøre” (derfor Check-complete). Det tolker jeg at allerede der mente VAR det var tyndt.
Efterfølgende har dommerformand Johansen være ude og sige det de i elitegruppe var enige i det ER er tyndt straffespark og at de ikke vil have tynde straffe fløjtet. Og minder om at det er svært at sætte linjen på tynde straffe og at de altid snakker om hvor den nedre grænse er for at dommeren kan komme ud og kigge på skærmen. MEN lige ved Cho situationen blev elitedommergruppen enige om at baren måske lå her for at kalde dommeren ud. Men de er nervøse for at få for mange VAR interventioner fremover hvis baren er lavt sat.

Latest posts

Back