Med fare for at gentage noget, der allerede er skrevet i denne interessante tråd:
Jeg var oprindelig lunkent positiv over for VAR. Især fordi spin'et ved lanceringen sagde, at systemet skulle fange de grove, åbenlyse fejl, som mennesker (dommere) uundgåeligt begår ind imellem. Og kun dem. Nu har jeg levet (og i stigende grad lidt) med VAR i over fire sæsoner og er endt som indædt modstander.
Primært af én grund: Fodbold er for mig, når det er bedst, et spørgsmål om nærvær, umiddelbarhed og intensitet. Kampen står mellem to hold med hjælp fra en dommerkvartet. Sidstnævnte begår til tider slemme fejl, og så bander og svovler man (eller priser sig lykkelig), men kampen står lige nu og her, på dét der græsareal. Ingen hvis'er og ingen men'er. Ingen mytologiske bureaukrater og målemestre placeret et eller andet virtuelt sted langt væk. Man kan stole på det, man ser; på det der sker. Man kan sørge over en scoring imod og opleve ekstase over en scoring for. Og som sagt bande og svovle over den blinde dommer.
Den skamferede version af fodbold, vi nu står med, foregår i et underligt limbo. Meget ofte ved en scoring tager jeg mig selv i at tænke "nå, hvad mon bureaukraterne finder denne gang, når de har fået gransket færdig?" Og så sidder man der og venter... Den vilde ekstase er for evigt tabt.
Når det er sagt, har jeg altså også en særlig kæphest i de marginale offside-VAR-kendelser. Og den ofte gentagne "en offside er en offside er en offside" uanset om VAR-interventionen drejer sig om et kussehår, hvor angriberen NATURLIGVIS ikke skaffer sig en reel fordel ved at være 'offside'.
To ting: (1) Jeg arbejder selv med måling og målesystemer, og INGEN kan overbevise mig om, at den teknologi, der benyttes i suppen, er i stand til at kalde en offside på få centimeter ufejlbarligt. Så kan de trække så mange klodsede linjer, de ønsker. (2) Vi skal altså også hæge om spillets ånd. Meningen med reglen var at forhindre groft fiskeri; ikke at udløse et teknologi- og milimetermålehysteri. Hvis en offside kun kan (måske) konstateres ved at måle og trække streger i flere minutter er den sportsligt set til grin.