Problemet er at VAR dømmer ting som ingen tænker over, imens det ignorerer meget tykke forseelser som alle kan se er problematiske.
Problemet er ikke at offsides bliver dømt med få centimeter, problemet er at de bliver dømt på baggrund af videomateriale og måleudstyr som ikke kan måle så præcist. Det blev på et tidspunkt meldt ud at op til 10 cm ville blive betragtet som “på linje”, så det kun var tydelige offsides der blev kaldt.
Dommeren og Leander kan godt se gråzonen men mener begge der ikke var straffe til Tobias Bech. Straffet i Parken var tyndt, men teknisk set korrekt. Det er ikke 'klart set fra månen' i nogen af tilfældene.
Hvordan skulle en 10 cm grænse hjælpe. Hvis du ikke kan måle præcist, gælder det også den 10 cm grænse der skulle gælde.
Argumentet mod VAR på offside er trefoldigt.
1) Man forsøger at implementere knivskarpe vurderinger på noget der ikke kan måles præcist nok
2) regelsættet skulle revideres, så man tager højde for om der drages fordel af at stå offside
1) det dræber den spontane glæde ved scoringer
Jeg er TRÆT af brok over nummer 1. Det er den sædvanlige snak om, at hvis afløseren ikke er absolut perfekt, så foretrækker jeg det arbitrære og totalt umulige vi kom fra. Dommeren har ikke mulighed for at vurdere i nærheden af præcist. VAR har bedre mulighed, og bliver stadig skarpere til det.
Nummer 2 er også trættende, fordi den trækkes ind i vurderingen af aktuelle situationer. 'dommeren skulle have tilsidesat reglerne og dømt efter mit kodex'. Hvis bolden ligger i rusen og angriberen var foran forsvareren ved afleveringen, er der draget fordel. Hold med struktureret forsvarslinje vil hævde det er en fordel for dem, hvis offside-reglen håndhæves nogenlunde konsistent.
Der er tvivlstilfælde med VAR, men det var der godt nok også før. Og vi har rykket grænsen for tvivlstilfælde markant, så der er meget mindre tvivl end før.
Mht 3 så er det argumentet der giver noget. Er vi bedre tjent med flow og større usikkerhed + klare fejlkendelser og/eller angreb der stoppes pga fejlagtige kendelse?
Skal VAR spille en rolle ved goal line technology, ved tydelig hands i feltet som dommeren overser (Tøfting i udekamp mod Tjekkiet(?) der i eget felt bokser bolden væk uden straffet bliver dømt), ved svinestreger udenfor dommerens synsvinkel, eller film?
Jeg er positiv over VAR. Der er fejl og mangler, men de skal forbedres, inkl tolkning og anvendelse. Vi er nået langt på hands i feltet, så lagt mindre dømmes i dag end for et par sæsoner siden.
Maradonas mål i '86 er legendarisk på godt og ondt. Heldigvis var det en stor spiller med højt niveau, så vi fik glæde af Argentina som verdensmester. Men Shilton, Lineker, Beardsley, Barnes, Hoddle m.fl., blev snydt for en fair chance for at skabe deres legende.
VAR er kontroversielt. Der er noget fedt over at have snydt, fx med hands eller film. Og en fed/frustrerende vrede over at være blevet snydt.