Til gengæld er det en knivskarp analyse af de aktører der har gennemført skadelige intentioner ift en liberal, demokratisk og regelbaseret verdensorden. Jeg mener det er vigtig læsning, og så kan man supplere med Russia Today, hvis man savner lidt andre perspektiver.
Jeg er noget bagud i en masse tråde. Hvad angår det sidste, lyder det som en insinuering af noget der enten betyder at jeg ikke har gjort mig forståelig, eller også er det netop udtryk for det jeg beskylder Applebaum for: en opdeling af verden hvor vi i den vestlige verden er de gode, der vil alle det bedste og de andre er de onde der modarbejder det gode. Dermed gøres enhver kritik af "den vestlige verden" til en støtte af dem der ikke regnes med der.
En sådan analyse er historieløs. Jeg mener det er tydeligt at se paralleller til kolonitiden og hvordan især USA viderefører samme fremgangsmåde som briterne, men i lidt nyere tid er listen med lande hvor den vestlige verden har undergravet demokratiet og fremmet fascismen alenlang. Tænkt på hvor mange steder bare Kissinger spillede en rolle. Den historiske sammenhæng hjælper med at se tingene i en større sammenhæng.
Pointen med den medalje til Sisi (som altså var i 2024) er at Danmark også yder meget direkte støtte til diktatorer når det passer ind i vores verdensbillede. Mit indtryk af Applebaum er at hun ikke overvejer hvilken forskel og sammenhæng der er mellem hvem vi kan lide eller ikke lide og hvilke kræfter vi støtter eller modarbejder og at det går begge veje. Vi støtter Saudi Arabien og Emiraterne og de er værre for vores demokrati end Iran, men Facebook og Xitter er da også mere problematiske end Russia Today. Og det er ikke fordi det ikke er propaganda, man skal bare ikke tro at vestlige msm ikke er propaganda, som af gode grunde også virker bedre på os.
Lande som Iran og Venezuela arbejder sammen, men det tvinger vi dem også til med sanktioner. Det er jo ikke fordi vi vil fremme demokrati ved at udsulte befolkningen, men eksplicit fordi vi vil kontrollere de lande via vores egen diktator eller som "failed state." Her kan Applebaum nok have en pointe i at Shahen søn og det gamle aristokrati i Venezuela har noget tilfælles... Der er bestemt kræfter der arbejder for at undergrave demokratiet, en international fascisme, men vi har ingen chance for at bekæmpe den hvis vi ikke er villige til at erkende at den såkaldt vestlige verden er en del af samme system og dermed af problemet.
Epstein-sagen understreger i øvrigt fint min pointe. Det er nogle ekstreme forbrydelser, men det fortæller også langt mere om hvilke kræfter der undergraver os. Det er en del af fortællingen om hvorfor USA er hvor de er og hvem der ønsker at vi ender samme sted. Min frygt er lidt den samme, dels at meget få bliver straffet - der er en masse ofre og det er i sig selv er problematisk når nogle kan gøre hvad som helst og slippe fra det - men også at konklusionen bliver at det var nogle få syge individer og at der ikke er noget problem med det system de kommer af. I amerikanske msm forsøger man i stort omfang også netop enten at ignorere det, at sige at der ingen sammenhæng er med politikken eller nu senest at de stakkels milliardærer og politikere osv, blev lokket i en honningfælde af russerne. Der er ikke noget mere fundamentalt der skal ændres, de individer skal måske bare skiftes ud med nogle andre.
Edit: jeg kan være lidt hård overfor synspunkter, men holder alligevel af at diskutere dem - der er ikke meget der slår at blive godt gammeldags agiteret.
Jeg sætter pris på polemik. Det kan selvfølgelig være en balance, men det er i hvert fald ikke intentionen hvis det bliver personligt og jeg vil da gerne overbevises af et stærkt argument serveret med pondus