New posts

Anklage - AGF hacekde Aab inden sk?bnekamp

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 140
  • Views Views: Views 12K
Anklage - AGF hacekde Aab inden sk?bnekamp
Nu skal alt fra EB tages med et gran salt. EB kan bruges til den hurtige headline, men ofte er sandheden et stykke fra deres artikler.

EB er et medie der SKAL v?re hurtig og f?rst med en historie, derfor er det aldrig researchet s?rlig godt, og de g?r gerne med halve vinde,  blot for at v?re f?rst. Samme i denne sag. De fik et hint om noget "hacking" og gik s? igang, uden at forholde sig til, hvad det specifikt drejede sig om.

I min optik er det her en "ikke sag", som klubberne s? ogs? er blevet enige om. Tilbage st?r EB som tabere, og taber blot yderligere trov?rdighed. Men det er de s? ogs? mega ligeglade med. Jeg bruger selv EB til at screene nyheder, men finder jeg en headline der er interessant, googler jeg det og s?ger et andet medie for uddybende.

Tilbage st?r EB som tabere, og taber blot yderligere trov?rdighed.
[member=109]Det_Nye_AGF[/member]? 

Der var super mange fans af andre klubber som har kommenteret/ytret sig om den her sag. Jeg har sj?ldent h?rt fra s? mange spader i mine diverse indbakker, og set p? SoMe generelt. 

Jeg synes det var vildt som folk kastede sig over klubben i den her sag. Men s?dan er det nok nu om dage. Vi s? det samme omkring S?E-sagen. Man lader intet st? tilbage i god tro. Man springer til lynchning fra dag 1.

Vi kan hurtigt blive enige om at EB som s?dvanligt ikke ser super trov?rdige ud i denne sag. Men det kan nu undre mig, at AGF tilsyneladende hverken har kontaktet Sideline eller AAB da det gik op for dem, at de havde f?et adgang til AABs data.

Det er muligt at kulturen er anderledes i en fodboldklub end p? normale arbejdspladser, men jeg f?r alts? ogs? fra tid til anden mails fra eksterne samarbejdspartnere, som ikke skulle v?re sendt til mig (autocomplete i Outlook kan v?re farligt...) - et par gange endda med relativt f?lsomt materiale. Der er det da helt naturligt at jeg med det samme g?r afsenderen opm?rksom p? fejlen og sletter mailen med det samme - det beh?ver jeg alts? hverken ?bne mailen 10 gange for at g?re eller dr?fte det med min chef. S? h?ber AGF lige har benyttet lejligheden til at indsk?rpe almindelig sund forretningskultur over for deres medarbejdere.

Rastapopoulos said:
Tizzer said:
Exo said:
Tizzer said:
Holmertz said:
Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldst?ndigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsl?re at alle parter (inkl. Sideline) har v?ret nogle amat?rer omkring h?ndtering af systemet.
Lige pr?cis. Jeg har selv v?ret meget skeptisk og klar p? at lade hoveder rulle, men det har v?ret baseret p? den totalt ensidige d?kning fra b?de EB og Stiften. Det er faktisk fornuftigt landet, det her.

Man kan ALDRIG lade hoveder rulle i AGF-regi, n?r det er en Klaus Egelund-artikel. Manden, der oprettede brugeren Santa K. p? F?rstningen, for at kr?ve tr?nerfyringer og brugte de stakler i fangruppen, der hoppede med p? vognen, som kilde til sine konstruerede artikler i EB.

Skulle han bel?re nogen om det moralske aspekt i noget som helst?!? HA!!!

/Exo

Du har ret. Jeg glemmer ind i mellem den sag. Den var jo grotesk ud over alle gr?nser.

Jeg har efterh?nden h?rt om den historie adskillige gange. Er der en af jer, der har lyst til at fort?lle den i fuld l?ngde?
Som jeg husker det (du m? supplere, Exo), s? handlede det om, at debatt?ren Santa K. gennem l?ngere tid havde v?ret aktiv p? F?stningen og skrevet om l?st og fast. Det l? p? ingen m?de i kortene, at der var tale om andet end en helt almindelig debatt?r. Denne deltog bl.a. i debatter om AGFs dav?rende tr?ner (hvem pokker var det, Exo? Kan du huske det?) og han gjorde det p? en s?dan m?de, at visse af hans indl?g aff?dte reaktioner fra andre debatt?rer. Man kan sige at han p? en m?de var aktiv i oppiskningen af en d?rlig stemning. Og efterf?lgende brugte han s? citater fra de andre debatt?rer til at skrive en artikel i sin slam-avis om, at AGFs fans ?nskede tr?neren fyret. Uden p? noget tidspunkt at have give sig til kende. Men vi fik trukket bukserne ned p? ham p? en eller anden vis. Hvordan var det nu, Exo? Var det Flemming Vorbeck, der tryllede lidt med IP-adresser eller noget?

Byenshold1880 date=1554368380 said:
Holmertz date=1554367166 said:
Vi kan hurtigt blive enige om at EB som s?dvanligt ikke ser super trov?rdige ud i denne sag. Men det kan nu undre mig, at AGF tilsyneladende hverken har kontaktet Sideline eller AAB da det gik op for dem, at de havde f?et adgang til AABs data.

Det er muligt at kulturen er anderledes i en fodboldklub end p? normale arbejdspladser, men jeg f?r alts? ogs? fra tid til anden mails fra eksterne samarbejdspartnere, som ikke skulle v?re sendt til mig (autocomplete i Outlook kan v?re farligt...) - et par gange endda med relativt f?lsomt materiale. Der er det da helt naturligt at jeg med det samme g?r afsenderen opm?rksom p? fejlen og sletter mailen med det samme - det beh?ver jeg alts? hverken ?bne mailen 10 gange for at g?re eller dr?fte det med min chef. S? h?ber AGF lige har benyttet lejligheden til at indsk?rpe almindelig sund forretningskultur over for deres medarbejdere.

Nu er der vel ogs? forskel p? om "den ikke skulle sendes til dig" og s? have adgang til en strategisk vigtig del af en direkte konkurrents strategi. Hvad tror du at Pepsi cola ville g?re hvis de ved en fejl fik tilsendt opskriften p? Coca cola?
Ikke for at forsvare AGF i denne sag, men at g? ud fra at en "sund forretningskultur" er normen alle steder er lige at stramme den syns jeg.

Alts? nu smager Pepsi jo bedre end Coca Cola, s? det ville n?ppe v?re det store problem ;)

Men enig i at forretningskulturen er forskellig rundt om. Men min erfaring er at mens man gerne bev?ger sig p? kanten til det lovlige (og evt. over) i USA, s? er den i Europa, og is?r Skandinavien, ganske h?j. Og jeg forventer sgu af min klub at de kan finde ud af at opf?re sig "ordentligt" over for deres konkurrenter/kolleger.

Byenshold1880 date=1554368380 said:
Holmertz date=1554367166 said:

Det er muligt at kulturen er anderledes i en fodboldklub end p? normale arbejdspladser, men jeg f?r alts? ogs? fra tid til anden mails fra eksterne samarbejdspartnere, som ikke skulle v?re sendt til mig (autocomplete i Outlook kan v?re farligt...) - et par gange endda med relativt f?lsomt materiale. Der er det da helt naturligt at jeg med det samme g?r afsenderen opm?rksom p? fejlen og sletter mailen med det samme - det beh?ver jeg alts? hverken ?bne mailen 10 gange for at g?re eller dr?fte det med min chef. S? h?ber AGF lige har benyttet lejligheden til at indsk?rpe almindelig sund forretningskultur over for deres medarbejdere.

Nu er der vel ogs? forskel p? om "den ikke skulle sendes til dig" og s? have adgang til en strategisk vigtig del af en direkte konkurrents strategi. Hvad tror du at Pepsi cola ville g?re hvis de ved en fejl fik tilsendt opskriften p? Coca cola?
Ikke for at forsvare AGF i denne sag, men at g? ud fra at en "sund forretningskultur" er normen alle steder er lige at stramme den syns jeg.
Ja, et eller andet sted bliver man nok realistisk n?dt til at skelne mellem det at sige ja tak til de informationer ens konkurrenter selv giver en og s? det, at man uberettiget skaffer sig adgang til informationer (hacking). Det er den skelnen, som EkstraBladet ikke foretager sig. En anden bruger har allerede n?vnt det indlysende, at EB ikke ville sende f?lsomme oplysninger retur, hvis de selv modtog dem ved en fejl. Men det er selvf?lgelig fordi medierne har en hellig oph?jet pligt til at oplyse alt og alle om alting, hvis du sp?rger dem selv. Selvf?lgelig ikke fordi EB selv er i en konkurrencesituation. 

SteenA said:
Ja, et eller andet sted bliver man nok realistisk n?dt til at skelne mellem det at sige ja tak til de informationer ens konkurrenter selv giver en og s? det, at man uberettiget skaffer sig adgang til informationer (hacking).
Hvis man t?nker logisk, dukker der en r?kke sp?rgsm?l op, som jeg savner belyst.
Hvor lang tid har AKJs AGF konto v?ret tilg?ngelig for AGFs medarbejderstab?
Hvor lang tid har AKJ eller andre i Aab vidst, at der ind imellem var kigget p? den fra en IP adresse i Aarhus?
Var tiden lige op til Aab kampen f?rste gang?
Hvorfor har AKJ / Aab f?rst reageret i forbindelse med (efter) Aab-kampen?
Hvordan er EB kommet ind i billedet?
Hvorfor leake til EB?
Kunne det t?nkes, at de d?dboldskombinationer som blev lagt ind var "lokkemad"?
Kunne det t?nkes, at den f?rste d?dboldsituation var rigtig og de ?vrige var forkerte?
Ville Ruben og David kunne bruge de informationer til noget?
Ville Ruben og David TURDE bruge de informationer til noget?
Hvem har snydt hvem?

Jeg synes, at Aab har en tynd sag.

For det f?rste vil jeg anbefale Dennis Bjerre Christiansens glimrende skriv om emnet p? Stiften.dk Kommentar: AGF navigerede efter sportens moral - ikke samfundets | AGF |... Jeg synes han meget pr?cist beskriver, hvordan der er forskel p? samfundets moral og sportens moral.

Jeg er dog af den overbevisning, at de to moralbegreber kommer til at ligne hinanden mere og mere. Det skyldes, at man med et sponsorat i en fodboldklub binder sin virksomheds idealer og moral t?t sammen med fodboldklubben, da samarbejdet med den p?g?ldende fodboldklub bliver en st?rre og st?rre del af virksomhedens csr-profil og value-branding. Derfor er det skadeligt for en virksomhed at blive sl?et i hardkorn med en klub med en d?rlig moral.

Har AGF s? en d?rlig moral i den p?g?ldende sag? Ud fra samfundets moralbegreber - helt klart. ud fra sportens - ikke rigtig.

Jeg savner for ?vrigt nogle faktaartikler, hvor f.eks. Stiften(vi ved I l?ser med!) gennemgik, hvad der er fakta i sagen og hvad der bare er gisninger. Der er blevet rodet en del rundt i det p? grund af beskyldninger fra forskellige sider, s? det er meget sv?rt at finde ud af, hvad der er op og ned i sagen. Min egen opfattelse er s?dan (og jeg vil gerne rettes for at blive klogere).

1) AaB benytter sig af Sideline til deres seniorhold, AGF bruger samme program til deres ungdomshold.

2) Sideline giver ved en fejl Dennis Ramon adgang til Allan K. Jepsens konto. AaB er ikke orienteret om dette, hverken af AGF eller Sideline. Dennis Ramon v?lger at bruge disse oplysninger op mod 10 gange herunder lige op til kampen mod AaB. P? kontoen er der oplysninger om b?de AaB's d?dbolde og transferm?l.

3) Dennis Ramon fort?ller oplysninger til David Nielsen, der efterf?lgende siger, at han ikke har brugt dataene, men man f?ler stadig ikke noget behov for at kontakte AaB.

4) Dennis Ramon fort?ller spillerne, at han ligger inde med den viden og personer i spillertruppen kontakter folk i AaB's spillertrup om sagen, hvorefter AaB ?ndrer p? sin f?rste defensive d?dbold(https://www.bt.dk/superligaen/superligaspiller-i-tvivl-svaert-for-mig-at-svare-paa).

5) AaB g?r i gang med at unders?ge sagen og finder frem til Dennis Ramons handlinger.

6) Klaus Egelund for nys om sagen og laver den ber?mte hacker-artikel, hvori AaB udtaler sig.

7) Jacob Nielsen afviser alt og beskylder ligefrem AaB for at spionere samt at have adgang til AGF's konti.

8) Jacob Nielsen giver AaB en undskyldning og sagen bliver lukket mellem de to parter.

N?r man s? skal lave et blamegame, s? er der flere, der er blevet h?ngt ud p? forskellige AGF-medier.

1) Spillerne, der har givet AaB oplysningerne om "hacket"
Det er en kritik jeg slet ikke kan f?lge. I en tid med whistleblower-ordninger og fokus p?, at alt foreg?r efter bogen, kan jeg ikke se, at det er et problem, at en spiller p? den her m?de g?r opm?rksom p?, at der sker noget moralsk forkert, s?rligt n?r klubben ikke selv har t?nkt sig at handle p? det.

2) AaB
Her har jeg det ogs? noget sv?rt med kritikken. Det er ikke AaB, der er g?et til pressen. AaB har sandsynligvis ikke spioneret p? AGF, hvis de overhovedet har haft mulighed for det. Hvis de har, har det kun v?ret p? ungdomshold, hvilket jeg ikke kan forestille mig, at de gider.
AaB har v?ret uvidende om spionagen frem til de fik tippet fra AGF-spillerne, for ellers ville de jo have lukket hullet.

3)AGF
Der er for mig ingen tvivl om, at det p? alle m?der er forkert, hvad Dennis Ramon har gjort. Jeg mener ogs?, at det er meget forkert, at David Nielsen ikke straks kontaktede AaB, da han har f?et besked om oplysningerne og naturligvis endnu v?rre, hvis han rent faktisk har brugt oplysningerne. Derudover m? der udtales kritik af PC som leder af den sportslige afdeling, p? samme m?de som en filialdirekt?r skal st? til ansvar for medarbejdernes handlinger. Hvis han har vidst noget, er det endnu v?rre. Jacob Nielsen kan m?ske slippe v?k uden skr?mmer, men han ligner lidt en mand, der har talt mod bedre vidende p? tv.
For mig at se, er det en meget skidt sag og hvis jeg var sponsor ville jeg t?nke mig en ekstra gang f?r jeg gentegnede mit sponsorat, fordi det ikke er v?rdier jeg ville have klistret p? min virksomhed.

4) Sideline
Naturligvis en k?mpe n?se for ikke at have styr p? omgangen med f?lsomme data.

5) EB
Jeg har igen meget sv?rt ved at se, at EB g?r noget galt. EB skarpsk?rer alting og g?r til gr?nsen. Det er simpelthen deres rolle som den fr?kke avis. De er blevet sk?ldt ud for, at der ikke er nogen sag og at de har kaldt det hacking, men nyhedsv?rdien er da k?mpe stor, s?rligt for EB's l?sersegment. At det s? i sportens verden m?ske ikke er helt s? forkasteligt, som i den normale verden, det g?r ikke, at det ikke er en stor sag.
Er der tale om hacking? Ja, jeg mener der er tale om hacking, men ikke som en lyssky russer, der sidder og overtager din computer, men ved at f? adgang til en persons konto uretm?ssigt. Det er s?rligt sk?rpende, da der er tale om erhvervshemmeligheder jf straffelovens ?263.
Det kunne ogs? v?re interessant juridisk, hvis anklagemyndigheden tog sagen op p? egen h?nd, for at finde ud af, om det er indenfor eller udenfor skiven.

I det hele taget synes jeg kun, at det er Sideline og AGF, der st?r tilbage med et k?mpe problem i den her sag.

Jeg h?ber det kan lukkes med en enkelt sag og at der ikke er tale om en kultur om ikke s? rent trav i AGF. Jeg mener dog at huske, at Randers tidligere har v?ret ude med riven mod os og man kan vel ogs? sige, at den nye praksis med f?rst at oplyse kamptruppen meget sent ikke ligefrem er udpr?get sportsmanship, men dog inden for rammen af moralkodekset i sporten.

5) EB
Jeg har igen meget sv?rt ved at se, at EB g?r noget galt. EB skarpsk?rer alting og g?r til gr?nsen. Det er simpelthen deres rolle som den fr?kke avis. De er blevet sk?ldt ud for, at der ikke er nogen sag og at de har kaldt det hacking, men nyhedsv?rdien er da k?mpe stor, s?rligt for EB's l?sersegment. At det s? i sportens verden m?ske ikke er helt s? forkasteligt, som i den normale verden, det g?r ikke, at det ikke er en stor sag.
Er der tale om hacking? Ja, jeg mener der er tale om hacking, men ikke som en lyssky russer, der sidder og overtager din computer, men ved at f? adgang til en persons konto uretm?ssigt. Det er s?rligt sk?rpende, da der er tale om erhvervshemmeligheder jf straffelovens ?263.
Det kunne ogs? v?re interessant juridisk, hvis anklagemyndigheden tog sagen op p? egen h?nd, for at finde ud af, om det er indenfor eller udenfor skiven.

Sagen er godt gravet frem af EB og den skal naturligvis d?kkes journalistisk, det kan der imo ikke v?re 2 meninger om, men der stopper min enighed med dig ogs?.

Der er ikke tale om hacking, langt fra. Dennis Ramonn har brugt sit eget login via en konto betalt og ejet af AGF og han har ikke aktivt s?gt efter de AaB diagrammer. S?dan er sagen blevet fremlagt og ingen hverken AaB, EB eller Stiften har kunnet bestride den kendsgerning. Stiften siger ogs? selv, der ikke er tale om hacking, Sideline har i en pressemeddelelse, sagt der ikke er tale om hacking og sportschefen for EB Allan Olsen udtalte for 2 dage siden p? Twitter:

Hacking var n?ppe det rigtige ord, men heller ikke essensen af historien.

Hvorfor bruger EB s? ordet hacking b?de i overskriften og en enkelt gang i den oprindelige artikel.

Klaus Egelund
? @klausegelund
1. apr.
Svarer @FrederikHT

Den her sag er for alvorlig til at begreber bliver temaet. Hacking bruges bredt om uberettiget tilgang til data, men juridisk er det mere skarpt defineret. Vi pr?ver lidt p? at finde et navn, som giver mening og genkendelse ved l?seren.

EB bruger simpelthen hacking fordi, de ikke kunne finde et begreb som d?kkede bedre. Jeg er simpelthen m?ll?s over den forklaring. Hacking er en alvorlig forbrydelse som irc kan give helt op til 6 ?rs f?ngsel og det vil uundg?eligt give l?seren grimme associationer i en tid, hvor der n?sten dagligt er historier i medierne om hacking. Man kan simpelthen ikke som medie slynge sig om med s? et alvorligt begreb som hacking uden mediet har klokkeklare beviser.
Jeg er helt enig i sagen er for alvorlig til at begreber bliver temaet, men jeg kan bare konstatere f?lgende:

1. Det f?rst pip fra AGF, var en meddelelse p? hjemmesiden, at klubben ikke havde hacket en computer. Det var det f?rste JN understregede i et interview p? TV3 Sport efter Vejle kampen. Ergo det var noget som helt forst?eligt fyldte enormt meget i klubben og det var deres side magtp?liggende at understrege.
2. P? Onsides hjemmeside var der tirsdag 3 videoindslag hvor hacking fremg?r i overskriften og 1 enkelt artikel, hvor hacking bliver n?vnt flere gange.
3. I XL debatten mandag aften p? TV3 Sport var historien en af debatemnerne ogs? her blev der diskuteret hacking.

Hacking blev uanset om det var hensigten fra EB eller ej en k?mpestor del af historien.
Det pisser mig den grad af, at EBs journalister og andre bl.a fra Stiften efter det stod lysende klart, der ikke var tale om hacking, havde s? travlt med rygsv?mning og begyndte at bagatellisere brugen af ordet hacking.

Interessant indspark fra en lektor p? DJMX:

Jan Dyberg
? @JanDyberg
22 min.22 minutter siden
Svarer @mufcdk @klausegelund og

Som ogs?-journalist: God historie at bringe. Men n?r der ikke er d?kning for ?hacking?, og der er tale om AGFs konto og ikke AK Jepsen, s? b?r I sgu da tr?kke den del tilbage. Og s? arbejde videre med historien inden for de rammer. Ellers utrov?rdigt.

Jeg er ikke overraskende helt enig.

Taktikfokus date=1554380032 said:
2) Sideline giver ved en fejl Dennis Ramon adgang til Allan K. Jepsens konto.
Kilde? Dette har jeg ikke set belyst faktuelt. Ej heller at det var Allan K. Jepsens konto.

3)AGF
Der er for mig ingen tvivl om, at det p? alle m?der er forkert, hvad Dennis Ramon har gjort.
Alle m?der? Det har vi vel ikke nok fakta til at vurdere. Alt tyder dog p? at Ramon har logget ind p? en AGF-konto. Hans adf?rd efterf?lgende, som ligner k?dhed, kan selvf?lgelig kritiseres.

4) Sideline
Igen, kilde/fakta? Sideline har sendt login-informationer til ejeren af kontoen. Det jeg umiddelbart vil kritisere er, hvis man har udleveret et eksisterende password. Normalt vil man i stedet generere et nyt password, hvilket i et tilf?lde som dette ville f? andre brugere til at reagere, hvis det ogs? p?virkede dem. Men igen, vi har ikke rigtig fakta.

Igen, vi har ikke set nogen fakta p? at en anden persons konto er blevet benyttet. Tv?rtimod m? vi n?rmest g? ud fra, at dette ikke var tilf?ldet, eftersom sagen punkterede s? hurtigt.

3) Dennis Ramon fort?ller oplysninger til David Nielsen, der efterf?lgende siger, at han ikke har brugt dataene
Igen, kilde? Jeg har slet ikke set David Nielsen omtalt i denne sag. Og DN har henvist til JN om at udtale sig. David har sikkert h?rt om dette fra Ramon, men det er ikke noget David har udtalt sig om.

Jeg har spurgt ind til p? twitter hvordan de her oplysninger er havnet hos EB uden GDPR rettighederne hos enkeltpersoner i denne sag er blevet kr?nket.
Det kan ikke v?re rigtigt at dette blot kan fejes ind under "kilde-ukr?nkelighed" eller hvad jeg ellers har l?rt af festlige undskydninger.
EB har f?et fingre i nogle oplysninger som er pr?cist lige s? private som dem AKJ, Dennis R, eller en Aab ansat har h?ndteret og digtet en fin historie ud fra dette EB mener er den oph?jede sandhed.
Jeg har ikke f?et et ordentligt svar men til geng?ld et nedladende svar.
Jeg er ikke tilfreds med at EB/pressen f?r lov til det her uden at freml?gge dokumentationen - men hov, s? kunne det jo v?re at der blev kr?nket nogle GDPR rettigheder et sted.........

Der er efterh?nden s? mange penge i fodbold at mange ud?vere jagter den mindste fordel. I det store hele hvad er s? forskellen p? om man kigger lidt p? noget data man f?r kastet i h?nden (Hvis det er sket), om man filmer sig til et straffe, om man udspionerer sin kommende modstander eller om man stj?ler 10 meter ved et indkast. Det hele er vel principelt moralsk forkert og snyd.  Hvis man vil ?ndre p? det er man n?dt enten at sanktionere eller fjerne klubbernes/spillernes incitament til at g?re som de g?r.

Hold da op, der kom meget debat ud af det. Jeg svarer jer lige l?bende og jeg h?ber jeg f?r svaret jer alle.

Byenshold1880 said:
For det f?rste - fedt link, det er alletiders l?sning, selv om jeg ikke er enig i at AGF skal bed?mmes ud fra samfundets moral.

For det f?rste tak! Jeg synes ogs? det er en god artikel han har lavet.

Det er en hel generel mening fra min side, at man i sportens verden er n?dt til at blive vurderet efter samme moral som resten af samfundet. Det har i al for lang tid v?ret s?dan, at man har haft en d?rlig moral i visse sportsgrene og hvis man skal have med unge mennesker at g?re, g?r man dem simpelthen til d?rlige samfundsborgere, hvis man har en anden moral end resten af samfundet. Et godt eksempel p? det er hele dopingproblematikken i cykling, hvor det op gennem 90'erne i virkeligheden ikke var moralsk forkasteligt. Der er ogs? eksempler p? hold, der taber med vilje og lignende, hvor det er skadende for den generelle samfundsmoral. Den her sag er ogs? d?rlig for samfundsmoralen som jeg ser det.

Martin Hansen said:
5) EB

Sagen er godt gravet frem af EB og den skal naturligvis d?kkes journalistisk, det kan der imo ikke v?re 2 meninger om, men der stopper min enighed med dig ogs?.

Der er ikke tale om hacking, langt fra. Dennis Ramonn har brugt sit eget login via en konto betalt og ejet af AGF og han har ikke aktivt s?gt efter de AaB diagrammer. S?dan er sagen blevet fremlagt og ingen hverken AaB, EB eller Stiften har kunnet bestride den kendsgerning. Stiften siger ogs? selv, der ikke er tale om hacking, Sideline har i en pressemeddelelse, sagt der ikke er tale om hacking og sportschefen for EB Allan Olsen udtalte for 2 dage siden p? Twitter:

Hacking var n?ppe det rigtige ord, men heller ikke essensen af historien.

Hvorfor bruger EB s? ordet hacking b?de i overskriften og en enkelt gang i den oprindelige artikel.

Klaus Egelund
? @klausegelund
1. apr.
Svarer @FrederikHT

Den her sag er for alvorlig til at begreber bliver temaet. Hacking bruges bredt om uberettiget tilgang til data, men juridisk er det mere skarpt defineret. Vi pr?ver lidt p? at finde et navn, som giver mening og genkendelse ved l?seren.

EB bruger simpelthen hacking fordi, de ikke kunne finde et begreb som d?kkede bedre. Jeg er simpelthen m?ll?s over den forklaring. Hacking er en alvorlig forbrydelse som irc kan give helt op til 6 ?rs f?ngsel og det vil uundg?eligt give l?seren grimme associationer i en tid, hvor der n?sten dagligt er historier i medierne om hacking. Man kan simpelthen ikke som medie slynge sig om med s? et alvorligt begreb som hacking uden mediet har klokkeklare beviser.
Jeg er helt enig i sagen er for alvorlig til at begreber bliver temaet, men jeg kan bare konstatere f?lgende:

1. Det f?rst pip fra AGF, var en meddelelse p? hjemmesiden, at klubben ikke havde hacket en computer. Det var det f?rste JN understregede i et interview p? TV3 Sport efter Vejle kampen. Ergo det var noget som helt forst?eligt fyldte enormt meget i klubben og det var deres side magtp?liggende at understrege.
2. P? Onsides hjemmeside var der tirsdag 3 videoindslag hvor hacking fremg?r i overskriften og 1 enkelt artikel, hvor hacking bliver n?vnt flere gange.
3. I XL debatten mandag aften p? TV3 Sport var historien en af debatemnerne ogs? her blev der diskuteret hacking.

Hacking blev uanset om det var hensigten fra EB eller ej en k?mpestor del af historien.
Det pisser mig den grad af, at EBs journalister og andre bl.a fra Stiften efter det stod lysende klart, der ikke var tale om hacking, havde s? travlt med rygsv?mning og begyndte at bagatellisere brugen af ordet hacking.

Problemet i denne sag er, hvorn?r der er tale om hacking og s?rligt den form for hacking der kaldes profilhacking.

Profilhacking vil sige, at man uretm?ssigt f?r adgang til en anden persons profil og det kan b?de v?re sig via ulovlig installering af software eller ved bare at tilg? en andens profil, hvilket jeg tror mange teenagere har pr?vet n?r de f.eks. har faceraped.

Det der er interessant i denne sag er, at det er ?benlyst, at Allan K. Jepsen har v?ret i god tro og har troet, at han har v?ret p? en AaB-side, men i virkeligheden har v?ret p? en AGF-side, hvor AGF har haft adgang. Havde han vidst andet ville han naturligvis ikke have lagt det op p? den p?g?ldende side. I AGF's undskyldning g?r de det ogs? klart, at AaB ikke har tilg?et AGF's data.

Det vil alts? sige, at det billede der tegner sig er, at AGF har tilregnet sig data som den anden part har t?nkt var i et lukket forum og derfor en lukket profil. N?r man tager de ting i betragtning er det interessant rent juridisk at unders?ge sagen efter straffelovens ?263,3 med s?rligt fokus p? stk. 3 om erhvervshemmeligheder.

Jeg forst?r naturligvis godt din foragelse over skarpsk?ringen, men n?r man tager i betragtning, at det ogs? er hacking at g? ind p? en kammerats facebook-profil, hvis han har glemt at logge sig af, s? mener jeg, at vi er inden for skiven, s?rligt n?r der er tale om, at det er EB, som alle jo ved, skal l?ses med lidt st?rre skepsis end s? mange andre aviser og dagblade.

Man kan jo ogs? sp?rge, hvad skulle overskriften s? v?re?

SteenA said:
2) Sideline giver ved en fejl Dennis Ramon adgang til Allan K. Jepsens konto.
Kilde? Dette har jeg ikke set belyst faktuelt. Ej heller at det var Allan K. Jepsens konto.

3)AGF
Der er for mig ingen tvivl om, at det p? alle m?der er forkert, hvad Dennis Ramon har gjort.
Alle m?der? Det har vi vel ikke nok fakta til at vurdere. Alt tyder dog p? at Ramon har logget ind p? en AGF-konto. Hans adf?rd efterf?lgende, som ligner k?dhed, kan selvf?lgelig kritiseres.

4) Sideline
Igen, kilde/fakta? Sideline har sendt login-informationer til ejeren af kontoen. Det jeg umiddelbart vil kritisere er, hvis man har udleveret et eksisterende password. Normalt vil man i stedet generere et nyt password, hvilket i et tilf?lde som dette ville f? andre brugere til at reagere, hvis det ogs? p?virkede dem. Men igen, vi har ikke rigtig fakta.

Igen, vi har ikke set nogen fakta p? at en anden persons konto er blevet benyttet. Tv?rtimod m? vi n?rmest g? ud fra, at dette ikke var tilf?ldet, eftersom sagen punkterede s? hurtigt.

3) Dennis Ramon fort?ller oplysninger til David Nielsen, der efterf?lgende siger, at han ikke har brugt dataene
Igen, kilde? Jeg har slet ikke set David Nielsen omtalt i denne sag. Og DN har henvist til JN om at udtale sig. David har sikkert h?rt om dette fra Ramon, men det er ikke noget David har udtalt sig om.

Lad os tage det en for en.
1) I AGF's undskyldning fremg?r det: [bold] AGF beklager, at klubben ikke har gjort AaB opm?rksom p? det hul, der ved en administrativ fejl er opst?et til AaB's data via AGF's brugerlogin og password.[/bold] Da det i hele behandlingen af sagen har fremg?et, at den der har haft adgang har v?ret Dennis Ramon, s? holder jeg fast i det.

2) N?r han ikke med det samme kontakter AaB, s? er det p? alle m?der en forkert handling og hvis historien om, at han har kigget flere gange, s? vil jeg p?st?, at hans omgang med dataene p? alle m?der er forkert.

3) Sideline har ved en administrativ fejl sendt AaB-data til en AGF-side. N?r der er tale om erhvervshemmeligheder som det her, s? er det en ret uheldig omgang med f?lsomme data.

4) Lad os tage David Nielsen f?rst i Stiftens artikel: AGF havde adgang til hemmelige AaB-oplysninger flere gange | AGF | stiften.dk fremg?r det [bold]Oplysninger som AGFs cheftr?ner David Nielsen alts? havde mulighed for at benytte sig af i tr?ningen op til kampen.[/bold] Jeg er ret sikker p?, at jeg ogs? har l?st det andre steder.

5. Hacking
Der er ingen tvivl om, at Allan K. ikke var klar over, at hans data l? fremme, hvorfor han troede han var p? et lukket forum. Jeg vil dog prim?rt henvise til mit svar til Martin Hansen, der har en lidt mere principiel karakter.

Her er lidt kilder, men der er desv?rre ret mange i denne lortesag:
AGF beklager i datasag med AaB - TV 2
AGF afviser anklager om hacking | BT Superligaen - www.bt.dk
AGF havde adgang til hemmelige AaB-oplysninger flere gange | AGF | stiften.dk

Tizzer date=1554369413 said:
Rastapopoulos date=1554310726 said:
Tizzer date=1554275730 said:
Exo date=1554213603 said:
Tizzer date=1554213203 said:
Holmertz date=1554212524 said:
Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldst?ndigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsl?re at alle parter (inkl. Sideline) har v?ret nogle amat?rer omkring h?ndtering af systemet.
  Lige pr?cis. Jeg har selv v?ret meget skeptisk og klar p? at lade hoveder rulle, men det har v?ret baseret p? den totalt ensidige d?kning fra b?de EB og Stiften. Det er faktisk fornuftigt landet, det her.

Man kan ALDRIG lade hoveder rulle i AGF-regi, n?r det er en Klaus Egelund-artikel. Manden, der oprettede brugeren Santa K. p? F?rstningen, for at kr?ve tr?nerfyringer og brugte de stakler i fangruppen, der hoppede med p? vognen, som kilde til sine konstruerede artikler i EB.

/Exo

Du har ret. Jeg glemmer ind i mellem den sag. Den var jo grotesk ud over alle gr?nser.

Jeg har efterh?nden h?rt om den historie adskillige gange. Er der en af jer, der har lyst til at fort?lle den i fuld l?ngde?
  Som jeg husker det (du m? supplere, Exo), s? handlede det om, at debatt?ren Santa K. gennem l?ngere tid havde v?ret aktiv p? F?stningen og skrevet om l?st og fast. Det l? p? ingen m?de i kortene, at der var tale om andet end en helt almindelig debatt?r. Denne deltog bl.a. i debatter om AGFs dav?rende tr?ner (hvem pokker var det, Exo? Kan du huske det?) og han gjorde det p? en s?dan m?de, at visse af hans indl?g aff?dte reaktioner fra andre debatt?rer. Man kan sige at han p? en m?de var aktiv i oppiskningen af en d?rlig stemning. Og efterf?lgende brugte han s? citater fra de andre debatt?rer til at skrive en artikel i sin slam-avis om, at AGFs fans ?nskede tr?neren fyret. Uden p? noget tidspunkt at have give sig til kende. Men vi fik trukket bukserne ned p? ham p? en eller anden vis. Hvordan var det nu, Exo? Var det Flemming Vorbeck, der tryllede lidt med IP-adresser eller noget?

Jeg proevede lige at checke web.archive.org, men det kraever nok et mere praecist tidspunkt at kigge under og lidt held at traaden er gemt. Men lidt sjovt fald jeg over en overskrift med titlen "Stiften har hacket www.agf-fanclub.dk" hvis indhold desvaerre ikke er gemt. Der er ellers mange gode historier derinde fra dengang tingene var endnu vaerre end nu... https://web.archive.org/web/20040125050615/http://www.agf-fanclub.dk/faestningen/list.php?f=1

Det er journalstisk misk-mask, at vi stadig ikke ved, hvad der er op og ned. Nu skriver Egelund i dag
AGF fik kun adgang til AaB data, fordi de aktivt accepterede adgang. Data var tilmed klart markeret med AaB logo.

Alts?, jeg forst?r stadig ikke - hvad var det for en slags mail, AGF modtog?
"Data var markeret med AaB logo"???... hvad fanden vil sige, at data er markeret med logo? Var det siden, man kom til, filen man ?bnede eller mailen?
Modtog Ramon egentlig en e-mail, eller var det en besked i Sidelines system, som man s? kalder en mail?

Selv om de nok havde sat n?sen op efter det, s? vinder hverken Egelund eller Schouby nok noget Cavlingpriser for det her. Men Dennis Bjerres artikel, kan jeg godt lide.

Tror aldrig, at vi blive kloge p?, hvad der er sket. Men det var da en sk?g uge.

Winther said:
Tizzer date=1554369413 said:
Rastapopoulos date=1554310726 said:
Tizzer date=1554275730 said:
Exo date=1554213603 said:
Tizzer date=1554213203 said:
Holmertz date=1554212524 said:

/Exo

Jeg proevede lige at checke web.archive.org, men det kraever nok et mere praecist tidspunkt at kigge under og lidt held at traaden er gemt. Men lidt sjovt fald jeg over en overskrift med titlen "Stiften har hacket www.agf-fanclub.dk" hvis indhold desvaerre ikke er gemt. Der er ellers mange gode historier derinde fra dengang tingene var endnu vaerre end nu... https://web.archive.org/web/20040125050615/http://www.agf-fanclub.dk/faestningen/list.php?f=1
?h, hvor jeg savner F?stningen. Det var og er stadig det bedste forum nogensinde. L?ser du med herinde, Flemming Vorbeck? Shit jeg gad godt kunne dykke ned i de mange tr?de og genl?se noget af det. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken tr?ner det var, man fyrede dengang. Det m? v?re tidligere end Poul Hansen, t?nker jeg. Stampe, m?ske? [member=104]Exo[/member] ?

Stampe, mener jeg.

Men Santa Klaus blev ikke nappet i den sammenh?ng, som jeg husker det. Der er godt nok l?bet meget vand gennem brygkedlerne hos Ceres i mellemtiden, men jeg mener, at det kom frem noget senere i anden sammenh?ng, givetvis af Vorbecks suver?ne arbejde, og s? kunne man g? tilbage og f?lge Santa's julegaver og hvordan han selv skabte sin historie - tal om fake news!

Egentlig utroligt, n?r s? mange af de andre journalister, der skrev p? F?stningen, godt kunne holde privat- og arbejdsliv hver for sig.

Latest posts

Back