New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 140K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Da vi næppe slipper for VAR, så lyder det her faktisk meget smart: https://www.bt.dk/em/saa-du-det-maal-annulleret-af-ny-teknologi

Der er sensorer i EM-bolden, som præcist registrerer hvornår den bliver rørt. Sammenholdt med tv-billeder giver det mere præcise (semi-automatiske) offsides og som i denne kamp mulighed for at se om en spiller rent faktisk rørte bolden med hånden.

Nok for meget at håbe på, at det bliver indført i superligaen, da der næppe er økonomi til det. Men man kan jo altid håbe...

Det mål skulle aldrig være annulleret i min bog.
Så kan det godt være hans lillefinger snittede bolden, men det var så ubetydeligt at det ikke burde være annulleret.
Jeg fattede faktisk ikke at dommeren annullerede målet efter at have set situationen, men det giver bedre mening nu, hvis en eller anden sensor har bippet.

Så hvis det er hvad den teknologoi skla bruges til, så klart nej tak.

Det mål skulle aldrig være annulleret i min bog.
Så kan det godt være hans lillefinger snittede bolden, men det var så ubetydeligt at det ikke burde være annulleret.
Jeg fattede faktisk ikke at dommeren annullerede målet efter at have set situationen, men det giver bedre mening nu, hvis en eller anden sensor har bippet.

Så hvis det er hvad den teknologoi skla bruges til, så klart nej tak.

Alt der rører en hånd skal annuleres jvf. reglerne..

Så kan vi igen diskutere reglerne, men hvad man mener i sin egen bog, bør ikke have indvirkning på det når man skal vurdere om et mål skal annulleres eller ej.

Så kan vi igen diskutere reglerne, men hvad man mener i sin egen bog, bør ikke have indvirkning på det når man skal vurdere om et mål skal annulleres eller ej.
Det er netop denne alt for tekniske måde at forholde sig til fodboldreglerne der ødelægger spillet. Det mål havde stået 100 gange ud af 100 før VAR, hvad det også burde, da den marginale hands fra belgieren er a) uforsætlig, b) uden betydning for den efterfølgende spilsekvens og (væsentligst) c) sker fordi modspilleren skubber ham i ryggen.

Prøv at se situationen. At annullere det mål ud fra mennesklige parametre giver ingen mening.
Så klart nej til computer-beslutninger i fodbold.

Det var ikke just tale om Kim Vilforts klodsede EM finale hånd, som enhver dommer vil have kunnet se på første gennemgang af TV-billeder.

Prøv at se situationen. At annullere det mål ud fra mennesklige parametre giver ingen mening.
Så klart nej til computer-beslutninger i fodbold.

Det var ikke just tale om Kim Vilforts klodsede EM finale hånd, som enhver dommer vil have kunnet se på første gennemgang af TV-billeder.
Jeg så lige finalen igen i weekenden (genudsendelse på en af TV2s kanaler). Jeg er stadig enig med 11-årige mig, der tydeligt kunne se, at den ramte skulderen og ikke armen :cool:

Det er helt fair at syntes den ikke skal dømmes.. Men når man skal bedømme om den er korrekt dømt, er det fakta vi skal forholde os til.

I øvrigt enig i at det ville være klædeligt hvis sådanne ikke dømmes, men når reglerne er som de er, så skal den dømmes.
Ja, når man har valgt at bruge en computersensor,der åbenbart reagerer lige så nemt som et chipløst VISA-kort, så skal den dømmes.
Men den situation viser netop hvorfor det ikke er en vej vi skal gå.

Jeg tvivler på et dommerøje uden hjælp af andet end TV-billeder synes det er kriminelt.
Med mindre det selvfølgelig var en scoring mod FCK - men det er en anden snak.

Hvorfor benytter man ikke VAR til bestemmelse af målspark/hjørne?

Det er totalt renset for dommerskøn hvem bolden rammer sidst, før den krydser linjen, og det må kunne kontrolleres hurtigt i VAR-bilen. Tag nu for fanden de quick-wins der er, så det hele ikke bliver armens position - der i høj grad er et dommerskøn.

Hvorfor benytter man ikke VAR til bestemmelse af målspark/hjørne?

Det er totalt renset for dommerskøn hvem bolden rammer sidst, før den krydser linjen, og det må kunne kontrolleres hurtigt i VAR-bilen. Tag nu for fanden de quick-wins der er, så det hele ikke bliver armens position - der i høj grad er et dommerskøn.

Hvorfor bruger man ikke bar VAR til alt og fjerner dommeren?

Der er måske gået træthed i sagerne, når et 'jeg misforstår pointen og forsøger et snappy reductio ad absurdum svar, thø-hø', er eneste svar.

Styrken i VAR er at kunne sige noget med sikkerhed; VAR bolden over linjen, havde begge ben sluppet jorden i tacklingen, VAR spilleren offsides, hvem rørte bolden sidst, etc.

Svagheden ved VAR er tidsforbrug/pause i spillet, og tolkning ude af kontekst.

Konstateringen af om en spiller er i offside-position er 0/1, Delaney lige på den forkerte side, i går lige på den rigtige side. Vurderingen af om en spiller i offside-position har indflydelse på spillet, er dommerens.

Et sted hvor VAR burde kunne være hurtig er ved hjørne og/eller indkast, hvor det meget sjældent er en tolkning hvem der rørte bolden sidst (sjovt nok var der en situation i går, hvor det var svært at afgøre ud fra TV-billeder). Et hjørne er en relativt stor målchance og hvis boksen på 10-15 sek kan omgøre dommerens beslutning, er det ikke noget der ødelægger flow i kampen, men til gengæld gør spillet mere retfærdigt.

Svagheden ved VAR er VAR. Den spontane glæde ved et mål er voldsomt decimeret.
Jeg vil hellere råbe "ud med dommeren, han har lård i lommern'" eller "Ove Hust" igen og igen og lade spillet få sin fejlbehæftede uskyldighed tilbage.

endnu engang argumentet ned den spontane glæde er væk... hvis det var sandt, ville der jo være øredøvende stille når der scores, samt spillerne ikke ville juble.. ingen af disse ting er sket.
For enkelte kan det godt være rigtigt og det er da trist.. Men det er ikke flertallet..

VAR er blandt andet til for at beskytte dommerne, og mi gæt er, at ud fra reglerne, så har VAR ret i 95% af de kendelser de kigger på. Minimum.

endnu engang argumentet ned den spontane glæde er væk... hvis det var sandt, ville der jo være øredøvende stille når der scores, samt spillerne ikke ville juble.. ingen af disse ting er sket.
For enkelte kan det godt være rigtigt og det er da trist.. Men det er ikke flertallet..

VAR er blandt andet til for at beskytte dommerne, og mi gæt er, at ud fra reglerne, så har VAR ret i 95% af de kendelser de kigger på. Minimum.
Den er den grad decimeret (han skrev ikke den var væk). Det er den ved mig og ALLE jeg ser bold med. Det er en konsekvens for mange at vi først ånder lettet op, når spillet sættes igang.
Jeg ville elsker at VAR forsvandt.

Den er den grad decimeret (han skrev ikke den var væk). Det er den ved mig og ALLE jeg ser bold med. Det er en konsekvens for mange at vi først ånder lettet op, når spillet sættes igang.
Jeg ville elsker at VAR forsvandt.
Jeg vil vove den påstand at man tydeligt kan se det ved Spaniens 2-1 mål i går. Han har med kæmpe sandsynlighed scoret en turneringsvinder, men har en attitude som om han har scoret til 1-0 i en fjerderunde ligakamp efter 12min.

Hvis man nogensinde skulle abe helt ud og smide trøje, shorts og sko i eufori er det sgu der!

At VAR sikrer flere rigtige kendelser, er et ganske udbredt argument af pro-VAR tilhængere men imo viser det bare, i ikke forstår modstanden.
Det handler om den spontane glæde som hos nogle er væk.
Det handler om, fodbolden mere og mere udvikler sig i en computerspils retning, hvor der bliver fløjtet for forseelser som det aldrig nogensinde har været mening at fløjte for. Hands, millimeter offsides hvor spilleren ikke har fået en fordel overhovedet o.lign. Alt sammen fordi man kan men ikke fordi nogen spørger sig selv, om det er en sund udvikling.

Da VAR blev indført, blev der højt og helligt garanteret dommeren skulle fløjte kampen som altid men det viste sig at være en løgn. Alt for mange gange fløjter en dommer ikke men afventer VAR, alt for mange gange flager en linjevogter ikke for offside, fordi VAR.
I stedet for en dommerinstans har vi fået 2.

VAR og den nuværende fodboldlov er hinandens modsætninger (samt manglende teknologi) og derfor fejler VAR, big time og det kan nok så mange flere korrekte kendelser ikke gøre op for.

Med andre ord, ja vi har sikkert fået flere korrekte domme men har vi fået en bedre sport? Mit svar er et rungende NEJ, tværtimod.

Last edited:
At VAR sikrer flere rigtige kendelser, er et ganske udbredt argument af pro-VAR tilhængere men imo viser det bare, i ikke forstår modstanden.
Det handler om den spontane glæde som hos nogle er væk.
Det handler om, fodbolden mere og mere udvikler sig i en computerspils retning, hvor der bliver fløjtet for forseelser som det aldrig nogensinde har været mening at fløjte for. Hands, millimeter offsides hvor spilleren ikke har fået en fordel overhovedet o.lign. Alt sammen fordi man kan men ikke fordi nogen spørger sig selv, om det er en sund udvikling.

Da VAR blev indført, blev der højt og helligt garanteret dommeren skulle fløjte kampen som altid men det viste sig at være en løgn. Alt for mange gange fløjter en dommer ikke men afventer VAR, alt for mange gange flager en linjevogter ikke for offside, fordi VAR.
I stedet for en dommerinstans har vi fået 2.

VAR og den nuværende fodboldlov er hinandens modsætninger (samt manglende teknologi) og derfor fejler VAR, big time og det kan nok så mange flere korrekte kendelser ikke gøre op for.

Med andre ord, ja vi har sikkert fået flere korrekte domme men har vi fået en bedre sport? Mit svar er et rungende NEJ, tværtimod.

Der kunne jeg (i lighed med rigtig meget andet her på Kanal-GF), ikke have formuleret bedre selv.

Hvis FIFA og UEFA og DBU og hvad ved jeg gerne vil robotisere fodbolden, burde de udvikle et gennemafprøvet system modsat det her WIP-pis, som VAR er.

Ansat 50 professionelle fodboldspillere, 50 dommere, 50 kamerafolk, 50 systemudviklere, 50 programmører, 50 eksperter, 50 eksperter i ekspertise og en masse andre med alle mulige kompetencer (det, der i gamle dage hed evner).

Opfør et modelstadion på en øde ø, køb en hulens masse teknisk grej samt en fodbold. Sejl hele staben derover og sig, de først kommer hjem igen, når de har udviklet et VAR-system med en fejlmargin på 0,1 procent og en sagsbehandlingstid på højst tre sekunder.

Når det sker, vil jeg tolerere VAR. Men jeg kommer sgu aldrig til at elske skidtet.

Det tror jeg du rammer spot on.
En stor del af modstanden tror jeg, også hænger sammen med, vi fik stukket et næsten uprøvet system ned i halsen, værsgo æd lorten.
Hvis ikke der stod så meget på spil, så har det været hysterisk morsomt at se, hvordan offsides har været håndteret med tegnede streger, forkerte brug af vinkler og hvad pokker ved jeg. Bare som det værste eksempel.

Fuldstændig enig. Skrot lortet, start forfra og kom tilbage når systemet er gennemtestet og vi får nærved øjeblikkelige kendelser. Så kan jeg måske komme til at acceptere VAR. I nuværende form, fuck nej.

Latest posts

Back