New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 465K
Transfervindue Sommer 2026
I slutningen af vintervinduet havde CV stadig et begrundet håb om at forlænge med Beijmo og Dalsgaard. Samtidig ville man gerne sikre spilletid til Callø. Det havde været helt hovedløst at hente en højrebenet centerforsvarer på det tidspunkt og absolut ikke udtryk for rettidigt omhu.
Håb viste sig desværre endnu engang ikke at være en strategi, når 3 ud af 4 "begrundede håb" valgte noget andet.

CV har i et år vidst, at tre forsvarspillere, der var centrale i vores succes, havde kontraktudløb denne sommer. Alligevel er det først efter udløb, at vi får forlænget med Kahl.

Der er således intet overraskende i, at nogle af de andre er væk. Derudover står vi med Mølgaard og AJ, der også har været meget skadesplagede. Det er altså imo elendigt arbejde at stå SÅ sårbar til sæsonstart.
Som jeg husker det, forlængede vi med Kahl INDEN udløb. Hans tidligere kontrakt løb til 30. juni. Men lad nu det ligge, det er en mindre detalje i dit rigtigt gode, nuancerede indlæg. Jeg tror helt ærligt, at det kommer bag på de fleste, at Mølgaard stadig er skadet. Meldingen ved sæsonstart sidste år var, at han snart var klar! Jeg er bekymret på hans vegne, for at karrieren kan være slut. AJ har pakken, men mangler timing, flow og måske noget mental robusthed til at træffe et valg og holde fast. Derfor fremstår han tøvende og usikker i mange situationer, noget der meget let kan forplante sig. Spørgsmålet er, om han med kontinuerlig spilletid og tillid fra træner og medspillere kan løfte sit niveau SÅ meget? Jeg tvivler kraftigt.
Jeg tror altså stadig, at Beijmos skifte kom meget bag på CV. Alle indikationer fra Beijmo gik i retning af AGF. Dalsgaard var også ekstremt tydelig i, at det var AGF eller slut, og som han spillede slutningen af sæsonen, var det ærligt talt en overraskelse, at han ikke sagde "ét år mere". Jeg kan sådan set godt forstå hans valg, at stoppe på toppen er da fedt, men det er der bare ikke frygteligt mange elitesportsfolk der evner at gøre.
Desuden er det altså ret dygtige spillere, der skal erstattes, og jeg har mere end svært ved at se, hvem det var CV skulle have hentet tidligt i vinduet, som kunne lukke DE huller, der blev efterladt af de forsvarsklipper.
Vi har så brændt en del midler af på MA, som gav mening, hvis man vil sælge Arnstad. Men nu virker det mindre sandsynligt og derfor lidt spøjs prioritering af midler - eller bevis på, at der faktisk er en del midler til rådighed. Og det er ikke MA bashing, da jeg tror, at han kan blive god. Blot en undring over prioriteten.
Jeg kan egentlig godt forstå, du undrer dig. Jeg vil bare gerne udfordre præmissen at det skulle være en prioritering som sådan, altså som i: "vi vælger at hente Andersson på bekostning af en af de to HCB'er/9'eren lige nu", som om vi kunne have hentet noget i tilsvarende kvalitet et andet sted på banen i stedet for. Det kan jeg ikke forestille mig var en ting. MA var en chance, der opstod, som CV slog til på. MA ville hjem til Danmark af familiære årsager og hans førsteprioritet var AGF. Så skulle CV vælge at lade ham skrive med en anden dansk klub, hvorefter vi står med problemet, hvis der kommer et uafviseligt bud på Arnstad - hvad der meget vel kan nå at komme. Det er jo altid en prioritering, jeg tror bare dette var en prioritering af at tage imod den mulighed, som opstod ud af det blå.
FCN er da i øvrigt en sammenligelig klub, der har hentet en 9’er. Så det kan jo godt lade sig gøre. Vores modstander i går formåede jo også at hente en god forsvarsspiller i god tid.
FCN hentede Lind på samme måde som vi hentede Carstensen og Jørgensen. Fælles for de tre spillere er, at de allerede har spillet i deres nye klub på leje og har været glade for det. Det er jo dét en lejeaftale OGSÅ kan.
Poznan har derimod et budget, der er (mere end?) dobbelt så stort som vores, de ligger altså højere i fødekæden end vi gør. Ham deres nye forsvarsspiller blev hentet i Metz, som ganske vist rykkede ud af Ligue 1, men det er altså stadig ikke en hylde, vi bare lige henter fra. De gav i øvrigt 3 mio. € for ham, jeg kan ikke se AGF betale dén slags penge for en forsvarsspiller endnu.

Som jeg husker det, forlængede vi med Kahl INDEN udløb. Hans tidligere kontrakt løb til 30. juni. Men lad nu det ligge, det er en mindre detalje i dit rigtigt gode, nuancerede indlæg. Jeg tror helt ærligt, at det kommer bag på de fleste, at Mølgaard stadig er skadet. Meldingen ved sæsonstart sidste år var, at han snart var klar! Jeg er bekymret på hans vegne, for at karrieren kan være slut. AJ har pakken, men mangler timing, flow og måske noget mental robusthed til at træffe et valg og holde fast. Derfor fremstår han tøvende og usikker i mange situationer, noget der meget let kan forplante sig. Spørgsmålet er, om han med kontinuerlig spilletid og tillid fra træner og medspillere kan løfte sit niveau SÅ meget? Jeg tvivler kraftigt.
Jeg tror altså stadig, at Beijmos skifte kom meget bag på CV. Alle indikationer fra Beijmo gik i retning af AGF. Dalsgaard var også ekstremt tydelig i, at det var AGF eller slut, og som han spillede slutningen af sæsonen, var det ærligt talt en overraskelse, at han ikke sagde "ét år mere". Jeg kan sådan set godt forstå hans valg, at stoppe på toppen er da fedt, men det er der bare ikke frygteligt mange elitesportsfolk der evner at gøre.
Desuden er det altså ret dygtige spillere, der skal erstattes, og jeg har mere end svært ved at se, hvem det var CV skulle have hentet tidligt i vinduet, som kunne lukke DE huller, der blev efterladt af de forsvarsklipper.

Jeg kan egentlig godt forstå, du undrer dig. Jeg vil bare gerne udfordre præmissen at det skulle være en prioritering som sådan, altså som i: "vi vælger at hente Andersson på bekostning af en af de to HCB'er/9'eren lige nu", som om vi kunne have hentet noget i tilsvarende kvalitet et andet sted på banen i stedet for. Det kan jeg ikke forestille mig var en ting. MA var en chance, der opstod, som CV slog til på. MA ville hjem til Danmark af familiære årsager og hans førsteprioritet var AGF. Så skulle CV vælge at lade ham skrive med en anden dansk klub, hvorefter vi står med problemet, hvis der kommer et uafviseligt bud på Arnstad - hvad der meget vel kan nå at komme. Det er jo altid en prioritering, jeg tror bare dette var en prioritering af at tage imod den mulighed, som opstod ud af det blå.

FCN hentede Lind på samme måde som vi hentede Carstensen og Jørgensen. Fælles for de tre spillere er, at de allerede har spillet i deres nye klub på leje og har været glade for det. Det er jo dét en lejeaftale OGSÅ kan.
Poznan har derimod et budget, der er (mere end?) dobbelt så stort som vores, de ligger altså højere i fødekæden end vi gør. Ham deres nye forsvarsspiller blev hentet i Metz, som ganske vist rykkede ud af Ligue 1, men det er altså stadig ikke en hylde, vi bare lige henter fra. De gav i øvrigt 3 mio. € for ham, jeg kan ikke se AGF betale dén slags penge for en forsvarsspiller endnu.
Der er naturligvis forklaring på de fleste ting, og sådan er det.

En del af det, at være leder er jo, at træffe ekstremt svære valg. Når f.eks Beijmo og Dalsgaard ikke virker interesseret i, eller i hvert fald ikke skriver under på, en forlængelse, så er det jo helt legitimt som leder at arbejde med deadlines og ultimatummer. Man kan jo ikke bare håbe på, at de ikke går og overvejer andre ting, og så blive taget med bukserne ned. Så er det bedre selv, at træffe beslutningen og sige farvel, alt imens man henter en erstatning.

Nu røg Tobias Storm til Nijmegen for 13 millioner, og tjener vist 2 millioner årligt, men han havde jo i vinterpausen været en type der kunne have været aktuel. Var man bange for at han ville ødelægge en dynamik, kunne han endda været blevet lejet ud til Lyngby det første halve år. Han havde nok ikke været en opgradering over Beijmo med det samme, men helt sikkert bedre end Callø og AJ. Det er blot et eksempel, og ikke et specifik navn som sådan - blot for at kaste en bold op i luften.

Mølgaards skade kan altså ikke blive ved med, at undre nogle. Når først man er skadet så øger man chancerne for skader voldsomt. Jeg mener f.eks med korsbånd er det er faktor 8 i forhold til spillere der ikke har haft en korsbåndsskade. Når først man bliver fanget i en ond spiral af skader, så bliver det problematisk. Ligeledes er det bevist at spillere der har trænet i et elitemiljø siden U15 generelt er mindre skadet, end spillere der slår igennem senere - det skyldes bl.a en højere træningsmængde tidligt, samt mulighed for at blive tilset af en sundshedsstab løbende.

AJs niveau kan heller ikke være en overraskelse. Han fik 224 minutter sidste år. Han blev valgt fra i starten af denne optakt, så man hele tiden spillede med Callø, Tingager og Kahl når man spillede med det der lignede de bedste i forsvaret. Hvad skulle være sket henover sommeren der gør, at CV og JP føler han pludselig har et andet niveau? Er der nogle der tror AJ brænder banen af lørdag?

Jeg er alle i og omkring AGF evig taknemmelig for, at vi blev mestre. Jeg var lykkelig for de udmeldinger der kom omkring, at vi skulle bruge mesterskabet til et afsæt i økonomi og ambitioner. Jeg tror stadig på det, men ryger vi ud med 1-9 samlet, og får en snitter af Brøndby, så lægger vi også bare et unødigt pres på os selv - både i forhandlinger med nye spillere, der ved vi er presset, og spillere - f.eks Links - der gerne vil videre i karrieren.

Som jeg ser det står alle danske sportschefer i et dilemma hvert eneste vindue:

1. Prøve at hente spillere som giver større sandsynlighed for at blive en succes men som ikke har klubben som 1. eller måske ikke engang 2. prioritet.
2. Hente spillere som gerne vil komme hurtigt men hvor niveauet er lidt mere tvivlsomt.

Hvad vil man helst?

Last edited:
Brugen af 'rettidig omhu' som forsvar af CV er lidt træls. Det er bestemt rettidig omhu at sikre de rigtige køb i den situation man står. Men det er samtidig manglende rettidig omhu der har placeret AGF i den situation man står i.

Jeg bliver provokeret af lektionerne om hvor svært det er. Det ved vi godt, men den rettidige omhu burde sikre man ikke starter fra 0 på vej ind i vinduet - alle dem man var tæt på i vinters men valgte at vente med, de dialoger må have været i gang, med afklaring af spillerens interesse, pris osv?

Hvorfor kommer det frem i starten af vinduet, at man sør'me ikke kan købe de gode angribere for 25 mio? Det formuleres som et forhold der overrasker. Groft sagt som om CV har forhandlet med sig selv op til, og så rækker ud til klubben, der griner hånligt af et bud på 25 mio og sender chokbølger gennem AGF.

Hvorfor nævner man priserne nu? At der har været spillere næsten på vej i en flyver? Var det ikke umuligt? Havde det været muligt med et bud på 35 mio? Havde det ikke været en ide at byde 35 mio, når det er spillere man har fulgt siden i hvert fald vinterpausen og er overbevist om man gerne vil købe?

Jeg føler mig hensat til Schrødingers kat barnebrude. Man brød bestemt ikke loven, nej-nej, alt var lovligt. Og samtidig: Inger følte så stærkt for sagen, at hun valgte at bryde loven for at beskytte banebrydende, der burde være lovligt ... men var ikke ulovligt..

CV gør alt for at få angriber og forsvarer på kontrakt nu. Man må forstå det er helt umuligt før medio august, men man har været tæt på. I øvrigt har man fundet ud af markedsprisen er langt højere end man troede, men det er helt umuligt og man var naturligvis perfekt forberedt, men fik vi sagt det var helt umuligt?

Det ér en svær øvelse og jeg har stadig tillid til CV. Men jeg forstår ikke logikken i det her, og der er ting der ikke giver mening, når man ser på et samlet forløb.

Den mest sandsynlige forklaring er nok, at klubben har en for stram økonomisk ramme til hvad den sigter efter.

Men hvor man kan hylde CV for bestyrelsens beslutning om at holde sammen på tingene i vinters, det var jo CVs beslutning. Så er han helt magtesløs og uden indflydelse på bestyrelsen godkender for snævre økonomiske rammer til at bringe holdet op på det niveau man retorisk har placeret det i.

Og måske er det lige meget. Det koster lidt frustration og måske conference league i stedet for en bedre chance for koef-points. Starten på sæsonen bliver nok også ok uanset.

Så det er mest at klubben fremstår som om man har været febrilsk på jagt, men samtisig signalerer at man skal være nærmest retarderet for at tro det kan lade sig gøre, så hvorfor forsøge? Men CV har haft folk der næsten sad i flyet? Hvorfor var han villig til at gå SÅ meget på kompromis at han ville betale 25 mio for Badjis fætter på en 5-årig kontrakt?

Hold nu op hvor er det meget brok og piveri for ingenting. Vi har spillet en kamp som blev en freak kamp pga et rødt kort. Der er ingen grund til at panikke i vildskab. Jeg tænker vi alle sammen foretrækker de bedst mulige spillere, som tiltræder pr. 15 juni. Det er desværre ikke sådan at det hænger sammen, specielt ikke når VM bliver spillet midt i vinduet.

Der er flere som trænger til at trække luft ind. Jeg tror på alle her er med på at AGF intet har at gøre i Champions League, vi skal sigte efter Europa League eller Conf. Og få noget erfaring der, og forbedre klubbens egen koefficient.

Jeg er fuldstændig overbevist om at JP og CV er klar over at Bech ikke skal spille 9er hele sæsonen, og at AJ ikke skal være 1 eller 2 valg. Jeg foretrækker at vi handler lidt senere, og får de rigtige profiler fremfor hurtig handel og en blød mellemvare.

Jeg var inde og se på transfermarkts oversigter.

AGF er langt fra den eneste klub, der står meget afpillet her dagen før turneringen starter. OB har fx mistet Ejdum, Paulsen, Bürgy, Bojang og Owusu - og ikke fået en forsvarspiller ind.

Nærmest kun FCK og FCM der med Beijmo og Rasmus NK har handlet stærkt so far.

Man kan så også sige, at de øvrige hold ikke skulle spille CL kval i tirsdags.

Jeg var inde og se på transfermarkts oversigter.

AGF er langt fra den eneste klub, der står meget afpillet her dagen før turneringen starter. OB har fx mistet Ejdum, Paulsen, Bürgy, Bojang og Owusu - og ikke fået en forsvarspiller ind.

Nærmest kun FCK og FCM der med Beijmo og Rasmus NK har handlet stærkt so far.

Man kan så også sige, at de øvrige hold ikke skulle spille CL kval i tirsdags.

Kan man ligefrem sige, at de hold der skal spille europæisk er dem der står stærkest og tilsyneladende har prioriteret tidlige handler?

Jeg kan sagtens leve med det. AGF kommer ikke højere end europa league, uanset hvad de gør, og der er måske flest koef-pts i Toto-cuppen alligevel, selvom Euro League svarer den AGFs største transfer - uden at miste nogen fra start-11, og selvom forskellen mellem Euro og conf er en transfer der overstiger salget af Mads-Emil, igen uden AGF skal afgive spillere for at få pengene.

Det er mest den med de ambitioner der meldes ud og den forpassede mulighed for at være på forkant - BIF skal holdes nede osv.

Men holdet er klar og solidt, selvom det sagtens kan forbedres mærkbart.

Som jeg ser det står alle danske sportschefer i et dilemma hvert eneste vindue:

1. Prøve at hente spillere som giver større sandsynlighed for at blive en succes men som ikke har klubben som 1. eller måske ikke engang 2. prioritet.
2. Hente spillere som gerne vil komme hurtigt men hvor niveauet er lidt mere tvivlsomt.

Hvad vil man helst?
Som med så meget andet, så tror jeg ikke der er et entydigt svar.

Hvor stor er forskellen på et og to? Hvor meget bedre en defensiv midtbane kunne Brøndby have fået ved, at vente med Ejdum? FCK med Beijmo og FCM med ham tyskeren? Hvor meget bedre en 10’er end Anderson kunne vi have fået om 4 uger?

Derudover tænker jeg også, at man i en klub som OB tænker en del over, hvad det gør ved holdets mentale tilstand, hvad sker der hvis man taber 3-4 kampe i træk fordi man har en stopper?

Slutteligt tror jeg også, at de afgange man vælger at have i starten af et vindue har en effekt. Vælger vi f.eks først at sælge Links på sidstedagen, er behovet der først senere.

Hvis nogen kan vise konkrete transfers på stoppere eller 9'ere der er skiftet til andre klubber på niveau med os, så vil meget gerne se eksemplerne.

Jeg er lidt i tvivl, hvilke klubber der har samme niveau som os og hvorfor det lige skal være 9’ere.

Samtidig er alle cases specielle og kan forklares.

Men BIF har da hentet Ejdum.

Og så kan jeg konstatere; at Lech trods alt har lukket et hul i god tid. Men de er selvfølgelig på andet niveau end os og derfor en speciel case. Vi kan ikke finde en central forsvarsspiller, fordi vi er på et andet niveau, som ingen rigtig gider til lige nu.

Som jeg lige skrev i en anden tråd, så fik jeg vendt AGF (og verdenssituationen generelt) med Steffen Dam i dag. Han er meget positiv over for Callø, som han så rigtigt meget for Fremad. Så hvos CV vurderer ham lige så højt som Steffen, så kan det forklare, hvorfor man måske ikke har gået mere aggressivt efter en erstatning på HCB.

Altså der er faktisk en formildende omstændighed her i så fald, man virker mener, at Callø er stærk nok til starten af sæsonen. En vurdering jeg kan respektere.

Det kan sagtens have været planen, og så har vi AJ som førstereserve.

Men nu er både Mølle og Callø skadede, og vi har ingen bredde, og vi er en enkelt skade mere fra noget rigtig rod.

Udgangspunktet kan dog forklare, at man venter en smule med lige forsvarsspillere. Særligt, hvis Callø er klar om 1-2 kampe.

Tænker at man også skal passe på med hos CV og andre at tale "fødekæde-forklaringen" så meget op, at man ikke snakker klubben helt ned, så den ikke er attraktiv for kommende spillere

Enig, det er at tale klubben ned og lyder også som dårlig undskyldning.
Den eneste grund til, at CV er nødt til at gentage fødekædefortællingen igen og igen er, at så mange fans (og også medierne) bliver ved med at kritisere ham for ikke at hente kvalitetsforstærkninger her og nu.

Men det er jo ikke mærkeligt, når truppen har så åbenlyse mangler.

Det er jo ikke forstærkninger til bredden eller for at højne truppens kvalitet: Vi har INGEN angribere og pt U/19 spillere på bænken til forsvaret i et meget presset program.

Du er bekymret for hvor dygtig CV er ?
Altså manden med flest mesterskaber af alle danske sportschefer nogensinde ?

Ja, lige nu. Også når han ikke har et lige så stort budget som før. Han må modbevise mig.

FCN og Lind er en helt særlig case. Knægten kan lide at være der og vil gerne bo i København. Hvad skulle CV gøre - tvinge ham til at skrive under med AGf ?

At sammenligne os med Poznan er helt håbløst. Deres sportslige budget er langt større end vores, de tilbyder det dobbelte i løn og har en vild hjemmebane.

Som skrevet oven for så er alle eksempler specielle cases.

Men altså, hvis vi kan hente tilsvarende kvalitet som Lech sidst i vinduet, fordi de er blevet så meget billigere, så vil jeg glæde mig. Konstaterer blot, at de på deres niveau har evnet at lukke et hul i god tid.

Det kan jeg ikke forestille mig var en ting. MA var en chance, der opstod, som CV slog til på
Og det er også fair.

Men som sagt, så må det også betyde, at der er god kapital til de andre forstærkninger, for ellers har man jo prioriteret penge på en position, der ikke akut manglede.

Bare ærgerligt, at de eneste muligheder, der er opstået ikke har været på CB eller 9’er. Øv.

Jeg er alle i og omkring AGF evig taknemmelig for, at vi blev mestre. Jeg var lykkelig for de udmeldinger der kom omkring, at vi skulle bruge mesterskabet til et afsæt i økonomi og ambitioner.

Hvor meget har vi brugt i dette vindue? Ved vi hvad det har kostet at tilknytte Carstensen, Jørgensen og Anderson? Tænker Jønsson har været nødt til at være billig i signon og mere koster løn.

Og hvad tror vi egentlig CV har tilbage på kistebunden? Jeg forventer mere men er i tvivl om størrelsen :unsure:

Hvor meget har vi brugt i dette vindue? Ved vi hvad det har kostet at tilknytte Carstensen, Jørgensen og Anderson? Tænker Jønsson har været nødt til at være billig i signon og mere koster løn.

Og hvad tror vi egentlig CV har tilbage på kistebunden? Jeg forventer mere men er i tvivl om størrelsen :unsure:
Lars Fournais har givet udtryk for at der som sådan ikke er sat en grænse for hvad der må bruges, men der kigges case-by-case. Han har også sagt at der er plads til at smide et stort beløb skulle den helt rigtige spiller byde sig. Altså sagt sådan der er meget mere spillerum end de vinduer der har været i mange, mange år. Så jeg tror ikke rigtigt på en kistebund som sådan - men spekulerer mere i retning af hvor meget vil man give for en given type med en given erfaring/talent. Eksempelvis tror jeg godt man vil give op til 30+ mil hvis man får en 9'er man er så godt som stensikker på vil score 15 kasser næsten uanset hvordan resten af holdet ser ud. Men dem er der bare ikke rigtig nogen af derude p.t. til den pris. Så det er meget med forventninger og prisniveau og ikke så meget hvor mange kroner og ører der kan spenderes ialt.

Som med så meget andet, så tror jeg ikke der er et entydigt svar.

Hvor stor er forskellen på et og to? Hvor meget bedre en defensiv midtbane kunne Brøndby have fået ved, at vente med Ejdum? FCK med Beijmo og FCM med ham tyskeren? Hvor meget bedre en 10’er end Anderson kunne vi have fået om 4 uger?

Derudover tænker jeg også, at man i en klub som OB tænker en del over, hvad det gør ved holdets mentale tilstand, hvad sker der hvis man taber 3-4 kampe i træk fordi man har en stopper?

Slutteligt tror jeg også, at de afgange man vælger at have i starten af et vindue har en effekt. Vælger vi f.eks først at sælge Links på sidstedagen, er behovet der først senere.

Selvfølgelig er der en masse nuancer men når alt er skrællet væk, står en sportschef stadig med det dilemma, skal der hentes her og nu og få en spiller, hvor risikoen er større for et fejlkøb eller vente og håbe på mindre risiko.

Jeg synes, det er jer som vil have forstærkninger hellere i går end i morgen mangler nuancerne især hvor i fødekæden AGF befinder sig.

Håb viste sig desværre endnu engang ikke at være en strategi, når 3 ud af 4 "begrundede håb" valgte noget andet.

Det havde dog også været ærgerligt, hvis han havde hentet ordentlig kvalitet i vinters, det havde skabt utilfredshed over manglende spilletid, ødelagt sammenholdet i truppen og vi havde misset mesterskabet.

Det havde ligeledes været ærgerligt, hvis vi havde hentet en dyr forsvarsspiller, der kun var halvt så god som det, vi kan hente senere i dette vindue, og vi så ikke havde haft økonomien til at hente en med et højere niveau eller forlænge Beijmo, hvos han havde ønsket det.

Der er mange muligheder. Derfor giver jeg meget lidt for skråsikre konklusioner om, at CV fejler. Især når de kommer i røven af det første mesterskab i 40 år.

Eneste frygt jeg har i forhold til manglende transfers på nøgle positioner, er at vi risikere inden der kommer noget nyt ind, at stå og have pisset hele vores Europa eventyr væk, det vil jeg være godt træt af. Jeg er med på, man ikke blot skal tage det første og bedste man tror man kan få, men have is i maven , men heller ikke for længe efter min smag 😉

Det havde dog også været ærgerligt, hvis han havde hentet ordentlig kvalitet i vinters, det havde skabt utilfredshed over manglende spilletid, ødelagt sammenholdet i truppen og vi havde misset mesterskabet.

Det havde ligeledes været ærgerligt, hvis vi havde hentet en dyr forsvarsspiller, der kun var halvt så god som det, vi kan hente senere i dette vindue, og vi så ikke havde haft økonomien til at hente en med et højere niveau eller forlænge Beijmo, hvos han havde ønsket det.

Der er mange muligheder. Derfor giver jeg meget lidt for skråsikre konklusioner om, at CV fejler. Især når de kommer i røven af det første mesterskab i 40 år.
Og det er ærgerligt hvis man henter noget ind sidst i august til samme pris som man kunne have fået i starten af juli.

Og det er ærgerligt hvis CV får købt en god angriber der viser sig ikke at være god.

Og det er ærgerligt hvis man ender med ikke at hente nogen, fordi den rette ikke var til stede. Eller henter noget sent, der var en god handel, men ødelægger omklædningsrummet.

Jeg synes det mest ærgerlige er, at debatten hele tiden bliver reduceret til 'CV er dum fordi vi mangler en angriber' og 'du er dum, fordi du vil have CV til at betale overpris for en ringe angriber'.

Kan vi ikke blive enige om, at de angribere der er på radaren nu i overvejende grad også må have været på radaren i vinters? Og hvis der dukker en op sent i vinduet som man ikke kendte til, så kan det være fedt, men det kan samtidig heller ikke være en velforberedt handel?

At de handler der dukkede op sent i bintervinduet har man haft mulighed for at undersøge nærmere hele foråret?

At CV siger han har været tæt på - skal man så prise sig lykkelig over det åbenbart fejlede, når man kun kan få citroner ('lemons') tidligt i vinduet - medmindre der er en særlig case.

På den ene side køber jeg det med 'særlig case', det er reelt. På den anden side har jeg det som med fødevarer fra gård xx, ejet af yy og zz. Når det kommer til stykket er alle fødevarer produceret et sted og alle stederne ejet af mennesker, der har rigtige navne. Og alle handler i fodbold er en særlig case, fordi der er mennesker involveret og spillerne har deres præferencer, haft dialoger med forskellige klubber og kemi med forskellige trænere osv osv.

Jeg er bekymret for lønrammen. Måske når man i virkeligheden til det punkt, hvor de spillere AGF ønsker sig, har en realistisk lønforventning for en mindre liga, der ligger over hvad AGF kan tilbyde. Og måske er det for farligt at ændre på den, og måske er spillerne klar til at spille for mindre, når de står sidst i august, end her midt i juli.

Måske giver det også mening for AGF at ændre lønrammen så mund og lønpolitik er i samme rum?

Der er naturligvis forklaring på de fleste ting, og sådan er det.

En del af det, at være leder er jo, at træffe ekstremt svære valg. Når f.eks Beijmo og Dalsgaard ikke virker interesseret i, eller i hvert fald ikke skriver under på, en forlængelse, så er det jo helt legitimt som leder at arbejde med deadlines og ultimatummer. Man kan jo ikke bare håbe på, at de ikke går og overvejer andre ting, og så blive taget med bukserne ned. Så er det bedre selv, at træffe beslutningen og sige farvel, alt imens man henter en erstatning.

Nu røg Tobias Storm til Nijmegen for 13 millioner, og tjener vist 2 millioner årligt, men han havde jo i vinterpausen været en type der kunne have været aktuel. Var man bange for at han ville ødelægge en dynamik, kunne han endda været blevet lejet ud til Lyngby det første halve år. Han havde nok ikke været en opgradering over Beijmo med det samme, men helt sikkert bedre end Callø og AJ. Det er blot et eksempel, og ikke et specifik navn som sådan - blot for at kaste en bold op i luften.

Mølgaards skade kan altså ikke blive ved med, at undre nogle. Når først man er skadet så øger man chancerne for skader voldsomt. Jeg mener f.eks med korsbånd er det er faktor 8 i forhold til spillere der ikke har haft en korsbåndsskade. Når først man bliver fanget i en ond spiral af skader, så bliver det problematisk. Ligeledes er det bevist at spillere der har trænet i et elitemiljø siden U15 generelt er mindre skadet, end spillere der slår igennem senere - det skyldes bl.a en højere træningsmængde tidligt, samt mulighed for at blive tilset af en sundshedsstab løbende.

AJs niveau kan heller ikke være en overraskelse. Han fik 224 minutter sidste år. Han blev valgt fra i starten af denne optakt, så man hele tiden spillede med Callø, Tingager og Kahl når man spillede med det der lignede de bedste i forsvaret. Hvad skulle være sket henover sommeren der gør, at CV og JP føler han pludselig har et andet niveau? Er der nogle der tror AJ brænder banen af lørdag?

Jeg er alle i og omkring AGF evig taknemmelig for, at vi blev mestre. Jeg var lykkelig for de udmeldinger der kom omkring, at vi skulle bruge mesterskabet til et afsæt i økonomi og ambitioner. Jeg tror stadig på det, men ryger vi ud med 1-9 samlet, og får en snitter af Brøndby, så lægger vi også bare et unødigt pres på os selv - både i forhandlinger med nye spillere, der ved vi er presset, og spillere - f.eks Links - der gerne vil videre i karrieren.
Tobias Storm ville jeg også gerne have haft.

Men at signe ham fra Lyngby forudsætter, at han ikke er blandt de 90% af unge spillere som mest af alt ønsker sig et udlandseventyr næsten uanset hvorhen.

Til gengæld en spiller der er værd at holde øje med.

Selvfølgelig er der en masse nuancer men når alt er skrællet væk, står en sportschef stadig med det dilemma, skal der hentes her og nu og få en spiller, hvor risikoen er større for et fejlkøb eller vente og håbe på mindre risiko.

Jeg synes, det er jer som vil have forstærkninger hellere i går end i morgen mangler nuancerne især hvor i fødekæden AGF befinder sig.
Og jeg synes at dem, der mener at alle der vil have forstærkninger er ens, mangler nuancer.

Jeg synes det er helt legitimt at være nysgerrig på strategien.

CV og JP vidste at AJ med stor sandsynlighed ville være 3-4. valg i starten af denne sæson. Hvorfor prioriterede man så minutter til Beijmo fremfor ham mod Viborg? Eller Mølgaard for den sags skyld? Når nu begge mangler kamptræning. Man gjorde det jo med Hedenstad.

Hvad har man som klub gjort for, at f.eks AJ igen ikke skal blive en skuffelse på højre stopper? Han spillede f.eks i midten i en træningskamp.

Hvorfor har CV allerede budt på spillere, når man de facto henter de bedste i slutningen?

Hvor meget bedre en 10’er kunne man have fået i end Anderson hvis man havde ventet?

Skaber det problemer i truppen, at man angriber de største kampe nogle af spillerne kommer til at spille, med en decimeret trup?

Ødelægger det noget af det momentum vi har været en del af, at man kan rende en i nogle forfærdelige nederlag fordi truppen ikke er helt på plads?

Hvorfor henter FCK Beijmo så tidligt, hvorfor henter Brøndby Ejdum så tidligt, nu de kan få bedre spillere senere i vinduet? Er det fordi de ikke vil gå på kompromis i starten sæsonen, eller fordi de var velforberedte?

I vinterens vindue fik vi at vide, at der var svært at agere, hvorefter vi hentede det måske bedste køb i mands minde. Ligesom vores bedste vindue - velsagtens nogensinde - var et vintervindue, og vi bl.a har hentet Mortensen, Tingager og Beijmo i et vintervindue.

Jeg tror bare vi er mange der er nysgerrige

Brugen af 'rettidig omhu' som forsvsr af CV er lidt træls. Det er bestemt rettidig omhu at sikre de rigtige køb i den situation man står. Men det er samtidig manglende rettidig omhu der har placeret AGF i den situation man står i.
Sjovt, jeg synes kritikerne af CV er dem der anklager ham for manglende rettidig omhu ved ikke at smide kassen allerede i vinter.
Hvorfor kommer det frem i starten af vinduet, at man sør'me ikke kan købe de gode angribere for 25 mio? Det formuleres som et forhold der overrasker. Groft sagt som om CV har forhandlet med sig selv op til, og så rækker ud til klubben, der griner hånligt af et bud på 25 mio og sender chokbølger gennem AGF.
Jeg tror ikke der er noget omkring priser eller vores tidsperspektiv i fødekæden der overrasker klubben. Jeg kan ikke greje hvordan du kommer frem til den konklusion.
Hvorfor nævner man priserne nu? At der har været spillere næsten på vej i en flyver?
Jeg hørte det som om at den med en spiller på vej i en flyver var et eksempel fra CVs karriere på ting der kunne ske i et vindue. Jeg tænkte Wahlstedt på vej til Brøndby.
Og måske er det lige meget. Det koster lidt frustration og måske conference league i stedet for en bedre chance for koef-points. Starten på sæsonen bliver nok også ok uanset.
Vores konkrete resultater i kval. runderne har INGEN indflydelse på vores egen koefficient. Kun på landets.

Hvis vi kvalificerer os til ligaspil, så får vi ingen koefficient for kval.runder. Med mindre det var for CL, som havde givet os 6 bonus points. Og formentlig ikke så meget i dét ligaspil.

Hvis vi ikke kvalificerer os, så får vi 2,5 for at være blevet slået ud i COL play off.

Det vil være en fair antagelse at uanset hvilket ligaspil vi måtte kvalificere os til, så havner vi med 7-9 koefficient points. Alt afhængigt af hvem trækker fra de forskellige seednings-pots og marginaler på dagen.
Kan man lave et run i EL eller COL så er der mulighed for at lave lidt mere.

Som tommelfingerregel, så skal man nå et ligaspil to gange på fem år for at komme op på en koefficient, der vil give en seedning i COL play off. Det er dén der er super attraktiv at komme op på. Hvis FCN kommer i et ligaspil i år, så kommer de derop.

Latest posts

Back