Det kan være man lige bliver paf over en ung der ikke aner hvad de forskellige grøntsager eller andre basale ingredienser er, eller en der tydeligt sidder med tømmermænd - eller forventningen om at sætte over til tømmermænd senere på aftenen. Men det er stadig mennesker, og de skal behandles ordentligt.
En teori er, at hvis man er højlydt utilfreds ved kassen, kommer utilfredsheden videre i systemet. Den tror jeg der er noget ræson i. Men jeg tror der er lang større effekt i at flytte sine indkøb og evt skrive en klage - og så slipper man for at skabe sig overfor andre mennesker, især dem der er mødt op og med stor sandsynlighed er svigtet af jævnaldrende der plejer tømmermænd eller faker en sygedag.
Jeg var postbud i Skotland på et tidspunkt hvor posten kørte af H til. Efter min rute tog jeg en ekstra rute for at ... få penge på lommen, absolut, men vi kan også give det en floromvinding og sige jeg følte trang til at få posten ud (ved ikke om man kan anvende udtrykket sådan, men nu prøver vi).
Det betød jeg gik en sen rute og delte posten ud. Og folk var meget frustrerede og der var møgfald nærmest hvert eneste stop (flere er hjemme / udendørs, når man rykker tidspunktet). Det bedste var dem der gennemskuede en ekstra indsats af enkeltpersoner for at afhjælpe et elendigt system.