New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 832
  • Views Views: Views 51K
Den store stemningstråd
Om straffen så er effektiv er en anden sag. Men med de problemer der er i BIF og FCK pt. så bliver pyro, i den brede offentlighed, nok slået lidt i hartkorn med hooliganisme og derfor er der også et politisk behov fra klubberne side til at sende nogle signaler til omverdenen om at man tager det alvorligt

Dejligt og sobert indlæg!

Jeg har ikke tilstrækkelig indsigt i om klubberne aktivt har forsøgt at få divisionsforeningen til at slå hårdere ned på pyroteknik, men i al fald et økonomisk selvmål for AGF, FCK og BIF.

Tjaeh, du har nok ret, men der er vel egentlig talt lidt for lang tid til næste valgkamp før den populistiske kamp bliver indtaget fuldt ud - selvom justitsministerens udtalelser om gabestokken nok falder i den kategori.

Jeg har ikke tilstrækkelig indsigt i om klubberne aktivt har forsøgt at få divisionsforeningen til at slå hårdere ned på pyroteknik, men i al fald et økonomisk selvmål for AGF, FCK og BIF.

Tjaeh, du har nok ret, men der er vel egentlig talt lidt for lang tid til næste valgkamp før den populistiske kamp bliver indtaget fuldt ud - selvom justitsministerens udtalelser om gabestokken nok falder i den kategori.
Disciplinærudvalget meldte vel ud inden sæsonen, at der ville blive slået hårdere ned på brugen af pyro. Og det er jo klubbernes eget organ, så tænker instruksen kommer et sted fra. Så lige nu kan disciplinærudvalget få lov til at være "bad cop" som også viser omverdenen at man gør noget ved problemerne.

Forhåbentlig er klubberne så "good cop" i kulissen. Ellers er jeg helt enig i, at det vi ser lige nu kun er konfliktoptrappende.

Det var rent held ingen kom til skade.

Arh, i så fald er der altså ret så meget held rundt omkring. Jeg tænker mange herinde nok ikke følger med i de forskellige lande og deres kulturer, men vi snakker altså anslået mere end 200 fodboldkampe hver weekend i Tyskland, Polen, Frankrig, Sverige, Italien, Schweiz, Østrig, Tyrkiet, Grækenland (+ andre Europæiske lande), Brasilien, Argentina, Nordafrika, Asien, Mellemamerika osv. hvor der bliver skudt romerlys af i langt, langt større omfang end i Danmark. Jeg kan ikke huske sidste gang der var nogen der kom alvorligt til skade, og jeg følger altså RIGTIG meget med i det.

Man skal selvfølgelig ikke bare vente på uheld før man prøver at forhindre dem, men at kalde det rent held at ingen kom til skade under den lille snallede afbrænding sidste uge er altså et stretch af rang :)

Ærgerligt med en tom tribune i dag. Men den hænger pyrofolket på. De var ikke savnede, men synd for alle andre, der ikke kunne være på den tribune i dag.

Lyngby ville ikke noget og trak bare tiden fra første minut. Godt de ikke fik noget med herfra. 3 point lunede men spillet var alt for langsomt og alt for meget baglæns. Flot mål af Paddy og flot indhop af Arnstad. Ellers var der ikke meget at råbe hurra for. Flere spillere er faldet i niveau og derfor flyder spillet ikke. Håber spillet bliver bedre mod Skive og FCK. De sidste vil under alle omstændigheder noget mere, så der bør vi forvente en bedre kamp.

Man skal selvfølgelig ikke bare vente på uheld før man prøver at forhindre dem, men at kalde det rent held at ingen kom til skade under den lille snallede afbrænding sidste uge er altså et stretch af rang :)
Altså jeg kan godt finde nogle statistikker frem fra nytårsaften, hvis du vil se hvad risikoen er ved folk, der er fulde og/eller på stoffer, og som leger med fyrværkeri. Og tænker den vagt og kameramand der måtte flygte føler sig ret heldige over de ikke kom til skade. Så synes det er lidt naivt at negligere risikoen ved det - især når man går væk fra romerlys og over til rendyrket fyrværkeri.

Men som jeg lige skrev i en anden tråd, så er mit problem ikke pyro som sådan. Jeg ville faktisk være totalt ligeglad (jeg står jo ikke midt i det), hvis det ikke var fordi bøderne - og nu lukkede stadionafsnit - skader klubben. Det er det jeg reagerer på.

Debatten herinde er jo også først blusset op efter bøderne er begyndt at hagle ned over klubben. Der har jo været brændt pyro af i årevis uden det har givet anledning til den vilde reaktion fra medfans.

Hvordan vi er nået dertil at bøderne er blevet så store skal jeg ikke gøre mig klog på. Mit indtryk er dog at omfanget er steget ganske betragteligt - og samtidig er der måske sket et skred i samfundets opfattelse af det. For vi er vel løbende blevet mere puritanske de sidste 20-30 år?

Og klubberne kan jo omvendt heller ikke bare tillade det i og med det er ulovligt. Så lige nu har klubber og fans jo fået malet sig lidt op i et hjørne rent konfliktmæssigt, hvor det nok nærmere eskalerer end det bliver løst.

I Storbritannien har de ikke ultra-kultur. Men de har da stadig stemning, har de ikke? Min opfattelse er at langt flere synger med på sangene, end det gør sig gældende i Danmark. På sin vis er der noget ganske kunstigt over, at Danmark som et af de første lande til at tage fodbolden til sig, som så længe lænede sig op ad briterne, har taget den "kontinentale" fodboldfankultur til sig.
Man hører tit om halvdød stemning til Premier League-kampe, men til EM i år fik jeg lidt af en oplevelse til England-Danmark. Englænderne havde hverken pyro eller den her halvmilitante capo-stemning, men de gav den fuld gas hele vejen til stadion, under afsnittene på stadion, måske lidt mindre gas under selve kampen, men så eksploderede det nærmest med sange og fest hele aftenen og natten. Mens de danske fans havde brug for koordineret stemning både i optakten inde i byen og under kampen, før der skete noget.

I toget på vej til stadion havde englænderne et arsenal af morsomme sange rettet mod os danskere, som ikke havde meget at give tilbage af. Som om vores fælles fankultur handler mere om at vente på, hvad vi får at vide, vi nu skal synge. Og englænderne kunne gå bananas i en gruppe på 5-10 mennesker, som pludselig skrålede løs, kastede øl i luften og dansede rundt, mens vi imponerede kiggede på.

Det er ikke fordi, jeg ikke også kan sætte pris på et dansk stadion med fuld skrald i stort set 90 minutter. Det giver en god kulisse. Men meget charme har det ikke rigtig, i mine øjne. Og slet ikke når man så har et stadion, hvor de 'stemningsskabende' strejker. Så hører man virkelig resultatet af, at vi nu har udliciteret stemningen til en mindre gruppe på stadion, som resten af tilskuerne bliver underholdt af, fremfor selv at skulle skabe stemningen.

Jeg har ikke noget større ærinde med indlægget, for vi får nok ikke vendt trenden de næste mange år. Men der er kommet en sær form for alvor og ensretning omkring fankulturen, som er en spøjs modsætning til, hvad mange af os ældre fans nok forbinder med en fed dag på stadion med vennerne: højt humør, sort humor, krammere og skøre indfald. Den slags kan selvfølgelig sagtens findes på andre dele af stadion, men for os der mest er på udebaneture på Sjælland, kunne vi godt bruge lidt mere humør og løssluppenhed og lidt færre løftede pegefingre og vrede unge mænd.

Jeg var på Old Trafford til Man Utd - Liverpool tilbage i slut-august.

Aldrig har jeg oplevet en stemning som den dag på et fodboldstadion. Alene ved brug af stemmens magt blev der sunget så man skulle tro de drog i krig mod skotterne bagefter. Det var vanvittigt så meget stemning der kunne blive skabt kun ved at synge.

Intet pyroteknik, intet hurlumhej - og ingen ballade de to fans imellem. Og hvis nogen ikke bryder sig om hinanden, så er det Man Utd og Liverpool-fans.

Man hører tit om halvdød stemning til Premier League-kampe
Det gør man, men det tror jeg mest har noget at gøre med billetpriserne. Skotsk fodbold, championship, league one, (selv irsk og/eller nordirsk fodbold, omend i langt, langt mindre skala) giver alle et indtryk af kulturen. Rugby-landskampe giver også et godt indtryk af hvor mange, der synger med på de største "hits" til en sport de formentlig ikke ved det helt store om. Det lyder i hvert fald som om hele stadion synger Swing Low Sweet Chariot til Englands kampe og Fields of Athenry til Irlands. Selv når de spiller Grand Final på Old Trafford i nichesporten rugby league hører man vild fællessang.

Altså jeg kan godt finde nogle statistikker frem fra nytårsaften, hvis du vil se hvad risikoen er ved folk, der er fulde og/eller på stoffer, og som leger med fyrværkeri. Og tænker den vagt og kameramand der måtte flygte føler sig ret heldige over de ikke kom til skade. Så synes det er lidt naivt at negligere risikoen ved det - især når man går væk fra romerlys og over til rendyrket fyrværkeri.

Måske vi bare skal konkludere på det, at folk der bruger romerlys på fodboldstadions har væsentligt mere omtanke? Og at de måske i virkeligheden ikke er så fulde som i (der ikke ved noget om det) går og tror?

Jeg synes det er rigtig, rigtig bekvemt, søgt og nemt at se gennem når der males et ubegrundet billede af det som værende super farligt. Når statistikken og empirien nu viser det stik modsatte. Jeg gætter på at din chance for at komme til skade af et romerlys på et fodboldstadion statistisk set er mindre end din chance er for at dø når du sætter dig op i et fly.

Og igen, jeg siger ikke at den statistik gør at man bare skal tilsidesætte alle tanker om at gøre det forsvarligt. Men hold nu op med den der narrativ om, at vi godt nok er heldige med at folk ikke er blevet invalideret i hobetal.

Måske vi bare skal konkludere på det, at folk der bruger romerlys på fodboldstadions har væsentligt mere omtanke? Og at de måske i virkeligheden ikke er så fulde som i (der ikke ved noget om det) går og tror?

Jeg synes det er rigtig, rigtig bekvemt, søgt og nemt at se gennem når der males et ubegrundet billede af det som værende super farligt. Når statistikken og empirien nu viser det stik modsatte. Jeg gætter på at din chance for at komme til skade af et romerlys på et fodboldstadion statistisk set er mindre end din chance er for at dø når du sætter dig op i et fly.

Og igen, jeg siger ikke at den statistik gør at man bare skal tilsidesætte alle tanker om at gøre det forsvarligt. Men hold nu op med den der narrativ om, at vi godt nok er heldige med at folk ikke er blevet invalideret i hobetal.
Nu nævner jeg jo specifikt fyrværkeriet mod BIF som det farlige - ikke brugen af romerlys (omend de heller ikke er risikofri).

Men hvis du lige trak vejret og læste hvad jeg skriver, så skriver jeg også, at jeg ikke er modstander pga. risikoen (eller fordi det er imod reglerne for den sags skyld), men fordi det skader klubben. Den del synes jeg pro-pyro segmentet ret behændigt undlader at forholde sig til igen og igen.

Tidligere var jeg ret indifferent over for det, men efter bøderne er begyndt at hagle ned over klubben (vi er godt over en mio. nu) er det sgu svært at være ligeglad.

Fik vi tilsvarende bøder for f.eks baneløbere (dårligt eksempel i know) så ville jeg sgu også være pænt trætte af dem.

Fair @Holmertz, men du skrev lige ud at det var ren held at ingen kom til skade. Og det er så faktuelt forkert som den slags påstand kan være.

I øvrigt forholder alle pyro tilhængerne herinde sig til bøderne. Det ses som et nødvendigt onde og/eller de mener at proportionerne stadigvæk gør dem forholdsvist ligegyldige. At det så ikke er det svar i vil have, det er ikke det samme som at de ikke forholder sig til det ;)

Last edited:
I øvrigt forholder alle pyro tilhængerne herinde sig til bøderne. Det ses som et nødvendigt onde og/eller de mener at proportionerne stadigvæk gør dem forholdsvist ligegyldige. At det så ikke er det svar i vil have, det er ikke det samme som at de ikke forholder sig til det ;)
Du er nu den første jeg ser skrive det så direkte, men kan være jeg har overset det før. Også selv om du undlader at svare for dig selv, men kun forholder sig til hvad andre pyro-tilhængere synes.

Men mod den slags hellig krig er saglige argumenter nok spildte.

Det kan godt være at jeg ikke har hørt godt nok efter, men har Justitsministeren overhovedet forholdt sig til pyro? Han talte om uroligheder og almindelige mennesker der ikke kunne gå til fodbold, men jeg ved ikke om det var pyro han tog afstand fra, jeg opfattede det mere som en afstandtagen til den vold der er kommet iblandt nogle klubbers fans. Hvis det var pyro der var problemet, havde han vel også udtalt sig i forbindelse med fyrværkeriet i vores kamp mod Brøndby - det gjorde han ikke for der var ingen vold (eller fordi det foregik i provinsen?!?)

Det er vel fordi der blev brugt romerlys som kasteskyts i kampen mellem FCK og BIF, at det er blevet et emne, for jeg er da enig i at den norske model, hvor man tager det lidt mere afslappet kunne være interessant. Når man slår hårdere ned på det, så risikerer man at optrappe i stedet for at løse problemet. Fordi det giver store bøder og lange karantæner, så tager man masker på inden man fyrer af, og når man nu alligevel har hætte på….

Så jeg er enig i at dialog er løsningen, og at en optrapning skaber modtryk ikke løsninger.

Fair @Holmertz, men du skrev lige ud at det var ren held at ingen kom til skade. Og det er så faktuelt forkert som den slags påstand kan være.

Hvis bøderne bare er et nødvendigt onde og er forholdsvist ligegyldige, hvorfor betaler man dem så ikke selv? Det er jo pyro-manerne der har fornøjelsen.
Når man bærer masker og bare sender regningen videre til klubben, tager man ikke ansvar for sine egne handlinger (og fornøjelser). Undskyld mig. Men det minder mig om forkælede børn, der er vant til at forældrene betaler og det er de voksne, der tager skraldet, når ungerne har været uvorne. Det synes jeg ikke er en fangruppe værdigt.

Hvis bøderne bare er et nødvendigt onde og er forholdsvist ligegyldige, hvorfor betaler man dem så ikke selv? Det er jo pyro-manerne der har fornøjelsen.
Når man bærer masker og bare sender regningen videre til klubben, tager man ikke ansvar for sine egne handlinger (og fornøjelser). Undskyld mig. Men det minder mig om forkælede børn, der er vant til at forældrene betaler og det er de voksne, der tager skraldet, når ungerne har været uvorne. Det synes jeg ikke er en fangruppe værdigt.

Det er jo lidt det som vi er mange der efterspørger svar på...
Men fører jo "krig" i en andens navn, som tager hele straffen. Det er altså en nem kamp at tage når man ikke selv får konsekvensen.

Når man læser med herinde, får man indtrykket, at en del mennesker *på samme tid* meget klart skal afvise, at nogen skal diktere, at (/hvornår) *de* skal hoppe, synge og lave stemning til en fodboldkamp og også gerne selv dikterer, at (/hvornår) *andre* (SFA) skal hoppe, synge og lave stemning.

Det er et udgangspunkt, jeg ganske enkelt ikke helt forstår. Enten står det vel folk frit for, eller også så gør det ikke.

Genialt. Det er et nødvendigt onde for at man kan få lov til at bryde reglerne. Det er jo også fint, så længe andre betaler. Hvor store skal bøderne så være, før proportionerne er store nok til, at man gider rette ind?

I min optik bør man søge at nappe de, der laver pyro til lampene. Og så kan de, der bliver fanget, passende få de bøder, som tilsynelandende er så små, at de er ligegyldige. Det eneste andet alternativ er væsentligt hårdere straffe, og det vil trods alt være trist, hvis vi andre skal gå glip af potentielle transfers eller måske endda point, fordi i er nogle, der føler jer hævet over ret og regler.

Men hold nu op med den der narrativ om, at vi godt nok er heldige med at folk ikke er blevet invalideret i hobetal.
Specifikt i forhold til fyrværkeriet mod Brøndby, ER der faktisk tale om held! Jeg sad på B med direkte udsyn til "showet" og kunne se vagter og kamerafolk løbe, dukke sig og beskytte ansigtet, fordi nogle af skuddene gik lavt og MEGET tæt på de stakkels mennesker.
Det kan gerne være at romerlys er mindre risikable og at der ikke er eksempler på tilskadekommende. Det var nu ikke hvad en af vagterne fortalte mig i forbindelse med Brøndbykampen, men lad det ligge.
Specifikt det fyrværkeri: Dér var det held, at ingen kom til skade.

I forhold til brugen af romerlys er jeg relativt sikker på, at folk får forbrændinger med jævne mellemrum, men det tæller næppe som "kommet til skade", fordi de fleste vil bare pøse noget vand på, og bide det i sig. Så der er nok nogle mørketal i din statistik ;)
Og så er jeg på det personlige plan utryg ved brugen af åben ild, når man står så tæt, og i perioder af sæsonen tilmed i nylonjakker (oliebaseret!), som jo altså ikke just er flammehæmmende...

Fair @Holmertz

Så du mener helt seriøst, at jeres behov for røg og ild er bøderne og sanktionerne værd?
Hvor er jeres smertegrænse? Hvor meget skal klubben straffes, før de fås behov ikke længere er det vigtigste?

For mig er det, du skriver/giver udtryk for, hele humlen i diskussionen og arrogance på et meget højt plan.
Jeg synes også, at stemningen løftes af røg og damp, men ikke nok til at det retfærdiggør at klubben pålægges økonomiske bet’er, som kunne være investeret i truppen/talenterne.
Jeg skal undlade at diskutere, hvorvidt det er farligt eller ej…den diskussion er umulig at tage.
Men…hvis nu I mener, at alle pro-pyro forholder sig til bøderne, så kunne jeg godt tænke mig følgende:
- stå ved jeres anarki/civile ulydighed ved IKKE at bruge masker,
- stå ved de andres handlinger (og dermed jeres egne) ved IKKE at give dem beskyttelse, så de som en værre kujon, kan rende ind i mængde og tage maskeringen af,
- stå frem efter kampene og tag bøderne og BETAL dem.

Kan I ikke finde ud af dette, kan I overveje følgende:
Jvf. punkt 1:
Tag til kontorerne for Disciplinærudvalget og lav jeres protest dér - det rammer ikke min klub økonomisk,
Jvf. punkt 2:
Overvej jeres integritet,
Jvf. punkt 3:
SÅ LAD VÆRE! Hvorfor skal mine penge gå til jeres selvbestaltede protestfest? Hvorfor mener I at have monopol på, hvad der må gøres?

Mvh. Gammel frustreret mand 😉

Latest posts

Back