New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 832
  • Views Views: Views 50K
Den store stemningstråd
Nu tog jeg lige udgangspunkt i dit skriv.

Nu hvor klubben er imod det, hvorfor stopper de det så ikke? Jeg har gentagende gange undret mig over hvorfor man ingenting gør som klub?

Man tillod at man stod og brugte 10 min på at sætte batterier op i pausen mod Brøndby. Bagefter er man så hurtigt ude og sige man er meget imod det, men hvorfor fanden gjorde man så ikke noget?

Helt for egen regning, så tror jeg faktisk, modsat så mange andre herinde, at de stemningsskabende fans (også dem med romerlys) udgør en isoleret overskudsforretning for klubben. Det kan man naturligvis ikke indrømme for åbent TV, og derfor forbliver det ved tomme ord og ingen handling.

Da jeg selv kom på stemningsafsnittet var vi til enkelte førstedivisionskampe kun en lille håndfuld stemningsskabende fans. Siden da er intensiteten og kvaliteten af opbakningen øget markant. Som en (for mig at se) naturlig konsekvens af dette, er mængden af romerlys også vokset. Det samme er mængden af fans i de omkringliggende afsnit - og egentlig på hele stadion generelt. Noget af tilskuervæksten skal naturligvis tillægges corona og vores resultatmæssige fremgang.
eg tror også, at mængden af sponsorer er positivt korreleret med den stemningsmæssige fremgang - i hvert fald når man sammenligner sponsorindtægterne omkring 2010'erne med nutidens.

Der ærgrer mig derfor at læse den hetz der eksisterer herinde, på Facebook og andre steder af internettet hvor jeg helst ikke færdes. Vigtigheden af et stemningsskabende organ som SFA/Nýsir er vigtigt. Både for TV-stationernes produkt til folk hjemme i stuerne, til de unge knægte og piger på familietribunen og alverdens andet godtfolk der følger med på stadion. Uden stemningsskabende fans ville vi være tættere på FC Nordsjælland - blot med en historie.

Helt for egen regning, så tror jeg faktisk, modsat så mange andre herinde, at de stemningsskabende fans (også dem med romerlys) udgør en isoleret overskudsforretning for klubben. Det kan man naturligvis ikke indrømme for åbent TV, og derfor forbliver det ved tomme ord og ingen handling.

Da jeg selv kom på stemningsafsnittet var vi til enkelte førstedivisionskampe kun en lille håndfuld stemningsskabende fans. Siden da er intensiteten og kvaliteten af opbakningen øget markant. Som en (for mig at se) naturlig konsekvens af dette, er mængden af romerlys også vokset. Det samme er mængden af fans i de omkringliggende afsnit - og egentlig på hele stadion generelt. Noget af tilskuervæksten skal naturligvis tillægges corona og vores resultatmæssige fremgang.
eg tror også, at mængden af sponsorer er positivt korreleret med den stemningsmæssige fremgang - i hvert fald når man sammenligner sponsorindtægterne omkring 2010'erne med nutidens.

Der ærgrer mig derfor at læse den hetz der eksisterer herinde, på Facebook og andre steder af internettet hvor jeg helst ikke færdes. Vigtigheden af et stemningsskabende organ som SFA/Nýsir er vigtigt. Både for TV-stationernes produkt til folk hjemme i stuerne, til de unge knægte og piger på familietribunen og alverdens andet godtfolk der følger med på stadion. Uden stemningsskabende fans ville vi være tættere på FC Nordsjælland - blot med en historie.
Der er ingen hetz mod stemningsskabende fans, der er h’ets imod fans der koster klubben bøder i millionklassen, de er på ingen måde en “isoleret overskudsforretning for klubben” - Hvis du er i tvivl så læs Jacob Nielsens udtalelser omkring det samme:
AGF har over de seneste år brugt halvanden millioner kroner på bøder efter tilskueres brug af såkaldt pyroteknik.
Og det er fuldstændig uacceptabelt.
Det mener Superligaklubbens direktør, Jacob Nielsen.
At forsøge på at skabe en parallel virkelighed som en anden Donald Trump, hvor man stædigt kan holde fast i urigtige og faktuelt forkerte påstande, det er åbenbart tidens tendens - man kan åbenbart ende med at få ret i hvert fald i sin egen lille indskrænkede verden, hvis den løgn man frembringer bare blive gentaget længe nok.

Og det er kun muligt at skabe stemning hvis der er romerlys? Der er jo vitterligt ingen hetz herinde, der er kun nogle der godt kunne tænke sig at det foregik uden elementer der koster klubben bøder og omsætning og selvsagt udsætter andre for fare.

Undskyld mig for jeg burde egentlig smide dit citat i "Det pisser mig af" tråden.

Det er simpelthen noget sludder, der bliver kørt hetz mod stemningsskaberne og hvad de gør for den generelle oplevelse ved at se en AGF kamp. Det der bliver taget mere end kraftig afstand fra, er den ULOVLIGE brug af pyro som du selv siger er øget (jeg blev svinet til tidligere for at skrive det).
Ingen som i absolut ingen sender svinere afsted for stemningsskabernes vokalbrug og tifo arbejde, tværtimod.

Det er sindssygt frustrerende, at der vedbliver det narrativ en helt alm. AGF fans ikke sætter pris på stemningsskaberne, når vi ikke snakker pyro men ok hvis mange nok gentager den samme løgn, så bliver det vel en sandhed...

At forsøge på at skabe en parallel virkelighed som en anden Donald Trump, hvor man stædigt kan holde fast i urigtige og faktuelt forkerte påstande, det er åbenbart tidens tendens - man kan åbenbart ende med at få ret i hvert fald i sin egen lille indskrænkede verden, hvis den løgn man frembringer bare blive gentaget længe nok.

Av. Det er alligevel første gang, at jeg bliver sammenlignet med Donald Trump. Jeg gider slet ikke at diskutere med dig, hvis det skal være så usagligt.

Og det er kun muligt at skabe stemning hvis der er romerlys? Der er jo vitterligt ingen hetz herinde, der er kun nogle der godt kunne tænke sig at det foregik uden elementer der koster klubben bøder og omsætning og selvsagt udsætter andre for fare.
Undskyld mig for jeg burde egentlig smide dit citat i "Det pisser mig af" tråden.

Det er simpelthen noget sludder, der bliver kørt hetz mod stemningsskaberne og hvad de gør for den generelle oplevelse ved at se en AGF kamp. Det der bliver taget mere end kraftig afstand fra, er den ULOVLIGE brug af pyro som du selv siger er øget (jeg blev svinet til tidligere for at skrive det).
Ingen som i absolut ingen sender svinere afsted for stemningsskabernes vokalbrug og tifo arbejde, tværtimod.
Det er sindssygt frustrerende, at der vedbliver det narrativ en helt alm. AGF fans ikke sætter pris på stemningsskaberne, når vi ikke snakker pyro men ok hvis mange nok gentager den samme løgn, så bliver det vel en sandhed...

Nej, det er bestemt ikke hvad jeg forsøger at kommunikere. Jeg siger bare, at stigningen i mængden af romerlys på stadion er en ret naturlig konsekvens af et større antal uofficielle fans på tribunen. I min erfaring har det været de uofficielle fans som har været primus motor for stemningen og for brugen af pyroteknik, og derfor sætter jeg
et lighedstegn mellem "Uofficielle fans = stemning = romerlys".
Man kan sikkert sagtens have én eller flere af delene uden de andre - men det er jo bare ikke tilfældet i Aarhus - og jeg har svært ved at finde andre skandinaviske eksempler.

Man kan sagtens have en saglig dialog omkring om disse ting bør hænge sammen, men jeg opfatter det altså som en heksejagt uden nogen form for nuancering - og det er super ærgerligt. Bare se på den øverste kommentar jeg har citeret...

Ingen påstår, at stemningsskabende fans er en underskudsforretning. Det giver jo ingen mening.
Men jeg er ret overbevist om, at romerlys i sig selv er en underskudsforretning. Jeg tror ikke på, at ild og røg er det, der hiver så mange ekstra på stadion, at det gør op for bøder og tabte entreindtægter.

Men det overrasker mig ikke, at det er den historie, som man i visse pyro-kredse bruger til at forsvare sine handlinger.

Ingen påstår, at stemningsskabende fans er en underskudsforretning. Det giver jo ingen mening.
Men jeg er ret overbevist om, at romerlys i sig selv er en underskudsforretning. Jeg tror ikke på, at ild og røg er det, der hiver så mange ekstra på stadion, at det gør op for bøder og tabte entreindtægter.
Det tror jeg egentlig du har helt ret i. Tingene hænger bare sammen. Se evt. mit indlæg før for min kontekst :)

Men det overrasker mig ikke, at det er den historie, som man i visse pyro-kredse bruger til at forsvare sine handlinger.
Det må du endelig ikke citere mig for. Jeg har ingen tilknytning til dem :)

Det tror jeg egentlig du har helt ret i. Tingene hænger bare sammen. Se evt. mit indlæg før for min kontekst :)

Pyro er jo kun 1% varighed ud af en hel fodboldkamp. Jeg fatter ikke, at så lille en del af den samlede oplevelse kan betyde så meget for folk, at de vil lade det gå udover klubben.

Det virker mest bare som stædighed for stædighedens skyld.

Man kan sikkert sagtens have én eller flere af delene uden de andre - men det er jo bare ikke tilfældet i Aarhus - og jeg har svært ved at finde andre skandinaviske eksempler.

Det kan man nemlig og noget os anti-pyro fans, har sagt igen og igen og igen. Det er et dårlig argument, at bare fordi skandinavisk fankultur indbefatter pyro, så skal vi i AGF også gøre det.
Det er tilladt at lade sig inspirere fra andre kulturer, hvor det kun er vokalen og hænderne som står for stemningen.

Man kan sagtens have en saglig dialog omkring om disse ting bør hænge sammen, men jeg opfatter det altså som en heksejagt uden nogen form for nuancering - og det er super ærgerligt. Bare se på den øverste kommentar jeg har citeret...

Vi behøver ikke diskutere sammenhængen, vi er helt klar over stemningsskabere ser sig selv som rigtige fans, som vil gøre alt for at forsvare klubbens ære, at de tilhører en subkultur, hvor man bliver høj af at give systemet en fuckfinger.
Til gengæld er vi mange, som savner saglige argumenter for, hvorfor stemningsskabere er villige til at uskyldige mennesker, bliver ramt af pyro? Vi savner svar på, hvorfor de ikke har mandsmod nok til selv at betale bøderne?

Av. Det er alligevel første gang, at jeg bliver sammenlignet med Donald Trump. Jeg gider slet ikke at diskutere med dig, hvis det skal være så usagligt.

Nej, det er bestemt ikke hvad jeg forsøger at kommunikere. Jeg siger bare, at stigningen i mængden af romerlys på stadion er en ret naturlig konsekvens af et større antal uofficielle fans på tribunen. I min erfaring har det været de uofficielle fans som har været primus motor for stemningen og for brugen af pyroteknik, og derfor sætter jeg
et lighedstegn mellem "Uofficielle fans = stemning = romerlys".

Når du påstår at det er en god forretning for klubben med pyro, selvom den der beviseligt ved allermest om hvad der er en god forretning siger det modsatte, så har du fortjent alt hvad der kommer til dig af hetz, for så lever du i en virkelighed der ikke er baseret på fakta (ligesom man den orange præsidentkandidat)

Pyro er jo kun 1% varighed ud af en hel fodboldkamp. Jeg fatter ikke, at så lille en del af den samlede oplevelse kan betyde så meget for folk, at de vil lade det gå udover klubben.

Det virker mest bare som stædighed for stædighedens skyld.

Personligt synes jeg at det er fedt at så mange forskellige mennesker alligevel kan være fælles om deres kærlighed til AGF - og at der på vores fodboldstadion både er plads til folk der står og skråler i 90 minutter, folk der drikker 117 fadøl og børnefamilier med alle ungerne. Jeg fatter heller ikke mange medfans adfærd på stadion - og det er helt okay.

Når du påstår at det er en god forretning for klubben med pyro, selvom den der beviseligt ved allermest om hvad der er en god forretning siger det modsatte, så har du fortjent alt hvad der kommer til dig af hetz, for så lever du i en virkelighed der ikke er baseret på fakta (ligesom man den orange præsidentkandidat)
Nu var det egentlig de stemningsskabende fans som jeg mener isoleret set er en overskudsforretning. JN kigger på pyro isoleret set, og det tror jeg immervæk er korrekt.
Pointen er, at hvis alle vores kampe har en atmosfære som mod LBK i går, så vil klubben tabe flere penge end vi de sidste mange år har gjort på alt det pyro-relaterede.

Det kan man nemlig og noget os anti-pyro fans, har sagt igen og igen og igen. Det er et dårlig argument, at bare fordi skandinavisk fankultur indbefatter pyro, så skal vi i AGF også gøre det.
Det er tilladt at lade sig inspirere fra andre kulturer, hvor det kun er vokalen og hænderne som står for stemningen.
Helt sikkert. Det er også tilladt at starte en ny stemningsfraktion der udelukkende fokuserer på vokalen og hænderne - men det er der bare ikke nogen der gør. Endnu.
Det er også tilladt at købe tilstrækkeligt mange aktier i AGF A/S og forsøge at påvirke klubbens handlinger den vej.
Man kan naturligvis også forsøge at få folk (SFA-typerne) til at ændre deres adfærd, men jeg tror ikke det kan lykkes - i hvert fald ikke med trusler om karantæner og lukkede afsnit på stadion :)

Det er også tilladt at starte en ny stemningsfraktion der udelukkende fokuserer på vokalen og hænderne - men det er der bare ikke nogen der gør.

Hold nu. Kritiserer du nogensinde politikere eller politiske udspil?

Man kan naturligvis også forsøge at få folk (SFA-typerne) til at ændre deres adfærd, men jeg tror ikke det kan lykkes - i hvert fald ikke med trusler om karantæner og lukkede afsnit på stadion

Jeg er meget stor tilhænger af politiet, politikere og klubberne lytter og tager råd, fra de eksperter som har forsket i ultra kulturen, så her tror jeg faktisk, vi kan finde fælles fodslag 😎

Hold nu. Kritiserer du nogensinde politikere eller politiske udspil?
Ikke helhjertet. Jeg forsøger at fokusere på ting jeg rent faktisk kan påvirke. Omvendt gider jeg heller ikke skulle entrere i politik :D

Jeg er meget stor tilhænger af politiet, politikere og klubberne lytter og tager råd, fra de eksperter som har forsket i ultra kulturen, så her tror jeg faktisk, vi kan finde fælles fodslag 😎
Endelig tror jeg vi har fundet et punkt vi er enige i!

Det er vel helt OK at man synes man gør en forskel med sin verbale støtte og derfor også i højere grad på stemningstribunen, sådan tænker jeg da også når jeg står der, og derfor mangler der noget når tribunen er lukket. Uanfægtet at der måske også mangler mere end der ville gøre hvis man ikke var vant til at det blev styret derfra og at demonstrativ stilleleg til en udsolgt kamp giver endnu mindre stemning på langsiden end der ellers kunne have været. I så fald kan man også anføre at det måske var tæt på at koste point i går og det er klart det også er en gruppe fans, der gør meget som klubben er glade for.

Jeg synes så der er et par spørgsmål der melder sig:

Kunne man forestille sig at der kunne være udmærket stemning hvis man alene fjernede dem der absolut vil have at der indgår pyro, men så stadig havde en åben stemningstribune?

Var dem der protesterede mod kollektiv straf, dem der ikke var involveret i affyring af fyrværkeri, eller var det de samme der havde arrangeret og udført fyrværkerishowet? Er man helt sikker på at flertallet dem der er ramt af den kollektive straf synes det er det værd for at man kan fyre noget krudt af?

Hvem protesterer man imod? Både AGF og disciplinærinstansen dikterede lukning af tribunen. Nysir skriver at det var rettet mod disciplinærudvalget, men fx ‘jeres straf - jeres tab’ giver mere mening hvis det er rettet mod klubben. Forestillingen om at disciplinærudvalget skulle være bekymret for stemningen til AGF’s kampe tror jeg i hvert fald rammer temmelig meget forbi skiven. Men det er helt sikkert et tab for klubben at man skal betale en bøde og lukke et afsnit.

Når man nu vil give den ekstra gas mod FCK, bliver det så med eller uden pyro? Uden pyro kan man konstatere at der trods alt er blevet lyttet, med pyro kan man så se frem til nye bøder og måske lukning af tribunen igen, dvs udgifter, mistede indtægter og, hvis man mener man er vigtig for klubben og holdet, færre point end ellers. Hvis man tager pyro med igen, er man så helt sikker på at egen kamp for det, er vigtig nok til at retfærdiggøre den skade det forvolder klubben og resten af klubbens fans?

Alt i alt ender jeg nok med en fornemmelse af at nogle synes de er lidt bedre fans end alle andre og lidt vigtigere end virkeligheden kan bære. At det er det at være rebelsk der i sig selv der er motiverende, uanset om det pakkes ind i modstand mod det noget udefinerede moderne fodbold. Det er lidt ærgerligt fordi det er fedt at der er nogle der vil gøre en ekstra indsats for stemningen og opbakningen. Og jeg kan ellers også godt lide rebeller, men jeg foretrækker nok at man er det i en lidt større sags tjeneste og ikke så meget for egen skyld.

Nu var det egentlig de stemningsskabende fans som jeg mener isoleret set er en overskudsforretning. JN kigger på pyro isoleret set, og det tror jeg immervæk er korrekt.
Pointen er, at hvis alle vores kampe har en atmosfære som mod LBK i går, så vil klubben tabe flere penge end vi de sidste mange år har gjort på alt det pyro-relaterede.
Disciplinærudvalget var da begejstrede for at alle de stemningsskabende fans der skabte ballade med fyrværkerishow mod BIF - tydeligvis var blevet udelukket fra stadion i går, når der nu var så stille. “Mission Accomplished!”

Alle kampe har selvfølgelig ikke har en atmosfære som mod LBK, fordi det var de stemningsskabende fans der boycuttede og opfordrede andre til at gøre det samme, og ikke et billede af den reelle atmosfære uden ultras.

De stemningsskabende fans uden pyro er isoleret set en overskudsforretning - de stemningsskabende fans med pyro og stemningsboycut, er ikke isoleret set en overskudsforreting. Men findes der stemningsskabende fans uden pyro, eller er det ikke en mulighed?

Latest posts

Back