New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 195K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Det er en god tråd med flere interessante og relevante pointer på begge sider (hvis man kan tale om begge sider her).

Overordnet: Det er en ret åbenlys konklusion, at transfermarkedet ikke bare er ét af tre ben, men det vigtigste. De dage, hvor man kunne fokusere på at bygge en levedygtig forretning uden at tage transfers i betragtning - for "dem kunne man ikke være sikker på" og dem skulle man derfor ikke være afhængig af - er formentligt endegyldigt forbi. Men det strategiske spørgsmål bliver jo, hvordan man implementerer konsekvenserne af den konklusion.

Brøndby har én model, hvor de køber talentfulde spillere på 19-21 år til +20 millioner kroner. FCM og FCK har elementer af den strategi også, mens FCN har et helt andet fokus. Hvad så med AGF? Jeg tror ikke, at AGF har de økonomiske muskler til at forsøge sig med Brøndbys model, for det kræver nogle ret store kortsigtede tab (der i bedste fald tjener sig ind igen over tid). AGF har ikke buffer nok til at lave samme nummer på samme niveau.

AGF *har* til gengæld allerede investeret massivt i ungdomsafdelingen og i bedre faciliteter, og klubben har vist vilje til at opgradere yderligere. Dertil kommer samarbejdet med El Cambio. I helikopterperspektiv så er AGF altså i gang med en transformation, der skal modsvare den nye virkelighed. Det ville JN/LF i hvert fald med nogen ret kunne hævde.

Og hvis vi skal koble det over på CVs transfervindue (undskyld, undskyld) så kan der også være en strategisk erkendelse af, at AGF ikke vinder nok ved at sælge Arnstad, Bech og Links til samlet 100mio og så håbe på senere større salg af Emmery og Bogere. I stedet er pakken Arnstad, Bech, Links, Emmery og Bogere mere værd samlet i AGF, fordi de tre første genererer en større værdiforøgelse på de to sidstnævnte, end deres individuelle salgspriser svarer til. Det er i hvert fald en teori? (Omvendt kunne man spekulere i, om en kompetent 9er til 40 mio kroner ikke ville tjene sig hjem alene ved at booste Emmerys assistkonto og dermed øge hans værdi). Anyway, pointen: Den store økonomiske forskel gøres ikke af et par salg af profiler i 30-50 millioner kroner klassen, men af de helt store salg af de yngre spillere, og måske kommer trupsammensætningen i stigende grad til at afspejle det?

Det er svært at klippe essensen ud, så jeg citerer hele dynen.

Jeg er skeptisk over at AGF ikke skulle have råd til at købe spillere på 21-22 år, der kan gå ind på holdet og holde niveau.

Udfordringen med de unge er, at AGF har talentudviklet på Camara, Bogere, Tchamche og Serra, og resultatet er en plads under stregen, trods et fundament til toppen af ligaen og et dyrt vindue.

Måske er buen spændt til det maksimale allerede, men så har man disponeret underligt i vinduet (gjort det umuligt at købe en angriber, selv hvis man havde fundet en).

Det er givet forskellen på at have en Holck Poulsen der giver et sikkerhedsnet, og at have en bestyrelse der forlanger livrem og seler: at man ikke har råd til de gode investeringscases, men betaler for noget uden de store perspektiver.

Hvis AGF skal have taletstrategien til at fungere, mens man også kører det kommerciele spor og gerne henter europæiske indtægter, kan der maks være to talenter af gangen. Det er en påstand fra min side, men det giver mening at man kan bære en, måske to, der lægger på. Når de så når Emmery-stadiet, konverteres de til faste spillere. Og derfra er der ikke langt til et salg.

Det må nødvendigvis kombineres med en stamme af ikke-talenter. Det kan være en række spillere til 10-15 mio på 3-årige kontrakter man ikke kan sælge igen. Eller en kombination af gamle med højt bundniveau og unge med potentiale og niveau, og de koster også penge.

Og sportslig succes giver pote, både på de kommercielle indtægter og på europæiske kampe, men også på at øge værdien og eksponeringen af talenterne.

De 21-23 årige giver en sikkerhedsventil og mulighed for supplerende indtægter, hvis man rammer en knæskade, formyk eller andet på et ungt talent. Og en topplacering + europæisk holder også en anden klub fra fadet, hvilket er væsentligt i et nulsumsspil som sport ofte er.

Det hvide snit er med i Mediano i en AGF special.

Det er meget af det vi har hørt før, men det var interessant for mig. Der er god kemi parterne imellem og formatet klæder dem.

Det hjælper, når der stadig er knap to uger til næste kamp. Det havde også hjulpet hvis Emmery var i spil til U21.

Det er sgu interessant hvilket hold der stiller op mod Haderslev. Bjerre spekulerer i målmandsposten, men det har ret store implikationer.

Er Tingager tilbage i start-11?
Er Kahl klar og foretrækker JP ham eller Gretar?
Kan Emmery blive klar igen, og hvornår er Links med.
Hvem tager 10'erne?
Hvordan ser Jønssons efterår ud?
Hvem spiller mest som 9'er?

Jeg har hele tiden haft fornemmelsen af det var tæt på, især efter centerforsvaret blev prioriteret. Hvor meget kan man forvente det vender nu, givet det tætte kampprogram? Jeg tror stadig på AGF kan finde i spil til top-6, fordi når holdet får succesen, kommer der en positiv effekt. Men dels er der mange kampe, og dels er det ikke givet succesen kommer mod Haderslev.

Er der nogen af jer, der har hørt denne og vil give et lille referat?

Kom lige dagen efter mit prøveabonnement udløb... Men generelt er jeg ikke stor fan af genren "journalister bruger andre journalister som eksperter" selvom drengene fra Stiften da nok har større indblik i AGFs indre liv end de fleste andre journalister.

Det er et meget langt afsnit, så de kommer omkring stort set alt, så at referere det giver ingen mening. Det pynter dog virkelig på både Bjerre og Hansen, at de her har både en ordstyrer og interviewer. Der kommer deres viden for alvor til sin ret. Deres egne afsnit er jo ofte ret improviserede.

Det er et meget langt afsnit, så de kommer omkring stort set alt, så at referere det giver ingen mening. Det pynter dog virkelig på både Bjerre og Hansen, at de her har både en ordstyrer og interviewer. Der kommer deres viden for alvor til sin ret. Deres egne afsnit er jo ofte ret improviserede.
For flittige læsere på dette forum så er der heller ikke meget nyt under solen. Det er stort set de samme debatter, vi har haft kørende herinde siden i sommers. Når det er sagt, så er det en meget god samtale, og meget enig i, at deres viden kom til deres ret. Få nedslagspunkter er:

1. Hvem skal spille 10'er? De var meget fortalere for Arnstad på 10'eren, men de kan også godt se, at vores tab af Yakob, så har det lange udsigter i denne sæson. De kom frem til at Bech på højre side og McCowatt på venstre. Derudover så nævnte de også, at Bech virker ved siden af sig selv efter forløbet med FCM i vinters, og at det virker mærkværdigt, at han ikke ville udtale sig om det de første par måneder, hvis han vitterligt havde sagt klart nej til FCM.
2. Hvor utilfreds er JP med en manglende 9'er? Selvom han er firmaets mand udadtil, så mener de, at han (selvfølgelig) ikke er tilfreds med situationen. Det kan man blandt andet set på hans disponeringer, eksempelvis at man prøver Bech på 9'eren de første par kampe, hvorefter han kommer tilbage på 10'eren. Efter Silkeborg kampen er det nok gået op for JP, at det klæder holdet at spille med en stærk 9'er, og det kan forklare, at vi ikke har set meget til Bogere siden den kamp.
3. I forbindelse med ovenstående så mener de også, at JP snart skal finde noget kontinuitet. Både på 10'eren men også i forsvaret.
4. De undrer sig meget over, hvorfor vi ikke har set noget til Jønsson i Superligaen efter Lyngby kampen, hvor han var én af vores bedste spillere. De vil blandt andet spørge ham selv i dag, hvor der er mediedag i AGF. Spørgsmålet er, om Jønsson så har lyst til at svare ærligt.
5. Mangler der ledere? Den diskussion har vi også haft meget på forum. Her er de lidt uenige. Mathias (tror jeg at det er) nævner, at man kan være leder på mange måder, og selvom Arnstad er introvert, så kan han godt være en god leder. Dennis er måske mere af den "gamle" skole - vi mangler én, som kan uddele en skideballe. Tabet af Bejimo og Dalsgaard er jo desværre kæmpe stort her, da de i højere grad var de højlydte, mens Mortensen var mere som Arnstad. Generelt så er vores nuværende ledergruppe meget den samme type (Arnstad, Kahl, Hansen, Anderson og en sidste, jeg ikke kan huske).
6. Så diskuterede de Andersons rolle og hvorfor vi valgte at købe ham for 11 mio (eller 15 mio). Det virker ikke særlig strategisk eller langsigtet at købe ham. Derudover så kom de ind på, at det også må være svært for ham at komme tilbage efter en mesterskabssæson. Han er gået fra at være en af de øverste i hierarkiet hos Røsler, og den som var styrende offensivt, til at være rotationsspiller og være under eksempelvis Arnstad, som har taget kvantespring under JP.
7. Personligt hæftede jeg mig mest med deres diskussion af ungdomsspillere og hvorvidt det er gået op for klubben, at man skal være mere kyniske og give de helt store talenter lov til at diktere mere. De bruger Mikkel Bro som et eksempel. En spiller, som går for at være det største talent i hans årgang, men som vi ikke vil give en kontrakt, da han stillede (urimelige) krav til klubben. Han røg så til Bodø og er lige solgt for 22 mio uden at få meget spilletid. De sammenligner det lidt med Fischer i sin tid, hvor hans far krævede, at vi også gav storebror Magnus en kontrakt. Det sagde vi nej til, og så kom FCM ind i billede i stedet. Den diskussion var ret spændende, synes jeg. For skal vi lade et bagland have medbestemmelse? Schjelderup krævede også, at han kom ind på førsteholdet, hvis han ville skrive med FCN. I disse tider hvor selv 15årige kan sælges for kæmpe beløb, så er man som klub mindre i stand til at sige nej til et bagland, hvis man ønsker de bedste spillere.

Det er lige på stående fod det, de kom rundt om. Der var meget andet. Stor anbefaling herfra hvis man har AGF abstinenser.

For flittige læsere på dette forum så er der heller ikke meget nyt under solen. Det er stort set de samme debatter, vi har haft kørende herinde siden i sommers. Når det er sagt, så er det en meget god samtale, og meget enig i, at deres viden kom til deres ret. Få nedslagspunkter er:

1. Hvem skal spille 10'er? De var meget fortalere for Arnstad på 10'eren, men de kan også godt se, at vores tab af Yakob, så har det lange udsigter i denne sæson. De kom frem til at Bech på højre side og McCowatt på venstre. Derudover så nævnte de også, at Bech virker ved siden af sig selv efter forløbet med FCM i vinters, og at det virker mærkværdigt, at han ikke ville udtale sig om det de første par måneder, hvis han vitterligt havde sagt klart nej til FCM.
2. Hvor utilfreds er JP med en manglende 9'er? Selvom han er firmaets mand udadtil, så mener de, at han (selvfølgelig) ikke er tilfreds med situationen. Det kan man blandt andet set på hans disponeringer, eksempelvis at man prøver Bech på 9'eren de første par kampe, hvorefter han kommer tilbage på 10'eren. Efter Silkeborg kampen er det nok gået op for JP, at det klæder holdet at spille med en stærk 9'er, og det kan forklare, at vi ikke har set meget til Bogere siden den kamp.
3. I forbindelse med ovenstående så mener de også, at JP snart skal finde noget kontinuitet. Både på 10'eren men også i forsvaret.
4. De undrer sig meget over, hvorfor vi ikke har set noget til Jønsson i Superligaen efter Lyngby kampen, hvor han var én af vores bedste spillere. De vil blandt andet spørge ham selv i dag, hvor der er mediedag i AGF. Spørgsmålet er, om Jønsson så har lyst til at svare ærligt.
5. Mangler der ledere? Den diskussion har vi også haft meget på forum. Her er de lidt uenige. Mathias (tror jeg at det er) nævner, at man kan være leder på mange måder, og selvom Arnstad er introvert, så kan han godt være en god leder. Dennis er måske mere af den "gamle" skole - vi mangler én, som kan uddele en skideballe. Tabet af Bejimo og Dalsgaard er jo desværre kæmpe stort her, da de i højere grad var de højlydte, mens Mortensen var mere som Arnstad. Generelt så er vores nuværende ledergruppe meget den samme type (Arnstad, Kahl, Hansen, Anderson og en sidste, jeg ikke kan huske).
6. Så diskuterede de Andersons rolle og hvorfor vi valgte at købe ham for 11 mio (eller 15 mio). Det virker ikke særlig strategisk eller langsigtet at købe ham. Derudover så kom de ind på, at det også må være svært for ham at komme tilbage efter en mesterskabssæson. Han er gået fra at være en af de øverste i hierarkiet hos Røsler, og den som var styrende offensivt, til at være rotationsspiller og være under eksempelvis Arnstad, som har taget kvantespring under JP.
7. Personligt hæftede jeg mig mest med deres diskussion af ungdomsspillere og hvorvidt det er gået op for klubben, at man skal være mere kyniske og give de helt store talenter lov til at diktere mere. De bruger Mikkel Bro som et eksempel. En spiller, som går for at være det største talent i hans årgang, men som vi ikke vil give en kontrakt, da han stillede (urimelige) krav til klubben. Han røg så til Bodø og er lige solgt for 22 mio uden at få meget spilletid. De sammenligner det lidt med Fischer i sin tid, hvor hans far krævede, at vi også gav storebror Magnus en kontrakt. Det sagde vi nej til, og så kom FCM ind i billede i stedet. Den diskussion var ret spændende, synes jeg. For skal vi lade et bagland have medbestemmelse? Schjelderup krævede også, at han kom ind på førsteholdet, hvis han ville skrive med FCN. I disse tider hvor selv 15årige kan sælges for kæmpe beløb, så er man som klub mindre i stand til at sige nej til et bagland, hvis man ønsker de bedste spillere.

Det er lige på stående fod det, de kom rundt om. Der var meget andet. Stor anbefaling herfra hvis man har AGF abstinenser.
Mange tak 👍

Selvom der ikke var meget nyt, så lyder det som en interessant udsendelse

En virkelig god podcast.
Synes drengene fra stiften var ret grundige. Der var lidt omkring Mikkel Bro Hansen ift snakken om talentudvikling. De nævner at han kun ville have en plads i a-truppen, men som jeg forstår det, var det også lønkravene som var fuldstændig vanvittige. Overfor de andre talenter på en kontrakt kunne man ikke indgå en kontrakt på de vilkår som Mikkels bagland forlangte. Mikkel, agent og familie fuckede AGF, og nu har de lavet præcist samme nummer i Bodøm som var nød til at sælge ham, fordi han ikke ville forlænge kontrakten.

En virkelig god podcast.
Synes drengene fra stiften var ret grundige. Der var lidt omkring Mikkel Bro Hansen ift snakken om talentudvikling. De nævner at han kun ville have en plads i a-truppen, men som jeg forstår det, var det også lønkravene som var fuldstændig vanvittige. Overfor de andre talenter på en kontrakt kunne man ikke indgå en kontrakt på de vilkår som Mikkels bagland forlangte. Mikkel, agent og familie fuckede AGF, og nu har de lavet præcist samme nummer i Bodøm som var nød til at sælge ham, fordi han ikke ville forlænge kontrakten.

I så fald var det godt, at vi ikke gik med til kravene!

Og ellers meget enig i, at de var grundige og nuancerede, selvom de selvfølgelig har deres kæpheste (f.eks. Arnstad på 10’eren).

De havde også to yderligere pointer, som er værd at fremhæve. Selvom de godt kan se, at Callø ikke har præsteret endnu, så tog de ham også lidt i forsvar ift., at det også er svært at præstere, når man bliver smidt rundt i forsvaret på forskellige positioner. Det er en god pointe.

Derudover kom de også ind på målmandsposten. De kunne godt forestille sig, at JP overvejede Hansen, da Hedenstad ud fra data ikke har været overbevisende samtidig med, at han har lukket nogle dumme mål ind (f.eks. de to frispark fra siden). Når det er sagt, så er de også bekymrede for, hvad det vil betyde for Hedenstads selvtillid og signalet til ham, hvis han bliver sat af. Så står man potentielt med en snart 42 årig målmand, som nok stopper til sommer, og ser ind i forløb, hvor man skal finde en ny målmand igen igen. Så de forventer, at man vil give Hedenstad lang snor, så han forhåbentlig kan vokse med opgaven.

Hvem mon bliver Årets Legende 2027?
Peter Graulund deler vandene og hans eftermæle tog skade af kontroverser med klubben.

Men på banen var han med sin indstilling, ærgerrighed og professionalisme inkarnationen af AGF-ånd. Han tømte tanken hver eneste gang han spillede i hvidt - og han tog turen med ned i 1. division på et tidspunkt, hvor han med lethed kunne ha' fået spilletid på mere interessante adresser.

Jeg køber helt sikkert en legendetrøje med navnet Peter Graulund på.

Alternativt synes jeg, John Amidisen med sine 4 x DM og 5 x pokalturnering må være en oplagt kandidat.

Derudover kom de også ind på målmandsposten. De kunne godt forestille sig, at JP overvejede Hansen, da Hedenstad ud fra data ikke har været overbevisende samtidig med, at han har lukket nogle dumme mål ind (f.eks. de to frispark fra siden). Når det er sagt, så er de også bekymrede for, hvad det vil betyde for Hedenstads selvtillid og signalet til ham, hvis han bliver sat af. Så står man potentielt med en snart 42 årig målmand, som nok stopper til sommer, og ser ind i forløb, hvor man skal finde en ny målmand igen igen. Så de forventer, at man vil give Hedenstad lang snor, så han forhåbentlig kan vokse med opgaven.
Den del synes jeg også er interessant. Man mangler nok at vurdere Hedenstad sammen med et velfungerende forsvar, men spørgsmålet er relevant. Er Hedenstad en top-4 målmand i ligaen, har han potentialet til det, eller er han er blindgyde?

Om man vælger at bænken ham nu, eller ej, er det et ganske væsentligt spørgsmål man kan sidde med i vinterpausen.

Graulund som legende er godt nok et stretch, så er der sgu mange legender 😅
Hvorfor egentlig? Han har flere kampe og mål end flere af de 9 som p.t. er i korpset? Næstflest mål i superligaen af alle (og jeg går ikke ud fra, PM er kandidat endnu). Det eneste punkt hvor Stig Tøftig udmærker sig mere end Graulund - bare for at tage et eksempel - er pokaltitlen i 96.

Men du er måske for ung til rigtigt at huske PG?

Den del synes jeg også er interessant. Man mangler nok at vurdere Hedenstad sammen med et velfungerende forsvar, men spørgsmålet er relevant. Er Hedenstad en top-4 målmand i ligaen, har han potentialet til det, eller er han er blindgyde?

Om man vælger at bænken ham nu, eller ej, er det et ganske væsentligt spørgsmål man kan sidde med i vinterpausen.
JEg synes han skal have til vinterpausen, og så må man vurdere der om der skal hentes en ny. Jeg synes ikke det giver så meget mening at tage Hansen tilbage nu taget alderen i betragtning og det faktum at han altså heller ikke startede sæsonen specielt godt. Hvis ikke Hedenstad kan tage pladsen så skal vi hente en ny til januar. Spørgsmålet er dog om der både er tid og penge til at hente både en målmand og en angriber i et januarvindue ;)

Hørte i en podcast på et tidspunkt at de arbejder med legender fra tre tidsaldre: moderne, mellem og historiske. De to seneste er fra historisk (Jørgen Olesen) og moderne (Super), så det er nok en spiller fra 70erne eller 80erne.

Super synes jeg hører til kategorien 'mellem'
Hvis ovenstående er formlen, så gætter jeg på en moderne og skyder på Steffen Rasmussen eller Peter Graulund (som dog personligt hos mig ikke er en legende)

Latest posts

Back