New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 136K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
De er da også vilde😤

Nr. 2 er et super træk af angriberen men han bliver da både hægtet og skubbet i ryggen. Nr. 1 bliver han bare savet over. Hvad sker der for dommerne - er det kollektiv strejke eller hvad?

Jesus christ den første er vild. Han rammer ikke bolden men saver OB'eren midt over. Selv hvis han får fat på bolden er der jo kæmpe straffespark. Den anden kan jeg bedre forstå der kan være tvivl om, da angriberen også spiller på det - men stadig vildt at ændre dommen på banen.

Det virker jo nærmest som en kollektiv hjerneblødning, hvor dommerne er så usikre på hvor linjen ligger, at de er holdt op med at bruge deres sunde fornuft.

Hvis ikke VAR kan sørge for at der bliver dømt korrekt, hvorfor skal vi så have det?
I går kan VAR jo kun kalde dommeren til skærmen.
VAR fungerer jo i går.
At dommeren så begår en kæmpe fejl selv efter gennemsyn på skærmen - det er jo ikke VARs ansvar.

Jeg vil anyday fjerne de oplagte fejl i fodbold.
Det synes jeg generelt VAR hjælper med.

Jesus christ den første er vild. Han rammer ikke bolden men saver OB'eren midt over. Selv hvis han får fat på bolden er der jo kæmpe straffespark. Den anden kan jeg bedre forstå der kan være tvivl om, da angriberen også spiller på det - men stadig vildt at ændre dommen på banen.

Det virker jo nærmest som en kollektiv hjerneblødning, hvor dommerne er så usikre på hvor linjen ligger, at de er holdt op med at bruge deres sunde fornuft.
Nummer to er da mere vild. Der er dømt straffespark, som VAR så mener er clear and obvious

Den første kan dommeren jo, mens han dømmer, sige han ser en boldkontakt, hvilket VAR rummet måske ikke kan modbevise

I går kan VAR jo kun kalde dommeren til skærmen.
VAR fungerer jo i går.
At dommeren så begår en kæmpe fejl selv efter gennemsyn på skærmen - det er jo ikke VARs ansvar.

Jeg vil anyday fjerne de oplagte fejl i fodbold.
Det synes jeg generelt VAR hjælper med.

VAR fjerner noget ja, men ikke alt og så skaber det jo bare endnu mere frustration når det redskab vi har sat ind for at gøre spillet mere objektivt fejler.

Så kan jeg sgu bedre acceptere at dommeren laver nogle subjektive fejlvurderinger, for det gør vi alle.

Og så er der tiden det tager for gennemgå de forskellige kendelser.

Lad VAR tage de helt åbenlyse fejl og alt hvor det er subjektive vurderinger skal der holdes meget igen med!

VM var jo eksempel på hvordan det skal gøres. Men det kan vi åbenbart ikke finde ud af og så vil jeg hellere undvære det lort.

Uden at have set #1 fra andre vinkler, så siger VAR vel bare at de ikke kan se at forsvarsspilleren ikke rør bolden?
#2 er vildt nok at den ikke bliver dømt!

Nr. 1: Jeg har heller ikke set den fra andre vinkler men boldens rotation ser ud til at fortsætte som den gjorde før forsvareren gjorde sit udfald = meget mærkeligt hvis han har rørt bolden og den ikke ændrer rotation/vinkel.
Må man save folk over hvis bare man rammer bolden først?

VAR fjerner noget ja, men ikke alt og så skaber det jo bare endnu mere frustration når det redskab vi har sat ind for at gøre spillet mere objektivt fejler.

Så kan jeg sgu bedre acceptere at dommeren laver nogle subjektive fejlvurderinger, for det gør vi alle.

Og så er der tiden det tager for gennemgå de forskellige kendelser.

Lad VAR tage de helt åbenlyse fejl og alt hvor det er subjektive vurderinger skal der holdes meget igen med!

VM var jo eksempel på hvordan det skal gøres. Men det kan vi åbenbart ikke finde ud af og så vil jeg hellere undvære det lort.
Jeg tror vi kan blive enige om at være uenige :-)

Last edited:
Hvis ikke VAR kan sørge for at der bliver dømt korrekt, hvorfor skal vi så have det?

Det er den gode diskussion. Hvis selvkørende biler fjernede fx 80% af uheld og dødsfald i trafikken, villle man så afvise det pga de 20% der er tilbage?

Hvis man konstaterede sol- og vindenergi ikke var rentabel, skulle man så have stoppet investeringerne i det?

Og så, for at imødekomme helt relevante indvendinger. VAR er i mine øjne det rigtige, men modsat selvkørende biler eller alternativ energi (koblet på den generelle forsyning), kan opleves gnidningsfrit i hverdagen (man kan sog ike selv føre bilen). VAR intervenerer i fodboldoplevelsen og skal netto forbedre oplevelsen.

Jeg kan ikke se nogen vej tilbage, man kan ikke leve med de mange graverende fejl og varierende dommerlinje, efter at have oplevet relativt velfungerende VAR.

Vejen frem er bedre samspil mellem dommer (følelsen for kampen) og TV (bedre overblik og nylighed for at se præcist hvad der foregår).

Det er ikke en VAR fejl... Vi er nød til at skilde pære og bananer ad her..

Uden at have set OB kampen, så er der vist også et par situationer der
Jeg synes det er en kombineret VAR og dommer fejl når de ikke formår at få ham overbevist om at det er et klart rødt kort.

Ja VAR sørger for at han kigger på den igen men får jo åbenbart ikke præsenteret det rigtige bevis for forseelsen....

• Like
Reactions: Tom
Nu har jeg også set situationerne fra OB-kampen og sammenholdt med vores kamp, så er det jo fuldstændig vanvittigt, hvor dårligt det står til med den danske dommerstand. Det er jo vitterligt HVER eneste runde, at vi har disse sindssyge kendelser. Jeg er ærlig talt lidt i chok over det. Det er jo 1/3 af kampene i denne runde, hvor der er nogle helt fuldstændig håbløse kendelser.

Man skulle næsten tro, at det er en konspiration fra dommernes side for at få Michael Johnsen afsat?! Jeg ved godt, at det ikke er tilfældet, men altså det er bare mærkeligt, at det kan være SÅ skidt.

• Like
Reactions: Tom
Jeg synes det er en kombineret VAR og dommer fejl når de ikke formår at få ham overbevist om at det er et klart rødt kort.

Ja VAR sørger for at han kigger på den igen men får jo åbenbart ikke præsenteret det rigtige bevis for forseelsen....

VAR reglerne er jo at de skal vise de billeder de kan af situationen, og så skal dommeren selv afgøre det.. De må ikke sige, "prøv lige at se den igen".. De skal komme med deres bevis, inden dommeren tager beslutingen.
Der er ikke nogen billeder der undskylder dommeren

VAR reglerne er jo at de skal vise de billeder de kan af situationen, og så skal dommeren selv afgøre det.. De må ikke sige, "prøv lige at se den igen".. De skal komme med deres bevis, inden dommeren tager beslutingen.
Der er ikke nogen billeder der undskylder dommeren
det mener dommeren jo? Han siger at han efterfølgende har fået flere oplysninger som ikke blev præsenteret...

Kan det virke lidt som om en dommer, der savner mod til at træffe en (mulig) kampafgørende beslutning tidligt i kampen?

det mener dommeren jo? Han siger at han efterfølgende har fået flere oplysninger som ikke blev præsenteret...

Sagde han ikke at han havde set den igen og lavet et fejlskøn men ikke noget om ny oplysninger?

Men efterfølgende har dommeren altså set situationen igen.

Og anden gang var vurderingen en helt anden.

– Nu har jeg haft mulighed for at gense situationen igen og er beklageligvis blevet bevidst om, at der er nogle faktorer og nogle vigtige nøgleting i den situation, jeg ikke fanger i selve frekvensen.

Sagde han ikke at han havde set den igen og lavet et fejlskøn men ikke noget om ny oplysninger?

Det er jo for ringe at VAR teamet ikke gør ham opmærksom på de ting i situationen? Når han står ved skærmen har de jo en dialog om hvorfor VAR mener det er rødt. Det bevis skal de fremlægge for ham. Det er jo ikke kun billederne han får præsenteret.

Det er jo for ringe at VAR teamet ikke gør ham opmærksom på de ting i situationen? Når han står ved skærmen har de jo en dialog om hvorfor VAR mener det er rødt. Det bevis skal de fremlægge for ham. Det er jo ikke kun billederne han får præsenteret.
Men han siger ikke noget om nye oplysninger men at han laver et fejlskøn. for mig lyder det som om han har set nøjagtig det samme igen men nu kommer til en anden konklusion = han har ikke manglet oplysninger.

Jeg skrev tidligere i tråden at han nok havde mødt Michael Johansen - i det hvide snit talte de om han havde mødt dommerbedømmere som havde en anden mening.

Vi kan ikke rigtig bruge det til noget nu men reelt burde der tildeles karantæne. Det kan man sikkert ikke pga nogle regler men tilbage i tiden, var de ikke bange for at tage sager op efterfølgende.

Latest posts

Back