New posts

Hvilken fodboldregel skal ændres?

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 135
  • Views Views: Views 10K
Hvilken fodboldregel skal ændres?
Flere røde kort ved taktiske frispark. Alt for ofte bliver omstillinger til et gult kort og et frispark.

Gule kort er generelt lige lovlig slappe sanktioner i mange tilfælde. Måske skulle fx 5 gule kort til et hold i løbet af en kamp give en udvisning til holdet, hvor træneren så trods alt selv kan vælge hvem, der skal tages ud.
1.000 % enig.
Hvis man laver et frispark helt med vilje, er det jo ikke i spillets ånd og bør straffes hårdt.
Den med at tage et gult for holdet, er for slap en straf.

Effekt spilletid er det vigtigste
Så er det ret ligemeget med otte sekunder ifm målmand, indkast, frispark...

Lige nu skyndes spillerne på - for at tage de indkast, frispark og udspark.
Og tiden forsøges lagt til - hvilket ikke lykkes - og mange er frustrerede.

MEN - hvad tror vi sker, hvis reglen bliver effektiv spilletid, og hold så tager sig skide god tid på dødbolde/indkast -fordi det nu er "lovligt" - da tiden jo ikke tiller med i effektiv tid?? Så ser vi måske indkast der varer 30 sekunder, og hjørnespark der tager endnu længere etc.

Og så en VILD overtid - fordi tiden også ligges til der - bare endnu mere.

Jeg er ikke sikker på, at det giver det flydende spil man drømmer om, da hele præmissen for at ønske effektiv spilletid vel er, at alt tidsudtræk stoppes.
Men hvad så med der hvor et hold fordyber sig i indkast/dødbolde mm? Hvad så når et hold er presset ned, og har brug for en puster? Så tager det sgu nok lige 30 ekstra sekunder at få det sat igang - da "tiden jo bare bliver lagt til".

Lige nu skyndes spillerne på - for at tage de indkast, frispark og udspark.
Og tiden forsøges lagt til - hvilket ikke lykkes - og mange er frustrerede.

MEN - hvad tror vi sker, hvis reglen bliver effektiv spilletid, og hold så tager sig skide god tid på dødbolde/indkast -fordi det nu er "lovligt" - da tiden jo ikke tiller med i effektiv tid?? Så ser vi måske indkast der varer 30 sekunder, og hjørnespark der tager endnu længere etc.

Jeg er ikke sikker på, at det giver det flydende spil man drømmer om, da hele præmissen for at ønske effektiv spilletid vel er, at alt tidsudtræk stoppes.
Men hvad så med der hvor et hold fordyber sig i indkast/dødbolde mm? Hvad så når et hold er presset ned, og har brug for en puster? Så tager det sgu nok lige 30 ekstra sekunder at få det sat igang - da "tiden jo bare bliver lagt til".
Netop….straffen skal falde straks…altså bolden til modstanderen hvis 8 sek regel ikke holdes. Udover den med målmanden, så kunne det indføres ved indkast, frispark på egen banehalvdel, hjørnespark ( evt længere tid? )

Bingo. Effektiv spilletid må ikke stå alene. Jeg gider simpelthen ikke så på hold også os, bruger uendelig lang tid på standardsituationer, så hvis der ikke kommer et eller andet ur, kommer holdene til at bruge endnu mere tid, for det er jo gratis, det samme med tidsudtræk.

Vi skal ikke have længere kampe men kortere, med de nye fortolkninger af tillægstid ser vi kampe der er over 2 timer lange, det vil også koste på TikTok generationen bare spørg i baseball som med stor succes har fået forkortet kamptiden med øgede tilskuertal, seertal og et yngre publikum til følge.

Bingo. Effektiv spilletid må ikke stå alene. Jeg gider simpelthen ikke så på hold også os, bruger uendelig lang tid på standardsituationer, så hvis der ikke kommer et eller andet ur, kommer holdene til at bruge endnu mere tid, for det er jo gratis, det samme med tidsudtræk.

Vi skal ikke have længere kampe men kortere, med de nye fortolkninger af tillægstid ser vi kampe der er over 2 timer lange, det vil også koste på TikTok generationen bare spørg i baseball som med stor succes har fået forkortet kamptiden med øgede tilskuertal, seertal og et yngre publikum til følge.
Der er snak om en regelændring der gør at det er nærmeste spiller, der skal tage indkast, og det skal være afviklet inden der er gået 8 sekunder, det kunne måske også hjælpe. Men jeg er enig i at kampe ikke bliver mere flydende af at indføre effektiv spilletid, se bar på NFL, hvor det tager tæt på 4 timer at afvikle 60 minutters effektiv spilletid.

Der er snak om en regelændring der gør at det er nærmeste spiller, der skal tage indkast, og det skal være afviklet inden der er gået 8 sekunder, det kunne måske også hjælpe. Men jeg er enig i at kampe ikke bliver mere flydende af at indføre effektiv spilletid, se bar på NFL, hvor det tager tæt på 4 timer at afvikle 60 minutters effektiv spilletid.
NFL er måske ikke den bedste sammenligning. Det er 100% bygget op omkring reklamer i spilpauser. Som genererer en absurd mængde penge.

Enig. Effektiv spilletid må ikke stå alene.
Der skal en play clock på, når bolden ryger ud af spil.

Fodbold er et forunderligt spil, hvor der er kæmpe fokus på retfærdighed, analyse og data. Alligevel tillader vi at indkast tages 10 meter længere fremme, at spillere omringer dommeren og at klubber spiller på et konkurrenceforvridende underlag.

Jeg er bange for, at mange regelændringer man kunne tænke sig, vil få et negativt nettoresultat. Der skal ikke meget til før end det giver bagslag. Eller som minimum tager charmen ud af sporten. Og får kendetegn af et eksperiment, der ikke var analyseret til bunds. Jeg vil gerne se et eller andet ang. indkast. Men jeg er nervøs for, at det sætter endnu større krav til bolddrengene og deres hurtighed og neutralitet. Samt dommeren. For eksempel ift. at vurdere, hvem der er tættest på bolden.

NFL er måske ikke den bedste sammenligning. Det er 100% bygget op omkring reklamer i spilpauser. Som genererer en absurd mængde penge.
Det er fodbold da også, det eneste der forhindrer det samme antal reklameblokke midtvejs igennem kampene, er da at der ikke spilles med effektiv spilletid, hvis man f.eks. kunne få en 30 sekunders reklame ind i forb. med hjørnespark, så ville Viaplay da overhovedet ikke holde sig tilbage.

Et par andre bud.

Straffespark i alm. kamp afvikles som ved straffesparkskonkurrence. Et forsøg på at score. Er der ikke mål er der målspark. Årsag: Chancen er stor nok som den er. Og med VAR og straffe på efterbevilling, synes jeg det må være nok. Ved missede straffe er den efterfølgende aktion nærmest altid tvivlsom ift. om spiller(e) er løbet i feltet for tidligt. Og der går for lang tid med at dommeren skal rette spillerene ind på kanten af feltet. Drop det.

Dommerkast må ikke spilles i retning af mål, på samme banehalvdel, på første berøring. Årsag: Det må ikke være mere lukrativt end hvad godt er, at kunne skuespille en hovedskade og veksle det til et "frispark" der giver en farlig situation.

To kæpheste (og ikke så meget regelændringer men ændrede fortolkninger:

- Hvorfor insisterer vi på, at VAR skal give millimeterretfærdighed ift hands, når man ikke insisterer på det ved (næsten) alle andre forseelser? Du må gerne bruge begge hænder til at rive *lidt* i trøjen, men du må ikke bruge én finger til at snitte bolden. Det er dumt.

- I "gamle dage" virkede man meget mere opsat på at komme tidsudtræk til livs, og der var (i superligaen, måske ikke så meget internationalt) noget nær nultolerance for så meget som at trille bolden lidt væk, efter at dommeren havde fløjtet. I dag håndhæves det ikke rigtigt, og samtlige spillere tjatter lige til bolden (eller det, der er værre) - helt uden konsekvens. Det er mest synligt for mig, når AGF er bagud (😀), men AGF-spillerne gør det naturligvis også. I stedet for nye regler eller - endnu værre - effektiv spilletid, ville meget være vundet, hvis man gik tilbage til en hård linje med gule kort her.

To kæpheste (og ikke så meget regelændringer men ændrede fortolkninger:

- Hvorfor insisterer vi på, at VAR skal give millimeterretfærdighed ift hands, når man ikke insisterer på det ved (næsten) alle andre forseelser? Du må gerne bruge begge hænder til at rive *lidt* i trøjen, men du må ikke bruge én finger til at snitte bolden. Det er dumt.

- I "gamle dage" virkede man meget mere opsat på at komme tidsudtræk til livs, og der var (i superligaen, måske ikke så meget internationalt) noget nær nultolerance for så meget som at trille bolden lidt væk, efter at dommeren havde fløjtet. I dag håndhæves det ikke rigtigt, og samtlige spillere tjatter lige til bolden (eller det, der er værre) - helt uden konsekvens. Det er mest synligt for mig, når AGF er bagud (😀), men AGF-spillerne gør det naturligvis også. I stedet for nye regler eller - endnu værre - effektiv spilletid, ville meget være vundet, hvis man gik tilbage til en hård linje med gule kort her.
Det er vel ikke fordi det er “hands” med fordi det kan give et straffespark? Hvis det sker midt på banen, så bliver det jo ikke set igennem.

Man kan godt en linje i en topkamp, hvor man accepterer at der er fysisk kontakt, men man må aldrig tage hånden til hjælp.

Der er vel de to argumenter der er?

Jeg synes også, at det er underligt hvor mange situationer der kan give spillets største chance. En dribling ud af feltet, nede ved baglinjen, ud mod hjørneflaget, hvor man bliver trådt i hælen - vupti - straffespark.

Jeg synes målmanden må tage bolden i hele feltet. Fint. Men dét område hvor man kan dømme straffespark i skal være mindre.

Det er vel ikke fordi det er “hands” med fordi det kan give et straffespark? Hvis det sker midt på banen, så bliver det jo ikke set igennem.

Riv i trøjen i feltet er ved dødbolde mere reglen end undtagelsen og riv hvor der ofte bliver dømt udenfor feltet.

Jeg er helt enig med Mikkel i, at der er kommet en næsten 0-tolerance for hands i feltet mens der skal meget mere til for riv, skub og tacklinger. Det har jeg det helt fint med, fodbolden behøver ikke flere straffespark men færre, kritikken går på, der bliver dømt alt for mange nidkære hands bl.a den i dag til FCK.

Som en skrev på Twitter:

Riv i trøjen i feltet er ved dødbolde mere reglen end undtagelsen og riv hvor der ofte bliver dømt udenfor feltet.

Jeg er helt enig med Mikkel i, at der er kommet en næsten 0-tolerance for hands i feltet mens der skal meget mere til for riv, skub og tacklinger. Det har jeg det helt fint med, fodbolden behøver ikke flere straffespark men færre, kritikken går på, der bliver dømt alt for mange nidkære hands bl.a den i dag til FCK.

Som en skrev på Twitter:

Men man kan have en linje for fysisk kontakt og riv i trøjen. En dommer kan tillade mere eller mindre.

Hånd på bolden er lidt sværere at have en hårdere linje på.

Mig bekendt, så er what football expect desværre ikke rigtig noget man kan dømme efter. Jeg så gerne at man bruge mere sund fornuft og ikke “dømte” men “ledte” en kamp.

Jeg er helt tilhænger af færre straffespark, også derfor jeg mener det område der skal udløse straffespark skal være mindre.

Der mangler i det hele taget KONSEKVENS i fodbold...det er snart en saga blot.

Klyngedannelse om dommeren = gult til alle
Film = gult
Tidsudtræk = gult
Nederen gestikulation = gult
Sparke bolden væk = gult
Brok efter kampen = gult

Find selv på flere...spillerne og trænerne har ALT for megen magt.

Lagde fx. mærke til i derbyet i dag, at NEEEEES konsekvent står 3-4 meter VÆK fra sit felt. MKK har tydeligt øjne på det men intet sker. Stik ham et gult.

Film = gult
Tidsudtræk = gult
Sparke bolden væk = gult
Brok efter kampen = gult

Lagde fx. mærke til i derbyet i dag, at NEEEEES konsekvent står 3-4 meter VÆK fra sit felt. MKK har tydeligt øjne på det men intet sker. Stik ham et gult.

Jeg så også gerne, at man rent faktisk indførte konsekvens ud fra de regler der gælder (y) (y)

Nu har de endelig, endelig, endelig taget livtag med målmænd der har bolden i hænderne - så mangler vi bare noget af alt det andet.

Hånd på bolden er lidt sværere at have en hårdere linje på.
Min anke går først og fremmest på, hvornår VAR skal gribe ind. Hvis en dommer havde dømt fx dagens straffespark til FCK, havde jeg ikke haft noget problem med det. Når dommeren ikke dømmer det, så synes jeg ikke, at VAR behøver gribe ind.

Ja, det bliver et skøn i VAR-vognen, hvornår en hands er stor nok til, at de skal gribe ind. Men det skøn foretager de jo allerede for alle mulige andre forseelser, så hvis man er fortaler for VAR, må man vel stole på, at de også kan håndtere dét.

Ja, det bliver et skøn i VAR-vognen, hvornår en hands er stor nok til, at de skal gribe ind. Men det skøn foretager de jo allerede for alle mulige andre forseelser, så hvis man er fortaler for VAR, må man vel stole på, at de også kan håndtere dét
Her tror jeg der er én af de største misforståelser/miskommunikation vedr. VAR. Var det clear and obvious det var forkert hvis dommeren havde set hånden og kaldt den ikke-strafbar? Nok ikke. Er det clear and obvious AT den ramte hånden? Ja, og hvis dommeren melder at han ikke så en hånd så er ballet åbent.

Dommerarbejde er efterhånden temmelig akademisk i sin natur og det er røvsvært at formidle til masserne.

Film = gult
Tidsudtræk = gult
Sparke bolden væk = gult
Brok efter kampen = gult

Jeg synes faktisk at nogle af de bedste dommere gennem tiderne har været dem, der har givet færrest kort. Men gjort det helt klart hvem der bestemmer, og hvad der er acceptabelt.

Claus Bo Larsen fortalte engang, at han havde undladt et rødt kort i et derby efter få minutter. Fordi det vsr sgu ikke det folk var kommet for, at se (altså 10 mand der pakker sig i 85 minutter). - Den episode er måske ekstremt. Men nogle gange er gule kort for brok osv jo helt og aldeles dårlig ledelse, ikke andet. Der giver det meget mere, at tage fat i anføreren - endnu bedre træneren - og sagt sker det igen er, så falder hammeren. Spillerne har respekt for en der forstår hvordan det er løbe rundt derinde med msx puls.

Latest posts

Back