New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 832
  • Views Views: Views 50K
Den store stemningstråd
Last edited:
Fair @Holmertz, men du skrev lige ud at det var ren held at ingen kom til skade. Og det er så faktuelt forkert som den slags påstand kan være.

Travler du lokale medier igennem for at se om der skrives om pyro skader? Gennemgår du sygehusene?

Din egen opfattelse er ikke fakta. Nu er jeg også aktiv på et udenlandskfodbold forum og her er min opfattelse noget anderledes end din.

Alene det der er en risiko for at uskyldige kommer til skade, er grund nok til at stoppe. Det vi så i sidste weekend, hvor 2 mennesker måtte flygte væk og alligevel blev ramt, er så himmelråbende forkert, at ja...nej det må jeg vist holde for mig selv.

Og så engang til. INGEN brokker sig over stemningsskaberne med deres stemmebånd laver en fed kulisse, INGEN. (ikke rettet mod dig).
Langt de fleste anerkender den rivende udvikling der har været ikke bare i AGF men over en bred kam i ligaen på stemningsfronten men det legitimerer ikke brugen af pyro og påføre klubben bøder i millionklassen og tabte kampdagsindtægter.

Måske vi bare skal konkludere på det, at folk der bruger romerlys på fodboldstadions har væsentligt mere omtanke? Og at de måske i virkeligheden ikke er så fulde som i (der ikke ved noget om det) går og tror?

Jeg synes det er rigtig, rigtig bekvemt, søgt og nemt at se gennem når der males et ubegrundet billede af det som værende super farligt. Når statistikken og empirien nu viser det stik modsatte. Jeg gætter på at din chance for at komme til skade af et romerlys på et fodboldstadion statistisk set er mindre end din chance er for at dø når du sætter dig op i et fly.

Og igen, jeg siger ikke at den statistik gør at man bare skal tilsidesætte alle tanker om at gøre det forsvarligt. Men hold nu op med den der narrativ om, at vi godt nok er heldige med at folk ikke er blevet invalideret i hobetal.
Definer "komme til skade."
Definer "romerlys."

Var der ikke for nyligt nogle OB-fans/vagter, der fik lidt knas med huden efter en kamp på grund af noget fyrværkeri?
Men det kan naturligvis være, at det ikke var romerlys.
Eller ikke var en skade.

Hvor mange danskere er sammenlagt døde af flystyrt de seneste fem år?

Statistik er befriende skønt som argument. Især hvis det kan underbygges.

Fair @Holmertz, men du skrev lige ud at det var ren held at ingen kom til skade. Og det er så faktuelt forkert som den slags påstand kan være.

I øvrigt forholder alle pyro tilhængerne herinde sig til bøderne. Det ses som et nødvendigt onde og/eller de mener at proportionerne stadigvæk gør dem forholdsvist ligegyldige. At det så ikke er det svar i vil have, det er ikke det samme som at de ikke forholder sig til det ;)
Jeg kender ellers en betjent derude, og her var meldingen at der var en tilskuer på stemningsafsnittet der skulle have langvarig behandling af samaritterne da han var blevet brændt i nakken. Om det er 100% rigtigt kan jeg ikke verificere. Men er den slags "collateral damage" acceptabelt i kampen for at gøre oprør? Hvor går grænsen egentlig i forhold til personskade? Det er et oprigtigt spørgsmål, for det må da også være noget der har været drøftet. Er det sådan lidt ala "brandmærker må folk regne med, hvis de står i stemningsafsnittet, mens et mistet øje er tæt på kritisk"?

Jeg tror mange ville sige, at "showet" mod Brøndby var over grænsen, uden at man af den grund er imod alle former for brug af romerlys.

Og med "mange", mener jeg mest mig selv, men måske også andre.

Der tror jeg du rammer den ret godt. Uden at det er basseret på ret meget andet end min egen holdning.

Der er en tendens blandt mange folk herinde til at ville gøre alting sort og hvidt. Og det er det bare ikke, overhovedet.

" Showet " mod BIF overskred min grænse. Meget...
FORDI! Jeg er pro pyro....pyro er i min fodboldfaneoptik defineret som håndholdt " lys "...vel romerlys?....javel. det er ulovligt, men jeg lever med ulovligheden - og nej, jeg tror ikke samlet det er en underskudsverden for klubben. Se på langsiden når showet kører med pyro...tusindvis af mobiler kører på optagelse....det gør man da kun hvis man synes det er fedt/spændende - IKKE fordi man vil dokumentere en ulovlighed. Vel!??
Fyrværkeri derimod...det mod BIF...skal IKKE forekomme en anden gang. Håber det budskab har fæstnet sig hos de rette....

Last edited:
Jeg vil tro, at langt det meste pyro-brug (iblandt de store klubber i DK) er til fare for de omkringstående, men hvis og såfremt det er sikkert, synes jeg da også, at det er ganske charmerende. Derudover handler fodbold også så meget om andet end fodbold for mig, at jeg ikke er enig i, at bøder til klubben er et stort problem (afhængig af størrelsen på bøderne, sjovt nok - ikke at jeg kan sætte en specifik grænse). Men når tribunen lukkes ned, er det helt åbenlyst ikke prisen værd. En ting er hvis man synes, pyro er vigtigere end klubkassen, men at deciderede nytårsraketter skulle være en kamp uden stemningstribune værd, det bliver svært at argumentere for. At jeg foretrækker britisk fankultur betyder heller ikke, at jeg ikke sætter pris på ultra-kultur for hvad det er.

Jeg er for så vidt enig i, at romerlys er ret fedt. Problemet er for mig, udover lovbruddet, at det udvikler ret meget røg og forsinker afviklingen af kampen. I min verden fiser den ellers så fede stemning lidt ud i ventetiden, mens røgen letter - så at sige.

Jeg frygter i øvrigt at der er en gruppe papnakker, der har planer om at lege med tændstikker igen til kampen mod FCK. Det vil være så ubeskriveligt idiotisk at lave en "Brøndby" på søndag. Mit gæt er tre kampe uden stemningsafsnit i Vejlby + en bøde i de trecifrede tusindtal....

Jeg er for så vidt enig i, at romerlys er ret fedt. Problemet er for mig, udover lovbruddet, at det udvikler ret meget røg og forsinker afviklingen af kampen. I min verden fiser den ellers så fede stemning lidt ud i ventetiden, mens røgen letter - så at sige.

Jeg frygter i øvrigt at der er en gruppe papnakker, der har planer om at lege med tændstikker igen til kampen mod FCK. Det vil være så ubeskriveligt idiotisk at lave en "Brøndby" på søndag. Mit gæt er tre kampe uden stemningsafsnit i Vejlby + en bøde i de trecifrede tusindtal....
papnakker?? du mener sikkert botnakker, ikke?:ROFLMAO:....båtnakker, hmmm

Og så igen; hvis nu tændstik-paphovederne går ALL IN, og vi får frataget tilskuere i den eventuelle pokalkamp mod Brøndby, så kan nedrivningen jo gå i gang med det samme.. 🤪

Som tidligere meget aktiv i gruppen omkring SFA, siger mine vandrør at du har ret. Der er planlagt et forholdvis stort show i forhold til afsked med Ceres Park. Det skal dog lige tages med forbehold da seneste straf kan have ændret på det, men jeg tror det ikke. Tidligere var der rimelig klare uofficielle aftaler mellem ledelse og klub i den forbindelse, men JNs meget skarpe udtalelser i medierne kan godt have ændret på det siden min tid.

Det har altid været en diskussion der splitter ang. pyro og stemning. Jeg har selv været meget pro pyro alle mine år som aktiv fan og jeg har også selv stået nogle gange med lys i hånden. Men! Min egen holdning er også skredet lidt på det punkt. Det vi så mod BIF var ikke OK. Og vi er nået til et stadie hvor det påvirker klubben negativt, både økonomisk i forhold til bøde og lukning af afsnit, men også den generelle opfattelse af fans af klubben.

Som tidligere meget aktiv i gruppen omkring SFA, siger mine vandrør at du har ret. Der er planlagt et forholdvis stort show i forhold til afsked med Ceres Park. Det skal dog lige tages med forbehold da seneste straf kan have ændret på det, men jeg tror det ikke. Tidligere var der rimelig klare uofficielle aftaler mellem ledelse og klub i den forbindelse, men JNs meget skarpe udtalelser i medierne kan godt have ændret på det siden min tid.

Det har altid været en diskussion der splitter ang. pyro og stemning. Jeg har selv været meget pro pyro alle mine år som aktiv fan og jeg har også selv stået nogle gange med lys i hånden. Men! Min egen holdning er også skredet lidt på det punkt. Det vi så mod BIF var ikke OK. Og vi er nået til et stadie hvor det påvirker klubben negativt, både økonomisk i forhold til bøde og lukning af afsnit, men også den generelle opfattelse af fans af klubben.
Fornemt input! Og trods alm elektrisk belysning på stadion søndag kl 18 tror jeg nu også de mørkere omgivelser alt andet lige - sammen med sidste suppekamp på nuværende stadion - ansporer til fuldt blus…dog vel uden fyrværkeri.
Nu du skriver om uofficielle aftaler…vel jeg gerne bekræfte dette. Har kendskab til dette fra meget højt niveau i AGF. Men jo, det virker som om max er nået….nok samlet ok, der lige geares en kende ned. Men nok ikke lige søndag….

Det synes jeg udelukkende, at klubben skal bestemme, da de betaler.
Det er ikke fansene, der kan afgøre, hvad der kan leves med.

Nu tog jeg lige udgangspunkt i dit skriv.

Nu hvor klubben er imod det, hvorfor stopper de det så ikke? Jeg har gentagende gange undret mig over hvorfor man ingenting gør som klub?

Man tillod at man stod og brugte 10 min på at sætte batterier op i pausen mod Brøndby. Bagefter er man så hurtigt ude og sige man er meget imod det, men hvorfor fanden gjorde man så ikke noget?

Det vi så mod BIF var ikke OK

Det tror jeg langt de fleste er enige i men det er vitterlig over min forstand, hvorfor mange pro-pyro ikke har aftaget afstand for det fyrværkerishow i sidste uge som ramte og ja jeg gentager igen mig selv, 2 helt uskyldige personer. Det er grotesk, det bare bliver affærdiget med "den lille snallede afbrænding" eller forbigået med tavshed. Det er rent held, der ikke skete mere rent fysisk.

Er vi vitterlig ved at være derude, folk skal komme til skade, før alvoren går op for pyro segmentet? Eller er collateral damage, som de 2 personer noget man må leve med?

papnakker?? du mener sikkert botnakker, ikke?:ROFLMAO:....båtnakker, hmmm
Jeg synes, papnakker var et aldeles glimrende ordvalg.
Vådt bølgepap bruges eksempelvis i lidet flatterende sammenhænge, så for mig var der ingen tvivl om, at udtrykket ikke var ment som ros.

Pap har alle dage fremstået som et ubegavet produkt på linje med fætter papyrus, (hvor sidstnævnte dog har en smule historie at hænge sin hat på).

At komponere egne ord vidner om sproglig kreativitet, så det skal der ikke lades hånt om, unge mand.

Latest posts

Back