New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Har ikke nået at høre denne endnu, men tænker den gode Lars Nybo nok har nogle spændende betragtninger om årets Tour (det er en podcast fra Bagerstop): https://pod.link/1487829667/episode/b68ce50940b84300092ebfa12ac451f2

Den var meget interessant, uden at han sætter to streger under noget :unsure:

Han var lidt på den ene side at udviklingen kunne gøre det men at man måske alligevel skulle stille spørgsmål ved spring i performance og forskel til de ryttere under (der tror jeg han mente det var indenfor "range").

Der var dog et par punkter som jeg fandt interessant:

• Han sagde man kunne forvente en forbedring på 1-2 % og det nok kunne skæres ned til 0,5-1,0 % forskel som var nok til at vende nederlag til sejr (sidste del giver god mening)
  • Han sagde at rytterne i mange år har været omkring 6,7-6,8 w/kg (ifølge de tal jeg har set så ja - men det er ikke på så lange stigninger)
  • De Danske UCI-ryttere han lavede test på, kunne ca. præstere det samme i en performancetest som varede omkring 5 minutter
  • Træningsmetoder kan give gevaldige fordele (men nu er der vel ikke nogen af topryttere som var totalt amatører sidste år). Her var det varme/højde
  • Vingegaards lunge var ifølge hans oplysninger ikke totalt kollapset men kun en mindre del = derfor han kunne være med
  • Visma og Vingegaard havde bekræftet at de udregnede estimater var meget tæt på virkeligheden

Last edited:
Bliver det ikke noget MvdP, Van Aert og Mads P på podiet :)

VM uden Pogacar
Der er gigantisk forskel på VM og OL. Alene størrelsen på holdene gør, at løbet bliver meget sværere at kontrollere. Det bliver indianerfest!

Så selv om det på papiret ligner en spurt i en mindre gruppe, er der rig mulighed for, at en gruppe outsidere som fx Narvaez, Valter og Skujiņš (alene på hold) kan rive sig fri.

1000001068.png

Så selv om det på papiret ligner en spurt i en mindre gruppe, er der rig mulighed for, at en gruppe outsidere som fx Narvaez, Valter og Skujiņš (alene på hold) kan rive sig fri.
Når der kun er fire ryttere, så er det også spændende, hvem der skal arbejde de første 150km. Hvem vil bruge en hjælperytter op? På papiret ligner Hoole og Bjerg nok de mest oplagte trækdyr, men det er alt andet lige sjovere for deres nationer, hvis de også kan bidrage på de sidste 100.

Derudover er det let at se en gruppe af løjtnanter køre langt udefra. Hvem skal køre en gruppe med fx Skjelmose, Stuyven, van Baarle, Wright og Madouas ind igen?

Når der kun er fire ryttere, så er det også spændende, hvem der skal arbejde de første 150km. Hvem vil bruge en hjælperytter op? På papiret ligner Hoole og Bjerg nok de mest oplagte trækdyr, men det er alt andet lige sjovere for deres nationer, hvis de også kan bidrage på de sidste 100.

Derudover er det let at se en gruppe af løjtnanter køre langt udefra. Hvem skal køre en gruppe med fx Skjelmose, Stuyven, van Baarle, Wright og Madouas ind igen?
Præcist scenariet fra forrige års VM, hvor Remco fin sneget sig med i en stor gruppe af løjtnanter, bl.a. indeholdende Skjelmose.

Dog vil jeg ikke udelukke muligheden for, at Mads kan hyre et par af sine firmaholdkammerater i form af Vacek, Söderqvist, Gibbons eller Kirsch. Den mulighed har Belgien, Holland og Frankrig ikke i samme grad.

Nyd i øvrigt den sydkoreanske deltagers navn. Det er fandme smukt 🙌🏻🤩

• Like
Reactions: fsc
Der er gigantisk forskel på VM og OL. Alene størrelsen på holdene gør, at løbet bliver meget sværere at kontrollere. Det bliver indianerfest!

View attachment 3503

Er jeg fuldt ud klar over.. det var mere at de er typer det kan åbne løbet tidligt og så ellers bare mose på.

Jeg vil ikke være overrasket hvis de tre kører om det til sidst, eller som minimum sidder blandt de sidste 5.

Jeg har tænkt lidt over det, og jeg syntes, taktikken fra det danske hold - og udtagelsen af ryttere - har været fjollet.

Vi bruger to ryttere på at sidde at kontrollere løbet de sidste 100 km, bare for at Mads P og Skjelmose bliver kørt midt over i finalen. Jeg er med på, at de også kommer på bagkant på grund af cykelskift og punktering, men jeg tror ikke, de havde kunnet sidde med MVDP/Van Aert/Evenepoel op ad Monmartre i går. Mads Ps bedste aktion i går er jo at køre Evenepoel tilbage i finalen, efter de misser den.

Jeg tror ikke, Mads P. kommer til at vinde et stort mesterskab med en taktik, hvor vi skal ud og kontrollere løbet og lege stærke mænd. Han mangler 5% til de allerbedste. Så i stedet for at spilde en plads på, at Bjerg skulle køre en 10ende plads hjem i enkelstart, havde jeg hellere set en mere offensiv ryttertype udtaget - SKA, Valgren eller Cort - som kunne have lavet noget a la Madouas.

Jeg håber, det er en lektie, de lærer fremadrettet. Hvis vi skal slå Belgien/Pogacar/MVDP så skal vi stoppe med at ligge alle vores æg i Mads P kurven. Vi er nød til at have flere kaptajner.

Latest posts

Back