New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Cykling
Jeg har tænkt lidt over det, og jeg syntes, taktikken fra det danske hold - og udtagelsen af ryttere - har været fjollet.

Vi bruger to ryttere på at sidde at kontrollere løbet de sidste 100 km, bare for at Mads P og Skjelmose bliver kørt midt over i finalen. Jeg er med på, at de også kommer på bagkant på grund af cykelskift og punktering, men jeg tror ikke, de havde kunnet sidde med MVDP/Van Aert/Evenepoel op ad Monmartre i går. Mads Ps bedste aktion i går er jo at køre Evenepoel tilbage i finalen, efter de misser den.

Jeg tror ikke, Mads P. kommer til at vinde et stort mesterskab med en taktik, hvor vi skal ud og kontrollere løbet og lege stærke mænd. Han mangler 5% til de allerbedste. Så i stedet for at spilde en plads på, at Bjerg skulle køre en 10ende plads hjem i enkelstart, havde jeg hellere set en mere offensiv ryttertype udtaget - SKA, Valgren eller Cort - som kunne have lavet noget a la Madouas.

Jeg håber, det er en lektie, de lærer fremadrettet. Hvis vi skal slå Belgien/Pogacar/MVDP så skal vi stoppe med at ligge alle vores æg i Mads P kurven. Vi er nød til at have flere kaptajner.
+1. Det var en kæmpe fiasko i går. - og tilmed ulidelig kedeligt dansk fedtspil op til fiaskoen.

Selv Mad S i topform tror jeg ikke ville kunne true Remco igår.
Men enig taktikken ser lidt dum ud her dagen efter.

Jeg er stor fan af Mads, han er muligvis født i en uheldig generation.
Jeg håber stadig på en Roubaix sejr til ham en søndag i april.
Mads er i topform. Ellers lukker man ikke WVA og MVDP solo på det tidspunkt i løbet.

Desværre kom Evenepoels angreb umiddelbart efter, og det er ganske enkelt bare uheldigt, at Skjelmose først punkterer, hvorefter Mads selv punkterer og derefter er nødt til at lave to 110 %-indsatser for at komme tilbage i løbet. Mads har niveauet, det så vi i Glasgow, vi så det i foråret, og vi så det i går; og derfor er det selvfølgelig også en enorm skuffelse, at det bliver til ingenting.

Men vi ser også gang på gang, at strategien med at satse alt på en enkelt mand til spurten slår fejl, og i et OL-løb er det som nævnt tæt på umuligt at kontrollere. Det var et fedt løb med en fortjent vinder.

Mads er i topform. Ellers lukker man ikke WVA og MVDP solo på det tidspunkt i løbet.

Men selv en Mads P. I absolut topform slår vel næppe en MVDP, WVA eller Evenepoel på 95%, medmindre alt flasker sig. Jeg tror ikke på, han vinder hverken et monument eller en VM titel mere, medmindre det sker fra et udgangspunkt som co-kaptajn. Jeg tror til gengæld, han har gode chancer som co-kaptajn.

Men selv en Mads P. I absolut topform slår vel næppe en MVDP, WVA eller Evenepoel på 95%, medmindre alt flasker sig. Jeg tror ikke på, han vinder hverken et monument eller en VM titel mere, medmindre det sker fra et udgangspunkt som co-kaptajn. Jeg tror til gengæld, han har gode chancer som co-kaptajn.
Enig.

Til gengæld er Mads' karriereudvikling noget mere traditionel end MvdP og Wout (og Pogi), så jeg har en ide om, at Mads endnu ikke er toppet, mens de to andre i årevis har kørt landevej, CX og MTB og på den måde slidt sig selv på et helt andet niveau.

Vi må se, men jeg har et ømt punkt for Mads 👍🏻😜

Et af problemerne for Mads er også at han er deroppe hvor alle holder øje med ham, og han får ikke lov til at kører tidligt og komme på forkant.
Derudover er han hurtigt og ikke en ret mange vil have med til stregen.

Derfor er han nød til at være stærkere end sine konkurrenter, og det er svært med den generation er han i.
Vel kun MVDP, Pogacar og van Aert der som sådan ikke er bange for ham i en spurt.

Og så skal man ikke undervurdere vigtigheden for Evenepool i at have Van Aert til at lukke MvdP ned efter Evenepool var kørt. Det var guld værd for Evenepool at have så stærk en rytter bagved til at lukke ned for alle er kunne true ham, også Mads de gange han prøvede.

Et af problemerne for Mads er også at han er deroppe hvor alle holder øje med ham, og han får ikke lov til at kører tidligt og komme på forkant.
Derudover er han hurtigt og ikke en ret mange vil have med til stregen.

Det er klart. Men et andet problem er, at han ofte ende med at skulle lukke, fordi han kommer på bagkant. Med en delt kaptajnrolle, kunne han en gang i mellem også sidde på smækken, når de andre skulle lukke og så selv have mere overskud. I lørdags kunne han jo have feddet den, hvis nu en anden dansker havde ligget oppe foran, og så måtte Evenepoel selv have lukket.

Mads P er for mig at se ikke stærk nok til, at det giver mening at have ham som ubetinget kaptajn i de helt store løb.

Mads P er for mig at se ikke stærk nok til, at det giver mening at have ham som ubetinget kaptajn i de helt store løb.
Det er der vel kun tre ryttere i verden, der er. Jeg ved ikke, om det er et rimeligt kritikpunkt ift. Mads.

Men jeg kan godt genkende det @valverde4ever siger, nemlig at Mads nu er mandsopdækket, og at han klart viser sig frem som en leder. Så skal det selvfølgelig også bakkes op, ellers får holdet dårlig moral. Heldigvis er Mads den første til at gå ud at tone rent flag og sige, at det var ikke godt nok.

Det er vel relativt i forhold til ruten.
Umiddelbart synes jeg det var meningsfuldt med Mads som kaptajn i forhold til OL-ruten.
Maaske knap saa meningsfuldt at Danmark tog saa meget ansvar inden vi kom til Paris, men det er jo saa nemt her fra bagkanten.
Enig med at det fungrer fint paa Trek med kaptajner Mads og Styujen

Jeg kan virkeligt, virkeligt godt lide Mads P, men det er altså lidt ærgerligt, at man spilder en ellers fantastisk dansk cykelgeneration på en taktik, der mislykkedes, og som det er meget, meget svært at se skulle lykkes uden helt bestemte omstændigheder.

At Danmark bruger kræfter på at kontrollere et sådan løb, er jo næsten cykelparallen til at insistere på at spille flot fodbold og tabe. Jeg håber, at man bliver klogere forud for kommende mesterskaber.

Jeg kan virkeligt, virkeligt godt lide Mads P, men det er altså lidt ærgerligt, at man spilder en ellers fantastisk dansk cykelgeneration på en taktik, der mislykkedes, og som det er meget, meget svært at se skulle lykkes uden helt bestemte omstændigheder.

At Danmark bruger kræfter på at kontrollere et sådan løb, er jo næsten cykelparallen til at insistere på at spille flot fodbold og tabe. Jeg håber, at man bliver klogere forud for kommende mesterskaber.
Og det er nok det reelle problem. Man vil gerne se sig selv som favorit, og derfor tager man ansvaret for at vise, at man er værdig. Det er der bare ikke så mange medaljer i. Mads skal lære at være helt kold. Som om han slet ikke behøver den monumentsejr.

Det er vel relativt i forhold til ruten.
Umiddelbart synes jeg det var meningsfuldt med Mads som kaptajn i forhold til OL-ruten.
Maaske knap saa meningsfuldt at Danmark tog saa meget ansvar inden vi kom til Paris, men det er jo saa nemt her fra bagkanten.
Enig med at det fungrer fint paa Trek med kaptajner Mads og Styujen

Ja, det var det bestemt. Det var også meningsfuldt med Skjelmose som løjtnant. Men vi burde have haft en ekstra løjtnant mere med i stedet for at Bjerg skulle tages med for atsidde og kontrollere feltet. Jeg er med på, at han var med for at køre enkeltsstart, men det var jo givet på forhånd, at han ikke ville komme i nærheden af medaljer. Det var en spildt plads, syntes jeg.

Ja, det var det bestemt. Det var også meningsfuldt med Skjelmose som løjtnant. Men vi burde have haft en ekstra løjtnant mere med i stedet for at Bjerg skulle tages med for atsidde og kontrollere feltet. Jeg er med på, at han var med for at køre enkeltsstart, men det var jo givet på forhånd, at han ikke ville komme i nærheden af medaljer. Det var en spildt plads, syntes jeg.
Man kan også vende den om og sige, at prioriteringen af banerytterne er en fejltagelse. Mørkøv var som Bjerg helt ligegyldig i landevejsløbet, mens enkeltstarten var en decideret joke af begge ryttere.

Man kan også vende den om og sige, at prioriteringen af banerytterne er en fejltagelse. Mørkøv var som Bjerg helt ligegyldig i landevejsløbet, mens enkeltstarten var en decideret joke af begge ryttere.

Jeg har nok misset den. Var enkeltstarten/baneløbet et krav for at deltage i linjeløbet?

Jeg har nok misset den. Var enkeltstarten/baneløbet et krav for at deltage i linjeløbet?

Der var er maks på, hvor mange ryttere, man måtte med til OL som nation. Så Bjerg er primært udtaget til at køre enkeltstart, og sekundært er han så ‘nød til’ også at køre landevejsløbet. Mørkøv er primært udtaget til at køre parløb og kører derfor også landevejsløbet. Altså fordi, vi ikke måtte tage dem med til de to discipliner og andre ryttere med til landevejsløbet. Det har sikkert niget med at begrænse den samlede mængde af atleter.

Tjo. Men Mørkøv/NL har vel en reel chance for medalje i parløbet? Og Mørkøv var allerede udtaget til banen, så det var ikke muligt at udtage en anden til landevejen.

Tjo. Men Mørkøv/NL har vel en reel chance for medalje i parløbet? Og Mørkøv var allerede udtaget til banen, så det var ikke muligt at udtage en anden til landevejen.
Sikkert. Min pointe er prioriteringen. Hvis man vil have et dansk mandskab med flere muligheder, skal man jo tage folk som Valgren, Cort eller SKA med. Folk med næse for momenter og med gode spurter.

Hvis man ikke er villige til at ofre lidt på banefronten, sker det aldrig. Og når man så har en verdensklasserytter i Mads, er det givetvis lettere for ledelsen at tage beslutningen om at køre fuldt for ham. Det er sgu også en lidt tåbelig ting, at man ikke må vælge frit.

Latest posts

Back