New posts

Artikler om El Cambio Academy

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 612
  • Views Views: Views 49K
Artikler om El Cambio Academy
Du kan ikke eje børn.
Men du kan via den kontrakt/aftale der bliver indgået når du bliver optaget på akademiet indgå i en aftale om at AGF som samarbejdspartner/klub har første ret til at skrive kontrakt med den gældende spiller når førnævnte er gammel nok.

Prøv at spørg dig selv om der findes et eneste barn på det akademi der kigger imod AGF og vores to spillere som ikke har lyst til at gå den vej?
Nej, det er jeg godt klar over man ikke kan. Ligesom du heller ikke kan lave aftaler med børn - eller deres forældre - om at nogen har førsteret til noget. Og specielt ikke børn fra den verdensdel, for så kommer du meget nemt på kant med de internationale regler, der bl.a. beskytter mod trafficking. Så vi skal bare håbe på, at vi qua vi er involveret, kan trække nok, men det er ikke udelukket at de kan skrive med andre.

Det er en dedikeret fodboldnation der sørger for at føde børnene i transfervinduerne!

Hvis de ikke er på kontrakt i Uganda betyder det vel sådan set ikke så meget.
Jeg tænker at når El Cambio bliver mere etableret, så begynder de også at skrive ungdomskontrakter med de største talenter, ligesom jeg vel tro FCM og N ogs gør på deres akademier. Men lige nu er det hele så nyt, det skal lige i gang og de første salg skal i hus.

Jeg tænker at når El Cambio bliver mere etableret, så begynder de også at skrive ungdomskontrakter med de største talenter, ligesom jeg vel tro FCM og N ogs gør på deres akademier. Men lige nu er det hele så nyt, det skal lige i gang og de første salg skal i hus.
Der skal nok heller ikke mange store salg til før agenter udefra for alvor begynder at lure på spillerne. FCN går og skjuler nogle af dem, det kan vi nok ikke rigtig tænker jeg.

Der står i FUFA reglerne at spillerne godt kan være på kontrakt med akademiet.

Så spillerne er nok kontraktligt bundet til El Cambio.

Mit gæt er så, at AGF nok helt lavpraktisk har en forkøbsret på spillerne, ikke en førsteret. Men et aftalt - symbolsk - beløb på spillerne.

Så ligesom vores 17 årige spillere på akademiet i Aarhus kan have en 3 årig kontrakt, så kan spillerne på akademiet i Uganda det samme, og det har de bedste af dem nok.

Mit gæt er så, at AGF nok helt lavpraktisk har en forkøbsret på spillerne, ikke en førsteret. Men et aftalt - symbolsk - beløb på spillerne.

Diskussionen har været op flere gange. Her fra hestens egen mund:

Samarbejdet fungerer således, at AGF har førsteret på alle vores spillere. Hvis AGF vælger en spiller fra, så kan vi frit tilbyde ham til andre. Vores spillere får ikke nødvendigvis en kontrakt og bliver en del af Superligatruppen, når de fylder 18. Nogle får måske en kontrakt og bliver lejet ud til en 1. divisionsklub eller bliver en del af U19-holdet. Spillerne kan sluses ind på forskellige måder, siger El Cambio-grundlæggeren, der har en grundig scouting- og rekrutteringsproces sat op i Uganda.

Det har jeg læst.

Der jeg er i tvivl om er, om spilleren i Uganda på kontrakt eller er han kontraktfri (amatør). For så kan han jo takke nej til AGFs ønske, hvis en stor klub som Manchester City (undskyld) var interesseret.

Eftersom FCNs akademier ikke er blevet rippet af klubber der er træt af at betale 100-150 millioner for talenter der har været forbi Farum, så gætter jeg på at det en kontrakt mellem akademi og spiller.

Jeg tror dog også man er ekstremt påpasselig med ordvalg, fortrinsret fremfor køb osv, da man nødig vil få det til at ligne menneskehandel.

Så ligesom vores 17 årige spillere på akademiet i Aarhus kan have en 3 årig kontrakt, så kan spillerne på akademiet i Uganda det samme, og det har de bedste af dem nok.
Jo, men det er jo en anden sag, danske drenge, der har aftale med en dansk klub. Men det forklarer selvfølgelig hvorfor vi er så ekstremt nøje med at de kommer herop præcis når de fylder 18 og skriver under. Der må ikke opstå noget "gap" hvor andre ligesom kan klemme sig ind.

"Førsteret". Hmmm:unsure:

Jo, men det er jo en anden sag, danske drenge, der har aftale med en dansk klub. Men det forklarer selvfølgelig hvorfor vi er så ekstremt nøje med at de kommer herop præcis når de fylder 18 og skriver under. Der må ikke opstå noget "gap" hvor andre ligesom kan klemme sig ind.

"Førsteret". Hmmm:unsure:

Hvis danske børn har kontrakt i Danmark, eller ugandiske ditto har i Uganda er en og samme ting for mig.

Jeg kan ikke se, hvorfor FUFA tillader kontrakter med spillere på akademier, og hvorfor El Cambio ikke benytter sig af den mulighed. Det gør AGF jo også i Danmark.

Hvis en spiller eksempelvis er 17 år og har kontrakt frem til det fyldte 20. år, har vi jo en form for kontrol over, hvornår vi kan hente ham. Men seniorniveauet dernede er så lavt, at det reelt ikke tjener noget formål at lade dem spille seniorfodbold dér, så enten henter vi som 18 årig, og lejer ud eventuelt, eller slet ikke.

Jeg tror, man kalder det en førsteret, netop for at undgå, at det lyder som om, man handler med individer.Men jeg tror, der ligger en kontraktlig forpligtelse på spillernes side.

Mig bekendt meldte AGF eksempelvis ud, allerede inden Bogere og Hamza blev 18 år, at de ville skifte til AGF. Det er jo langt lettere, hvis der på forhånd er noget kontraktligt, der binder dem.

Latest posts

Back