New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Det er vist det man kalder en oxymoron, med streg under moron 😆

Ja, Det betyder helt sikkert noget for mulighederne for at tiltrække og fastholde talenter at man viser at man kan udvikle dem og få nogle sendt videre til større ligaer. Jeg så Lund som en mulighed for at skabe bredde på flere pladser i en kort periode, men i højere grad i venstre end højre side, hvor vi i venstre side ikke rigtig har egne talenter på spring. Det er grundlæggende ikke så godt at skulle hente sådan en spiller, men spørgsmålet er selvfølgelig om det var nødvendigt eller om man kunne have klaret sig med et talent og en anden løsning i venstre side. Resultaterne kunne have mindst lige så gode, men man skal jo vurdere om man øgede sandsynligheden for at de blev bedre. Ift Brøndby ved jeg ikke hvor gode din vens forbindelser er, men det kunne også være en historie de fortæller for at sælge ideen om ikke at bruge en masse penge.
Haha ja ;-)

Ja der er desværre ingen endegyldige sandheder i fodbold analyser - jeg synes der er både gode og dårlige ting ved at hente Lund. Vi er heller med på træningsbanen og Lassen og Anbo osv må jo bare ikke være gode nok, selvom vi har set noget andet i kampene de har fået.

Ja der er meget historiefortælling også. Jeg tør ikke gøre mig alt for klog på Bif. Jeg beundrer at de bringer talenterne med held, efter flere års skandale præstationer sportsligt og finansielt. Men sidder også tilbage med tanker om der er større økonomisk krise i Bif end man forstår. Man undres også over de forstærker sig nærmest dårligere end end os i dette vinduet, hvor de lige har fået ekstremt mange indtægter. Men lige som man var fuld af beundring over en del fra 85 til slut 90erne, så har man siden undres og undres over Bif. De har taget den gule trøje som galehus med afstand.

- hvorfor er agf ikke førende på talentdelen som i 80erne?
Førende som i top 10 i Danmark?

Jeg mener aldrig AGF var foran f.eks. Vejle, i forhold til at levere store talenter til landsholdet, og Fremad Amager var vel også lige lidt bedre til talentudvikling.

Jeg tror der er en tendens til at glorificere AGF’s historie, ret beset var der ingen AGF talenter på 80’er landsholdet, og efterfølgende har der vel kun været en håndfuld spillere på landsholdet, som har gjort en forskel.

Hvor er AGF’s Preben Elkjær, Michael Laudrup eller Peter Schmeichel. Ja der var Martin Jørgensen, men han var aldrig en profil i Italien, mere en indskiftningsspiller, og på landsholdet var han vel på niveau med Jesper Grønkjær og Dennis Rommedahl.

Der er ingen AGF talenter der har udviklet sig til en markant profil i en udenlandsk storklub, så vejen frem er ikke at sukke og længes efter de fabelagtige 80’ere, men at kigge på hvad de gør i FC Midtjylland, AaB, FC Nordsjælland, FC København, Brøndby, Esbjerg, Silkeborg, Lyngby og hvor de ellers er langt foran AGF på talentudvikling, og så hugge alle de ideer de har.

At tro man “bare” skal bygge videre på alt det gode i AGF fra fortiden er en stor misforståelse, vi har intet talentarbejde at bygge videre på, men skal skabe noget helt nyt, stort set fra bunden. Og i den sammenhæng, hvor bliver akademiet så af? Der er blevet snakket om det i mange år efterhånden, men der er ingen tegn på at det er i nærheden af at blive realiseret.

Last edited:

Jeg mener aldrig AGF var foran f.eks. Vejle, i forhold til at levere store talenter til landsholdet, og Fremad Amager var vel også lige lidt bedre til talentudvikling.

Jeg tror der er en tendens til at glorificere AGF’s historie, ret beset var der ingen AGF talenter på 80’er landsholdet, og efterfølgende har der vel kun været en håndfuld spillere på landsholdet, som har gjort en forskel.

Hvor er AGF’s Preben Elkjær, Michael Laudrup eller Peter Schmeichel. Ja der var Martin Jørgensen, men han var aldrig en profil i Italien, mere en indskiftningsspiller, og på landsholdet var han vel på niveau med Jesper Grønkjær og Dennis Rommedahl.

Der er ingen AGF talenter der har udviklet sig til en markant profil i en udenlandsk storklub, så vejen frem er ikke at sukke og længes efter de fabelagtige 80’ere, men at kigge på hvad de gør i FC Midtjylland, AaB, FC Nordsjælland, FC København, Brøndby, Esbjerg, Silkeborg, Lyngby og hvor de ellers er langt foran AGF på talentudvikling, og så hugge alle de ideer de har.

At tro man “bare” skal bygge videre på alt det gode i AGF fra fortiden er en stor misforståelse, vi har intet talentarbejde at bygge videre på, men skal skabe noget helt nyt, stort set fra bunden. Og i den sammenhæng, hvor bliver akademiet så af? Der er blevet snakket om det i mange år efterhånden, men der er ingen tegn på at det er i nærheden af at blive realiseret.
Ja puha det er et svært tema - hvor mange gange har vi ikke diskuteret talentudvikling herinde og haft svært ved både at definere hvad talentudvikling er - og om vi er gode nok :)

Enig I at vi har en kultur som en storklub, men vi ikke kan leve på den - vi kan bruge den til at positionere os ift sponsor og fans, osv. Ingen tvivl om at historien er med til at gøre os attraktiv.Men også enig i at vi skal forny os være den bedste udgave hver dag og i fremtiden.

Jeg tænker AGF som bedst i 80erne ift at vi konstant lå i toppen i ungdomsrækkerne. Vi fik mange op på 1. holdet og vandt flere år også DS-mesterskabet for bedste 2. hold. Og vores talentfulde 2. hold kunne som have spillet med i bunden af den bedste række.

Jeg ser det også ud fra at vi til og med 93 skabte en del landsholdsspillere der fik debut - og fra 93 var der et langt hul til 2009 (16 år) og generelt tyndt siden. Der var lige Piechnik i 95, men ham kan vi ikke tage æren for andet end at få på rette spor igen efter Liverpool-tiden.

Mellem 81-93 var det nærmest reglen at vi fik 1-2 nye landsholdsspillere fra AGF hvert år.

Der var dog nogen fra AGF-talent som fik landsholdsdebut - bare ikke mens de spillede i AGF.

Synes også vi fik skabt mange gode salg til udlandet (fik dog for lidt for dem).

Men ja imponerende hvad VB formåede og Fremad Amager med flere. Det kan bestemt diskuteres hvem der er og var bedst i DK. Uanset skal vi have ambitionen om også at være bedst til talentudvikling og skal i hvert flad være mellem de allerbedste, ellers søger talenterne os ikke nok.

Personligt synes jeg der er mange talentkasser: dem vi udvikler selv hele vejen, dem der kommer til os som ungdomsspiller, dem vi henter som 19-23 årige og forløser. Ja egentlig er det også forløsning af talent når man får fx en 24-25 årig til blive god - eller god igen. Flydende grænse, men jeg vil mene de fleste spillere ca midt i 20erne er stort set færdigudviklet og bør være i peak der og frem - det er småting der finpudset på der.

For det første ville jeg ønske man læser hvor nuanceret jeg er i hele analysen, og hvor glad jeg er for PM. Iøvrigt tror jeg han scorer 1-3 mål i næste 3 kampe og får vendt bøtten. Bare en følelse.

Dernæst så har jeg jo sagt utallige gange PM måske det vigtigste køb i vores transition fra bundhold til tophold. Både pga af personligheden som ledetype og pga de mange mål - også dem på straffe. Dem på straffe kan andre også sparke ind i hvert fald ca 4 af 5 på en sæson. Så det ene mål ekstra pr sæson overlever vi nok.

Jeg er med på at du skriver lange analyser, hvor du også bringer masser af nuancer. Tak for dem. Både fordi du orker de lange indlæg (som mig ofte, hehe), og fordi du er så passioneret omkring det. Det er fedt, og er en af grundstenene på debat-fora, og kan være forskellen på en replik/kommentar-fora og så ren faktisk debat.

Jeg tror ganske enkelt, at du nogle gange får skrevet nogle ting, som folk reagerer på stærkt bl.a. af den grund at de er rygende uenige. Og så får man citeret det man er uenig i, og glemmer nok lige at like resten, eller pointeret hvor man faktisk er enig i nuancerne/indlægget.

Når du mener du har sagt adskillige gange at han er det vigtigste køb, var fantastisk i y og y perioder, og så til stadighed fratager ham mål, og påpeger hvor lidt han scorede i åbent spil i foråret, så reagerer folk. Ikke fordi det du skriver er forkert, men vel fordi folk ikke vil købe din præmis. Og det kan man jo så vælge at justere sit argument med, eller stå fast på det syn man har f.eks. på straffesparsscoringer. Personligt ville jeg gøre det sådan, at jeg ville skrive hvor mange mål i åbent spil han lavede, og hvor mange han scorede på straffe, og således en samlet total også. Det giver det fulde sæt data. Jeg har personligt svært ved at du udelukker de data for at fremme din pointe i den grad.

Bagefter du har etableret det fulde sæt data kan vi jo sagtens have en snak om, hvad vi så synes om det med at af hans mål er x kun scoret i åbent spil, og så hvorfor det er, og hvorvidt det er spilleren der har niveau-fald, eller der er andre ting der skyldes det. Jeg synes lidt det du gør i kritikken af PM er det der svarer til at kigge på hvor mange mål schmeichel ville lukke ind for Sheffield United i PL som bundhold sidste år frem for et tophold. Altså placer en målmand på et bundhold i en stærk liga, og han lukker mange mål ind. Er han ringere af den grund?? Jeg synes man må se på hans redningsprocent, og hvor mange redninger han laver også. Altså hvis der går 3 mål ind på Jesper Hansen mens modstanderen er Barcalona, og han laver 10 redninger, så har han vel spillet en nær perfekt kamp? Der synes jeg man skal måle en angriber på hvor mange chancer han har scoret på ud af hvor mange chancer han har haft bl.a. Og du ignorerer komplet den faktor i din kritik af PM i foråret. Han fik nærmest INTET at arbejde med sammenlignet med de halve/hele sæsoner hvor han scorede meget. Sjovt ikke? Altså at det måske netop er sådan det hænger sammen. At det handler om et gigant-form-dyk fra vores 8'ere og vores kanter, og MÅSKE ikke en skid om PM.

Personligt synes jeg PM har brændt lidt for vigtige chancer i foråret 2021. Han har altid brændt meget. Det gør angribere der scorer meget. Ofte får dem der scorer meget mange chance.. Igen sjovt som det hænger sammen. Uhre har nogle VILDE afbrændere til tider. Van Weert har vel stadig tæt rekorden for en af de største afbrændere i ligahistorien.. Pointen er: Jeg tror folk griber lidt det du provokerer i dem ved at presse din pointe frem, selvom jeg synes du har en pointe. PM har i foråret 2021 scorer færre mål i åbent spil end tidligere, og færre end ønsket af AGF, fans og ham selv. Så lad os se på hvorfor før vi bare konkluderer at han er dårligere nu, selvom et PM formdyk sagtens kan spille ind også.

men det er også et faktum at han i sidste sæson ikke har været mere målfarlige end fx AA pr minut (selv ST er tæt på det). Og begge er hårdt arbejdende.

Når man ser på mål/assist så skal man have med hvor få minutter den man sammenligner med har spillet for at give det fulde billede af data. Ellers kan man snakke om en spiller der fik 38 minutter på banen og kom ind og scorede i sin eneste kamp i sæsonen, og som så sluttede på "mål og assists = 1 per 38 minutter!!!!!"
Altså uden den reference med hvor mange mål det er lavet på, så virker det ufærdigt og lidt hult. Jeg har selv lavet den fejl. Men når man så bruger det til at "bevise" at PM har været ringe/middelmådig sidste sæson, så bliver det lidt "uærligt" ift hvordan det fremstår. Også selvom du selv måtte mene det er objektivt sandt. Det er jo fakta, men i samlede antal minutter ligger der sig jo meget data også. Og det afspejler bl.a. om spilleren har været i stand til at gøre det over tid.

F.eks. skal man også se på, at Jons 8 mål i 19/20 kun faldt i 6 kampe, da han lavede hattrick i Herning. Sidste års 6 mål blev scoret i 5 kampe. Så når man snakker om antal mål/assist per minut og ender med et tal der hedder mål og assist = 248 minutter for Jon, så ser det bedre ud end da er, da Jon jo aldrig spiller fuld tid som PM. Du har i øvrigt selv brugt det som argument omkring flere spillere, altså at "hvis man gav dem fuld tid", og glemmer lidt at Jon som eksempel ikke KAN spille 90 minutter særligt tit. Han gjorde det imod AaB i playoff til ECL, hvor han spillede hele kampen, hvilket overraskede mig MEGET. Hvis han kunne det, hvorfor går han så død så ofte? Sidespring... Tilbage til Jons stats. 330 minutter per mål eller assist. Det er en scoring per 2,76 kamp. Det lyder jo ok for en kantspiller i AGF-kontekst med en scoring hver 3,67 kampe (desværre). Men altså Jon lavede kun mål i 5 kampe hele sidste sæson, selvom han var med i 31.. Så hedder et tal pludselig mål hver 6,2 kamp? Tæller man kampe med dobbeltscoringer med så hedder den 6 mål i 31 kampe = mål hver 5,17.

Nej så altså når du sammenligner med Alexander Ammitzbøl, der har spillet SÅ FÅ minutter, så bliver det unfair for mig. PM er i øvrigt også med som opspilsstation og central del af vores spil og vægtes ikke kun på antal mål. Men det er en helt anden snak. Vi har i hvert fald skabt mere efter han er kommet tilbage. Nærmest fra første øjeblik i Aalborg de sidste 20 minutter.

Det sidste års høst på 10 mål gør ham mere jordnær. Men stadig god. Men Anders K Jacobsen har også lavet 10 mål sidste sæson på knap samme tid. Og efter 800 målløse minutter er interessen nok mindre. Det er jo som sagt en længere scoringskrise end Kasper Junker havde.

Junker havde en scoringspause på 17(en kamp med kun 1 min!) kampe som indskifter sæsonen op til salget, afbrudt af scoringer imod SIF i 5-2 sejren og OB i EL playoff. Derefter fulgte 449 scoringsløse minutter inden salget hvor han ikke scorede. Han startede sæsonen med 975 minutter, så dobbeltscoring mod Helsingør efterfulgt af 16-17 kampe med altså 0 mål. Igen skal man passe på med at udtrække det man bare lige selv vil. Vi gør det allesammen til tider. Men når man så bliver udfordret på det, så skal man nok ikke gendrive for at tvinge pointen i gennem.

En udskældt spiller blandt AGF fans som Tom Wert, scorede i sidste sæson 8 mål på næsten den halve spilletid af PM. Synes der er nogle der bør kigge lidt mere objektivt på tingene. Og næsten 3 gange så mange ass pr minut.

Jeg har selv været inde på Van Weert, og bragt masser af mål/assist per minut tal herinde. Og jeg lavede selv præcis den fejl, at konkludere at AaB bare skulle have brugt ham mere, så havde han scoret x og y flere mål. Man altså han kan jo være kørt tør ift sin spillestil. Der er masser af subjektivitet i de tal, så man kan ikke "BARE" kigge objektivt på dem. Ligesom sagde at vi skulle stoppe med at spille med Kahl fordi han har 0% win rate, og ikke fortalte hvor få kampe det drejede sig om..

ift det med straffespark så blev 8 af 10 sparket ind sidste sæson, i år er det 7 af 7.

Man kunne naturligvis gå længere tilbage for at få større statistisk sikkerhed.

En sjov artikel om straffespark:
Var tallet ikke historisk lavt ift scoringssnit til EM? Sjovt det går den modsatte vej i DK.
I så fald bliver PMs straffesparkssevner jo bare mindre og mindre værd for os, da det må formodes at andre også så bare scorer, ikke? :D hehe.. Sorry kunne ikke lade være.

Jeg tænker det er bemærkelsesværdigt at der brændes så få. Men jeg tror ærligt talt det er fordi den regel med at målmanden skal have en fod på linjen ikke er så indarbejdet for de keepere der er i Superligaen. Selvom 7 sølle spark heller ikke er nok at måle på, som du også antyder.

Flemming Povlsen? Han var i absolut top indtil den karriereødelæggende skade

Last edited:
Ja når man stiller spørgsmålstegn ved de største helte, er det som at sætte hovedet ind i et hvepsebo og spørge om der er nogen hjemme :)

Men jamen fint med at stejle og være uenige, det er et debat forum ;-) Synes iøvrigt det gøres sobert herinde uanset uenigheder.

Straffe
Den med straffe er jo svær, hvis man ser helt forskelligt på det. Kan bare sige at sidste år blev der scoret på 4 af 5 straffe - det ene mål om året er fedt at få med (hvis vi ellers får 5 straffe hvert år), men vi overlever nok. Og jeg tror faktisk PO teoretisk er lige så dygtig en skytte.

Men fedt for PM at kunne afstive selvtilliden med straffespark.

Hvem skal levere flest mål en 9er eller kant?
Jeg giver jo på ingen måde PM skylden, siger bare han også er en del af problemet pt, og tænker hans skuldre også bedre kan bære det. Albert og især Jon får en del kritik, men leverer faktisk bedre ift hvad man kan forvente af en kant og kant/8er. Begge også lidt mere i pres-spillet.

Jeg vil ikke vinde - men blive klogere i dette forum
Jeg har ALDRIG en dagsorden om at fremme et synspunkt og vinde en debat. Hvis man har det synes jeg man skal gå ind i politik. Herinde må de handle om at blive klogere og flytte sig selv - og evt. andre, hvis de vil. Jeg flytter mig gerne.

AKJ lavet samme antal som PM - Uhre det dobbelte
Tænker alle og enhver kan se på topscorerlisten og se hvor mange mål PM laver inkl. straffe. Og alle kan jo huske kan lige har scoret på straffe - men måske 8-9 af 10 har overset han faktisk har leveret det halve antal mål af Uhre eller det samme som Anders K Jacobsen det sidste års tid. Underliggende forudsætninger aner jeg intet om. Bare en tanke.

Refleksioner
Men tænker jeg vil øve mig lidt i bare at stille spørgsmålene - det er lettere og hurtigere, end at oplyse og begrunde :) Komme med meninger, så må man selv finde data på det, hvis man synes det er interessante. Lader alligevel til vi læser statistik forskelligt og ser kampene forskelligt jo - ikke overraskende :) nytter alligevel ikke meget at underbygge med data kan jeg se. Bliver tidsspild.

Ja i virkeligheden skriver bl.a. vi to nok for lange indlæg - iøvrigt ;-) alt for engageret og nuanceret haha.

AGF en kæmpe passion hos mig, men også levet af fodbold som job i ca 10 år. Og bare blevet mere og mere spændende med årene og fået bygget flere og flere kontakter op - mere insiderviden på hen ad vejen både ift AGF, andre klubber og nogle agenter.

Også haft meningsudvekslinger kørende med alle sportsdirektører samt nogle bestyrelsesfolk, direktører og enkelte trænere i AGF siden starten af 90erne og til nu. Og fedt/spændende de har kunne bruge de indput udefra ift strategi, kritik og opmuntrende vinkler - de har da holdt kontakten :)

Stats er bare komplicerede... ja
Jamen sådan set enig alt det du skriver med stats, og fedt hvis en finder alle data frem ift antal chancer og mål for alle de forskellige. Og bagefter skal man så lave den analyse at man vægter chancerne - for en chance er ikke bare en chance. Plus man skal vurdere om spillerene træffer rigtige valg - skyder selv, afleverer (og til den rigtige), tager de selv de rigtige løb, kommer de overhovedet i dangerzone - og derefter hele defensiven hos jon, pm, albert, aa osv.

Man kan jo også sige at når AGF var det hold som producerede flest chancer i bronze sæson, så var det måske heller ikke overraskende at PM lavede 13 mål - måske faktisk for lidt. Understreget af han var nr 2 på listen i hele ligaen over antal brændte chancer.

Men jeg ser hellere en angriber der brænder meget, end ikke kommer til chancer eller albi afleverer den videre.

Jeg har i hvert fald erkendt, at jeg gjorde min helt større og bedre end han var/er. Men derfor han stadig min mand i start11 og den spiller jeg holder allermest af i AGF.

Jon
Alle kan se Jon er svingende i sit spil og skal være mere stabil. Ikke har fart. Synes ikke det gør så meget at dampen holder 70 min, så bringer vi en frisk. Men alle burde også kunne se det overraskende og udfordringerne kommer meget fra ham. Plus attituden om at skralde igennem i presset og duelspillet.

PM-AA
Jeg har heller aldrig sagt AA er bedre end PM - faktisk det modsatte. Bare påpeget han han det sidste år har leveret et scoringsnit på samme niveau som AA over tid har gjort i AGF. Vi kan sagtens blive enige statistisk grundlag osv kan være tyndt med 1025 min spilletid - men dog mange som er blevet henrettet allerede efter 300-400 min. Jeg forventer at en klassespiller i peak som PM kan score mere end AA uanset om vi opgør på 1000 eller 3000 min - eller om det er indhop eller 90 min. Han får vel trods alt også 5 gange så meget i løn. PM er en bedre link up spillere, AA løber mere i presset og truer mere i bagrum. PM giver ro, tro og spreder energi til medspillere. Bevist tidligere. Derfor vil jeg gå med PM. Men ikke hvis PM rammer over 1000 målløse minutter i streg.

Kan bestemt godt følge det hele, og synes heller ikke man bare kan gange op med det hele, men det er et af mange fingerpeg. Grundlaget er også for tyndt. Og for at få et sammenligningsgrundlag mellem fx AA og PM er man nødt til at tage alle AAs 1025. Jeg ville jo heller ikke gøre det omvendte hvis man nu får 30 min næste kamp og laver to mål. Så vil han jo være 6 gange bedre end PM sidste år og dobbelt så god ift PMs outstanding første forår. Det er ikke fair.

Subjektivt vs objektivt grundlag
Det korte af det lange er, at det egentlig ikke kan betale sig at gå ind i debatter - lettere at holde det på et subjektivt plan fordi vi alligevel forstår nogenlunde objektivt grundlag forskelligt- også fair nok :) Det er alligevel umuligt at lave et objektivt grundlag pga alle forskellige forudsætninger der er.

Kan ikke betale sig at gå ind i fx junker,han er væk og lige meget. Eneste jeg bare vil konstatere er at jeg tror stort set ingen angribere ville få lov at spille 800 minutter i AGF uden mål (også selvom de lavede 1-2 mål på straffe) uden de ville være rullet i tjære og fjer. Erfaringen siger mig ca det halve er nok til høtyvene kommer frem. Nogen får kort - andre lang snor.

Jeg vil ikke gøre mig til domsmand over hvor problemet er - jeg tror det er lidt af det hele, men det er en udfordring for AGF, at PM med mål er gået fra ca 100, 200, 268 - og evt. 360 min pr mål forudsat han scorer i næste kamp. Og uanset om man hedder Thorkil eller Kane, så er 800 minutter uden mål for en 9er et problem, et eller andet sted for klubben. Og tænker det er en del af 2021 problemet. Jeg håber PM laver nogle mål i de næste 3 lettere kampe og så har vi et problem mindre i hvert fald :-)

Straffe
Hehe har lige googlet - før Euro 2020 73% - mener også at have læst førhen at vi er omkring de 80% normalt, men kunne være sjovt hvis nogen finder svaret

Nå tak for sværslagene om PM og strategiern. Jeg vil lade ham ligge - håber han banker kugler i kassen og lukker munden på kritikken: Junker vil jeg bare begrave ift agf. Nu vil jeg selv ud og spille noget bold. God weekend :-)

Faldt over den der - vi havde oppe at diskutere den anden dag omkring landsholdet, og ikke vi kunne lære lidt i AGF :-) på vores måde ....

Blev gjort opmærksom på af en ven at jeg i min bekymring over PMs tilbagegang fra sæson til sæson, aldrig fik oplyst samlet stats all time for PM - så her er det: 203 min pr mål i åbent spil - det er fantastisk.

Man kan selv vælge hvem man vil holde det op mod fx AA alltime 256. Og ellers tog jeg bare den første og bedste - og valgte udskældte Tom van Wert - alltime 213

Alltime (åbent spil)

Tom Van Wert 213
AA - superliga 256
PM - alltime AGF 203
PM 1 år, bekymring 285
PM, superliga 239 (synes dog det ligger langt tilbage og et helt andet hold, så ligegyldigt)

Og anerkender til fulde andre tæller straffe med, men synes jo bare en topscorer så bliver meget afhængig eller bortdømt på ikke at sparke straffe.

Som sagt håber bare PM boomer igen - evnerne har han.
Og han er en af de bedste lederfigurer vi har haft. Men jeg er lidt bekymret.
Omvendt betryggende at AA er lige så skarp, hvis han kan holde det snit fra første 1025 min.

Last edited:
Det er interessant at prøve at samle en ideal opstilling her efter alle transfers er faldet på plads. De seneste tilgange med Bundu og Anderson, kan betyde at det måske vil give mening at gå tilbage i en 4-3-3, hvis Mikael Anderson også bliver set som kant. Hvis han skal spille centralt, vil det nok betyde at der er faste startere der lige pludselig kan ryge på bænken. I hvert fald investerer man ikke 15 mio i en spiller, for at han skal sidde der.

Desuden kan det blive an faktor om man er i klubben i det lange løb, eller om kontrakten kun har kort tid tilbage. Det kan betyde at Thorsteinsson, Juelsgård og Lund måske bliver nedprioriteret, måske endda også Bisseck og Bundu, hvis frikøbsklausulen ikke er realistisk at indfri.

Hvis vi går tilbage til en 4-3-3, kunne det være (selvom D’Alberto ikke har gjort sig fortjent til en startplads endnu):

Hansen
D’Alberto - Hausner - Tingager - Kahl
Brandhof - Poulsen - Grønbæk
Bundu - Mortensen - Anderson​

Fastholdes 3-5-2, erstattes D’Alberto med Bisseck, og Bundu bliver angriber i stedet for kant:

Hansen
Hausner - Bisseck - Tingager
Brandhof - Grønbæk - Poulsen - Anderson - Kahl
Bundu - Mortensen
Eller den som jeg håber mest på. Landsholdets udgave af 3-4-3, hvor Brandhof kan trække ind, imens Bundu holder bredden, eller Thorsteinsson kan trække ned og Kahl holde bredden, for at skabe overtal centralt:

Hansen
Brandhof - Grønbæk - Poulsen - Kahl
Bundu - Mortensen - Thorsteinsson
Jeg ser Nikolaj Poulsen i alle versioner af ideal opstillingen imens Patrick Olsen er ude af dem alle. NP virker mere omstillingsparat, han har også spillet sig op sammen med holdet i de seneste kampe, og hans afleveringsnøjagtighed (hvilken var håbløs i starten) er også blevet væsentligt bedre. PO har til gengæld ikke vist et niveau der berettiger ham til at starte, han skal løfte sit spil, i forhold til tempo og aggresivitet, han har måske behov for at mærke konkurrencen, for at tage de nødvendige skridt, jeg ser PO som den primære årsag til et ringe 2021.

Mortensen er også en naturlig starter, indtil han måske bliver overhalet af Kurminowski eller Ammitzbøll. Jeg håber virkelig at det bliver præstationerne i reserveligaen der afgør den duel, og ikke størrelsen på transfersummen.

Men sikke en bænk, med Duncan, Olsen, Links, Ammitzbøll og Kurminowski at skyde med

Det er interessant at prøve at samle en ideal opstilling her efter alle transfers er faldet på plads. De seneste tilgange med Bundu og Anderson, kan betyde at det måske vil give mening at gå tilbage i en 4-3-3, hvis Mikael Anderson også bliver set som kant. Hvis han skal spille centralt, vil det nok betyde at der er faste startere der lige pludselig kan ryge på bænken. I hvert fald investerer man ikke 15 mio i en spiller, for at han skal sidde der.

Desuden kan det blive an faktor om man er i klubben i det lange løb, eller om kontrakten kun har kort tid tilbage. Det kan betyde at Thorsteinsson, Juelsgård og Lund måske bliver nedprioriteret, måske endda også Bisseck og Bundu, hvis frikøbsklausulen ikke er realistisk at indfri.

Hvis vi går tilbage til en 4-3-3, kunne det være (selvom D’Alberto ikke har gjort sig fortjent til en startplads endnu):

Hansen
D’Alberto - Hausner - Tingager - Kahl
Brandhof - Poulsen - Grønbæk
Bundu - Mortensen - Anderson​

Fastholdes 3-5-2, erstattes D’Alberto med Bisseck, og Bundu bliver angriber i stedet for kant:

Hansen
Brandhof - Grønbæk - Poulsen - Anderson - Kahl
Bundu - Mortensen
Eller den som jeg håber mest på. Landsholdets udgave af 3-4-3, hvor Brandhof kan trække ind, imens Bundu holder bredden, eller Thorsteinsson kan trække ned og Kahl holde bredden, for at skabe overtal centralt:

Hansen
Bundu - Mortensen - Thorsteinsson
Jeg ser Nikolaj Poulsen i alle versioner af ideal opstillingen imens Patrick Olsen er ude af dem alle. NP virker mere omstillingsparat, han har også spillet sig op sammen med holdet i de seneste kampe, og hans afleveringsnøjagtighed (hvilken var håbløs i starten) er også blevet væsentligt bedre. PO har til gengæld ikke vist et niveau der berettiger ham til at starte, han skal løfte sit spil, i forhold til tempo og aggresivitet, han har måske behov for at mærke konkurrencen, for at tage de nødvendige skridt, jeg ser PO som den primære årsag til et ringe 2021.

Mortensen er også en naturlig starter, indtil han måske bliver overhalet af Kurminowski eller Ammitzbøll. Jeg håber virkelig at det bliver præstationerne i reserveligaen der afgør den duel, og ikke størrelsen på transfersummen.

Men sikke en bænk, med Duncan, Olsen, Links, Ammitzbøll og Kurminowski at skyde med
Synes alle 3 opstillinger ser spændende ud for AGF - jeg er personligt mest til den sidste, og hellere PO end NP, men tænker begge dele kan gå fint på hver sin måde. David har mange kort at blande og noget at skyde med fra bredden/indhop af fin kvalitet. Glæder mig til kommende kampe

Jeg ser Nikolaj Poulsen i alle versioner af ideal opstillingen imens Patrick Olsen er ude af dem alle.
Som formen ser ud lige nu, så er jeg enig. Men jeg håber godt nok at David kan løse puslespillet med at bruge Olsen.

Poulsen er bare en super vigtig lim, der binder holdet sammen, så han er i mine øjne også en sikker starter. Dem der brokker sig over at han ikke er offensiv nok, bør studere hvad det er der sker, når vi satser med vores centerforsvarere fremme på dødbolde. Pludselig bliver han til en gammeldags libero og er den som hurtigt bryder, når modstanderne lykkes med at afværge situationen. Ofte betyder det at vi holder angrebet kørende og andre gange skal bolden bare ud af kommunen eller en modstander skal standses.

Som formen ser ud lige nu, så er jeg enig. Men jeg håber godt nok at David kan løse puslespillet med at bruge Olsen.

Poulsen er bare en super vigtig lim, der binder holdet sammen, så han er i mine øjne også en sikker starter. Dem der brokker sig over at han ikke er offensiv nok, bør studere hvad det er der sker, når vi satser med vores centerforsvarere fremme på dødbolde. Pludselig bliver han til en gammeldags libero og er den som hurtigt bryder, når modstanderne lykkes med at afværge situationen. Ofte betyder det at vi holder angrebet kørende og andre gange skal bolden bare ud af kommunen eller en modstander skal standses.
Selvom np og po sammen ikke har fungeret super godt i sæsonstarten, er det naturligvis en ny case nu med ændret spillestil og 2 kvalitetsspillere ind med fart til at løbe omkring de to centralt - plus eric, albert, dawid og brandhof har masser af fart også - forsvaret har også. Bundu som superligaen ikke havde noget svar på for et par år siden og kan vi genfinde bare noget af det med ham ændrer det vores spil en del. Anderson spillede pænt mange kampe og minutter for 2 år siden på fcm-guldholdet, og stadig en del spilletid sidste sæson. Så det bliver spændende :-)

Selvom np og po sammen ikke har fungeret super godt i sæsonstarten, er det naturligvis en ny case nu med ændret spillestil og 2 kvalitetsspillere ind med fart til at løbe omkring de to centralt - plus eric, albert, dawid og brandhof har masser af fart også - forsvaret har også. Bundu som superligaen ikke havde noget svar på for et par år siden og kan vi genfinde bare noget af det med ham ændrer det vores spil en del. Anderson spillede pænt mange kampe og minutter for 2 år siden på fcm-guldholdet, og stadig en del spilletid sidste sæson. Så det bliver spændende :)

En ting jeg har tænkt på med Bundu er, at vi nu står længere fremme på banen, og Bundu dermed har kortere/mindre rum at løbe i. Det bør gøre ham mindre farlig. Ligesom jeg tror Ankersen ville være mindre god for os i denne spillestil (selv hvis han var i den form han forlod os i). På samme vis har jeg set talrige videoer med Links der udnyttede store rum på venstrekanten i sydafrika, men slet ikke kan sætte sit spil for os i Superligaen hvor han pludselig ikke skal løbe forbi sin modstander men trække fordi dem på anden vis. Sidstnævnte er Bundu dog heldigvis stadig god til når han er på 100%. Så vi må se hvornår han kommer det.

Han har været i preseason dernede, og også været udtaget flere gange. Det tænker jeg ikke man bliver hvis man er i pisse ringe fysisk form. Men derfra og til god fodboldform på banen er der jo nok lidt langt. Og selvom David nok er bedste bud på en træner på kloden ift at få Bundu igang igen, så har vi siden Bundus exit spillet anderledes end med ham. Kan David finde på at stille os 15 meter længere tilbage igen, og så udnytte Anderson, Bundu, Grønbæk, Brandhof, Kahl, Kurminows og andres fart nu igen? Eller fortsætter vi som hidtil?

Mange spændende muligheder i hvert fald, og færre der er 100% sikre i start 11 i offensiven.

En ting jeg har tænkt på med Bundu er, at vi nu står længere fremme på banen, og Bundu dermed har kortere/mindre rum at løbe i. Det bør gøre ham mindre farlig.
Det er entydigt sandt.
Men det gør også, at vi pludselig har fart og dermed er en trussel på kontra - igen. Det betyder igen, at modstanderen er nødt til at forholde sig til Bundus fart, og nok beholder mindst én ekstra hjemme...altså mindre pres på vores forsvar.

Last edited:
Det er entydigt sandt.
Men det gør også, at vi pludselig har fart og dermed er en trussel på kontra - igen. Det betyder igen, at modstanderen er nødt til at forholde sig til Bundus fart, og nok beholder mindst én ekstra hjemme...altså mindre pres på vores forsvar.
Enig. Det har været alt for nemt at sende folk over for at løbe med Links, og have god tid til at løbe over mod Jon for at gå i krig med ham hvis han fik bolden.
Og man kan ikke dække PM op med 2 mand såfremt Jon ligger sig ind sammen med ham som mod OB. Der er masser af muligheder nu, som vi ikke havde mod OB, og da slet ikke før Brandhof var klar, og Anderson er kommet til også..

Jeg kan se uanede muligheder nu, men er også klar over, at Anderson kan have en PO-oplevelse i AGF, hvor det ikke rigtig kan komme til at køre som han og vi håber, ligesåvel som Bundu kan blive en skuffelse al den stund, at vi måske ikke kan spille på en måde som er optimal for ham. Vi så hvordan han blev gjort mindre farlig af FCKs spillestil. De spillede nærmest uden dybdeløb på det tidspunkt. I øvrigt også en af grundende til, at det ikke var let for Bundu at blive en profil for FCK i den periode, såvel som Bundu ikke fik den tid der skal investeres i ham for at få ham op i gear (og han ikke selv greb de få chancer han trods alt fik). Derfor er jeg glad for vi ikke har lejet ham frem til jul men resten af sæsonen. Kadrii kom først igang for OB op til slutspillet. Men havde OB haft ham hele efteråret sidste år, og på 100% i foråret, så tror jeg sgu de havde nappet den foran FCN og dermed også AaB (som glippede uanset hvad i det scenarie).

Og der håber jeg så, at Bundu kan være spilleren vi kan bruge til at lave en slutspurt omkring top 6, hvor det er nødvendigt at have ham NU, og ikke komme til i januar ude af form som Kadrii efter vinduets lukning der. Det bør betyde nogle mål/assists/point til forskel at have Bundu. Andet ville ikke give mening når man sammenligner med det manglende produkt som Links desværre har stået for hele 2021.

Altså Links har udover målet mod Randers i marts ikke scoret siden efteråret 2020..... 1 sølle mål siden da.
Det kan næsten ikke gøres værre. Så man kan vel ikke være i tvivl om, at vi får mere fra Bundu end Links. Men det er ikke 100% sikkert at vi bare sådan lige får mere end vi ellers ville gøre med Grønbæk permanent på kanten ift hvordan vi spiller nu. Jeg tror Links bliver taberen i det spil på højrekanten.

Men jeg tror faktisk at hvis Anderson skal spille 8'er/10'er for os, så kan Links være Jons konkurrent på venstrekanten. Links er jo venstrebenet, og har fart. Så altså hvis vi skal spille med lidt lavere udgangspunkt og med bagrum til Bundu, så er bagrum til Links jo ligeså oplagt. Og modsat Ankersen og Jon, så kan Links jo faktisk lave gode indlæg fra venstresiden uden at skulle bremse op og vende rundt for at lægge ind med højre. Det burde være guf for PM og andre i og på kanten af feltet. Det kunne jeg sagtens se som en opskrift, og så med Anderson eller PO på "Blumes plads", der kan sende både Links/Bundu afsted. Hvis det er med PM som ene-angriber, så er det med 3-mandsmidtbane og 4-backkæde, eller 2-mandsmidtbane og 3-backkæde+2wingbacks.. Og da vi jo altså mangler en god højre wingback, så kunne jeg sagtens se Munksgaard spille højreback med Budnu foran sig, som i 19/20 hvor de to jo faktisk havde et fremragende samarbejde/arbejdsfordeling.

Men spiller vi 4-backkæde, så er det fordi enten Hausner, Bisseck eller Tingager ryger ud af start 11, hvilket jeg har meget svært ved at se. Faktisk tror jeg David helst vil spille med Haus/Bisseck/Tingager+Kahl permanent. Men den dælens højreback-situation er lidt ærgerlig pt. Og da Munksgaard slet ikke passer til rollen, og Anthony tydeligt tager længere om at komme igang end håbet, så er Lund jo nok manden som højre wingback for nu. En opgave han løste "mindre ringe" end Anthony/Munksgaard faktisk set over en hel kamp, hvor Anthony jo slet ikke har set solid nok ud til at kunne spille en hel kamp endnu.

Enig. Det har været alt for nemt at sende folk over for at løbe med Links, og have god tid til at løbe over mod Jon for at gå i krig med ham hvis han fik bolden.
Og man kan ikke dække PM op med 2 mand såfremt Jon ligger sig ind sammen med ham som mod OB. Der er masser af muligheder nu, som vi ikke havde mod OB, og da slet ikke før Brandhof var klar, og Anderson er kommet til også..

Jeg kan se uanede muligheder nu, men er også klar over, at Anderson kan have en PO-oplevelse i AGF, hvor det ikke rigtig kan komme til at køre som han og vi håber, ligesåvel som Bundu kan blive en skuffelse al den stund, at vi måske ikke kan spille på en måde som er optimal for ham. Vi så hvordan han blev gjort mindre farlig af FCKs spillestil. De spillede nærmest uden dybdeløb på det tidspunkt. I øvrigt også en af grundende til, at det ikke var let for Bundu at blive en profil for FCK i den periode, såvel som Bundu ikke fik den tid der skal investeres i ham for at få ham op i gear (og han ikke selv greb de få chancer han trods alt fik). Derfor er jeg glad for vi ikke har lejet ham frem til jul men resten af sæsonen. Kadrii kom først igang for OB op til slutspillet. Men havde OB haft ham hele efteråret sidste år, og på 100% i foråret, så tror jeg sgu de havde nappet den foran FCN og dermed også AaB (som glippede uanset hvad i det scenarie).

Og der håber jeg så, at Bundu kan være spilleren vi kan bruge til at lave en slutspurt omkring top 6, hvor det er nødvendigt at have ham NU, og ikke komme til i januar ude af form som Kadrii efter vinduets lukning der. Det bør betyde nogle mål/assists/point til forskel at have Bundu. Andet ville ikke give mening når man sammenligner med det manglende produkt som Links desværre har stået for hele 2021.

Altså Links har udover målet mod Randers i marts ikke scoret siden efteråret 2020..... 1 sølle mål siden da.
Det kan næsten ikke gøres værre. Så man kan vel ikke være i tvivl om, at vi får mere fra Bundu end Links. Men det er ikke 100% sikkert at vi bare sådan lige får mere end vi ellers ville gøre med Grønbæk permanent på kanten ift hvordan vi spiller nu. Jeg tror Links bliver taberen i det spil på højrekanten.

Men jeg tror faktisk at hvis Anderson skal spille 8'er/10'er for os, så kan Links være Jons konkurrent på venstrekanten. Links er jo venstrebenet, og har fart. Så altså hvis vi skal spille med lidt lavere udgangspunkt og med bagrum til Bundu, så er bagrum til Links jo ligeså oplagt. Og modsat Ankersen og Jon, så kan Links jo faktisk lave gode indlæg fra venstresiden uden at skulle bremse op og vende rundt for at lægge ind med højre. Det burde være guf for PM og andre i og på kanten af feltet. Det kunne jeg sagtens se som en opskrift, og så med Anderson eller PO på "Blumes plads", der kan sende både Links/Bundu afsted. Hvis det er med PM som ene-angriber, så er det med 3-mandsmidtbane og 4-backkæde, eller 2-mandsmidtbane og 3-backkæde+2wingbacks.. Og da vi jo altså mangler en god højre wingback, så kunne jeg sagtens se Munksgaard spille højreback med Budnu foran sig, som i 19/20 hvor de to jo faktisk havde et fremragende samarbejde/arbejdsfordeling.

Men spiller vi 4-backkæde, så er det fordi enten Hausner, Bisseck eller Tingager ryger ud af start 11, hvilket jeg har meget svært ved at se. Faktisk tror jeg David helst vil spille med Haus/Bisseck/Tingager+Kahl permanent. Men den dælens højreback-situation er lidt ærgerlig pt. Og da Munksgaard slet ikke passer til rollen, og Anthony tydeligt tager længere om at komme igang end håbet, så er Lund jo nok manden som højre wingback for nu. En opgave han løste "mindre ringe" end Anthony/Munksgaard faktisk set over en hel kamp, hvor Anthony jo slet ikke har set solid nok ud til at kunne spille en hel kamp endnu.
Ja David Nielsen har virkelig fået mange muligheder nu, indtil D’Alberto kommer i gang, kunne jeg nemt se Brandhof tage højre wingback i en 3-4-3. Den opstilling giver undertal centralt, men det vil den ikke gøre med Brandhof som wingback, hvis han for lov til at spille mere ind i banen, og fungere som en ekstra central midt, i de perioder hvor det er nødvendigt.

Man kunne også godt se de to islændinge kæmpe om pladsen på venstrekanten, samt de to raketter (Bundu & Links) gøre det samme til højre. Hvis Anderson derimod er tænkt som en konkurrent til Jon, kan der blive plads til Duncan, Hvidt, Grønbæk, Brandhof, PO og NP centralt. Hvis Anderson er tænkt som central midt, så bliver der virkelig kamp om positionerne der inde, og det går nok desværre ud over Grønbæk og Duncans udvikling.

Hansen
Bundu - Mortensen - Thorsteinsson​
Er det med vilje at du har udeladt vores rekordkøb, som med 100% sansynlighed skal spille :) Jeg tror også det er den formation DN kommer til at gå med, primært fordi han har meldt ud at 4-3-3 er død, og vi gjorde det så godt mod OB i første halvleg. I første omgang så tror jeg Anderson starter inde og Bundu på bænken. Det er svært at sige hvor Bundu er henne, men han har jo ikke spillet voldsomt mange minutters fodbold de sidste 4 måneder.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back