New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Last edited:
Ja det gik meget godt på begge kanter
jeg huskede lidt forkert med højre-venstre

Jeg så kampene og synes det gik meget godt, men det blev i hvert fald ikke gentaget.Junker er nok bare 9er. Bo H sagde også til junker han aldrig blev angriber. Så nok også noget med Junker ikke ville omskoles. Nå vi må også videre :-)

Det vigtigste er som sagt at lære talenthåndteringen bedre fremover - end lige hænge sig i vibe, junker ... kaastrup.

Stats er ikke alt. Omvendt nytter det heller ikke noget at have stats med sig - hvis man ikke scorer eller vinder kampene.

I min verden er der ikke syndebukke. Synes netop det er pointen at både junker og pm sidste år har været ok,men så heller ikke mere. Junker havde udviklingspotentiale. PM har vist han var ekstrem stærk før. Begge har gode redskaber.

Men vi må heller ikke være blinde der er også noget der ikke har fungeret mellem NP og PO selvom de begge isoleret er gode. Det har heller ikke fungeret når PM har været målløs længere end Junker var i AGF.

Om det er vores kanter der ikke leverer ass nok eller CM, eller PM der ikke scorer nok - svaret er nok lidt af det hele. David har sagt det rammende: ALLE i offensiven skal løfte sig. Det er vel nærmest kun Jon der har leveret som forventet, og pudsigt nok er han største syndebuk. Men også den der ser mest øvetæve indbydende ud.

Jeg synes nærmere PM har været lidt en hellig ko og vi har ift stats haft lige så målfarlige spillere stort set i AA fx siddende klar. PM var den i ligaen der brændte næstflest chancer i bronzesæson. NP kan man kun beundre for indsatserne. Det handler vel mere som syn på fodbold-spil, hvilke typer vil vi bringe.

Jeg tror som sagt PM scorer i de kommende kampe og det vender for ham. Den mand har en jern selvtillid.

Men tror PC gik lidt i panik og tænkte. F... nu har David bænket ham igen, jeg har lige forlænget 5 år med ham på dyrere kontrakt efter landsholdsudtagelsen, vi har et bud på 5 mio, JN og omverdenen vil gerne se vi kan lave transfers, vi risiker han ryger tilbage i måltørke og vi hænger på ham i 5 år. Plus man lå i forhandlinger med angriberen fra PSG vi aldrig fik osv - og endte med Mmaee.
Jeg tror ikke på at PC bare solgte ham henover hovedet på DN på den måde og det er heller ikke det indtryk man får af det der blev vist i dokumentar fra transfervinduet. Horsens kom med et tilbud og så blev det i hvert fald fremlagt sådan at man sagde OK fordi Junker selv ville skifte og dermed ikke var dedikeret nok til projektet i AGF. At han ville det siger også en del om hvor han så sig selv i sin udvikling og i klubben. Jeg tror ikke der var nogen der var i tvivl om at Junker havde talent og nogle klare kompetencer, men han slog heller ikke igennem i Horsens som vi har snakket om og jeg tror det var afgørende at han lige kom en hylde ned ift liganiveau for at få gang i målscoringen.

Last edited:
Ja det gik meget godt på begge kanter
Jeg havde faktisk glemt den pokalkamp mod Horsens som vi vandt 3-1. Vi var dog bagud 0-1 efter en time, så jeg ved ikke hvilke greb der evt. blev lavet undervejs i kampen. Kendetegnende for det forår var vist bare, at Glen eksperimenterede meget i superligaen (hvor vi fik ret dårlige resultater), mens vi gik all-in på pokalen og som bekendt kom i finalen. Jeg huskede det som at Junker spiller en del flere kampe på fløjen, men det må have været i træningskampene op til forårsturneringen. Af en eller anden grund gik Glen aldrig helhjertet ind for det. Men de mange ændringer var måske også en del af fortællingen om Glen i AGF.

De her stats taler i hvert fald ikke imod at bruge Junker på kanten, men jeg husker altså også at have set kampe hvor han spillede som en pose nødder derude. Kan som sagt have været træningskampe. Jeg orker ikke at gå alle vores opstillinger fra den tid efter og tit står de heller ikke korrekt på diverse sider.

Analyse uden stats:

I foråret synes jeg der kom for lidt godt og ingen mål fra gift. PM ordinær. Jon leverede som den eneste (dog som altid svingende). Bror ikke kreativ nok og totalt målløs og ingen ass stort set. Albert leverede også fint som kant, men lykkedes ikke som 8er. PO kan en masse men vi ikke forløst det 100%. Højer var vel ikke helt på toppen i foråret. NP har sine begrænsninger. Intet bidrag fra bredden - selvom AA gjorde det fint men fik ikke scoret og uheldig også. Iøvrigt var vi vildt uheldige som hold.

Efteråret. Noget af samme historie, men synes også vi er ramt på selvtilliden. Forsvaret kokser endnu mere end i foråret - dumme fejl. David bliver bange for spille fodbold og spille offensivt - bringer Alberto som højre kant! Mod Viborg bringer han spiller som aldrig laver mål - så vinder man ikke.

Heldigvis indser han det og bringer albert og brandhof i pausen, og vi løftede os efter pausen og var gode mod OB - tænker det var et lille vendepunkt :cool:

Ledelsen åbner kassen og vi får to nye profiler ind med ny energi og fremtid i på den lange bane (hvis bundu købes fri også). Det er handling og stærkt.

Jeg tror ikke på at PC bare solgte ham henover hovedet på DN på den måde og det er heller ikke det indtryk man får af det der blev vist i dokumentar fra transfervinduet. Horsens kom med et tilbud og så blev det i hvert fald fremlagt sådan at man sagde OK fordi Junker selv ville skifte og dermed ikke var dedikeret nok til projektet i AGF. At han ville det siger også en del om hvor han så sig selv i sin udvikling og i klubben. Jeg tror ikke der var nogen der var i tvivl om at Junker havde talent og nogle klare kompetencer, men han slog heller ikke igennem i Horsens som vi har snakket om og jeg tror det var afgørende at han lige kom en hylde ned ift liganiveau for at få gang i målscoringen.
Enig i hvert et ord - ser det også sådan. Jeg satte bare tingene på spidsen og skriver det som man ikke siger på åbent tv.

Naturligvis troede DN og PC helt vildt på Junker - ellers havde man ikke forlænget med en mand 5 år to måneder før man solgte ham.

David sagde jo også i tv programmet: vil han ikke være her, skal han ikke være her.
David sagde også i foråret: Junker er det rene gift for et hvert forsvar.

David har også udtalt i AGF skal man levere som angriber - scorer man ikke 4 kampe er det på bænken. Synes så bare han er inkonsekvent og giver andre alt for meget snor. Men man kan jo ikke være enige i alt med alle.

Jeg synes det var dårlig ledelse af David. Junker scorede to mål, spillede 380 minutter uden og blev sat af. Panik efter min mening. Junker scorede jo også kampen efter.

Horens var et skidt sted for ham. Iøvrigt tosset at Junker så sig i Horsens. Pudsigt nok fik de ødelagt både ham og nordmanden de købte for 4 mio (Sivertsens eller noget), han blev efterfølgende succes i Elfsborg og røg til Beveren. I begge tilfælde fik Horsens tab på begge handlerne, men fik næsten pengene hjem ved videresalgs gevinsterne.

Jeg havde faktisk glemt den pokalkamp mod Horsens som vi vandt 3-1. Vi var dog bagud 0-1 efter en time, så jeg ved ikke hvilke greb der evt. blev lavet undervejs i kampen. Kendetegnende for det forår var vist bare, at Glen eksperimenterede meget i superligaen (hvor vi fik ret dårlige resultater), mens vi gik all-in på pokalen og som bekendt kom i finalen. Jeg huskede det som at Junker spiller en del flere kampe på fløjen, men det må have været i træningskampene op til forårsturneringen. Af en eller anden grund gik Glen aldrig helhjertet ind for det. Men de mange ændringer var måske også en del af fortællingen om Glen i AGF.

De her stats taler i hvert fald ikke imod at bruge Junker på kanten, men jeg husker altså også at have set kampe hvor han spillede som en pose nødder derude. Kan som sagt have været træningskampe. Jeg orker ikke at gå alle vores opstillinger fra den tid efter og tit står de heller ikke korrekt på diverse sider.
nej det er også småting. nu havde jeg bare både haft den med kant oppe med dig og stig, så måtte jeg lige smide den.

og egentlig synes jeg ikke vi skal hænge os i enkelt cases omkring forskellige spillere men tage turen op i helikopteren og se på

- hvorfor er agf ikke førende på talentdelen som i 80erne?
- hvorfor får vi ikke forløst unge spillere under 25 - både dem som fik succes andre steder og som slet ikke blev de blev udråbt til trods landskampe på u21 og ned
- fortsætte ad den vej vi er slået ind på med unge spillere under 25-26 år primært, og lange kontrakter, så klubben bestemmer (og ikke spilleren som 1-2 års og leje)
- fortsætte med både at hente ude og bringe egne talenter. Ikke være nærig og gå efter transferfrie (der er ind i mellem en grund: milan, alberto, gers (skader), julle, Lund osv) - hellere betale en fair pris for noget godt, end betale dyre lønninger for noget skidt.
- have en god fælles plan med de unge om at udlejning er en del af pakken i agf + at de skal til udlandet og ikke til fck-fcm hvis de bliver profiler
- analyse om nogen pga CV og hieraki får for lang snor - og om nogen pga alder og manglende cv (men lige så gode redskaber) får for lidt snor.

Enig AA har ikke noget vildt talent. Hans talent er fart, arbejder hårdt og at han laver mål stabilt

Det synes jeg da ellers lyder som nogle rigtig gode egenskaber at have som en angriber. Fart, hårdt arbejde og mål :D

eg har også været lunken ved Anderson til AGF og for flere mio pga jeg synes han scorer for lidt som kant. Men er blevet mere positiv stemt på det seneste hvor han er ved at udvikle sig til central midt og stadig kan lave mål - plus fin teknik, arbejder stenhårdt, fart. Så synes han kan være en forstærkning der for os.

Plus han virker på vej fremad og er på landsholdet. Godt at få nogen med den erfaring når vi skal møde mura, psv, tottenham og larne. Et andet plus er han også kan være backup på kanten - og måske endda også være løsningen på en målfarlig wingback. Tror det bliver CM.

Jeg tror også, at det for Anderson gælder, at han stadig har en masse udviklingspotentiale. Ja, han har allerede spillet en masse kampe, men mange af dem har været som indskifter eller på forskellige positioner. En lang række kontinuerligt på én fast plads kan helt sikkert udvikle ham.

Jeg husker William Kvist i tidernes morgen. Han var god som højreback og havde også gode indhop som CM. Men da han endelig langt om længe blev placeret fast som CM, så han sig ikke tilbage, blev ligaens største profil og blev solgt til Stuttgart.

Nu er jeg blevet beskyldt for at være aldersfascist. Hvorfor findes i denne artikel:

Ja hvis vi vil være med sportsligt i toppen, skal vi også være med økonomisk ... og dominere den liste fremadrettet. Vi er på vej med vores nuværende trup (men skal liiige vinde kampe også)

Jeg ved godt, at vi ikke som sådan kan have unge spillere på samtlige pladser. Men jeg synes dog, det er problematisk, at vi henter fx Oliver Lund. Han har været til meget diskussion herinde, men jeg synes bare, at midlertidige huller skal lukkes med vores egne unge. Hvis de ikke skal få chancen for at vise sig frem i nødsituationer, hvornår skal de så. Oliver Lund har vist sig ikke at være tilstrækkelig, og som sådan kunne vi jo ligeså godt give en ung chancen.

Og jeg forstår heller ikke købet af D'Alberto. Back- og wingbackpositionerne er enestående pladser at have unge spillere på. De kræver en masse fart og løbepensum, og det er pladser, hvor man ikke i ligeså høj grad kan fucke ting op, som det er tilfældet mere centralt på banen. Og så er unge gode backs også bare eftertragtede.

Jeg ved godt, at vi ikke som sådan kan have unge spillere på samtlige pladser. Men jeg synes dog, det er problematisk, at vi henter fx Oliver Lund. Han har været til meget diskussion herinde, men jeg synes bare, at midlertidige huller skal lukkes med vores egne unge. Hvis de ikke skal få chancen for at vise sig frem i nødsituationer, hvornår skal de så. Oliver Lund har vist sig ikke at være tilstrækkelig, og som sådan kunne vi jo ligeså godt give en ung chancen.

Og jeg forstår heller ikke købet af D'Alberto. Back- og wingbackpositionerne er enestående pladser at have unge spillere på. De kræver en masse fart og løbepensum, og det er pladser, hvor man ikke i ligeså høj grad kan fucke ting op, som det er tilfældet mere centralt på banen. Og så er unge gode backs også bare eftertragtede.
Kunne ikke være mere enig - og vil tilføje:

Synes også FCN har vist at man kan være tophold med en start11 af unge og fx en Kian H og et par 23-24 generaler. Synes det handler mest om kvalitet og attitude, end alder. Stillede DKs U21 op for AGF ville vi vinde medalje måske guld. Og ellers kunne vi lige tilføje maxsø eller Tingager til at styre de unge.

Synes vi må kunne finde et niveau hvor vi har lidt ældre spillere end FCN, men kun hvis de har kvaliteten. Mange af de allerbedste i DK er bedst som unge - vi når lige at få glæde af dem inden de ryger til udlandet. Martin Jørgensen, Aron, Leon, Jønsson osv for at nævne vores egne. Ellers kunne man jo nævne damsgaard, kamaldeen, Lindstrøm, Daramay, Skov-Olsen, Robert Skov, Dreyer osv

Og det vilde er man både kan høste sportsligt af nogen som er i international klasse og tjene økonomisk på det. Whots not to like...

Spot on. Et mål er et mål men naturligvis er der forskel på hvordan en spiller i dette tilfælde en angriber scorer sine mål.
Det er dybt bekymrende PM har scoret et freaking mål i åben spil i et halvt år.

Nuancen er bare, at man også skal se på det antal chancer han fik at score på i foråret vs før det. Vores kanter, 8'ere etc fik jo nærmest ikke fodret PM i hele det forår. Det er ikke kun angriberens målscoringer i åbent spil der er relevant. Og når han så får chancen, som på straffe, så er er det relevant at han scorer.

Det medgiver jeg 100% at han så oven i det førnævnte også har gjort for lidt. Som da han brænder i Aalborg og Viborg på store store chancer. Især den i Viborg var jo vild. Men husk også lige, at han har siddet ude siden de sidste kampe i medaljespillet.

Og ja, i foråret synes jeg det er vildt at give PM skylden for de få mål. Det er et faktum at det var få i åbent spil. Men mine øjne kigger sgu mere på, hvor få gange vi evnede at sætte ham op. Det er jo ikke sådan at PM i foråret bare brændte mere end tidligere? Han har altid brændt store chancer. Det gør alle angribere. Men fodrer man PM med 3-4 chancer per kamp, så har man en potentiel ligatopscorer. Han er gået fra banen uden at få en enste oplagt chance tilspillet af holdkammeraterne. Det er det reelle problem vil jeg påstå.

Nu er jeg blevet beskyldt for at være aldersfascist. Hvorfor findes i denne artikel:

Så længe vi har midlerne til at købe kvalitet OG ung alder som med Kahl og Anderson, så tror jeg også vi får 100% med over på det hold der hepper på yngre spillere. Men med i kalkylen ligger også køb som Kurminowski, som måske er et fejlkøb, måske ikke, men hvor prisen hænger meget sammen med alder, og ikke her og nu-kvalitet ift at passe til Superligaen. Der er pointen at det nogle gange bedre kan betale sig udvalgte steder i truppen at hente en erfaren alderspræsident, og give dem fuld spilletid (Patrick Mortensn + Jesper Hansen)
Eskelinen er jo en ung keeper. Men her og nu havde han ikke den rette profil/kvalitet til at være ham man spillede fast med. Hvad nytter det så at han har en god videresalgsalder? Det nytter hvis han kan udvikle sig til det. Samme med Kurminowski. Men på venstreback kunne vi ikke vente med at Kahl skulle udvikle sig over 1 år. Vi skulle have en erstatning for Højer der var god nu. Vi valgte så både her og nu-kvalitet + videresalgspotentiale, og derfor blev han vores dyreste køb nogensinde. Lige indtil Anderson (som lige er fyldt 23 i juli) kom ind, også med videresalgspotentiale, og stort her og nu-kvalitet og lidt længere i sin udvikling og mere på CV'er med landskampe/CL/EL etc.

Eskelinen er et eksempel på at ung alder ikke altid bare er det rigtige.
PM et eksempel på at her og nu-kvalitet ofte kan have større realiserbar værdi en "potentiale".
Kan man kombinere de to til en god balance, og tilmed have en af hver så ham med potentiale kan udvikle sig bag ham der er god NU (som PM vs Kurminowski), så kan det blive rigtig godt.

Og samtidig må man nogle gange også sande, at potentiale/videresalgsværdi aldrig bliver realiseret som med Eskelinen. Ligeså vel som Alberto måske aldrig bliver god for os, trods sin højere alder.

Min personlige holdning er, at hvis man henter en over 26, så skal han være skide god her og nu, eller meget billig og med en tro på, at han kan blive det på meget kort sigt.
Der tænker jeg f.eks. på Blume, Ankersen, Backman, Alberto, PM, Haaland, Søren Berg, Kim Aabech og de andre. Alberto kan ende som Jevtovic, så altså ingen garanti for at højere alder = succes. Overhovedet ikke.
Min pointe er mere, at jeg er okay med at hente aldrende spillere HVIS de er gode her og nu. Det kan nemlig give god mening.

Men hvis man henter spillere som Jevtovic og D'Alberto (som i øvrigt var transferfrie), så skal man sgu ikke binde for mange midler i dem med mindre de kommer brandvarme fra deres tidlige klubber, og ikke som Jevtovic som var Brandvarm i 2017. Jeg har ikke opgivet D'Alberto endnu i øvrigt.

Jeg har i øvrigt ikke noget imod Oliver Lund. Han er en flot fyr og virker som en sympatisk og hårdtarbejdende type. Jeg mener dog bare ikke, at han har de fornødne kvaliteter til hverken at gøre en forskel som starter eller indskifter hos os. Og derudover er det rent principielt, at ydermandaterne i en trup bør være unge talenter. Og dem har vi jo rent faktisk - de har bare ikke fået lov til at vise sig frem, netop fordi vi har hentet Lund. Det var ellers en enestående mulighed og ville have været en god signalværdi.

Synes også FCN har vist at man kan være tophold med en start11 af unge og fx en Kian H og et par 23-24 generaler.

Og i øvrigt helt enig. Så længe man har nogle grundstammer på centrale pladser, kan alle andre positioner godt optages af unge spillere - såfremt de er dygtige nok selvfølgelig.

I den ideelle verden så vores starter ud som følger (i en 4-3-3)

Talent

Talent - Talent - Erfaren - Talent

Talent - Erfaren - Erfaren

Talent - Erfaren - Talent

Det kunne så være spillere som Tingager, Poulsen, Olsen/Blume og Mortensen. Og så kunne vi have nogle enklete erfarne spillere som Juelsgaard, Blume og Ankersen (tænkt eksempel) på bænken.

Last edited:
Hvis kvaliteten er god nok må alle spillere gerne være unge i hele truppen, uanset start11 eller backup.

Men det er urealistisk at kunne besætte alle pladser med helt unge - kvalitet må være afgørende.

Erfaring har mange spillere på 22-23-24 år+ nok af. Handler det om alder og erfaring skal vi jo bare spille julle og lund samt hente kanstrup og spelman hjem igen osv. Kvalitet kvalitet kvalitet - og kvalitet fremfor alder.

Der skal være ledertyper og selvom de også findes gode i helt unge (fx Leon, Stage, Hausner osv) så skal man jo ikke smide guld på gaden når man har PM, Ting, PO,JH fx.

Lige på målmandsposten vil jeg gerne have rutine, men Kamil og Oliver C fx har vist det ikke er vigtigt. De laver fejl, men det gjorde Kalle også og JH tager heller ikke alt. Det vigtigste er kvalitet og at han kan udstråle og skabe ro, at der er tillid til ham.

Lige på angriberposten må vi lytte til vinderen i dansk og engelsk fodbold målt i succes ift investerede kr - Rasmus Ankersen: " På offensive positioner og især 9eren, og de mest salgsbare positioner skal man gøre sig umage for at have de bedste og mest salgsbare spillere, og det er ikke en angriber på 30"

Så kan man have en sikker rutineret backup som plaffe eller vibe, hvis den unge slår fejl. Som de havde i fcm. Det samme kunne man gøre på keeper-posten. Den model Brøndby har valgt nu. Og fck med Kalle som backup til Kamil.

I forsvaret er det oplagt MUST at have et rutineret samlingspunkt med lederegenskaber ift hele truppen som binder tingene sammen. Maxsø i bif, Ting i AGF eller Eric S i fcm, Kian I fcn, Marxen i rfc osv.

Så kan man evt. have en på central midt, men tænker nu godt at en midtbane bestående af to-tre styk Anderson, Brandhof, Albert kan finde ud af at styre slaget begivenheder - det kan vi jo se i FCN de let kan og U21 landholdet virker heller ikke uorganiseret trods 100% unge.

Det er klart det giver et løft at sætte NP eller PO - men er det kvalitetsmæssigt lige så godt? PO ja synes jeg. NP - defensivt ja, men går det lige op med kollektive samspil og det offensive? Jeg tvivler - der er sikkert en grund til at fcm ikke ville have NP eller PO i bytte for Anderson. Og FCK tog heller ikke NP til at få styr på holdet. Udlandet har heller ikke snuppet dem.

Jeg tror godt PO kan støbe kuglerne og sammen med en piv hurtig hårdt kæmpende boks til boks ved sin side kan lukke af og få nogle løb offensivt i dybden og kontraer. Anderson er oplagt. Brandhof fin backup for begge.

Men hverken brandhof eller anderson sætter vel spillet helt på samme måde som PO, og bliver det NP og Anderson, går det fint defensivt, men kan Anderson sætte spillet? NP kan ikke.

Uanset hvordan kortene blandes får vi noget forskelligt, og ingen af dem er helt tosset heller ikke Anderson-Brandhof og heller ikke NP-PO (hvis ellers der er to hurtige wingback og 3 oppe foran som lave de rigtige løb for POs kreative fod)

Summasumarum

Så tænker det er fint med en ung keeper og 9er i topklasse, og to rutinerede og to unge talenter bag dem. Begge gerne ledertyper en PM ville være super at have i backup rolle, hvis han ville.

En leder på banen i midterforsvaret (og en ledertype backup fx Julle, men når man også har typerne i Yann og Haus går det måske de få kampe lederen er ude). Nogen gange giver det også sig selv som da fcm sidste sæson havde to rutinerede i midterforsvaret - sjældent begge er væk.

En leder på midtbane fx PO i start11 og NP i backup hvis han vil. Ellers tænker jeg både Albert, Brandhof, Hvidt og Anderson alle kan være ledertyper om 1-3 år. Hvidt og Albert også ift at kunne dirigere spillet. De har det i sig. Ikke nogen tilfældighed Hvidt har været anfører ind i mellem på reserveholdet.

Kvalitet fremfor alt.

Lige på angriberposten må vi lytte til vinderen i dansk og engelsk fodbold målt i succes ift investerede kr - Rasmus Ankersen: " På offensive positioner og især 9eren, og de mest salgsbare positioner skal man gøre sig umage for at have de bedste og mest salgsbare spillere, og det er ikke en angriber på 30"
Det er jo ikke nogen ny tanke, spørgsmålet er om det ikke reelt er lidt mindre sandt nu end det har været fordi prisen på andre positioner er kommet med op. Det ændrer dog ikke på at spillere der kan score mål altid er attraktive så en ung angriber der viser det kan sælges meget dyrt. Det ER generelt en god ide at have nogle unge salgbare spillere i offensiven, hvor en fejl i øvrigt heller ikke koster helt så meget. Det er så også klart at det ikke er så nemt at finde unge spillere der er i stand til at score kontinuerligt og man kan tilføje at fordi der er flere penge i spillere med mål, er der faktisk også stadig gode muligheder for at sælge den slags for store beløb selvom de er et par år ældre. PM der bombede som i den bedste periode ville stadig kunne sælges for et pænt beløb selvom det ikke ville være nær det samme som hvis han var ti år yngre fordi han ikke rigtig vil have et videreudviklings og -salgspotentiale. Fem år yngre ville gøre en stor forskel så han ikke på samme måde var på vej ind i de sidste år af karrieren.

I sidste ende handler det om kvalitet som du skriver. Vi er ikke et sted sportslig og økonomisk og ift den klub vi er osv, hvor vi kan stille med primært meget unge spillere. Men Kahl viser en retning det er muligt at forfølge når økonomien i højere grad er til det, hvis han ellers lever op til forventningerne. De første kampe er lovende. Hvis vi ikke lige kan udvikle dem selv kan vi købe os til noget der kan sælges igen for flere penge, men for et par sæsoner siden havde vi nok ikke hverken sportligt eller økonomisk kunnet lave den handel. Kurminowski har ikke vist det samme endnu, men tanken er vel lidt henad det samme.

Ja du har ret i at der jo er sket lidt en drejning at kantspillerne er mere angribere og wingbacks også - og der generelt bare stadig er mange penge i fodbolden (næsten desværre, men sådan er det). Jeg føler virkelig med PM, der blev udtaget til landsholdet i efteråret på toppen, og desværre ikke fik spilletid, hvilket boost det kunne have givet i sine bestræbelser på at få den store kontrakt i udlandet. Istedet har det været lidt en nedtur for AGF og ham - og toppet med en skade i et vindue hvor han håbede at komme afsted. Og lige nu er det som med Jon, at vi har brug for dem og ikke skal sælge ud af vores bedste.

En af mine oven i købet jyske venner med gul trøje (ellers er han som fornuftig nok) og forbindelser dertil. Siger det er for Brøndby er ekstremt vigtigt at vise de faktisk vil bruge masterclass talenterne, så de ikke igen bare vælger FCN, også selvom de har fået penge i kassen efter DM-guld og salgene.

Talenterne skal se, at de også reelt får chancen på 1. holdet. Det leder lidt tanken hen på om vi kan skrue vores talentknap bare en tand op og fx lige have givet Lassen chancen i stedet for Lund. Nå umuligt at vide - måske Lassen bare for langt efter lund, alberto, munks...

Så når en af FCMs ledere sidder i et viasat-program og siger, at den han ærgrer sig allermest over IKKE at hente er Patrick Mortensen da AGF gjorde det, så passer det ikke, eller? :D

Det de siger der er, at man generelt får mest for pengene på den måde. Men de stats PM har haft har været helt fantastiske uanset hvor lidt du personligt tilskriver hans straffesparksscoringer. Vi medgiver allesammen, hvilket PM sikkert også vil, at foråret ikke var optimalt. Men PM har været helt sindssyg value for money.

Og man skal også regne med hvor mange assists Bundu fik netop fordi PM bankede dem ind. Bundu blev mere værd af at spille på et holde med Patrick Mortensen, ganske enkelt.

En af mine oven i købet jyske venner med gul trøje (ellers er han som fornuftig nok)
Det er vist det man kalder en oxymoron, med streg under moron 😆

Talenterne skal se, at de også reelt får chancen på 1. holdet. Det leder lidt tanken hen på om vi kan skrue vores talentknap bare en tand op og fx lige have givet Lassen chancen i stedet for Lund. Nå umuligt at vide - måske Lassen bare for langt efter lund, alberto, munks...
Ja, Det betyder helt sikkert noget for mulighederne for at tiltrække og fastholde talenter at man viser at man kan udvikle dem og få nogle sendt videre til større ligaer. Jeg så Lund som en mulighed for at skabe bredde på flere pladser i en kort periode, men i højere grad i venstre end højre side, hvor vi i venstre side ikke rigtig har egne talenter på spring. Det er grundlæggende ikke så godt at skulle hente sådan en spiller, men spørgsmålet er selvfølgelig om det var nødvendigt eller om man kunne have klaret sig med et talent og en anden løsning i venstre side. Resultaterne kunne have mindst lige så gode, men man skal jo vurdere om man øgede sandsynligheden for at de blev bedre. Ift Brøndby ved jeg ikke hvor gode din vens forbindelser er, men det kunne også være en historie de fortæller for at sælge ideen om ikke at bruge en masse penge.

Last edited:
Så når en af FCMs ledere sidder i et viasat-program og siger, at den han ærgrer sig allermest over IKKE at hente er Patrick Mortensen da AGF gjorde det, så passer det ikke, eller? :D

Det de siger der er, at man generelt får mest for pengene på den måde. Men de stats PM har haft har været helt fantastiske uanset hvor lidt du personligt tilskriver hans straffesparksscoringer. Vi medgiver allesammen, hvilket PM sikkert også vil, at foråret ikke var optimalt. Men PM har været helt sindssyg value for money.

Og man skal også regne med hvor mange assists Bundu fik netop fordi PM bankede dem ind. Bundu blev mere værd af at spille på et holde med Patrick Mortensen, ganske enkelt.

For det første ville jeg ønske man læser hvor nuanceret jeg er i hele analysen, og hvor glad jeg er for PM. Iøvrigt tror jeg han scorer 1-3 mål i næste 3 kampe og får vendt bøtten. Bare en følelse.

Dernæst så har jeg jo sagt utallige gange PM måske det vigtigste køb i vores transition fra bundhold til tophold. Både pga af personligheden som ledetype og pga de mange mål - også dem på straffe. Dem på straffe kan andre også sparke ind i hvert fald ca 4 af 5 på en sæson. Så det ene mål ekstra pr sæson overlever vi nok.

Jeg har jo også sagt at første halvsæson var out-out-outstanding. Og at næste sæson var fantastisk og sidste ganske fin med 10 mål - men det er også et faktum at han i sidste sæson ikke har været mere målfarlige end fx AA pr minut (selv ST er tæt på det). Og begge er hårdt arbejdende.

Som sagt PM er min helt nr 1 - han er bare fantastisk, jeg har godt kunne li ham lige siden som fodboldspiller siden bif - og som person fra dag 1 i AGF. Synes faktisk allerede man fik sympati for ham i Lyngby. Jeg har det som Peter Brüchman. Jeg holder meget af spillere på tværs af alle klubber, og ikke så meget klublogoer, bortset fra AGF. Netop derfor tror jeg vi giver ham længere snor end andre.

Nu har jeg jo lidt særlige forbindelse til fcm og Rasmus Ankersen. Et er hvad de siger udad til og noget andet indad til.

Jamen FCM har jo gerne villet have ALT :) Og Stein snakker også meget og røven går... (men han er da dygtig og har gode talegaver). De hentede superligatopscoreren Plaffe - til bænken. Vibe der scorede flot i IFK Göteborg og takkede nej til at forlænge, for at sidde på bænken på bænken i FCM. Hvor de har en strategi om de gerne vil have 3-4 rutinerede folk i bredden, især en 9er bag en ung på max ca 25 plus minus.

Jeg tror alle klubber i superligaen gerne ville have haft PM på baggrund af sine første 1½ år i AGF. Ikke en superliga træner eller sportsdirektør ville sige nej til ham. Ligesom ingen ville sige nej til Kasper Junker efter succes i Norge. Ligesom næsten ingen ville have Junker efter Horsens. Og ingen i top 4 (fcm, fck, bif og fcn) i dag ville røre ved PM. Med mindre han laver mål igen.

Det sidste års høst på 10 mål gør ham mere jordnær. Men stadig god. Men Anders K Jacobsen har også lavet 10 mål sidste sæson på knap samme tid. Og efter 800 målløse minutter er interessen nok mindre. Det er jo som sagt en længere scoringskrise end Kasper Junker havde.

En udskældt spiller blandt AGF fans som Tom Wert, scorede i sidste sæson 8 mål på næsten den halve spilletid af PM. Synes der er nogle der bør kigge lidt mere objektivt på tingene. Og næsten 3 gange så mange ass pr minut.

Nu orker jeg ikke den debat længere - det bliver jo lidt som fanden læser biblen. En del bemærke slet ikke al den hyldest og kredit jeg giver PM. Men fokuser bare på det negative jeg påpeger fx

1) sidste år er under fx AK47 og Tom Wert i mål pr minut
2) At han har længere scoringskrise end Junker
3) At AA faktisk har lige så gode stats i AGF som PM sidste år
4) at jeg synes PM stadig har snor - MEN vi skal servicere ham bedre og han skal selv score mere (han var jo den i ligaen som brændte næst flest chancer for 1½ år siden).
5) At nogle gøres til syndebukke slagtet for præstationer som andre gøres til helte for
6) At vi åbenbart ikke helt har fået gjort op med CV-kulturen i AGF (sådan er det også i andre klubber)

Vi kan jo ikke løse problemerne, hvis vi lukker øjnene, men kun finder random syndebukke, eller hvis vi spiller en kantspiller der i 8 seniorår ikke har scoret et mål. Vi holder heller ikke nullet hvis Links og Jon udgør midterforsvaret mod SØE.

At en angriber sparker den ind gør naturligvis kantspillerne bedre som du skriver - måske kan vi også vende den rundt, at når PM ikke sparker den ind, så er det også svært for vores nuværende kantspillere at gøre det godt. Sådan kan man blive ved. Det hele hænger sammen.

Det havde naturligvis været lettere for mig bare at skyde på prygelknapper som albert, links, jon.

Iøvigt har jeg også haft den holdning at PM burde have været på landsholdet - 2021 præstationerne har desværre dog ikke været den gamle PM.

Håber bare han scorer så vi ikke har en junker-krise rendende rundt som 9er pt.

Og jeg elsker PM, ikke noget jeg hellere så end hans gode brede tandsmil bag det perfekte skæg :)

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back