New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Jamen så lad os kigge lidt dybere på Links og Beijmo. Stats taget fra Superliga.dk

Links er nævnt først.

Defensive stats:

Dueller vundet: 38-39
Clearinger: 8-31
Blokeringer: 3-8
Bolderobringer: 10-21
Tacklinger vundet: 8-9
Luftdueller vundet: 4-14

Klar fordel Beijmo.

Midtbane stats:

Assist: 3-4
Chancer skabt: 17-20
Berøringer pr. kamp: 41-62
Succesfulde afleveringer i %: 77-82
Afleveringer pr. kamp: 22-41

Her afhænger det lidt af, hvad Uwe vægter højest. Links er en indlægsmaskine mens Beijmo er mere involveret i opspillet.

Angrebs stats:

Skud: 5-12
Skud på mål: 2-3

Links vil hellere lave indlæg end skyde på mål men fælles for begge at er der for lidt direkte output i form af assists og mål.

Men jeg synes det er blevet bedre. Som skrevet andetsteds har Links og Kahl været involveret i 8 af de seneste 9 mål. Beijmo havde i øvrigt assist på det niende. At de har været mere involveret siger selvfølgelig også noget om at Beijmo i det meste af perioden har været fjernet fra back, men der er efter min mening også en positiv udvikling mod slutningen af efteråret, som jeg føler I ignorerer. Det har taget sin tid, ja, men hvorfor forkaste alt det hårde arbejde, når de to spillere (måske) er nær ved målet?

Men jeg synes det er blevet bedre. Som skrevet andetsteds har Links og Kahl været involveret i 8 af de seneste 9 mål. Beijmo havde i øvrigt assist på det niende. At de har været mere involveret siger selvfølgelig også noget om at Beijmo i det meste af perioden har været fjernet fra back, men der er efter min mening også en positiv udvikling mod slutningen af efteråret, som jeg føler I ignorerer. Det har taget sin tid, ja, men hvorfor forkaste alt det hårde arbejde, når de to spillere (måske) er nær ved målet?
Jeg har ikke kigget de 9 mål igennem men hvor mange af dem er i åbent spil og hvor mange er standarder?

I ovenstående statistik er der rigtig mange indlæg fra Links og umiddelbart erindrer jeg, at der var sket en bedring på det sidste. Måske en ide at adskille standarder og åbent spil hvis muligt.

I Mediano sagde de, at vi har scoret 10 ud af 21 mål på standarder. Det peger på vi er gode på standarder men “elendige” i åbent spil.

I Mediano sagde de, at vi har scoret 10 ud af 21 mål på standarder. Det peger på vi er gode på standarder men “elendige” i åbent spil.
Det er vi også. Men det er mindre Links og Kahls skyld end alle mulige andres. Her en hurtig gennemgang af målene de seneste 6 runder:

Mod Lyngby:
Tobias Bech. Kahl får bolden efter et indlæg på kanten af feltet, spiller til Anderson, som finder Bech i feltet.
Tobias Bech. Halvklaring af målmand på indlæg fra Kahl. Bech sparker den ind.

Mod Randers
Serra. Frispark Kahl til Serra
Bech. God stikning af Links til Brandhof, som finder Bech.

Mod Brøndby.
Mortensen. Links spiller bagud til Beijmo, der finder en forbløffende fri PM i feltet.

Mod Viborg
Mortensen. Indlæg af links i åbent spil.
Bech. Indlæg af Kahl, målmanden smadrer ind i PM og Bech scorer.

Mod FCK
To hjørnespark af Links

Så altså tre dødboldsmål i de kampe. Men også to næsten-assists af Kahl som ikke ses i statistikkerne. Bedømt på slutningen af efterårssæsonen synes jeg, det er løjerligt, at I snakker så meget om at Links og Kahls mangler slutprodukt. Hvad gør Anderson så? Eller Knudsen?

Det er vi også. Men det er mindre Links og Kahls skyld end alle mulige andres. Her en hurtig gennemgang af målene de seneste 6 runder:

Mod Lyngby:
Tobias Bech. Kahl får bolden efter et indlæg på kanten af feltet, spiller til Anderson, som finder Bech i feltet.
Tobias Bech. Halvklaring af målmand på indlæg fra Kahl. Bech sparker den ind.

Mod Randers
Serra. Frispark Kahl til Serra
Bech. God stikning af Links til Brandhof, som finder Bech.

Mod Brøndby.
Mortensen. Links spiller bagud til Beijmo, der finder en forbløffende fri PM i feltet.

Mod Viborg
Mortensen. Indlæg af links i åbent spil.
Bech. Indlæg af Kahl, målmanden smadrer ind i PM og Bech scorer.

Mod FCK
To hjørnespark af Links

Så altså tre dødboldsmål i de kampe. Men også to næsten-assists af Kahl som ikke ses i statistikkerne. Bedømt på slutningen af efterårssæsonen synes jeg, det er løjerligt, at I snakker så meget om at Links og Kahls mangler slutprodukt. Hvad gør Anderson så? Eller Knudsen?

Jamen de mangler sgu også slut produkt. Jeg synes ikke vi skal købe Knudsen, vi burde kunne finde en bedre.

Anderson har vi skrevet om længe også mangler slut produkt. Scorede Anderson mål som Bech ville han nemt blive vores største salg. Levere han som nu, sådan meget on/off, tror jeg ikke det ender med at give det helt store.

Ved Anderson kan man dog se potentialet, det kan man ikke på samme møde ved de 3 andre. Synes jeg.

Last edited:
Jeg har længe sagt, at Andersons manglende slutprodukt står i vejen for en høj pris og det kan ende med TB ryger først pga hans slutprodukt.

Sad i går og spekulerede på om Knudsen leverer på et højt nok niveau. Fik ikke skrevet om det, da man hurtigt bliver skudt i skoen at spillerne ikke får nok tid. Han arbejder stærkt men jeg kan ikke sætte fingeren på, hvad der gør ham til en vi skal have på en permanent kontrakt - skal vi det? Måske han også ser dårligere ud, fordi vi har ændret stil.

For meget kort tid siden var der fokus på manglende assist fra Links. Var det ikke + 50 kampe, med et hav af indlæg og ikke en assist? Øjetesten sagde det samme, at indlæggene sejlede rundt og ikke ramte det de skulle. Hvis man ikke må sætte fokus på det, er jeg lidt forundret. Et oplagt sted for holdet at blive stærkere.

Det er helt fair at fremhæve, de har tredje sidste fod på en del aktioner men kan måske relatere sig til at deres første aktion ikke er god nok.
Vil det være godt nok, når vi skal spille et top-seks spil, kun mod de gode hold. Her er det (måske) nødvendigt at slå det rigtige indlæg første gang, hvis vi skal have en chance. Jeg tænker ikke Fck giver to standarder væk hver gang vi møder dem.

Links og Kahl har set stærkere ud i den seneste række af kampe men målet er at ændre spillestilen til foråret. Er de i stand til det eller har den nuværende spillestil hjulpet deres spil? Jeg er i tvivl🤔

For meget kort tid siden var der fokus på manglende assist fra Links. Var det ikke + 50 kampe, med et hav af indlæg og ikke en assist? Øjetesten sagde det samme, at indlæggene sejlede rundt og ikke ramte det de skulle. Hvis man ikke må sætte fokus på det, er jeg lidt forundret. Et oplagt sted for holdet at blive stærkere.
Siden man sagde det, har han lavet to assists og haft tredje sidste fod på yderligere tre. Skal det bare ignoreres? Fodbold er et dynamisk spil, og jeg synes I hænger fast i de bedømmelser I har lavet af spillerne på andre tidspunkter.

Siden man sagde det, har han lavet to assists og haft tredje sidste fod på yderligere tre. Skal det bare ignoreres? Fodbold er et dynamisk spil, og jeg synes I hænger fast i de bedømmelser I har lavet af spillerne på andre tidspunkter.
Nej - selvfølgelig skal det ikke ignoreres. Jeg tror også de fleste af os, har sagt at der har været forbedringer i år.

Men det løse plus to gode hjørnespark i en kamp, ændrer ikke på det langsigtede indtryk over de sidste 3-4 sæsoner. Vi har kæmpe udfordringer med at score i åbent spil og et af de springende punkter kunne være indlæg - det syntes jeg ikke vi skal ignorere.

Hvis vi skal med helt op hvor det er sjovt, skal vi være bedre til at score mål i åbent spil. Ellers tror jeg det bliver en enlig svale og ikke permanent. Jeg mener vi skal tilbage til det taktiske udtryk med mere boldbesiddelse og bedre evner med bolden - alternativt risikerer vi at peake i korte perioder og være for afhængige af held/uheld i kampene. Det er også det Uwe siger vi skal.

Hvis Links/Kahl er gode nok til det, er det fint med mig. Men jeg har ingen hellige køer blandt spillerne og så os gerne komme med helt i toppen straks. Der adskiller jeg mig måske fra andre debattører, der mener det er tilfredsstillende at komme i top 6. Det tror jeg dog hverken er tilfredsstillende for Ledelsen og spillerne - de skal have højere mål end det.

Men det løse plus to gode hjørnespark i en kamp, ændrer ikke på det langsigtede indtryk over de sidste 3-4 sæsoner.
Vores spillere skal ikke bedømmes på, hvad de bød ind med i sidste sæson eller forrige og da slet ikke dem før det.Tænk hvis du skrev det samme om et talent Andersen der lige nu får sit gennembrud. Det langsigtede indtryk af ham er, at han er fin en drengespiller. De skal vurderes på en kortere bane - og i Links tilfælde er han jo blevet omskolet, så det langsigtede indtryk over 3-4 sæsoner er voldsomt misvisende.

Vores spillere skal ikke bedømmes på, hvad de bød ind med i sidste sæson eller forrige og da slet ikke dem før det.Tænk hvis du skrev det samme om et talent Andersen der lige nu får sit gennembrud. Det langsigtede indtryk af ham er, at han er fin en drengespiller. De skal vurderes på en kortere bane - og i Links tilfælde er han jo blevet omskolet, så det langsigtede indtryk over 3-4 sæsoner er voldsomt misvisende.
Når du nu læste hvad jeg skrev, så læste du formentlig også indledningen, hvor der stod at der var forbedringer i år ;)

Sammenligningen mellem en på 25 som burde have været stamspiller fra start (det var det han blev hentet til ifølge klubben) og et talent på 19, det giver sig selv. Det ved du også godt jeg ikke har skrevet nogen steder eller mener.

Links blev hentet til at være starter og han har hele tiden haft en opgave der hed at slå indlæg. Den del kan du sagtens vurdere på 3-4 sæsoner. Hvis du læser hvad jeg ellers har skrevet, har jeg også anerkendt at han er blevet bedre på andre punkter. Det ændrer dog ikke på, at jeg ser det som en af pladserne hvor vi nemmest kan opgradere truppen samlet set og forhåbentlig blive farligere i åbent spil. Links ligner en der har lært noget nærkamp af Mølgaard og han dækker flere pladser - et udmærket valg som backup spiller. Kahl har stadig alderen til at slå igennem men det er også op over det skal ske. Ovenstående ud fra en ambition om vi skal med i toppen og ikke bare være tilfredse med at komme i top 6.

Når du nu læste hvad jeg skrev, så læste du formentlig også indledningen, hvor der stod at der var forbedringer i år ;)

Sammenligningen mellem en på 25 som burde have været stamspiller fra start (det var det han blev hentet til ifølge klubben) og et talent på 19, det giver sig selv. Det ved du også godt jeg ikke har skrevet nogen steder eller mener.

Links blev hentet til at være starter og han har hele tiden haft en opgave der hed at slå indlæg. Den del kan du sagtens vurdere på 3-4 sæsoner. Hvis du læser hvad jeg ellers har skrevet, har jeg også anerkendt at han er blevet bedre på andre punkter. Det ændrer dog ikke på, at jeg ser det som en af pladserne hvor vi nemmest kan opgradere truppen samlet set og forhåbentlig blive farligere i åbent spil. Links ligner en der har lært noget nærkamp af Mølgaard og han dækker flere pladser - et udmærket valg som backup spiller. Kahl har stadig alderen til at slå igennem men det er også op over det skal ske. Ovenstående ud fra en ambition om vi skal med i toppen og ikke bare være tilfredse med at komme i top 6.
Som kant spillede han i højre side, så han kunne trække ind og afslutte eller spille overlappet til backen, som skulle slå indlægget. Han var ikke "indlægskant". Og igen er det ligegyldigt, om han var ringe da han kom til og ikke levede op til ordene om at være starter fra start, hvis han er god nok nu.

Som kant spillede han i højre side, så han kunne trække ind og afslutte eller spille overlappet til backen, som skulle slå indlægget. Han var ikke "indlægskant". Og igen er det ligegyldigt, om han var ringe da han kom til og ikke levede op til ordene om at være starter fra start, hvis han er god nok nu.
Jeg tvivler på om han er god nok nu - det er forskellen på din og min holdning ;) Det er en meget kort sekvens han har vist noget i men det er fint hvis kurven er opadgående.

Jeg er også på "fedt hvis vi kan få en opgradering, men de gør det sgu egentligt meget godt"-vognen. Og tror Uwe og SIB ser et lidt større lys i Links og Kahl end vi gør herinde (det er i hvert fald mit totalt udokumenterede indtryk) - især på baggrund af den udvikling især Links har været inde i (jeg havde selv totalt afskrevet ham for et år siden - men nu er han faktisk en ganske glimrende wingback med nogle gode spidskompetencer - og nogle områder med "udviklingspotentiale"). Så jeg tror største chance for at der sker noget, er hvis vi får et godt bud på Kahl fra det svenske. Som jeg tidligere har skrevet ser jeg ham passe bedre ind i en klassisk 4-back kæde og tænker ikke det er utænkeligt, at nogle af de svenske topklubber også kunne se en ide i det projekt.

Så hvis han ryger skal der naturligvis hentes en forstærkning. Men ellers vil jeg tro fokus er på venstre centerforsvarer og en ung talentfuld 10'er-type som Filip Bundgaard.

Men jeg har ingen hellige køer blandt spillerne og så os gerne komme med helt i toppen straks. Der adskiller jeg mig måske fra andre debattører, der mener det er tilfredsstillende at komme i top 6. Det tror jeg dog hverken er tilfredsstillende for Ledelsen og spillerne - de skal have højere mål end det.
Jeg har heller ingen hellige køer. Jeg har til gengæld en stærk retfærdighedssans og vil derfor altid forsøge at nuancere tingene, hvis jeg oplever kritikken bliver for ensidig og med for snævert et fokus.
Jeg er desuden én af dem, der siger top 6 = godkendt. Men jeg vil gerne understrege, at det ikke er det samme som at jeg ikke gerne ser os rykke yderligere op i tabellen.
Tilfredsstillende/godkendt betyder jo egentlig bare"minimumskrav". For mig betyder det, at det realistiske og rimelige krav er top 6. Jeg så meget gerne at vi altid gik efter guldet og pokalen. Det tror jeg egentlig også spillerne gør, men det giver sig selv, at vi ikke er selvskrevne eller favoritter til nogen af delene. Og jeg mener ikke, man skal oversatse økonomisk for at veksle bronze til sølv, for eksempel.
Jeg stiller mig tilfreds med en langsom udvikling og er for nu indstillet på at top 6 betyder at sæsonen er bestået. Ikke mere, bare bestået.

Last edited:
Ret interessant at vores assists er helt ligeligt fordelt mellem højre og venstre side. Tyder på en god balance i spillet omend flytningen af Bejimo ifb. med Knoesters skade, potentielt har kostet lidt i højre side. Også selvom spilmønstrene (især med Bejimo på højre WB) er noget forskellige i de to sider.

I højre side er det, som jeg ser det, oftere wingbacken der søger indlægget mens Tobias Bech trækker ind i boksen, hvor der i venstre i højere grad bliver kombineret med Anderson, der søger bredt ud. I hvert fald så længe Duelund er ude - som jeg husker det fra foråret var spilmønstrene mere ens der.

Latest posts

Back