New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Med nuværende trup har vi et stort problem imod hold, som er dygtige til at lægge et højt pres. Under David Nielsen havde vi samme problem. Vi havde svært ved at spille os ud af det høje pres og det gjorde, at modstanderne i store dele af kampene belejrede vores banehalvdel. Flere og flere hold havde set den svaghed og i mange kampe måtte holdet spille med ryggen imod muren det meste af kampen. Det var lige netop det scenarie Uwe Rösler erklærede, at han ikke brød sig om, da han kom til AGF. Han erklærede, at han ville flytte spillet frem, så det i højere grad foregik udenfor modstanderholdes straffesparksfelt.

Men på et tidspunkt i DNs tid gik det endelig op for trænerteamet, at man skulle satse på at sende Bundu afsted ovre på kanten og lade de øvrige angribere og et par midtbanefolk storme frem og tage imod indlægget. Jeg husker i mange kampe, hvor man kunne høre David Nielsen råbe: "BUNDU, BUNDU, BUNDU", hver gang en midtbanespiller havde bolden i spilleafstand til vores dengang hurtige og gennembrudsstærke fløj. Den mulighed har vi ikke helt i samme grad med spillere som PM, Tobias Bech og Mikael Anderson fremme. Tobias Bech og Mikael Anderson er gennembrudsstærke, men på en anden måde.

Gift Links kunne måske gøre det, men han har mange defensive pligter og kan derfor ikke stå og binde en mand oppe på fløjen. Jacob Andersen har helt klart farten, men jeg er ikke sikker på hvor god en indlægsfod han besidder. Janni Serra har fart, men ligger mest på midten af banen, hvor han er omringet af to forsvarsspillere. Vi var bedre stillet, da vi havde Bundu og Thorsteinsson.

Hvis man tror data allerede er blevet for meget, så er det kun lige begyndt. Rigtig god leder hvis man er til data og dets brug og indvirkning.

Hvis man tror data allerede er blevet for meget, så er det kun lige begyndt. Rigtig god leder hvis man er til data og dets brug og indvirkning.

Enig.

Og det skræmmer mig, hvis øjentesten bare helt droppes.
For jeg tror nær 100% af alt data omkring Eric Kahl var positivt.

Men jeg synes han er et mismatch ift Superligaen. Men dataen er genereret i Alsvenskan. Så måden hvorpå man oversætter data bliver vigtigst af alt.
X antal dueller vundet - ja men mod hvem? Spillere der er halvt så store som i SL? En angriber som Kurminowski og Haugen kunne skabe sig plads i Slovakiet og Norge - men ikke i SL. Det kan PM og Janni Serra bedre.

Hvor er de data? Dem tror jeg ikke man kan lave. Altså "hvor mange af Kurnowskis dueller vundet i Slovakiet kan man regne med han kan lave i DK?" Det er jo det spørgsmål som ikke er faktuelt/beviseligt/data allerede samlet - men tolkning - gætterier - vurderinger.

Jeg havde ALDRIG NOGENSINDE hyret Walley eller Eskelinen til AGF. De havde ikke fysik til den danske liga - og de var ikke fandenivoldske, og de havde ikke bevist sig på netop den del i Sverige/Spanien. PC udtalte dengang, at man skulle tillære Walley noget af Jovanovic' "mod/pressence/attitude i feltet - og så skulle det nok blive godt" (frit citeret fra hukommelse). Eskelinen mente man også man kunne tillære det.

Der er bare nogle ting, som man ikke kan få fra spillere uanset hvad de ellers har.

Links, Kahl, Walley, Haugen, Kurminowski og Eskelinen er i min optik eksempler på fejlcast ift Superligaen målt på de fysiske krav.
Den lethed som Bundu kunne gå forbi modstandere bare fordi han var højere end Links.... Altså det er jo helt vildt. Links skal kæmpe alt det han kan for at trække forbi en modstander, mens Bundu bare gled forbi dem. Så skid hul i at Links er sindssygt hurtig uden bold. Så længe han har bolden og en modstander skubber til ham, så nytter det intet. Højer kunne med sin fysik få slået det indlæg i fart uanset om han blev skubbet til. Kahl kan også viftes væk med ydersiden af en hånd uden videre kraft.
Fysik - muskelbygning - mod - pressence - atittude.

Jeg er bange for, at man glemmer alt det, som spillerne SKAL HAVE - før de andre ting bliver relevante.

Fine pointer. Anslaget om FCM og Rasmus Ankersen er dog noget værre sludder. De færreste grinede af brugen af data, men snarere af den latterlige retorik omkring det.

"Table of Justice" er fx. stadig et uhørt dumt begreb.

Data kan bruges til rigtig mange ting men jeg tror stadig der vil være rum til øjetesten. Der er så mange nuancer i fodbold, at jeg tror det bliver svært at dække dem alle i den nærmeste fremtid. Måske engang og nogen gange går realiteterne hurtigere end man havde forventet ;)

Det er faktisk befriende at Kent Nielsen og Sif sværger til øjetesten og ikke data. Det viser også, at det stadig kan lade sig gøre.

Data kan bruges til rigtig mange ting men jeg tror stadig der vil være rum til øjetesten. Der er så mange nuancer i fodbold, at jeg tror det bliver svært at dække dem alle i den nærmeste fremtid. Måske engang og nogen gange går realiteterne hurtigere end man havde forventet ;)

Det er faktisk befriende at Kent Nielsen og Sif sværger til øjetesten og ikke data. Det viser også, at det stadig kan lade sig gøre.
Os tilskuere ender nok med stadig at få et godt 'produkt', hvor der stadig er plads til tilfældigheder. Det virker umiddelbart lidt mere uromantisk at forestille sig fodboldlivet for de børn, der drømmer om en dag at spille på landsholdet (og selvfølgelig GF). Deres drømme kan vi slukke efter en halv times test af deres kognitive potentiale og deres fysiske forudsætninger.

Lad os håbe, der også der bliver plads til overraskelser og sene opblomstringer. Men det bliver nok sjældnere og sjældnere.

Jeg er bange for, at man glemmer alt det, som spillerne SKAL HAVE - før de andre ting bliver relevante.
Helt enig, Spillerne skal stadig vurderes af en trænet scout (og gerne flere), men DEREFTER, når man har sin kandidatliste, så kan de relevante data stadig være det, der gør forskellen mellem kandidaterne.

For lige at sammenligne med aktieguruen Jeppe Kirk Bonde, når han forklarer, hvordan han vurderer et firma, før han beslutter sig for om han skal investere i det ene eller andet: Det hjælper ham ikke at notere sig, at det ene firma gør det glimrende og det andet "super godt". For hvad er bedst og hvad består det gode egentlig af? Så i hans analyse bryder han alt op i delelementer (er medarbejderne f.eks. glade?) og forsøger at sætte tal på. Ud kommer en total, men det er jo ikke i sig selv nok til at træffe en afgørelse. Den sammenligner to "spillere", fint nok, men er det præcis den type der er brug for i setuppet nu og her, eller i fremtiden? Det fordrer så et helt andet dataset.

Helt enig, Spillerne skal stadig vurderes af en trænet scout (og gerne flere), men DEREFTER, når man har sin kandidatliste, så kan de relevante data stadig være det, der gør forskellen mellem kandidaterne.
Jeg vil hellere vende det om. Finde 30 spillere med data og så scoute dem. Data og AI kan håndtere langt flere spillere bedre end øjetesten. Øjetesten skal så være det, der skiller spillere med gode data fra hinanden.

Og efter øjetesten kommer den personlige samtale for at se, om kandidaten mentalt passer ind i en trup og en spillestil
Jeg vil hellere vende det om. Finde 30 spillere med data og så scoute dem. Data og AI kan håndtere langt flere spillere bedre end øjetesten. Øjetesten skal så være det, der skiller spillere med gode data fra hinanden.

Uwe udtalte ellers, at de to træningslejre gjorde en ekstra forskel.
Det tror jeg også det gør.

I hvertfald i den situation han havde sidste år, hvor der skulle bygges på de taktiske muligheder og der var en harmonisk trup.

Til gengæld tror jeg der var gået træthed i forholdet mellem DN og spillerne, så vil en evt. ekstra træningslejr måske ikke bringe noget godt med sig. Ren spekulation herfra, da jeg ikke ved om det var sådan eller de bare var elendige det forår.

De har i hvert fald selv snakket om at det var meget gavnligt og det er selvfølgelig også derfor de gentager det. Det gav virkelig god mening sidste sæson hvor vi var ved at indføre et nyt system med en ny træner og der var en del der stadig skulle øves, selvom den første tur også handlede meget om det fysiske. Igen i år er der dog helt sikkert også meget man kan fokuser på i de dage når vi skal forsøge at løfte holdet på samme måde i foråret.

Det er vist rigtigt at vi også var på to ture året før, jeg kan se det bliver nævnt et sted, men der var nok også bare andre problemer ift at være kørt lidt fast og DN og holdets manglende evne til at tage det næste skridt i udviklingen man ønskede, osv. Det var så ringe det forår, at man dårligt kan påstå det havde været endnu værre uden den ekstra tur, men i princippet kan man selvfølgelig også anføre at vi måske var rykket ned uden. Under alle omstændigheder er det selvfølgelig en måde at forsøge at optimere på, ikke noget der alene løser en masse problemer.

Latest posts

Back