New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Last edited:
De stats bekræfter bare øjetesten. Vi scorer hele 42% af vores mål fra standardsituationer og straffe. Det er simpelthen en for stor andel, imo. BIFs er helt nede på 21% mens de scorer hele 52% af deres mål fra åbent spil.
Det er i hvert fald et problem at vi samlet set scorer for få mål. Men jeg ser det ikke som en ambition i sig selv at ramme en bestemt fordeling. Hvis vi både er pisse gode i åbent spil og på dødbolde kan fordelingen sådan set godt hedde 50/50 for min skyld. BIFs fordeling kan jo lige så godt skyldes at de er dårlige på offensive dødbolde.

FCM blev i øvrigt mestre på en meget stærk defensiv og offensive dødbolde, så det kan godt være tilstrækkeligt til succes om end jeg da også håber på en mere interessant offensiv end efteråret har budt på.

FCM blev i øvrigt mestre på en meget stærk defensiv og offensive fodbolde, så det kan godt være tilstrækkeligt til succes om end jeg da også håber på en mere interessant offensiv end efteråret har budt på.
Jeg er enig. Jeg vil dog gerne modificere den en lille smule til en skarpere offensiv, ikke mere interessant. Jeg synes egentlig at vores offensive spil har været til mere i ret mange kampe. Det er det sidste, der mangler: den sidste præcision på indlæg/stikning. De sidste 10 cm i timingen i løbet. De sidste 30 cm, så skuddet er inden for rammen. Jeg synes det her efterår især, har været kendetegnet ved to ting: skader i vildskab til vores kreative spillere og en hel sværm af nærved-chancer i rigtig mange kampe.

Men jeg ser det ikke som en ambition i sig selv at ramme en bestemt fordeling. Hvis vi både er pisse gode i åbent spil og på dødbolde kan fordelingen sådan set godt hedde 50/50 for min skyld. BIFs fordeling kan jo lige så godt skyldes at de er dårlige på offensive dødbolde.

Som udgangspunkt er det da ligegyldigt om alle mål kommer fra straffe eller åbent spil men vi ved fra statistik at antal mål som regel følger antal chancer skabt og at af samtlige mål kommer ca. 30% fra standardsituationer. Det efterlader 70% til straffe, kontra og etablerede angreb.
Jeg må sige, der burde være en ambition om at ramme de stats BIF og FCK har.
Det er meget mulig, BIF er dårlige på standardsituationer men altså de har så også scoret 12 mål mere end os. Jeg vil så gerne være dårligere til standarder og bedre til at score i åben spil.

FCM blev i øvrigt mestre på en meget stærk defensiv og offensive fodbolde, så det kan godt være tilstrækkeligt til succes om end jeg da også håber på en mere interessant offensiv end efteråret har budt på.

Ja, du kan vinde med alle slags spillestile nogen er bare bedre end andre. Jeg tør godt vove den påstand, at SIF næppe har fået de seneste års resultater ved at blive et stærkt defensivt hold.
Jeg ønsker kontinuerlig succes og det kræver en bæredygtig spillestil og jeg får David vibes, hvis ikke vi snart bliver markant bedre til det åbne spil.

Problemet er som sagt af @Holmertz ikke fordelingen i sig selv- 42 % vs 21 %.

For selv om vores andel er dobbelt så stor, så har vi kun scoret 2 mål mere på dødbold -9 vs 7.

Det er da et stort problem, at selv om vores andel er så meget større så scorer vi kun 2 mål mere end BIF på standarder. Det tal burde være større, når vi iflg. Uwe fokuserer en del på standarder. Ergo er vi vist ikke engang specielt gode på offensive standarder.

Det her svarer til at være ligeglad med om der bliver afsluttet udenfor feltet eller i dangerzone, bare der bliver scoret men sådan hænger det ikke sammen.

Men ok, jeg kan godt leve med at score 100 mål og de 70 er fra standard, jeg tror bare ikke, der er mange højt scorende hold, som har så stor en andel af deres scoringer fra standard + straffe.

Last edited:
Man burde være oprettet på det der X men kan desværre ikke se de andre klubber, udover Fcm.

Hvis jeg læser billedet med AGF korrekt - har vi så kun scoret mål i Dangerzone og ikke fra andre positioner?
Det ville jeg måske have Fcn mistænkt en klub som Fcn for i gamle dage, hvor de helst ville kombinere sig helt ind over målstregen.

Tallene viser også at en af mine gamle kæpheste stadig lever: mål scoret fra distancen. Også det kan i et vist omfang tilskrives skader, men jeg synes det er et problem at der mangler skudtrusler. Der bliver sjældent afsluttet med kvalitet udenfor boksen, men alene truslen om det er jo noget der kan trække forsvarere frem og dermed skabe mere plads bagved.

I forhold til fordeling så må det nok alligevel anses som væsentligt, at spillere der scorer og assisterer i åbent spil alt andet lige bliver mere værd som salgsobjekter. Derfor kan man godt mene, at det må være den overordnet bedste fordeling, at så meget som muligt kommer fra åbent spil.

Det er nok - for langt de fleste - også lidt sjovere at se på.

• Like
Reactions: fsc
Når Uwe gerne vil have holdet spiller bolden ud af forsvarszonen, er det lidt et problem, vores 2 målmænd ikke er bedre med fødderne:

Man skal nok passe på med at lægge for meget i de præcise tal for det handler også lidt om hvor meget man har øvet det så spillerne rykker rigtigt i position til at modtage en bold, spiller den til det rigtige ben og man får losset til den i stedet for at lave en svær pasning når det er påkrævet osv, men det er et spørgsmål jeg også tænkte var interessant at rejse ift BPF, for jeg forestiller mig det er noget man vil dyrke i vinterpausen, men hvis målmanden har lidt begrænsninger bliver det måske bare aldrig rigtig godt alligevel.

Man skal nok passe på med at lægge for meget i de præcise tal for det handler også lidt om hvor meget man har øvet det så spillerne rykker rigtigt i position til at modtage en bold

Det er jeg med på men de 2 bedste målmænd på den liste, spiller på et hold som har de samme ambitioner som Uwe. Et eller andet må der jo være galt siden vores tal er så relativ dårlige i sammenligning.
Jeg troede faktisk JH, ville være blandt top 3 men det er en af de situationer, hvor min øjetest ikke bakkes op af stats (i hvert fald ikke lige den Leander bruger).

Det er jeg med på men de 2 bedste målmænd på den liste, spiller på et hold som har de samme ambitioner som Uwe. Et eller andet må der jo være galt siden vores tal er så relativ dårlige i sammenligning.
Jeg troede faktisk JH, ville være blandt top 3 men det er en af de situationer, hvor min øjetest ikke bakkes op af stats (i hvert fald ikke lige den Leander bruger).
Har vi ikke spillet en del lange bolde i sidste del af de 17 kampe eller de er måske ikke med i statistikken?

Men konklusionen på at sådan en som ham scorer forholdsvist lavt kunne jo netop være at der er nogle klubber der har indarbejdet det over lang tid mens vi lige er gået i gang og laver flere fejl. Som Martinstranger nævner kan statistikken også være præget af at vi i mindre grad faktisk prøver på det og så får målmanden dels færre succesfulde korte pasninger, dels flere lange bolde til duel der oftere tabes, hvor det i virkeligheden handler lige så meget om at samle andenbolden op. Lidt på samme måde kan der meget vel være spillere på vores hold med en grundlæggende bedre pasningsfod end en hos fx Silkeborgs, der har en lavere succesrate fordi spillestilen er en anden med mere direkte spil og hvor vi også lægger på ift at forsvare bedre med bold, men måske begår flere fejl i processen.

Latest posts

Back