New posts

Artikler om El Cambio Academy

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 658
  • Views Views: Views 56K
Artikler om El Cambio Academy

Så kører JP den 3 artikel omkring "problemerne" ved el cambio.

Denne artikel er stort set bygget på én mands ord. En lokal træner som føler at han blev presset ud af Thomas Thor, og at det var unfair. Ingen beviser på noget, bare en artikel bygget på en sur mand.

Kan slet ikke se det store i den artikkel.. Ham Ibrahim har startet noget op lokal. Thomas Thor kommer ind, og investere. Vil selvfølgelig have noget igen på sigt, og ændre nogle ting. Så bliver de uvenner over navnet og rettighederne derpå. Og går så hver til sit, med en bodeling hvor Thomas Thor køber ham ud, og alle er glade.

Ibrahim mener så projektet er gået væk fra det han startede med det skulle være - men han har vel også mindre at skulle have sagt når der kommer en og investere i projektet.

Derudover så kan Thomas Thor godt mene han har skabt det fra bunden, hvis han mener bunden er det som Ibrahim havde lavet (ikke meget, men få spillere og adgang til skole (stor repsekt for det)), og så til det professionelle talent setup i dag.
- Derudover så repsket for en 18-19 årig Ugander der har lavet det, som Ibrahim trods alt havde. (32 i dag, startet op som 18 årig ud fra tidslinjen)

Selv når jeg fjerner mit AGF-hjerte kan jeg virkeligt ikke se det store i de tre historier.

Den eneste semirygende pistol er sammenfaldet af to fødselsdage blandt de fire spillere vi har hentet / sat i forbindelse med. Her stoler jeg på de mange Afrika-kendere der siger at fødselsdage er noget arbitrært på de kanter.

Jeg ville være meget mere bekymret hvis Hamza og Bogere var kommet herop og lignet nogen på 24, mens El Combio påstod at de var 18.

Ville disse historier være blevet trykt hvis det var Sønderjyske frem for AGF ?

Så kører JP den 3 artikel omkring "problemerne" ved el cambio.

Denne artikel er stort set bygget på én mands ord. En lokal træner som føler at han blev presset ud af Thomas Thor, og at det var unfair. Ingen beviser på noget, bare en artikel bygget på en sur mand.
Der er et hul i mediedækningen af AGF efter Stiften er stoppet med alle deres angreb. Godt at se at JP tager stafetten op, ellers ville det jo være for nemt at være AGF.

Nogle gange tænker jeg, at vi burde indføre FCM/N-testen i stil med jødetesten: hvordan ville forum reagere på samme artikel, hvis den handlede om et af deres akademier?

Jeg har ikke adgang til at læse de historier, der skrives nu, og aner ikke, hvad der er op og ned, men hvis der er det mindste om det med alderssnyderiet, forventer jeg, AGF undersøger det til bunds og tager det meget alvorligt og lægger sig fladt ned og rydder helt op ved at sikre, at det umuligt kan ske igen.

Der er imø. lidt en fan-tendens til, at vi i AGF løfter folk fra svære kår og danner hele mennesker, mens FCM/N handler slaver, og uden at være inde i evt. forskelle mellem metoderne, så brander AGF sig ca. ligesom de to andre, hverken mere eller mindre helligt. Udefra set ser det ca. lige (u)helligt ud.

Jeg er i øvrigt (med mit meget begrænsede kendskab) ikke sådan fra hoften stor modstander af nogle af modellerne, men det kan være, jeg bare ikke ved nok 🙂
Jeg synes nu at AGF adskiller sig fra de to andre, ved fra start at have f.eks. kvindefodbolden med også, der investeres meget i den del, selvom der ikke er udsigt til at kunne tjene penge på transfers fra AGF Q.

Man kunne også forstå at det var en vinkel der var drejet for at skabe en sensation der ikke var der som med så meget andet journalistik lort der ligger derude i dag.
Nogle medier har virkelig skruet ned for deres etiske kodeks og det er til tider skammeligt og læse hvad de vil gøre for at skabe en god historie.
Jeg syntes den her virker utrolig søgt og med alle de andre interviews og podcast jeg har hørt med Thomas Thor så ville det komme meget bag på mig hvis det var noget der havde noget på sig.

Man kunne også forstå at det var en vinkel der var drejet for at skabe en sensation der ikke var der som med så meget andet journalistik lort der ligger derude i dag.
Nogle medier har virkelig skruet ned for deres etiske kodeks og det er til tider skammeligt og læse hvad de vil gøre for at skabe en god historie.
Jeg syntes den her virker utrolig søgt og med alle de andre interviews og podcast jeg har hørt med Thomas Thor så ville det komme meget bag på mig hvis det var noget der havde noget på sig.

Jeg kender ikke nogen journalister på Jyllands-Posten, der aktivt forsøger at skabe sensationer blot for sensationens skyld.

Nu har jeg læst alle tre historier, og jeg kan ikke forestille mig, man kaster ressourcer efter sådan et projekt, medmindre man mener, at historien kan tåle trykprøvning.

Hvis det hele var lodret løgn, burde Thomas Thor udtage stævning for bagvaskelse eller i det mindste klage til Pressenævnet.
AGF burde også være noget mere offensive i deres forsvar, hvis de var sikre på, at historien var det pure opspind.

Jeg kender ikke til researchen, men jeg nægter at tro på, at en redaktør har ladet den glide glat igennem uden nogen form for kildekritik.

Og jeg tror ikke, kritikken af historien her ville være helt så stor, hvis man lavede en "søg og erstat" og smækkede FCM eller FCN og deres respektive akademi ind i teksten.

Jeg kender ikke nogen journalister på Jyllands-Posten, der aktivt forsøger at skabe sensationer blot for sensationens skyld.

Nu har jeg læst alle tre historier, og jeg kan ikke forestille mig, man kaster ressourcer efter sådan et projekt, medmindre man mener, at historien kan tåle trykprøvning.

Hvis det hele var lodret løgn, burde Thomas Thor udtage stævning for bagvaskelse eller i det mindste klage til Pressenævnet.
AGF burde også være noget mere offensive i deres forsvar, hvis de var sikre på, at historien var det pure opspind.

Jeg kender ikke til researchen, men jeg nægter at tro på, at en redaktør har ladet den glide glat igennem uden nogen form for kildekritik.

Og jeg tror ikke, kritikken af historien her ville være helt så stor, hvis man lavede en "søg og erstat" og smækkede FCM eller FCN og deres respektive akademi ind i teksten.
Jeg har ikke læst artiklerne, men som jeg opfatter kritikken herinde handler det ikke om at indholdet skulle være usandt, men at historien ikke kan bære den sensationsprægede vinkling.

Du har mere indsigt i hvordan det foregår end jeg, men jeg kunne forestille mig at der er historier man forfølger og bruger ressourcer på, hvor man måske ikke finder helt så meget kød på benet som man troede, men lige nok til at man trykker artiklerne fordi ressourcerne allerede er brugt på dem.

Last edited:
Jeg har ikke læst artiklerne, men som jeg opfatter kritikken herinde handler det ikke om at indholdet skulle være usandt, men at historien ikke kan bære den sensationsprægede vinkling.

Du har mere indsigt i hvordan det foregår end jeg, men jeg kunne forestille mig at der er historier man forfølger og bruger ressourcer på, hvor man måske ikke finder helt så meget kød på benet som man troede, men lige nok til at man trykker artiklerne fordi ressourcerne allerede er brugt på dem.

Historie tre med den tidligere ejer/leder er en énkildehistorie, og der skal man naturligvis være klar over, at det de facto blot er et partsindlæg. Men når det er sagt, virker nyhedshistorierne i serien til at være temmelig gennemresearchet, og jeg har ingen grund til at tro, at der er smidt alt for meget sovs og kartofler på dem uden dog at kende materialet.

Jeg har ikke set, hvordan historierne er blevet solgt i papiravisen, men jeg synes ikke, at rubrikkerne i netudgaverne er strammet mere, end de kan bære. Tilbage står derfor, om journalisten har fået tunnelsyn undervejs i sin research, og om en redaktør har ladet hele herligheden glide glat igennem, fordi der er brugt mange ressourcer på projektet, og det derfor pinedøde skal give afkast i spalterne.

Jeg har i sagens natur ingen indsigt i, hvordan den redaktionelle proces har været i forbindelse med historierne. Men hvis jeg selv havde siddet som redaktør, havde jeg haft den helt store retssalskåbe på som djævlens advokat, eftersom det er nogle ret så kraftige anklager, der bliver rettet mod akademiet. Jeg ville have heglet skriverkarlen igennem detaljerne trin og trin og gennemgået alle centrale dele af dokumentationen. Og der, hvor journalisten skriver "flere kilder har...", ville jeg have krævet total indsigt i, hvem de kilder er, og ikke mindst hvad deres dagsorden kan være. Jeg vælger dog, måske naivt, at lade tvivlen komme Jyllands-Posten til gode. For hvis det hele var strammet godt og grundigt eller decideret løgn, ville jeg have pillet deres påstande i stykker som den anklagede part.

Det er på ingen måde min interesse eller mit at skade AGF, og jeg har været hvidglødende fan af klubben siden 80erne. Men jeg synes ikke, at historierne blot er en omgang "slår du stadigvæk din kone?" Når det er sagt, håber jeg selvfølgelig i mit stille sind, at der ikke er fugls føde på noget af det eller i det mindste højst en muggen fedtkugle og en i forvejen underernæret gråspurv død af maveforgiftning. For jeg vil være virkelig, virkelig ked af det, hvis El Gambio på nogen måde efterlader børn på perronen i de tilfælde, hvor der ikke er sandsynlighed for, at børnene kan få en karriere på skinner.

Det var ikke kun et svar til dig, @Winther, men lige så meget til @Kirkegaard. Og jeg håber virkelig, at I begge to har ret, samt at jeg er en ukritisk naiv idiot. (Dog helst kun i dette tilfælde, hvis det altså er muligt).

Last edited:
For jeg vil være virkelig, virkelig ked af det, hvis El Gambio på nogen måde efterlader børn på perronen i de tilfælde, hvor der ikke er sandsynlighed for, at børnene kan få en karriere på skinner.
Jeg tænker bare, at der er virkelig mange forhold at overveje. Det ene er at tage en skole i det mørke Uganda og sætte den ind i et dansk perspektiv, med alle de forventninger vi har. Man skal huske på det helt grundlæggende - at børnene på El Gambio faktisk får en skolegang. Det er slet ikke en menneskeret i Uganda. Og Thors arbejde er jo kun en dråbe i havet i forhold til at redde nogle børn ud af fattigdom og analfabetisme. Skulle de efterlade et barn på en perron undervejs i forløbet, så vil det være imod det som de selv erklærer som deres mål og ikke se godt ud i vores målestok. Men den perron vil stadig være et bedre sted, end den perron hvor barnet stod på.

Om historierne kører eller burde være faldet ud hos redaktøren, skal måske også ses i lyset af at "AGF-stof" er hot i øjeblikket. Det må være meget fristende at være med på den vogn, uanset hvor bagatel-agtig en historie man har at fortælle. Jeg siger ikke at det er sådan, men de danske nyhedsmedier er også pressede i disse år.

Jeg tænker bare, at der er virkelig mange forhold at overveje. Det ene er at tage en skole i det mørke Uganda og sætte den ind i et dansk perspektiv, med alle de forventninger vi har. Man skal huske på det helt grundlæggende - at børnene på El Gambio faktisk får en skolegang. Det er slet ikke en menneskeret i Uganda. Og Thors arbejde er jo kun en dråbe i havet i forhold til at redde nogle børn ud af fattigdom og analfabetisme. Skulle de efterlade et barn på en perron undervejs i forløbet, så vil det være imod det som de selv erklærer som deres mål og ikke se godt ud i vores målestok. Men den perron vil stadig være et bedre sted, end den perron hvor barnet stod på.

Om historierne kører eller burde være faldet ud hos redaktøren, skal måske også ses i lyset af at "AGF-stof" er hot i øjeblikket. Det må være meget fristende at være med på den vogn, uanset hvor bagatel-agtig en historie man har at fortælle. Jeg siger ikke at det er sådan, men de danske nyhedsmedier er også pressede i disse år.

Jeg håber inderligt at du har ret i alt, hvad du netop har skrevet. Og jeg genfremsætter samtidig ligeledes håbet om, at jeg er en naiv idiot, der af misforstået stolthed forsvarer den branche, hvor jeg har tjent til føden i en rum tid.

Dog vil jeg fortsat antage, at kildekritikken af historierne her havde være mindre, hvis de bærende tre bogstaver var FCM eller FCN fremfor AGF.

Som nævnt tidligere, så kan begge sider af historien i artikkel 3, omkring Thomas Thor der overtager projektet - sagtens være sande. Det handler om hvilken side man står på i stituationen.
Thomas mener han har overtaget det og bygget noget op for bunden (Han mener det var bunden han overtog)
Ham der solgte projektet føler ikke han får kredit nok, for at være ham der startede på det. Og mener ikke det var bunden Thomas Thor overtog.

Som der siges, så er det et partsindlæg, og det skal også tages som det... Altså den ene side af historien.
Jeg er langt mere "bekymret" (måske et for stærkt ord) for det med alders fusk.

Det var ikke kun et svar til dig, @Winther, men lige så meget til @Kirkegaard. Og jeg håber virkelig, at I begge to har ret, samt at jeg er en ukritisk naiv idiot. (Dog helst kun i dette tilfælde, hvis det altså er muligt).
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har ret eller ej her, jeg har ikke læst artiklerne og forholdt mig kun til at andres kritik ikke handlede om at det var forkert, men om hvorvidt der var noget relevant.

Vedrørende ham der mener at han er den rigtige grundlægger og at Thor smykker sig med lånte fjer, har jeg i hvert fald svært ved at se det helt store problem hvis der ikke er andet i det end det. Jeg kommer til at tænke på Elon Musk, der heller ikke grundlagde Tesla, men senere fik en titel som co-founder, så man kan da blive det lovformeligt selvom man egentlig ikke er det. Måske er Thor ikke teknisk set grundlægger af El Cambio og bør så heller ikke kalde sig det, men han kunne sikkert have startet et akademi uden noget indhold, købt El Cambio og overført det til sit eget selskab og så var han grundlægger. Han må fjerne titlen hvis det er forkert, men det væsentlige er trods alt at det ikke så afgørende om han har den titel ift at have bygget det op fra en minimal eksisterende infrastruktur.

Vedrørende spillernes alder kan det være langt mere alvorligt, men det lød som om det meget handlede om at der i forvejen kan være tvivl om fødselsdatoer, at det er almindeligt at forsøge at snyde og så det meget suspekte i at to spillere har samme fødselsdag. Måske var der mere i det end det og specifikt relateret til El Cambio? Udefra set kan man jo mest bare konstatere at spillerne giver indtryk af at have nogenlunde den alder de er opgivet til.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har ret eller ej her, jeg har ikke læst artiklerne og forholdt mig kun til at andres kritik ikke handlede om at det var forkert, men om hvorvidt der var noget relevant.

Vedrørende ham der mener at han er den rigtige grundlægger og at Thor smykker sig med lånte fjer, har jeg i hvert fald svært ved at se det helt store problem hvis der ikke er andet i det end det. Jeg kommer til at tænke på Elon Musk, der heller ikke grundlagde Tesla, men senere fik en titel som co-founder, så man kan da blive det lovformeligt selvom man egentlig ikke er det. Måske er Thor ikke teknisk set grundlægger af El Cambio og bør så heller ikke kalde sig det, men han kunne sikkert have startet et akademi uden noget indhold, købt El Cambio og overført det til sit eget selskab og så var han grundlægger. Han må fjerne titlen hvis det er forkert, men det væsentlige er trods alt at det ikke så afgørende om han har den titel ift at have bygget det op fra en minimal eksisterende infrastruktur.

Vedrørende spillernes alder kan det være langt mere alvorligt, men det lød som om det meget handlede om at der i forvejen kan være tvivl om fødselsdatoer, at det er almindeligt at forsøge at snyde og så det meget suspekte i at to spillere har samme fødselsdag. Måske var der mere i det end det og specifikt relateret til El Cambio? Udefra set kan man jo mest bare konstatere at spillerne giver indtryk af at have nogenlunde den alder de er opgivet til.

Man kan også betvivle om El Cambio havde været det, det trods alt er ved at blive idag i forhold til infrastruktur, uden Thomas involveret..

Man kan også betvivle om El Cambio havde været det, det trods alt er ved at blive idag i forhold til infrastruktur, uden Thomas involveret..
Ja, det er det afgørende og der kan ikke være megen tvivl om at den store udvikling er sket mens han har ledet det - også fordi en betydelig del af den udvikling har været de sidste par år med den investering AGF har lavet. Ham der måske er den egentlige oprindelige grundlægger sidder måske også og ærgrer sig lidt over at være ude af det og se det vokse på den måde selvom han ikke selv havde kunnet flytte det på den måde.

Last edited by a moderator:
Der går ikke røg af en brand uden at der er ild, som man siger. Så der er helt sikkert noget om det, man skal dog også have den historiske kontekst med, for at kunne danne det fulde billede af om der er urent trav, eller om det er mere almindelig opførsel i Uganda.

Jeg kan anbefale et lyt til DRs podcastserie Tyran, ikke mindst det afsnit der beskæftiger sig med Idi Amin som slog imellem 100.000 og 500.000 ugandere ihjel under sin regeringstid. Uganda er et stærkt underudviklet land, hvor korruption og svindel har været hverdag i rigtigt mange generationer. Men det betyder jo ikke at man ikke skal forsøge at hjælpe Uganda tilbage på fode igen, og det er vel netop hvad Thomas Thor forsøger på. Selvom det til tider kan være under meget vanskelige betingelser og en styreform, som ville være helt uacceptabel i en dansk kontekst.

Så selvom der foregår ting som er over stregen, så er det ikke sikkert, det kan gøres meget anderledes, hvis man skal kunne operere i Uganda.

Så selvom der foregår ting som er over stregen, så er det ikke sikkert, det kan gøres meget anderledes, hvis man skal kunne operere i Uganda.
Det er i hvert fald også et dilemma og en virkelighed som danske virksomheder må forholde sig til, hvis man vil begå sig i de lande (vel stort set alle ikke-vestlige lande). Tænker f.eks. Mærsk har svært ved at drive en havn i Afrika uden der er behov for noget bestikkelse hist og her.

Det er i hvert fald også et dilemma og en virkelighed som danske virksomheder må forholde sig til, hvis man vil begå sig i de lande (vel stort set alle ikke-vestlige lande). Tænker f.eks. Mærsk har svært ved at drive en havn i Afrika uden der er behov for noget bestikkelse hist og her.
Mærsk er mildt sagt ikke et selskab der opererer efter høje moralske og etiske standarder. Selv JP har skrevet noget om de sager der var fremme for nogle år siden: https://jyllands-posten.dk/erhverv/...varsler-liv-er-blevet-oedelagt-i-mellemtiden/

Latest posts

Back