New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 102K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Tacklingen fra Kasper Davidsen på Gift Links i slutningen af 1. halvleg i gårsdagens kamp mod AaB, udstiller et uudnyttet potentiale med VAR. Det burde være sådan at potentielt invaliderende tacklinger altid skal ses igennem på skærmen af kampdommeren, uanset om man kan argumentere for at han måske rammer bolden først og at den ikke kan ses fra månen. Når man har muligheden for at komme de her ting til livs, så skal den udnyttes, så kan det godt være at den kun ville ende i et gult kort, men det vil være tydeligt at den slags altid bliver opdaget.

Det er en skam at Links nu ser ud til at være ude med en forstuvet ankel, og hvem ved hvornår han bliver klar igen, imens Kasper Davidsen er af den opfattelse at alt er i den skønneste orden og at han ikke gjorde noget forkert:
Tacklingen er til gult kort med den lovfortolkning, der har været længe (og det har intet at gøre med, at han er på bolden først - men han har støttefoden i jorden, kraften er ikke voldsom, benet er ikke strakt og kontakten er lav). Det er selvfølgelig skidt, at dommeren ikke stanger et gult kort ud, men der ville være en fejldom at give rødt.

At han så kun giver gult ved straffesparket må være sådan en “det er synd for jer” kendelse. Hvis der er straffe, så er der indiskutabelt rødt for dogso.

Tacklingen er til gult kort med den lovfortolkning, der har været længe (og det har intet at gøre med, at han er på bolden først - men han har støttefoden i jorden, kraften er ikke voldsom, benet er ikke strakt og kontakten er lav). Det er selvfølgelig skidt, at dommeren ikke stanger et gult kort ud, men der ville være en fejldom at give rødt.

At han så kun giver gult ved straffesparket må være sådan en “det er synd for jer” kendelse. Hvis der er straffe, så er der indiskutabelt rødt for dogso.
Det er sådan set ikke det jeg argumenterer for, jeg ved godt at VAR reglerne lige nu forbyder VAR at gribe ind i de her situationer, der er bare et stort potentiale i at åbne op for at banedommeren skal se situationen igen, når der er tale om en potentielt invaliderende tackling.

Last edited:
Det er sådan set ikke det jeg argumenterer for, jeg ved godt at VAR reglerne lige nu forbyder VAR at gribe ind i de her situationer, der er bare et stort potentiale i at åbne op for at banedommeren skal se situationen igen, når der er tale om en potentielt invaliderende tackling.
Det er pudsigt kriterie. Vi har allerede kriterierne for rødt, som beskytter spillerne fint. Skulle situationen med ham Randersspilleren, som fik indre blødninger så også ses igennem (Lauenborg?)

Vi skal have mindst mulig VAR-indgriben, og at kalde dommeren ud til noget, der ikke er et rødt kort, straffe eller mål er helt sort, hvis du spørger mig.

Man kan diskutere, hvor grænsen skal gå for rødt, men det skal være i fodboldslovtråd og ikke i en debat om VAR, da det ikke har noget med VAR at gøre.

Det er pudsigt kriterie. Vi har allerede kriterierne for rødt, som beskytter spillerne fint. Skulle situationen med ham Randersspilleren, som fik indre blødninger så også ses igennem (Lauenborg?)

Vi skal have mindst mulig VAR-indgriben, og at kalde dommeren ud til noget, der ikke er et rødt kort, straffe eller mål er helt sort, hvis du spørger mig.

Man kan diskutere, hvor grænsen skal gå for rødt, men det skal være i fodboldslovtråd og ikke i en debat om VAR, da det ikke har noget med VAR at gøre.
Det kan godt være at du synes det er et pudsigt kriterie, men dommeren har bare ikke alene ansvaret for en retfærdig afvikling af kampen, men er også alle spillernes arbejdsmiljørepræsentant, der har ansvaret for at minimere arbejdsskader og farlige situationer. Når Kasper Davidsen ikke føler han har gjort noget forkert, og dommeren bare står og trækker på skuldrene over situationen, imens en spiller ligger i store smerter og en blodig ankel, så lever sikkerheden på arbejdspladsen ikke op til det man må kunne forvente, og der er behov for tiltag som kan bringe sikkerheden i orden.

Jeg er med T-kogle her. Det vil være en stærk bevægelse hen imod at undgå svinestreger, små og store, mere eller mindre bevidste, hvis spillerne indser, at de er NØDT til at tænke over modstanderens position det næste splitsekund også.
Fodbold er en kontaktsport, javel, men det er i hvert fald sandt at nogle spillere (Host BSN, Host Tøffe) har været under den forståelse, at modstanderens ve og vel er fuldstændig underlagt det at vinde.
Det synes jeg ikke er godt nok.

Når Kasper Davidsen ikke føler han har gjort noget forkert, og dommeren bare står og trækker på skuldrene over situationen, imens en spiller ligger i store smerter og en blodig ankel, så lever sikkerheden på arbejdspladsen ikke op til det man må kunne forvente, og der er behov for tiltag som kan bringe sikkerheden i orden.
Dommeren kan jo tage den med ro, fordi han ved at den BLIVER tjekket igennem af VAR og at der kommer en melding om potentielt rødt kort, hvis dette er en mulighed.

Bech: 100 % straffe
Claesson: 50/50 straffe
Links: 35/65 straffe
Synes faktisk ikke links’ bør give et straffe. (Som det så heller ikke gjorde)

Har lige set den nye sæson af VAR-rummet på Viaplay. Dommerformand Johansen siger KLART straffe til Bech, (første kamp mod FCM) vurderer at dommer Krogh dømmer for teknisk i afværgelsen, og klar fejl af VAR også ikke at kalde til skærmen.

Claesson situationen. Dommer Johansen siger at man skal altid starte med at kigge på forsvarspillerens aktion. Og Link har et ben ude, og spænder ben. Klart straffe, men så kigger man også på angrebsspillerens ageren. Og klart han overspiller den her og det er med i vurderingen. Men han bliver ramt først. Så samlede vurdering er at situationen er IKKE noget VAR går ind og kigger på, hverken hvis der var dømt straffe, eller som nu, ikke. Det er 100 dommerens kald i sådan situation. Foberholdt hvad er så anbefalingen i sådan en situation, det er faktisk SPIL VIDERE.

Har lige set den nye sæson af VAR-rummet på Viaplay. Dommerformand Johansen siger KLART straffe til Bech, (første kamp mod FCM) vurderer at dommer Krogh dømmer for teknisk i afværgelsen, og klar fejl af VAR også ikke at kalde til skærmen.
Det var rart at få den præciseret 👏 For fra min stol virkede den dom helt på månen og som en dommer der kom til at overgøre noget, som de formentlig havde talt om inden starten af sæsonen. Det mest utrolige var, at de ikke selv kunne se det efterfølgende. Den virkede klokkeklar.

Faktisk et ret interessant afsnit. Det lyder lidt til der er kommet en ny retning i forhold til straffespark hvor de i dommergruppen aktivt skruer lidt ned for hvor meget overdrivelsen fra angriberen tæller i mod. Johansen nævner flere gange at man skal starte med at se hvad forsvareren gør, og sekundært angriberen og at de meget tekniske fortolkninger skal droppes. Ordret "hvis det tager ti minutter at forklare hvorfor der ikke er straffe, men 10 sekunder at forklare hvorfor der er straffe, så er der straffe".

Og så kan jeg ikke helt forstå hvad konklusionen på Links v Claesson var. Links stikker klart benet for langt frem og der er klart kontakt (hvad gør forsvareren), men fordi Claesson hopper som en idiot er konklusionen alligevel at dommeren bør lade den køre (Johansens ord). Er det så implicit at den perfekte dom for Johansen havde været st lade den køre, og tjekke den på video eller slet intet straffe?

Nu hvor jeg har fået pulsen ned og vi har vundet 4 kampe i streg synes jeg måske nok egentlig der er straffe.... jeg havde i hvert faldt råbt og skreget hvis det havde været omvendt og vi ikke havde fået straffe.

Faktisk et ret interessant afsnit. Det lyder lidt til der er kommet en ny retning i forhold til straffespark hvor de i dommergruppen aktivt skruer lidt ned for hvor meget overdrivelsen fra angriberen tæller i mod. Johansen nævner flere gange at man skal starte med at se hvad forsvareren gør, og sekundært angriberen og at de meget tekniske fortolkninger skal droppes. Ordret "hvis det tager ti minutter at forklare hvorfor der ikke er straffe, men 10 sekunder at forklare hvorfor der er straffe, så er der straffe".

Og så kan jeg ikke helt forstå hvad konklusionen på Links v Claesson var. Links stikker klart benet for langt frem og der er klart kontakt (hvad gør forsvareren), men fordi Claesson hopper som en idiot er konklusionen alligevel at dommeren bør lade den køre (Johansens ord). Er det så implicit at den perfekte dom for Johansen havde været st lade den køre, og tjekke den på video eller slet intet straffe?

Nu hvor jeg har fået pulsen ned og vi har vundet 4 kampe i streg synes jeg måske nok egentlig der er straffe.... jeg havde i hvert faldt råbt og skreget hvis det havde været omvendt og vi ikke havde fået straffe.
Han mener intet straffe.

Edit: Dommerne skal dømme. De må ikke lade den gå til vurdering af VAR, så det er ikke en reel mulighed

Der er ikke noget der klart viser en kontakt, før end Claesson allerede er på vej ned i sit dive, men der er heller ikke klare beviser for at der ikke er kontakt desværre. Det er en af de der som kun FCK får, og som aldrig går den anden vej.

Så hvis vi ender med at tabe mesterskabet med 2 point til en af de to klubber, så er det Michael Johansens lemminger der har afgjort mesterskabet.

Der er ikke noget der klart viser en kontakt, før end Claesson allerede er på vej ned i sit dive, men der er heller ikke klare beviser for at der ikke er kontakt desværre. Det er en af de der som kun FCK får, og som aldrig går den anden vej.

Så hvis vi ender med at tabe mesterskabet med 2 point til en af de to klubber, så er det Michael Johansens lemminger der har afgjort mesterskabet.
Ej hold nu op. Der er ret klar lår/lår kontakt inden Claesson hopper og Links stikker benet frem lang tid efter bolden er væk.

Vil du ærligt påstå du ikke ville råbe og skrige konspiration hvis den modsat ikke var dømt straffe til os?

Fik set VAR-rummet i dag men ved ikke hvor længe den har været på.

Egentlig lidt opklarende for mig:
  1. Man må gerne gennemføre et "naturligt spark" som rammer modstanderen oppe på læggen (Aab kampen hvor en forsvarer blev ramt)
  2. De syntes ikke billederne var verdens bedste ved udvisning pga. skalle i Randers vs. Fck men det var rigeligt (i yderste konsekvens skulle der så dømmes straffe fordi Diks trækker i angriberen men det ville man aldrig dømme)
Det var måske mest 1'eren jeg var overrasket over definitionen på selvom den sikkert giver mening. Den åbner dog som alt andet for en lang rækker fortolkninger og varierende kendelser over tid. Det spillede naturligvis også ind med tiden for hvornår sparket over modstanderens læg skete vs. hvornår der blev scoret (selvom det alt andet lige må være svært at undvære en forsvarer og ikke have mulighed for at trække en off-side).

Both... FCN startede godt og faldt sammen i takt med at Viborg tog taktstokken. Til gengæld er FCN blevet snydt for et straffe der først dømmes - så griber VAR ind og dommeren trækker det - i min optik - fejlagtigt tilbage!
Jeg tror vi så legemligørelsen af den nye linje Michael Johanssen har antydet i VAR-Rummet. Angriberen gør intet for at undgå/tæt på opsøger, og forsvarsspilleren gør ikke noget væsentligt udfald.

Jeg er spændt på at høre den behandlet under alle omstændigheder! Og lidt et nybrud ifht. Tolkning af VAR-protokollen.

Jeg tror vi så legemligørelsen af den nye linje Michael Johanssen har antydet i VAR-Rummet. Angriberen gør intet for at undgå/tæt på opsøger, og forsvarsspilleren gør ikke noget væsentligt udfald.

Jeg er spændt på at høre den behandlet under alle omstændigheder! Og lidt et nybrud ifht. Tolkning af VAR-protokollen.

Jamen det er da bare FEDT - at der ligges en ny linje efter at AGF er blevet ramt af den gamle linje 3 gange for nyligt, endda 2 gange bare i denne sæson, hvor en fejlagtig straffedom er holdt fast fordi der var kontakt, og "VAR derfor ikke kunne blande sig, da der skal mere til".

Det argument er nu sprængt i luften.
Lige til AGF igen udsættes for det.

Latest posts

Back