New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 102K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
VAR-debatten er nogle gange en smule nuanceforladt. Men det gælder vist overalt.

Afskaf skidtet og bring uskylden tilbage til dansk fodbold.

Vil det være interessant at se, om der kan dannes konsensus blandt fans på tværs af alle klubber om at stille et mistillidsvotum til VAR og få det afskaffet?

Klubberne sparer samtidig også nogle millioner kroner om året, og vi kan i større grad få de acceptable dommere på græs i stedet for, at de bliver lukket inde i en container et sted og ser videofilm under kampene, mens de leger mandagsdommere.

Men der var jo netop ingen accept af dommeren på græsset før.. derfor vi har fået VAR.

Der er stadig markant forskel på Claesson mod AGF og den i går.m de to skal ikke i samme bås.

Det er ikke "begge er til straffe" eller " ingen af dem er til straffe"
Linjen kan SAGTENS ligge der imellem.

Derudover så er linjen vel heller ikke helt skarp så længe der er mennesker ind over, så vil der være et område der er en gråzone- specielt som reglerne er idag

Men der var jo netop ingen accept af dommeren på græsset før.. derfor vi har fået VAR.
Der var ingen accept af dommerne før fordi de var blandt Europas ringeste, og der er ingen accept af dommerne i dag fordi de er blandt Europas ringeste. VAR har ingenting med det at gøre.

Den eneste forskel er at nu har de også mulighed for at vise hvor ringe de er i show motion.

Det virker til, af der er kommet mere debat og raseri over dommene, efter VAR har gjort sit indtog. For nu gør en fejldom ekstra ondt, da den ikke burde kunne finde sted på baggrund af fagre nye teknologiske verden.

Der var uden tvivl flere lortedomme, inden man indførte vhs i Superligaen.
Men det tror jeg gik nogenlunde op, når ligaen var slut.

Jeg husker det som om, at man diskuterede en fejldom, var rasende, men også anerkendte, at dommerne kun er mennesker. Og så var det det.

Desuden løb debatten om en kendelse ikke over flere dage modsat nu, hvor vi i højere grad til uendelighed diskuterer en mands evne til at betjene videoafspiller og se, hvad skærmen viser, fremfor at rende rundt på grønsværen og se, hvad spillerne gør.

Der var ingen accept af dommerne før fordi de var blandt Europas ringeste, og der er ingen accept af dommerne i dag fordi de er blandt Europas ringeste. VAR har ingenting med det at gøre.

Den eneste forskel er at nu har de også mulighed for at vise hvor ringe de er i show motion.

Der var ingen accept af nogen dommere, hverken i superligaen, Premier League eller VM, hvis de lavede fejl.
VAR belv en ting fordi hverken spillere, klubber eller Fans accepterede dommerfejl før - hvorfor skulle de gøre de nu?

Med VAR forsvandt accepten f, at ikke alle situationer er entydige. Og der blev i høj grad indført krav om en sammenhængende 'linje'. Hvor 'linje' er defineret som: de tilfælde JEG mener er sammenlignelige og synes burde sammenholdes.

Links gør udfald. Bech gør udfald mod Bech. Der er kontakt i begge tilfælde, og i begge tilfælde står dommerens vurdering.

Jeg har ikke set en officiel udmelding, men Leander mener begge skulle have været no calls. Jeg er mere til at begge skulle have været dømt.

Jeg så ikke situationen i går, men hvis der ikke var et udfald, giver det god mening der ikke var straffe.

Links gør udfald. Bech gør udfald mod Bech. Der er kontakt i begge tilfælde, og i begge tilfælde står dommerens vurdering.

Jeg har ikke set en officiel udmelding, men Leander mener begge skulle have været no calls. Jeg er mere til at begge skulle have været dømt.
Bech v Bech er kaldt en kategorisk fejl i VAR rummet af MJ.

Links v Claesson var han noget mere vævende på, men pegede i sidste ende på at Links gør et udfald så den er meget svær at kalde retur, men Claesson gør det også nemt for dommeren at vælge no foul.

Og lige et sidste pip for denne gang: en præmis vi bliver nød til at leve med, som har fået et kæmpe spotlight på sig efter indførsel af VAR og som er med til at mudre linjen helt vildt:

Det KAN være "det rigtige kald" både at fløjte og ikke fløjte i rigtig mange situationer!

Før VAR var den nemmere at kategorisere under "dommerskøn", men nu er man tvunget til at tage stilling til kæmpe gråzoner i en sort/hvid verden (kald eller kald ikke dommeren til skærmen).

Som jeg har skrevet før så er mit største problem med VAR at vi ikke har taget en større filosofisk snak om hvad fodbold er. I mine øjne ser vi bare de logiske konsekvenser heraf, og de stakkels aktører (dommerne) er sat i en situation hvor de kun kan se dumme ud, for den logik og morale de dømmer under fungerer enormt dårligt med forstørrelsesglas og lineal.

Og synes det er blevet sværere for fck at få de absurde dommerskøn med sig
Men hvorfor er det blevet sværere for FCK at få absurde dommerskøn med sig?

Er det fordi dommerne af egen fri vilje, er begyndt at se på om de behandler alle hold lige?

Eller er det pga. massiv kritik fra tilskuere og medier?

Hvis kvaliteten af dommerkendelserne skal blive bedre så skal man ikke bare give dem ret hele tiden ligesom Benjamin Leander. Så er man nød til konstant at gøre dommerne opmærksomme på at de ødelægger spillet, med akademiske kendelser som kun gør spillet interessant st følge for jurister, eks. dommere og andre med en helt særlig fetich for regler og paragraffer.

Almindelige fodbold tilskuere og seere, finder ingen glæde ved en VAR kendelse som den i fredags. Alle almindelige fodbold tilskuere og seere vil se fodbold, ikke dommerkendelser. Så VAR skal undlade at blande sig med mindre der sker noget i kampen der kræver at der gribes ind.

Efter VAR er blevet indført er fodbold blevet en “politistat”, hvor det er lovhåndhæverne der i stigende omfang afgør kampene og ikke spillet på banen. Så fremtidige mestre er dem der er bedst til VAR og ikke dem der er bedst til fodbold.

Hvis VAR skal blive bedre så skal VAR og dommernes kendelser kritiseres, indtil de begynder at give mening. Hvis vi alle sammen går og er tilfredse med akademiske regler der ikke bidrager til oplevelsen, og heller ikke til en retfærdig kampafvikling, men lader til alene at være til for at skabe opmærksomhed omkring dommerne, så fortsætter det hele som det er.

Man reparerer jo ikke noget som man ikke kan se er i stykker.

Men hvorfor er det blevet sværere for FCK at få absurde dommerskøn med sig?

Er det fordi dommerne af egen fri vilje, er begyndt at se på om de behandler alle hold lige?

Eller er det pga. massiv kritik fra tilskuere og medier?

Hvis kvaliteten af dommerkendelserne skal blive bedre så skal man ikke bare give dem ret hele tiden ligesom Benjamin Leander. Så er man nød til konstant at gøre dommerne opmærksomme på at de ødelægger spillet, med akademiske kendelser som kun gør spillet interessant st følge for jurister, eks. dommere og andre med en helt særlig fetich for regler og paragraffer.
Tidligere kunne alt affejes med dommerskøn fra en person. VAR har tilført et lag hvor det dommerskøn nu er godkendt af to personer. Det øger kvaliteten. Ja der er svipsere men de bliver færre og færre. Jeg har sjældent hørt MJ forsvare en absurd kendelse. Det giver mig håb om at vi er på rette vej.

Almindelige fodbold tilskuere og seere, finder ingen glæde ved en VAR kendelse som den i fredags. Alle almindelige fodbold tilskuere og seere vil se fodbold, ikke dommerkendelser. Så VAR skal undlade at blande sig med mindre der sker noget i kampen der kræver at der gribes ind.
Synes du tillægger alle dine synspunkter her. Jeg er glad for den kendelse. Imo så er det et tilfældigt sammenstød.

Efter VAR er blevet indført er fodbold blevet en “politistat”, hvor det er lovhåndhæverne der i stigende omfang afgør kampene og ikke spillet på banen. Så fremtidige mestre er dem der er bedst til VAR og ikke dem der er bedst til fodbold.
FCM var lidt heldige sidste år med mange mystiske kendelser men ellers synes jeg ikke der har været nogen uretfærdige placeringer.

Hvis VAR skal blive bedre så skal VAR og dommernes kendelser kritiseres, indtil de begynder at give mening. Hvis vi alle sammen går og er tilfredse med akademiske regler der ikke bidrager til oplevelsen, og heller ikke til en retfærdig kampafvikling, men lader til alene at være til for at skabe opmærksomhed omkring dommerne, så fortsætter det hele som det er.

Man reparerer jo ikke noget som man ikke kan se er i stykker.

Min retfærdighedssans havde det svært med det gamle system. VAR så jeg utrolig meget frem til. Det er ikke perfekt endnu og jeg har tvivlet undervejs men det skal nok komme. Dommerne skal lære det og det tager tid.

Eneste argument mod VAR som jeg kan forstå er at det stjæler den umiddelbare glæde ved et mål. Men det opgiver jeg gerne for at min retfærdighedssans har det bedre.

Mht i fredags synes jeg Per Frimann er pinlig. Samme med Tøffe til tider. Deres VAR kritik er til tider umådelig skinger.

Han stod da også helt af men det var også en af hans Fc darlings om det gik ud over. Der har han en ekstra stor kærlighed som er meget svær at skjule for ham.

For mig så det ud til et smart træk fra angriberen som var designet til han skulle ramme forsvareren og trække et straffe. Forsvareren havde ikke en chance for at undgå det og dermed mener jeg dommen var korrekt.
Bortset fra det, så havde jeg gerne set den vinkel bagfra som Putros talte om i interviewet men der var måske ingen smoking-gun så.

Dommerne skal dømme efter reglerne, længere er den ikke.. at en stor del af fans ikke forstår eller lytter til forklaringerne fra fagfolk er ikke fagfolkene skyld.

Jeg syntes det er den rigtige dom og fint den ændres.. lad være at smide alle i samme bås :)
Jeg er altså helt almindelig fan som du..

Han stod da også helt af men det var også en af hans Fc darlings om det gik ud over. Der har han en ekstra stor kærlighed som er meget svær at skjule for ham.
Hvor mange darlings har han? Jeg troede at han var Brøndby-fan? Nogle gange er han også tæt på pinligt pro-AGF, men det er Tøfting og David jo også. Nok svært, når man har en fortid i en klub.

Frimann har måske lidt en sjov tendens til at holde med favoritten i en kamp. Måske fordi han føler at han skal forsvare, når han forud for en kamp har givet udtryk for, hvem han tror der vinder? Generelt har jeg ikke de store problemer med ham, fordi han har en del mere fodboldviden end de fleste kollegaer hos Viasat.

Hvor mange darlings har han? Jeg troede at han var Brøndby-fan? Nogle gange er han også tæt på pinligt pro-AGF, men det er Tøfting og David jo også. Nok svært, når man har en fortid i en klub.

Frimann har måske lidt en sjov tendens til at holde med favoritten i en kamp. Måske fordi han føler at han skal forsvare, når han forud for en kamp har givet udtryk for, hvem han tror der vinder? Generelt har jeg ikke de store problemer med ham, fordi han har en del mere fodboldviden end de fleste kollegaer hos Viasat.
Jeg tror han har mange darlings afhængig af hvem de møder men spiller vi mod Bif, så er han pinlig at høre på som kommentator. Man kan igen igen blive overrasket over hvordan han ikke formår at holde sig nogenlunde neutral og det endda til et punkt, hvor de andre kommentatorer nødt til at tale ham imod.

Egentlig tror jeg bare Friman kan lide godt poleret og teknisk fodbold, hvis han helt selv skulle vælge. I denne her situation virkede han bare til at kamme helt over - om det så var pga. klubben eller fordi han har en forkærlighed for unge angribere, det ved jeg af gode grunde ikke.

Jeg tror bare han har svært ved at holde sig neutralt og det kan naturligvis også være svært når det gælder fodbold.

Dommerne skal dømme efter reglerne, længere er den ikke.. at en stor del af fans ikke forstår eller lytter til forklaringerne fra fagfolk er ikke fagfolkene skyld.
Det skal de, men der er helt enormt mange kendelser hvor man åbenbart efter reglerne kan dømme enten den ene vej eller den anden vej, og her er reglen desværre ofte “When in doubt - give it to to the Phoney Whites”

Det er i øvrigt lige så meget reglerne der er problemet, som det er de voldsomt elendige dommere vi har i Superligaen, men det er som om der er nogen fans der tror at reglerne er hugget i granit og det er man nød til at acceptere
Jeg syntes det er den rigtige dom og fint den ændres.. lad være at smide alle i samme bås :)
Jeg er altså helt almindelig fan som du..
Aaarhh…;)

Latest posts

Back