New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 156K
Cykling
Jeg tror, Pogacar er dopet men ikke med medikamenter, som endnu er på dopinglisten
Men så er man altså heller ikke dopet. Det er relativt sort/hvidt. Tager man noget som er på dopinglisten er man dopet. Er det ikke på dopinglisten er man ikke dopet.

Jeg tror gerne de tager/gør ting som engang i fremtiden måske bliver betragtet som doping. Men sådan er elitesport jo - man afsøger grænserne for hvor man kan finde en fordel. Om det så er fysisk eller teknologisk.

Jeg tror i øvrigt ikke på mekanisk doping i cykling på det niveau. Cyklerne bliver konstant kontrolleret, det vil være alt for nemt at opdage og nærmest umuligt at holde hemmeligt.

Altså ligesom US Postal?

De mest innovative i dagens cykling er Visma selvom deres budget er mindre. Dine argumenter er ikke noget der taler for, Pogacar ikke er dopet med historikken i mente nærmere det modsatte.

Jeg er helt på Uglens hold. Jeg tror, Pogacar er dopet men ikke med medikamenter, som endnu er på dopinglisten - og han er sikkert ikke den eneste - og jeg tror, han får mekanisk hjælp.
Jeg tror Visma var de mest innovative, de tog ligesom over fra Sky/Ineos, jeg tror dog de har toppet og andre hold er mere cutting edge, én herinde nævnte Bora havde hapset noget backroom staff - hvilket giver mening da jeg ikke tror RedBull spytter penge i cykling for at køre om 4 pladser.
Jeg tror(og håber) ikke at Pogi m.fl. Bruger mekanisk doping.

Hvis antagelsen er at Pogi med flere “fremtidsdoper” så bliver debatten en anden.
Det er lovligt men amoralsk og jeg tror meget af essencen skal fødes her.
At der simpelthen er en accept indenfor cykling om at det er Ok så længe det er lovligt.

Altså ligesom US Postal?

De mest innovative i dagens cykling er Visma selvom deres budget er mindre. Dine argumenter er ikke noget der taler for, Pogacar ikke er dopet med historikken i mente nærmere det modsatte.

Jeg er helt på Uglens hold. Jeg tror, Pogacar er dopet men ikke med medikamenter, som endnu er på dopinglisten - og han er sikkert ikke den eneste - og jeg tror, han får mekanisk hjælp.
Ikke mindst fordi UAE er en nation med meget begrænset åbenhed, og en historik med at se stort på international ret, hvor et hold der er underlagt belgisk lovgivning, nok ikke får helt så frie rammer, til at afsøge medicinske grænser.

Men så er man altså heller ikke dopet. Det er relativt sort/hvidt. Tager man noget som er på dopinglisten er man dopet. Er det ikke på dopinglisten er man ikke dopet.

Det kommer an på formuleringen i reglementet. Hvis der står "alle stoffer som er præstationsfremhævende, er ulovligt at bruge" eller i den stil, så vil medikamenter, som ikke er på dopinglisten være ulovlige at bruge, de er bare ikke opdaget endnu.

Det kommer an på formuleringen i reglementet. Hvis der står "alle stoffer som er præstationsfremhævende, er ulovligt at bruge" eller i den stil, så vil medikamenter, som ikke er på dopinglisten være ulovlige at bruge, de er bare ikke opdaget endnu.
Det er bare ikke sådan dopinglisten fungerer. WADA udgiver hvert år en lang liste med forbudte stoffer og metoder, som atleterne kan forholde sig til: https://www.wada-ama.org/en/news/wadas-2025-prohibited-list-now-force

Alt andet ville også være totalt uigennemskueligt og ende i smagsdommeri.

Der er i øvrigt masser af præstationsfremmende midler som er fuldt lovlige. Koffein som det mest almindelige af dem.

Skal man finde en virkelig gråzone i cykling (og alt andet sport), tror jeg man skal kigge på TUE-systemet. Det er vel mere eller mindre bevist at Team Sky misbrugte det ifb. med Wiggins tour-sejr og man kan få nogle ret potente stoffer på den måde. Så om UAE eller andre misbruger det i dag tør jeg ikke spå om.

Tror i øvrigt det er endnu mere (mis)brugt i f.eks. fodbold og tennis. De sæsoner atleterne skal igennem er absurd hårde og mon ikke der bliver stanget godt med kortisol over disken for at få spillerne til at holde til det.

Last edited:
Altså ligesom US Postal?
US Postal var ikke rigere end så mange andre hold. De havde heller ikke vildt mange stjerner. De havde bare et program. Jeg vil gerne gentage, at jeg finder enhver sammenligning mellem Pogačar og Armstrong som værende både grov og underlødig. Vi taler om en mand uden moralske skrupler. En mand, som ødelagde adskillige liv uden at blinke. En mand helt uden klasse.

Ift. budgetterne i 2025 så er UAE, INEOS og VISMA ret tætte. UAE har dog nok en blankocheck i baghånden, hvis det skulle blive nødvendigt.

Udviklingen går stærkt. Først var SKY milevidt foran alle, så var VISMA i front på både træning og TT, og nu har UAE så forbedret sig helt enormt på TT. Jeg går ikke op i de tekniske aspekter overhovedet, men det er nu alligevel interessant at følge våbenkapløbet.

Ikke mindst fordi UAE er en nation med meget begrænset åbenhed, og en historik med at se stort på international ret, hvor et hold der er underlagt belgisk lovgivning, nok ikke får helt så frie rammer, til at afsøge medicinske grænser.
Men doping testene bliver jo taget der hvor rytterne opholder sig.
De er vel kun i Emiraterne til hold præsentationen og deres lokale Tour.
I øvrigt en sjov ting i cykling at rytterne kan bosætte sig mere eller mindre hvor det passer dem.

Jeg tror i øvrigt ikke på mekanisk doping i cykling på det niveau. Cyklerne bliver konstant kontrolleret, det vil være alt for nemt at opdage og nærmest umuligt at holde hemmeligt.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at læse lidt op på det. Denne her er et must read:

Både fordi artikel fremhæver, at alle, journalisten taler med i sporten, tror der er mekanisk doping på øverste niveau. Men også fordi, den er stærkt kritisk over for de iphone scannere, UCI bruger til at teste.

Det er seriøst også 14 dage siden, at UCI promoverede med en historie om, at de ville teste mere seriøst for mekanisk doping. Se fx her:

Denne her artikel uddyber rygterne og fortæller om, hvorfor det er så svært at teste for:

Og her er en historie fra TdF 2021, som kraftigt kobler Pogacar til motordoping:

Jeg tror ikke et sekund på, at Pogacar kan sidde ned og lege motorcykel op af et bjerg på grund af nogle kortere pedalarme. Det stinker langt væk af motorcykling.

Jeg tror gerne de tager/gør ting som engang i fremtiden måske bliver betragtet som doping. Men sådan er elitesport jo - man afsøger grænserne for hvor man kan finde en fordel. Om det så er fysisk eller teknologisk.

Og for ar gøre det mere speget er der jo stoffer hvor grænseværdierne måles i microgram.
Salbutamol i Froomey sag var indti 1600 microgram lovligt mens 1601 microgram i teorien er doping.

Men cykling er en fantastisk men også lidt lumsk størelse.
En lille anekdote
En kammerat arbejder som mekaniker hos shimano i b.la. Vueltaen.
For er par år siden begyndte løbet i Burgos med sådan en ITT.
På det tidspunkt var covid stadigvæk en ting i hvert fald i Spanien.
Officielt skulle både ryttere,staff og hele cirkusset rundt om leve i en såkaldt boble med minimum kontakt til omverden.
Dagen før det hele startede mødte vi min kammerat dueño byen og mange a barerne var fyldt med både staff og andre som var en del af vueltaen.
Det var så vidt jeg husker ikke en eneste positiv covid test i den Vuelta.

Jeg er på ingen måder ekspert i cykling; jeg følger kun med, når der er en dansker, der gør det fremragende. Men det slog mig, da jeg læste med i andre og mere vidende folks kommentarer, at al den snak om motor-doping kunne elimineres, hvis løbsarrangøren eller UCI leverede cyklerne til rytterne. Jeg er med på, at det ville være et stort slag for dem, der synes den teknologiske udvikling af cykel og andet udstyr er en vigtig del af sporten, og at rytterne ville protestere, fordi det er enormt vigtigt for dem, vil de sige, at deres cykler er custom made til lige præcis deres krop og stil, men det ville være med til at sikre en mere sportslig retfærdig konkurrence, hvor vi med (lidt?) større sikkerhed kan stole på, at den bedste mand vinder.

Er det noget der er afprøvet eller i det mindste bliver snakket om?

US Postal var ikke rigere end så mange andre hold. De havde heller ikke vildt mange stjerner. De havde bare et program. Jeg vil gerne gentage, at jeg finder enhver sammenligning mellem Pogačar og Armstrong som værende både grov og underlødig. Vi taler om en mand uden moralske skrupler. En mand, som ødelagde adskillige liv uden at blinke. En mand helt uden klasse.

Det er jeg lodret uenig. US Postal havde et budget som var overlegent i forhold til så mange af konkurrenterne og de havde samlet nogle af verdens bedste hjælperyttere. Det er imo helt sammenligneligt med UAE dog med den forskel, UAE spiller på flere GT heste end US Postal gjorde.
Jeg sammenligner i øvrigt ikke Pogacar og Armstrong som personer, så dit udfald må stå for egen regning. Jeg sammenligner de 2 hold og situationerne i forhold til Gullers påstande og der holder jeg fast i, det er en sammenlignelig situation.

Men jeg kan godt gentage fra tidligere. Jeg er suspekt overfor alle atleter i individuelle idrætsgrene som præsterer på et ekstremt usædvanligt højt niveau. Min skepsis handler ikke om Pogacar som person men om hans præstationer som går over alt andet i cykelhistorien i en tid hvor feltet vel aldrig har været tættere og bundniveauet aldrig har været højere og alligevel får han et etapeløbsfelt til at ligne en flok U23 ryttere.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at læse lidt op på det. Denne her er et must read:

Både fordi artikel fremhæver, at alle, journalisten taler med i sporten, tror der er mekanisk doping på øverste niveau. Men også fordi, den er stærkt kritisk over for de iphone scannere, UCI bruger til at teste.

Det er seriøst også 14 dage siden, at UCI promoverede med en historie om, at de ville teste mere seriøst for mekanisk doping. Se fx her:

Denne her artikel uddyber rygterne og fortæller om, hvorfor det er så svært at teste for:

Og her er en historie fra TdF 2021, som kraftigt kobler Pogacar til motordoping:

Jeg tror ikke et sekund på, at Pogacar kan sidde ned og lege motorcykel op af et bjerg på grund af nogle kortere pedalarme. Det stinker langt væk af motorcykling.
Tak for links, men jeg læser altså ikke andet end en masse spekulationer og teorier uden noget der bare minder om en rygende pistol.

Hørte på et tidspunkt en dansk prof-mekaniker (kan ikke huske navnet, men har været på flere WT-hold) blive spurgt om muligheden for at Cancellera havde en motor i cyklen og han nærmest grinte af det. Selvom Cancellara havde sin egen mekaniker var der så mange inde over cyklerne at det umuligt kunne holdes hemmeligt i en lille lukket kreds. Og personalet roterer så meget rundt mellem holdene at der lynhurtigt ville gå historier, hvis der foregik noget systematisk på ét af holdene.

Så selv om jeg gerne tror, at man i teorien kan placere en motor i en cykel, så den er svær at opdage tror jeg simpelthen ikke, at du på et WT-hold, med det antal af mennesker og cykler der er i spil, kan holde det hemmeligt.

I modsætning til alm. doping er det jo ikke noget, der kan foregå i isolation under træning, men noget der skal ske i fuld offentlighed i det cirkus der er omkring TdF osv.

Tak for links, men jeg læser altså ikke andet end en masse spekulationer og teorier uden noget der bare minder om en rygende pistol.

Det er klart, du ikke læser om en rygende pistol. Hvis du havde læst om en rygende pistol, så havde vi været forbi det punkt, hvor det var noget, vi diskuterede.

Udover spekulation læser du også om en masse rygter. Og om en masse kilder, der siger, det foregår, uden at ville stå frem.

Hørte på et tidspunkt en dansk prof-mekaniker (kan ikke huske navnet, men har været på flere WT-hold) blive spurgt om muligheden for at Cancellera havde en motor i cyklen og han nærmest grinte af det. Selvom Cancellara havde sin egen mekaniker var der så mange inde over cyklerne at det umuligt kunne holdes hemmeligt i en lille lukket kreds. Og personalet roterer så meget rundt mellem holdene at der lynhurtigt ville gå historier, hvis der foregik noget systematisk på ét af holdene.

Du har også hørt Bjarne Riss og hans staff udelukke, at der skulle være doping på hans cykelhold. Regel nummer et i cykelsporten er, at når nogen kategorisk afviser muligheden for snyd, så bliver der som regel snydt.

Så selv om jeg gerne tror, at man i teorien kan placere en motor i en cykel, så den er svær at opdage tror jeg simpelthen ikke, at du på et WT-hold, med det antal af mennesker og cykler der er i spil, kan holde det hemmeligt.

I modsætning til alm. doping er det jo ikke noget, der kan foregå i isolation under træning, men noget der skal ske i fuld offentlighed i det cirkus der er omkring TdF osv.

UCI og ASO skjulte, at Armstrong var dopet igennem flere år.

Jeg kan ikke se, hvorfor der skulle være flere end rytteren, nogle mekanikere og et par sportsdirektører involveret i at placere en motor. Det behøver næppe involvere særligt mange - det svarer nogenlunde til, at almindelig doping er et mellemværende mellem en soineur, en læge, rytteren og sportsdirektøren. Og det er jo foregået så rigeligt.

Det er selvfølgelig helt fint, at du ikke køber den. Men dine argumenter er bare spekulationer. Der går sjældent røg uden en brand. Og det er altså store, troværdige cykelmedier, der skriver om det her.

På dansk tv sagde de idag, at Vingegårds cykel for anden dag i træk var udtaget til røntgen undersøgelse for mekanisk "doping"
Sådan noget slipper de ikke af med at gøre

Cykelsporten har en lang historik med at tillade sine vindere at snyde, indtil det ikke længere er en god historie. Lex Armstrong. Lex Rasmussen. Lex Froome. Lex hinault. Lex Wiggins. Lex Pantani. Og jeg kunne blive ved.

Ja...
Der er en historik, du og mange andre er forblændet af, og derfor bliver eviggyldig i jeres opfattelse af sporten
Men tiderne er altså skiftet
Omertaen er død
Der er meget få, der bliver knaldet efterhånden. På trods af at kontrollen aldrig har mere effektiv
Læg mærke til, hvordan unge ryttere i dag bliver pissesure, hvis der er en, der bliver taget med busserne nede
Det er snyd...
Synes de
Så meget for Omerta og fortiden

Der går sjældent røg uden en brand. Og det er altså store, troværdige cykelmedier, der skriver om det her.
Må i drømme jeg ikke synes der er røg. Selv om Chris Marshall Bell er en glimrende journalist, så er det alle medier der lever af clicks.

Men jeg synes på sin vis også det er en fin artikel han får skrevet - men også en med utroligt lidt kød på hvis det, som han skriver, er et emne han har dyrket intenst i længere tid.

Jeg kan også blive frustreret over Pogacars suverænitet og undre mig når han kan køre på podiet i alt fra Paris - Roubaix til Tour de France. Men jeg synes der bliver sprunget til lidt for hurtigt til lidt for letkøbte forklaringer, hvoraf nogle - som f.eks. den om mekanisk doping - nærmer sig det konspirationsteoretiske i sin bevisførelse.

Ja...
Der er en historik, du og mange andre er forblændet af, og derfor bliver eviggyldig i jeres opfattelse af sporten
Men tiderne er altså skiftet
Omertaen er død
Der er meget få, der bliver knaldet efterhånden. På trods af at kontrollen aldrig har mere effektiv
Læg mærke til, hvordan unge ryttere i dag bliver pissesure, hvis der er en, der bliver taget med busserne nede
Det er snyd...
Synes de
Så meget for Omerta og fortiden
"Jeg er aldrig testet positiv"

Last edited:
Må i drømme jeg ikke synes der er røg. Selv om Chris Marshall Bell er en glimrende journalist, så er det alle medier der lever af clicks.

Men jeg synes på sin vis også det er en fin artikel han får skrevet - men også en med utroligt lidt kød på hvis det, som han skriver, er et emne han har dyrket intenst i længere tid.

Jeg kan også blive frustreret over Pogacars suverænitet og undre mig når han kan køre på podiet i alt fra Paris - Roubaix til Tour de France. Men jeg synes der bliver sprunget til lidt for hurtigt til lidt for letkøbte forklaringer, hvoraf nogle - som f.eks. den om mekanisk doping - nærmer sig det konspirationsteoretiske i sin bevisførelse.

Der er masser af røg. Jeg citerer lige Chris Marshall-Bell fra hans artikel

“What has been most striking and revealing for me is the near-universal acceptance within the sport that other riders aside from Van den Driessche were winning pro races with motors hidden in their bikes. While no one has presented any evidence – and yes, this really matters – the majority of the cycling insiders I have spoken with, from UCI presidents and Tour de France winners to staff members of national governing bodies and mechanics, have indicated to me, either explicitly or implicitly, that they believe hidden motors have been used at the top level of the sport.”

Her har du en velrespekteret journalist, der fortæller, at stort set alle de insiders, han taler med i sporten, er af den overbevisning, at mekanisk doping er en ting.

Tom Boonen har også været fremme og fortælle, at han tror, at Cancellara kørte med motor.

UCI tester for det. Og har lige skruet op for testniveauet. Det er i sig selv røg. Hvorfor skulle de teste for det, hvis det ikke var et problem?

Jeg synes, der er masser af indicier. Og med historikken in mente er det naivt at afvise det fuldstændigt, og samtidig købe ind på konspirationen om, at Pogacar flyver op af bjergene siddende ned, uden så meget som at anstrenge sig, fordi han har forkortet sine pedalarme med 10 cm. Edit: Dermed ikke sagt, at man behøver købe ind på min påstand. Men den komplette afvisning af den er naiv i min optik.

Ved du iøvrigt hvad det første, man får at vide, når man køber en elcykel, er? LAD VÆRE MED AT REJS DIG OP😆

(Det sidste er ment som en kuriøsitet)

Latest posts

Back