New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 203K
Cykling
Last edited:
Blod-doping kan dels skjules med andre medikamenter, dels handler det om dosering.

Mister Sixty Percent ville jo aldrig kunne gå i dag, men Mister 49.9 Percent ville jo ikke blive taget.

Er det ikke en gammel artikel? Lidt svært at gennemskue hvornår den er fra efter Outside har smadret alle de publikationer de har købt, og den CIRC-rapport, der er refereres, er så vidt jeg kan se fra 2015. Tænker der er sket en del ift. både antidoping og doping siden da.

For 2-3 år siden havde Escape Collective (måske da de stadig var under Cyclingtips) en podcast hvor de tog doping-emnet op, da flere havde spurgt ind til hvorfor de ikke omtalte det i deres ellers ret omfattende og meget ærlige dækning (de er imø. det med afstand mest troværdige cykelmedie). Og de er ekstremt godt forbundne med WT-cirkusset, kender flere ryttere og stabsfolk privat osv. Deres melding var, at de INTET hørte om doping. Ingen rygter, ingen hvisken i krogene ingen der pegede fingre af andre hold eller ryttere.

Sidste år var det så dem der breakede historien om muligt CO-misbrug hos Visma, UAE m.fl., og selvom det faktisk dokumentationsmæssigt var en lidt tynd historie, så viste det i hvert fald, at de ikke er bange for at rykke på en historie, hvis de hører om den (de var kommet på sporet netop via rygter/historier i miljøet). Så jeg hælder personligt til, at manglen på aktuelle historier om systematisk doping osv. skyldes at det ikke foregår, for de journalister, der har ørene helt inde i WT-miljøet er i hvert fald ikke bange for at fortælle hvis de hører det. Men vi må se - det kan jo være de arbejder på en ny historie som breakes under touren.

Er det ikke en gammel artikel? Lidt svært at gennemskue hvornår den er fra efter Outside har smadret alle de publikationer de har købt, og den CIRC-rapport, der er refereres, er så vidt jeg kan se fra 2015. Tænker der er sket en del ift. både antidoping og doping siden da.
Man bør også holde sig for øje, at højdetræning stimulerer produktionen af røde blodlegemer grundet det lavere iltniveau. Endnu et i rækken af moderne præstationstiltag.

Det kan selvfølgelig være, de bare ser Netflix på værelset og propper sig med EPO i stedet for at cykle, men jeg tvivler.

For ti år siden var Froome en tur på Tenerife og blev tilsyneladende ikke testet, hvilket han fremlagde som en bekymring. Året efter roste han antallet af test, da han var på Teide.

Men der er tilsyneladende stadig udfordringer i det spanske:

Man bør også holde sig for øje, at højdetræning stimulerer produktionen af røde blodlegemer grundet det lavere iltniveau. Endnu et i rækken af moderne præstationstiltag.

Det kan selvfølgelig være, de bare ser Netflix på værelset og propper sig med EPO i stedet for at cykle, men jeg tvivler.

For ti år siden var Froome en tur på Tenerife og blev tilsyneladende ikke testet, hvilket han fremlagde som en bekymring. Året efter roste han antallet af test, da han var på Teide.

Men der er tilsyneladende stadig udfordringer i det spanske:

Højdetræning er vel ikke ligefrem en ny opfindelse? Omend de er blevet markant bedre til at bruge dem korrekt.

Men mener også Froomes bekymring havde udspring i, at man kan bruge højdetræning til at skjule doping, da det naturligt giver nogle udsving i blodpasset som så kan maskere for doping. Så på den måde er det måske lidt bekymrende, at højdetræning er gået fra at være noget ryttere gjorde lidt på må og få for egen regning (som det så stadig er på nogle hold) til at være sat i system af holdene...

Højdetræning er vel ikke ligefrem en ny opfindelse? Omend de er blevet markant bedre til at bruge dem korrekt.

Men mener også Froomes bekymring havde udspring i, at man kan bruge højdetræning til at skjule doping, da det naturligt giver nogle udsving i blodpasset som så kan maskere for doping. Så på den måde er det måske lidt bekymrende, at højdetræning er gået fra at være noget ryttere gjorde lidt på må og få for egen regning (som det så stadig er på nogle hold) til at være sat i system af holdene...
Som jeg husker det, forsøgte man sig tidligere med højdetelte, som rytterne kunne have i hjemmet. Sagen er bare, at det ikke virker. Man skal opholde sig i højderne, og man skal træne i højderne, før det giver udslag. Det bekymrer mig ikke. Tværtimod synes jeg, det øger troværdigheden, når det er et holdarrangement.

Blodpasset er vist lidt en stående joke. Miguel Angel Lopez var tilsyneladende dopet som et svin, men havde et rent pas.

Som jeg husker det, forsøgte man sig tidligere med højdetelte, som rytterne kunne have i hjemmet. Sagen er bare, at det ikke virker. Man skal opholde sig i højderne, og man skal træne i højderne, før det giver udslag. Det bekymrer mig ikke. Tværtimod synes jeg, det øger troværdigheden, når det er et holdarrangement.

Blodpasset er vist lidt en stående joke. Miguel Angel Lopez var tilsyneladende dopet som et svin, men havde et rent pas.
hehe
lidt ude a kontekst - men du kunne ogsaa fjerne dopet med penge grisk - fin klatrer men absolut ikke videre sympatisk.
Det her er en af mine favorit traade herinde - det er plads til uenighed og debat men uden det bliver dumt.
Tak for god debat!

Der bliver godt nok lagt på udviklingen, når man ser hvilke watt rytterne træder og i hvor lang tid.

Det bliver spændende i Touren hvor langt de kommer op - man må sige træning og fødevareindtag har gjort en del;) Der er vel ikke nogen af dem som var helt i topform til Dauphine. Tror da pokker peak Froomie ikke har haft en chance, med alt det der er lagt på.

1750239724200.webp

Last edited:
Der bliver godt nok lagt på udviklingen, når man ser hvilke watt rytterne træder og i hvor lang tid.

Det bliver spændende i Touren hvor langt de kommer op - man må sige træning og fødevareindtag har gjort en del;) Der er vel ikke nogen af dem som var helt i topform til Dauphine. Tror da pokker peak Froomie ikke har haft en chance, med alt det der er lagt på.

View attachment 4891

Man skal altid tage den slags beregninger med et gran salt. Men ingen tvivl om at niveauet er hævet voldsomt (uden jeg vil genåbne snakken om hvorfor).

Da Valgren kom tilbage fra sin alvorlige skade, kom han relativt hurtigt tilbage på det niveau han havde da han vandt Amstel og Omloop. Men det var knap nok tilstrækkeligt til at hænge på i feltet. Og der var vel 6-7 år imellem.

Mads P sætter også fortsat personlige watt-rekorder år efter år, selv om han nærmer sig de 30.

Jeg hørte i øvrigt i Mads P's seneste podcast med Jacob Egholm, at et af de seneste danske A-løb var vundet med over 46 km/t i snit. Så det er ikke kun pro'erne der kører hurtigere og hurtigere.

Man skal altid tage den slags beregninger med et gran salt. Men ingen tvivl om at niveauet er hævet voldsomt (uden jeg vil genåbne snakken om hvorfor).

Da Valgren kom tilbage fra sin alvorlige skade, kom han relativt hurtigt tilbage på det niveau han havde da han vandt Amstel og Omloop. Men det var knap nok tilstrækkeligt til at hænge på i feltet. Og der var vel 6-7 år imellem.

Mads P sætter også fortsat personlige watt-rekorder år efter år, selv om han nærmer sig de 30.

Det vidner også bare om at der er sket voldsomme fremskridt omkring alt indenfor materiel, aerodynamik og træning. Jeg tror covid pausen virkelig fik rykket på de her parametre.

Samtidig kan man spekulere i om selvsamme periode har givet de store hold mulighed for at få testet hvilket stadig lovlige præparater der skal til for at øge præstationen. Jeg tror ikke selv på de ville slippe afsted med motordoping. På en eller anden front tror jeg nærmest det er værre end de doper sig “almindeligt”.

Ang. Pogacars suverænitet så er det meget bemærkelsesværdigt at han kan holde formen så længe over et år og samtidig mestrer alle former for løb på sæsonen, undtagen de helt flade.

Han har så også formået at holde sig væk fra store styrt og skader, som Vingegaard, Roglic og Remco alle har været ramt af de sidste par år.

Ved ikke om denne artikel er offentlig tilgængelig eller kun for medlemmer, men den har en ret interessant analyse af Pogacars, Vingegaards og Evenepoels watt-tal under Dauphine, baseret på Tobias Halland Johannesen's data, som ligger på Strava: https://escapecollective.com/7-w-kg...power-ahead-of-the-tour-is-close-to-his-best/

Det kort af det lange er, at Pogacar - især på de korte stigninger under 20 minuntter - ser ud til at være tæt på (hvis ikke helt på) samme niveau som under sidste års tour, men at både Vingegaard og især Evenepoel er et stykke under deres tal fra sidste år. Så de to har umiddelbart noget større potentiale for at forbedre sig frem mod touren end Pogacar har. Det ville i hvert fald være lidt underligt hvis Vingegaard kom til touren på et lavere niveau i år ift. sidste år.

Jeg kan også være lidt spændt på, om Pogacar har holdt for kort en pause efter forårsklassikerne siden han allerede er på det niveau. Og om han derfor kan holde det hele vejen gennem touren. Men kan selvfølgelig også være han bare bygger på og vinder touren med 10 minutter....

Ved ikke om denne artikel er offentlig tilgængelig eller kun for medlemmer, men den har en ret interessant analyse af Pogacars, Vingegaards og Evenepoels watt-tal under Dauphine, baseret på Tobias Halland Johannesen's data, som ligger på Strava: https://escapecollective.com/7-w-kg...power-ahead-of-the-tour-is-close-to-his-best/

Det kort af det lange er, at Pogacar - især på de korte stigninger under 20 minuntter - ser ud til at være tæt på (hvis ikke helt på) samme niveau som under sidste års tour, men at både Vingegaard og især Evenepoel er et stykke under deres tal fra sidste år. Så de to har umiddelbart noget større potentiale for at forbedre sig frem mod touren end Pogacar har. Det ville i hvert fald være lidt underligt hvis Vingegaard kom til touren på et lavere niveau i år ift. sidste år.

Jeg kan også være lidt spændt på, om Pogacar har holdt for kort en pause efter forårsklassikerne siden han allerede er på det niveau. Og om han derfor kan holde det hele vejen gennem touren. Men kan selvfølgelig også være han bare bygger på og vinder touren med 10 minutter....

Er bange for Pogacar nok også lægger på 🥶

Jeg håber virkelig for spændingens skyld at Jonas og Visma griber løbet anderledes an end de plejer. Angrib på flade etaper, forsøg på udbrud og etape sejre. Det virker ikke til de kan slide ham op med højt tempo i lang tid.

Så det, du siger, er, at Vingegaard og Remco ikke havde deres motor tændt under Dauphine?😬

Så de to har umiddelbart noget større potentiale for at forbedre sig frem mod touren end Pogacar har.
Det er for mig at se en helt skæv fortolkning. Al (relevant) historik (fra det sidste par år) viser at rytternes niveau eksploderer fra år til år - hvert år. Så at Pogacar allerede nu er på niveau, som han var i Touren i fjor, betyder nærmer, at vi kan forvente nye rystende rekord-præstationer næste måned. Ret beset er din tolkning selvfølgelig langt mere fornuftig. Cyklesporten er bare ikke fornuftig længere.

Jeg fornemmer ikke den store begejstring for Copenhagen Sprint, som ellers køres i overmorgen (og i morgen for kvinderne)... Til gengæld er jeg spændt på det DM, som Aarhus skal holde i forbindelse med DM-ugen i 2027!
Jeg skal selv ud og cykle en længere tur søndag eftermiddag mens Copenhagen Sprint afgøres - så meget går jeg op i det😂

Jeg kan på sin vis godt forstå de afholder et sprinterløb, for det er umuligt at gøre andet med mål i København og det er en god måde at tiltrække de store sprinternavne kort før Touren. Jeg kommer bare ikke til at se meget af det.

Latest posts

Back