New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 155K
Cykling
Men så kan vi tage ASO. De har få incitamenter i at afsløre sportens største stjerne, som kører for et hold, der nærmest har en bundløs pengetank i ryggen.
WADA er de eneste, som har et reelt incitament alle andre aktører i sporten har ikke. Bliver Pogacar knaldet, rammer det alle enten direkte eller indirekte. Er helt på Uglens hold, jeg tror omerta lever i bedste velgående i cykelsporten, der er simpelthen for meget at tabe ikke mindst om sporten overhovedet kan overleve en skandale, hvor sportens superstjerne, ansigtet og alles darling bliver taget i snyd.

Jeg synes, det lugter at hverken TV2 eller Eurosport i deres direkte dækninger ikke så meget som nævner doping eller undrer sig over en rytter kan være SÅ suveræn over en hel sæson i alle løb (undtagen rene sprinterløb) inkl. løb der ikke ligger til Pogacar.
ASO kan i hvert fald gemme sig bag rollon som arrangør.
Det er plausibelt at Omerta fortsat eksisterer, cykling er på mange måder en konservativ sport.
Historisk har sporten vel aldrig været ren, og derfor tror jeg også sporten ville overleve skulle Pogi bliver nappet - over tid i hvert fald.
Jeg vil dog insistere på at hvis de unge kan gøre sig relativt gældende i Dauphine så er det et sundhedstegn.
For et par sæsoner siden nævnte Michael Rasmussen noget om "At de kører stadigvæk lidt for stærkt" - men enig - de er en del af sporten som aktive eller med relative tætte relationer(tjek fx Mads geniale interview men den danske eurosport journalist) og så er det nok sværere at være kritisk.

Jeg tror dog en central præmis internt i cykling, hvis det teknisk set er lovligt er det ok - selvom det senere hen bliver til doping.

Naa, damen har fødselsdag, der skal spises frokost - over and out for mig - god etape!

Et afklarende spoergsmaal, tror de der snydes med fx mirco-dosering af EPO eller andre klart ulovlige produkter?
Eller tror du der snydes med fremtids doping, altså præparater som i dag er lovlige, men som bliver forbudte i en ikke så fjern fremtid?

Jeg hælder mest til, at de ‘snyder’ med ting, som endnu ikke er ulovlige/som man endnu ikke kan teste for.

Jeg tror også, at Pogacar har en motor i sin cykel, og jeg tror, det er den, der hjælper ham i præstationer som i går.

Men jeg ved godt, at de fleste synes, det er en fuldstændig vanvittig anklage.

Jeg synes, det lugter at hverken TV2 eller Eurosport i deres direkte dækninger ikke så meget som nævner doping eller undrer sig over en rytter kan være SÅ suveræn over en hel sæson i alle løb (undtagen rene sprinterløb) inkl. løb der ikke ligger til Pogacar.

Præcis. Det er så iøjnefaldende, at ingen i dækningen overhovedet undrer sig over, at Pogacar gang præsterer det umulige.

Præcis! Det er faktisk både tankevækkende (i negativ forstand) og lidt ulækkert, for hvor er den kritiske tilgang så?

Præcis! Det er faktisk både tankevækkende (i negativ forstand) og lidt ulækkert, for hvor er den kritiske tilgang så?

Lige nu sidder de på TV2 og storhylder ham igen, igen, igen. Ikke en kommer med noget der antyder kritik eller en undren bare hyldest til en rytter som for 2. dag i træk kører resten ud af baghjulet.

Lige nu sidder de på TV2 og storhylder ham igen, igen, igen. Ikke en kommer med noget der antyder kritik eller en undren bare hyldest til en rytter som for 2. dag i træk kører resten ud af baghjulet.
Han kan tilsyneladende være i topform i alle løb igennem hele sæsonen. Og han kan gøre sig gældende i stort set alle løbs- og etapetyper.

Det finder jeg dybt, dybt utroværdigt.

Derudover dræber det al spænding i løbene og man mister interessen. Cykelsporten lever af store dueller og historierne der opstår pga. dem. De er pist væk for tiden, når han bare vinder alt, som han har gjort sidste år og i år.

En anden ting ved Pogacar er, at hans tidligere charme er komplet forsvundet. Nu har han alt for travl med at lege chef. Som her i dette interview, hvor han lige skal kommentere på, hvordan Visma kører cykelløb. Han lyder mere og mere som et kæmpe røvhul, hver gang han udtaler sig.

Så længe der ikke er nogen beviser for, at Pogi snyder (eller indicier, ud over "han kører på en måde, der virker mistænkelig"), kan det umuligt være kommentatorteamets opgave at sætte spørgsmålstegn ved hans præstationer. Det er der andre journalister/instanser, der må tage sig af.

Man kan mene, at Pogi smadrer sporten interessemæssigt ved at være for suveræn. Det synes jeg ikke; suveræne idrætsøvere er fascinerende.

Det ville i langt højere grad virke ødelæggende for folks cykel-entusiasme, tror jeg, hvis kommentatorerne konstant skulle moderere deres begejstring med asterisk om dopingmistanke. Og det ville jo i øvrigt også sparke dem hårdt i røven, skulle Vingegaard nu lykkes med at få skovlen under Pogi i Touren. I så fald kunne man jo ikke helhjertet tiljuble ham, men måtte med fairness for øje stille spørgsmålet: Hvad er Vingegaard på?

Så længe der ikke er nogen beviser for, at Pogi snyder (eller indicier, ud over "han kører på en måde, der virker mistænkelig"), kan det umuligt være kommentatorteamets opgave at sætte spørgsmålstegn ved hans præstationer. Det er der andre journalister/instanser, der må tage sig af.

Man kan mene, at Pogi smadrer sporten interessemæssigt ved at være for suveræn. Det synes jeg ikke; suveræne idrætsøvere er fascinerende.

Det ville i langt højere grad virke ødelæggende for folks cykel-entusiasme, tror jeg, hvis kommentatorerne konstant skulle moderere deres begejstring med asterisk om dopingmistanke. Og det ville jo i øvrigt også sparke dem hårdt i røven, skulle Vingegaard nu lykkes med at få skovlen under Pogi i Touren. I så fald kunne man jo ikke helhjertet tiljuble ham, men måtte med fairness for øje stille spørgsmålet: Hvad er Vingegaard på?

Det er helt valide pointer. Jeg har heller ikke behov for et forløbende narrativ om, at Pogacar er dopet fra kommentatorernes side.

Men jeg synes, der er mange måder, man kan italesætte det på. Man kan godt tale om, at hans præstationer stikker voldsomt meget ud i en sport, hvor folk historisk har været dopede, når præstationerne stikker så meget ud - og så kan man jo bare en gang imellem forholde sig til mistanken, og endda også konkludere, at man ikke tror, han er dopet.

Som Uglen er inde på, så kan et kommentatorpar sagtens italesætte Pogacars unaturlige suverænitet på andre måder end "han er nok dopet".
At de løb efter løb, etape efter etape på intet tidspunkt bare er i nærheden af at påtale suveræniteten, synes jeg, er at, svigte deres rolle især med sportens historik.

I stedet en næsegrus beundring som vækker minder om kommenteringen i Armstrong perioden.

Der er vel ingen tvivl om, at kommentatorerne er bevidste om problemstillingen: "Skal vi snakke doping på live TV?"

Det har de så valgt i vid udstrækning ikke at gøre. Og jeg synes, det er den rigtige beslutning. Ikke mindst når kommentatorerne selv har en hest i løbet I(Vingegaard).

Men jeg ville da bestemt give mindst et par hundrede kroner for at være en flue på væggen eller i bilen, når mikrofonerne er slukket og rygter vendes og mistanker luftes.

Personligt har jeg det sådan, at jeg vil begejstres af kommentatorerne. Jeg vil høre, hvor god Pogi, eller Vingegaard, eller MVDP, er. Og dengang Jørgen Leth var med, ville jeg også gerne høre om kirker og franske oste; det gider jeg ikke rigtig længere, det kræver en vis pondus i stemmen og personligheden at slippe helskindet afsted med den slags.

Ikke mindst når kommentatorerne selv har en hest i løbet I(Vingegaard).

Men det har de heller ikke. Jeg har intet problem med, de hepper på danskerne, det vil være unaturligt andet men Ritter er først og fremmest journalist og det er nu engang journalistens opgave at være kritisk overfor det der sker også danske ryttere. Der synes jeg han svigter lidt og jeg er ellers meget begejstret for Ritter.

Personligt har jeg det sådan, at jeg vil begejstres af kommentatorerne. Jeg vil høre, hvor god Pogi, eller Vingegaard, eller MVDP, er. Og dengang Jørgen Leth var med, ville jeg også gerne høre om kirker og franske oste; det gider jeg ikke rigtig længere, det kræver en vis pondus i stemmen og personligheden at slippe helskindet afsted med den slags

Også her men det ene udelukker ikke det andet.

Jeg havde lovet mig selv, at jeg ikke ville melde ind i en debat om doping i cykelsporten igen
Den må jeg så trække tilbage...
Lad mig starte med fakta
På trods af at cykelsporten nok bliver testet mest af alle sportsgrene, så er der forsvindende få tilfælde af posive tests længere

Hvis man tager sølvpapirhatten på, så er Pogi dopet med noget, man ikke kan spore endnu. Som alle i feltet ved, han gør
Omertaen gør, at ingen siger noget...

Den holder ikke. Hvorfor skulle bare Pogi få motor i cyklen?
Hvorfor blev resten af UAE ikke også udstyret med motor og krudt i drikkedunken?

Og selvom Jonas blev slagtet på forsiden af formiddags pressen både igår og idag, så er han altså kun godt et minut fra trøjen

Hvordan skal man undre sig over noget i cykling. Uden indirekte at antyde at vedkommende snyder eller doper sig..

Foruden at kalde det nærmest umenneskeligt, vanvid eller kalde det århundredes talent osv.

Spørger oprigtigt hvordan det skal formuleres, for jeg kan ikke uden at antyde snyd.

Pointen er ikke, at kommentatorerne ikke må antyde, at der er snyd med i spillet. Pointen er, at de slet ikke forholder sig til, hvor exceptionelt det, der foregår, er, og at der med cyklingens historie er en reel risiko for, at der er snyd indblandet. Man kan godt vende problemstillingen, og samtidig sige, at man ikke selv tror, Pogacar snyder.

Der findes vel ikke en eneste fan af cykelsporten, som ikke gør sig tanker om, om han mon snyder. Det virker dumt, at kommentstorerne overhovedet ikke forholder sig til det.

Den holder ikke. Hvorfor skulle bare Pogi få motor i cyklen?
Hvorfor blev resten af UAE ikke også udstyret med motor og krudt i drikkedunken?

For det første. Har du lagt mærke til, hvordan resten af UAE pludselig er begyndt at køre over de seneste sæsoner? De kører fuldstændigt vanvittigt. Hele bundtet.

For det andet. Jeg forestiller mig, at Pogacar har en motor i cyklen i stil med dem, der sidder på en elcykel. Han kan slå den til og fra efter behov. Det er en hælpemotor. Han skal stadig træde, men den hjælper ham med at træde i særligt hårde efforts opad fx, men den har en maks fart som er væsentligt lavere end hans egen fart på flad vej. Og så er den selvfølgelig begrænset af et lille batteri, så han kan også kun bruge den over et begrænset antal km. Det er derfor han altid har et ekstra overskud i bjergene, og det er derfor, han kan køre fra de andre siddende. Det er sådan, jeg forestiller mig, at han snyder. Men jeg tror heller ikke på fortællingen om kortere pedalarme. Det lyder i mine ører nogenlunde ligeså dumt som, at Bjarne blev verdens bedste bjergrytter af noget akunpunktur.

Motivet for at have en motor i, synes jeg dog er ret enkelt. Pogacar er den mest grådige cykelrytter, jeg nogensinde har set. Han vil tilsyneladende vinde ALT, og han vil slå ALLE rekorder. Den del er relativt indiskutabelt. HVIS jeg har ret, har han selvfølgelig en motor i, fordi den gør ham i stand til at vinde alt (eller i hvert fald meget mere) - hvilket han ikke ville være uden (såfremt jeg har ret).

Iøvrigt. For at tage konspirationen helt ud. Så er den bedste måde at slå Pogacar på - hvis man køber min påstand - at isolere og angribe ham tidligt, så hans batteri ikke kan holde til mål, og han går død. Så vidt jeg husker, er det sådan, han oftest er blevet slået.

Men jeg er helt med på, at heg står relativt alene med denne overbevisning.

Mht omertà kan UAE, som har et helt lands ressourcer bag sig, vel godt have udviklet et eller andet man kan sprøjte i benene eller i kranken, som de har valgt kun at give til en enkelt rytter, eller enkelte ryttere, netop for at holde det hemmeligt eller for at undgå at det bliver forbudt, hvis det ikke er det i forvejen. Hvis UAE snyder med noget der ikke er alment kendt og det gælder hele holdet, burde man vel kunne se om en rytter der har forladt holdet er blevet meget ringere efterfølgende?

Jeg aner ikke om der snyd og er ikke inde i nogen data om ydeevne eller restitution, men som lidt mere casual seer af cykelløb er det i hvert fald lidt døden hvis det kun er styrt der kan ændre på et ellers uundgåeligt slutresultat. Og den slags kan man jo ikke sidde og håbe på. Meget af det interessante i fx Touren forsvinder hvis det virker ligegyldigt med taktiske manøvrer eller om man doserer kræfterne rigtigt over flere dage osv.

UAE er nok det rigeste hold lige pt
De har de bedste ryttere med klart definerede roller. Deres maskine kører bare...
Cyklings udgave af FCK
Det har sgu ikke noget doping at gøre

Altså ligesom US Postal?

De mest innovative i dagens cykling er Visma selvom deres budget er mindre. Dine argumenter er ikke noget der taler for, Pogacar ikke er dopet med historikken i mente nærmere det modsatte.

Jeg er helt på Uglens hold. Jeg tror, Pogacar er dopet men ikke med medikamenter, som endnu er på dopinglisten - og han er sikkert ikke den eneste - og jeg tror, han får mekanisk hjælp.

Latest posts

Back