New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 156K
Cykling
Ja...
Der er en historik, du og mange andre er forblændet af, og derfor bliver eviggyldig i jeres opfattelse af sporten
Men tiderne er altså skiftet
Omertaen er død
Der er meget få, der bliver knaldet efterhånden. På trods af at kontrollen aldrig har mere effektiv
Læg mærke til, hvordan unge ryttere i dag bliver pissesure, hvis der er en, der bliver taget med busserne nede
Det er snyd...
Synes de
Så meget for Omerta og fortiden

Hvis du læser de artikler, jeg har linket til, så vil du vide, at omertaen lever i bedste velgående.

Jeg forstår virkeligt ikke, hvorfor det med de siddende angreb får så meget opmærksomhed. Rytterne kan snildt træde 6-700w siddende op ad bakke og det er rigeligt til at sætte folk fra hjulet, hvis de er på limit.

Paris - Roubaix er blevet afgjort med siddende angreb lige siden løbet blev opfundet, så hvorfor det er en sensation (det har også fået ekstremt meget opmærksomhed i medierne), at man også kan gøre det på en bjergetape, forstår jeg ikke.

Men hvis vi skal vende tilbage til cykelløbet, så kan man, hvis man skal bevare lidt håb om spænding i juli, håbe at Vingegaard har ret, når han siger, at han følte sig bedre og bedre kørende dag for dag: https://sport.tv2.dk/cykling/2025-06-15-vingegaard-fremhaever-flere-positive-ting-inden-touren

Så måske noget af det overraskende store gab til Pogacar også skyldes løbs-rust, som lige skal bankes af, efter at have kørt utroligt få løbsdage i år. Så forhåbentlig står han helt knivskarp i tredje uge af Touren, hvor det hele skal afgøres.

Men hvis vi skal vende tilbage til cykelløbet, så kan man, hvis man skal bevare lidt håb om spænding i juli, håbe at Vingegaard har ret, når han siger, at han følte sig bedre og bedre kørende dag for dag: https://sport.tv2.dk/cykling/2025-06-15-vingegaard-fremhaever-flere-positive-ting-inden-touren

Så måske noget af det overraskende store gab til Pogacar også skyldes løbs-rust, som lige skal bankes af, efter at have kørt utroligt få løbsdage i år. Så forhåbentlig står han helt knivskarp i tredje uge af Touren, hvor det hele skal afgøres.
Man hører i hvert fald ofte, at ryttere kan have "dieselben" efter sådan en lejr.

Men det varierer tilsyneladende fra person til person. Wout har jo fx altid været flyvende i de tidlige klassikere efter en Teide-tur.

Jeg tror nu nok, Touren skal blive interessant. Hver meter skal udnyttes, hvis man vil slå Pogačar, og heldigvis ser det ikke ud til, at angrebslysten er væk a la under SKY.

Ift. Cancellara og motor så forstår jeg godt, Boonen fik ondt, da han blev udmyget på hjemmebane foran øjnene af en hel nation. Det angreb på Kapelmuur er legendarisk!

Til gengæld var hans angreb i Roubaix ret opsigtsvækkende i negativ forstand. Han svæver nærmest hen over vejen 🥴

Jeg forstår virkeligt ikke, hvorfor det med de siddende angreb får så meget opmærksomhed. Rytterne kan snildt træde 6-700w siddende op ad bakke og det er rigeligt til at sætte folk fra hjulet, hvis de er på limit.

Fordi der kun er en, det for alvor gør det, fordi han kan gøre det i syv km, 365 dage om året, og fordi ingen tidligere i cykelsporten har kørt bare tilnærmelsesvist lignende.

Du ved jo også udmærket godt, at et siddende angreb i Roubaix er noget helt andet end en siddende acceleration på en 9% stigning.

Ud fra de sidste to dage, syntes jeg også det er værd at bemærke at Vingeggard var markant bedre end Lipowich, Jorgensen, Evenepool osv. Altså tror jeg en del af forklaringen (som VIsma også selv var inde på) at hans wattmåler var i stykker, så tror han er gået lidt for dybt i forsøget på at følge Pogacar første bjergetape. Og så betalte en lidt højere pris end nødvendigt - dog også som Visma selv siger, det forklare ikke 1 minut.

Der er stadig spænding i Touren, men det er klart at Pogacar er blevet større favorit.

Der er masser af røg. Jeg citerer lige Chris Marshall-Bell fra hans artikel

“What has been most striking and revealing for me is the near-universal acceptance within the sport that other riders aside from Van den Driessche were winning pro races with motors hidden in their bikes. While no one has presented any evidence – and yes, this really matters – the majority of the cycling insiders I have spoken with, from UCI presidents and Tour de France winners to staff members of national governing bodies and mechanics, have indicated to me, either explicitly or implicitly, that they believe hidden motors have been used at the top level of the sport.”

Her har du en velrespekteret journalist, der fortæller, at stort set alle de insiders, han taler med i sporten, er af den overbevisning, at mekanisk doping er en ting.

Tom Boonen har også været fremme og fortælle, at han tror, at Cancellara kørte med motor.

UCI tester for det. Og har lige skruet op for testniveauet. Det er i sig selv røg. Hvorfor skulle de teste for det, hvis det ikke var et problem?

Jeg synes, der er masser af indicier. Og med historikken in mente er det naivt at afvise det fuldstændigt, og samtidig købe ind på konspirationen om, at Pogacar flyver op af bjergene siddende ned, uden så meget som at anstrenge sig, fordi han har forkortet sine pedalarme med 10 cm. Edit: Dermed ikke sagt, at man behøver købe ind på min påstand. Men den komplette afvisning af den er naiv i min optik.

Ved du iøvrigt hvad det første, man får at vide, når man køber en elcykel, er? LAD VÆRE MED AT REJS DIG OP😆

(Det sidste er ment som en kuriøsitet)

Man skal naturligvis ikke afvise snyd - håber jeg heller ikke nogen gør. For man skal jo trods alt lærer af fortiden.

Det er kendt at der har været Mekanisk doping, var det i kvindernes Mountain Bike Vm der var en der blev fanget?? Alene det at der fanges en, må give lidt usikkerhed ved andre der brguer det.
At man skruer op for testene er imo kun godt. I en sportsgren der er den mest testede og strikse, så er det godt man stadig forsøger at forbedre sig. Det er for mig ikke en indikation på at der er flere der brguer det.

At du tror det vil være nemt at "skjule" fordi det kun kræver en rytter, et par mekanikere og en sportsdirektør, så tror jeg du tager grueligt fejl. Der er også dem der skal levere delene bare som eksempel.
Det er pokkers svært at gemme det på sigt..

Og hvis man tror at en Vingegaard (eksempelvis) ved at Pogacar snyder, så kan jeg absolut ikke se noget argument for at han ikke sige det - Medmindre han selv snyder? Og så er man lige vidt...
Det jeg læser er i dit link er en (god Journalist generelt) som hører fra nogen, som tror/er meget sikre, men det er stadig ikke med beviser at nogen art. HVIS der havde været beviser andet end indicier, så var det kommet frem.

Du må ikke tro at jeg er sikker på at Pogacar ikke er dopet, eller bruger Motordoping, Jeg er måske 70-30/60-40 i udskyldig favør. Men de 30-40% usikkerhed, er så med en 95% sikkerhed på at så snyder mange af de andre også i toppen.
Så kan du mene jeg er Naiv og det lever jeg med :)

Det er kendt at der har været Mekanisk doping, var det i kvindernes Mountain Bike Vm der var en der blev fanget?? Alene det at der fanges en, må give lidt usikkerhed ved andre der brguer det.
At man skruer op for testene er imo kun godt. I en sportsgren der er den mest testede og strikse, så er det godt man stadig forsøger at forbedre sig. Det er for mig ikke en indikation på at der er flere der brguer det.

Cykelcross. Hun blev fanget på den allerførste dag, man testede for det. Medmindre det var første gang hun prøvede det, så var hun sluppet afsted med det på et meget lille budget og gennem længere tid.

Det viser for det første, at man godt kan skjule det, hvis man kan undgå at bonge ud i tests. For det andet har jeg svært ved at tro, at det kun er sket i kvindernes cykelcross.

Cykling er måske nok den mest testede sportsgren. Det er samtidig også en af de sportsgrene, hvor flest har haft held med at omgås tests. Antallet af tests har historisk ikke været udtryk for et rent felt.

At du tror det vil være nemt at "skjule" fordi det kun kræver en rytter, et par mekanikere og en sportsdirektør, så tror jeg du tager grueligt fejl. Der er også dem der skal levere delene bare som eksempel.
Det er pokkers svært at gemme det på sigt..

Delene kan vel indkøbes og monteres af mekanikeren? De skal jo ikke leveres af nogle, som ved, hvem der skal bruge dem og til hvad?

Og hvis man tror at en Vingegaard (eksempelvis) ved at Pogacar snyder, så kan jeg absolut ikke se noget argument for at han ikke sige det - Medmindre han selv snyder? Og så er man lige vidt...
Det jeg læser er i dit link er en (god Journalist generelt) som hører fra nogen, som tror/er meget sikre, men det er stadig ikke med beviser at nogen art. HVIS der havde været beviser andet end indicier, så var det kommet frem.

Det er bestemt muligt, at Vingegaard også snyder. Dog nok i mindre skala. Det er også muligt, at omerta. Og så er det svært at gå ud og anklage en konkurrent for snyd, hvis man ikke kan bevise det - og det kan man næppe.

At der kun er indicier og ikke beviser, er ikke nogle beviser, er ikke et bevis for, at det ikke findes.

Du må ikke tro at jeg er sikker på at Pogacar ikke er dopet, eller bruger Motordoping, Jeg er måske 70-30/60-40 i udskyldig favør. Men de 30-40% usikkerhed, er så med en 95% sikkerhed på at så snyder mange af de andre også i toppen.
Så kan du mene jeg er Naiv og det lever jeg med :)

Jeg synes ikke, du er naiv. Jeg synes ikke, NOGEN er naive. Jeg synes DET er naivt blankt at afvise muligheden for motordoping. Men det er heller ikke det, jeg læser, du gør.

Jeg synes ikke, du er naiv. Jeg synes ikke, NOGEN er naive. Jeg synes DET er naivt blankt at afvise muligheden for motordoping. Men det er heller ikke det, jeg læser, du gør.
Man skal aldrig blankt afskrive muligheden for snyd i elitesport. Der er blevet snydt lige så længe der har været noget, der kunne kaldes elitesport. Men kunne måske være lidt sjovt at sætte procenter på hvor vi forskellige ser sandsynligheden. For mig ser det sådan her ud ift. Pogacar:

- Brug af metoder som andre ikke kender og som måske engang i fremtiden ville kunne karakteriseres som doping (men som altså ikke er doping som reglerne ser ud pt): 50/50 - måske endda højere.
- Brug af reel doping: 10%
- Motor i cyklen: under 5%

Iøvrigt. Jeg fornemmer, at jeg er ved at ryge ud i en af de der diskuter-til-jeg-får-ret-situationer. Det var absolut ikke meningen. Så jeg stopper motordiskussionen her, medmindre der kommer svar, der kræver en uddybning.
Samme her så lad os bare lukke den. I sidste ende er det (som med alm. doping) meget et tros-spørgsmål og det kommer man sjældent langt med at diskutere. Især ikke online:)

Jeg tror der bliver lige præcis 0 spænding i Touren og Pogi er grådig, så han kommer til at æde alt det han har lyst til.

Derfor skal jeg nu se det alligevel, touren er altid en fornøjelse. Så må jeg mute når tv2s kommentatorer bliver alt for Pogi rosende, som de altid er, lige meget hvor utroligt det han laver er.
På nær duellerne mellem Vingegaard og Pogacar synes jeg ofte touren er årets kedeligste løb, så det svinger utroligt meget hvad jeg får set. Men er blevet sommerhusejer og skal tilbringe sommeren der, så mon ikke jeg får set en del uanset hvad i år :)

Iøvrigt. Jeg fornemmer, at jeg er ved at ryge ud i en af de der diskuter-til-jeg-får-ret-situationer. Det var absolut ikke meningen. Så jeg stopper motordiskussionen her, medmindre der kommer svar, der kræver en uddybning.

Var også lidt der jeg ramte i går..
Det blev nemlig meget hurtigt en enten/eller Diskution, og man ender på polerne 100% for eller imod. Som sagt er jeg på 60/70 procent på at jeg tror han kører rent, men det er jo reelt også ret lav troværdighed. Hvor jeg fornemmet andre er i den anden grøft.
Men man står ikke 100% fra hinanden - men nok mere eller mindre på hver sin side af midten.

På nær duellerne mellem Vingegaard og Pogacar synes jeg ofte touren er årets kedeligste løb, så det svinger utroligt meget hvad jeg får set. Men er blevet sommerhusejer og skal tilbringe sommeren der, så mon ikke jeg får set en del uanset hvad i år :)

For mig er det hele atmosfæren omkring det der gør det til et fedt løb. Havde jeg tiden så ville jeg nok også se mere giro eller vuelta da de ofte har bedre ruter.

For mig er det hele atmosfæren omkring det der gør det til et fedt løb. Havde jeg tiden så ville jeg nok også se mere giro eller vuelta da de ofte har bedre ruter.
Ja, det er jo med afstand det største løb og de senere år, er ruten jo også blevet markant bedre, så der bliver kørt godt cykelløb på langt flere etaper. Men af de tre GT's foretrækker jeg klart Giroen. Synes oftest det giver det bedste cykelløb og så elsker jeg bare Italien.

Man skal aldrig blankt afskrive muligheden for snyd i elitesport. Der er blevet snydt lige så længe der har været noget, der kunne kaldes elitesport. Men kunne måske være lidt sjovt at sætte procenter på hvor vi forskellige ser sandsynligheden. For mig ser det sådan her ud ift. Pogacar:

- Brug af metoder som andre ikke kender og som måske engang i fremtiden ville kunne karakteriseres som doping (men som altså ikke er doping som reglerne ser ud pt): 50/50 - måske endda højere.
- Brug af reel doping: 10%
- Motor i cyklen: under 5%

Det her handler om gråzoner - hvor man går til den grænse, der hedder klart ulovligt. Men er man i en gråzone længe nok, så bliver man også villig til at gå stadig tættere på den grænse, og også overskride den hvor man opfatter risikoen for straf som lille. Det kan man bare spørge Amira Smajic og hendes samarbejdspartnere om, eller for den sags skyld bare den lokale taxa-vognmand, der nok heller ikke altid holder sig på 80 km/t i landzone.

Jeg tror med andre ord ikke, at det er 50/50 om Pogacar (og Vingegård) bruger de præstationsfremmende midler, der ikke er forbudt endnu. Det er 100 %. Det er fx kulilte-sagen fra sidste år, hvor UAE og Visma føst indrømmede, og siden trak i land. Den udbredte anvendelse af TUE er vel også et tegn på, at man lever godt i gråzonen.

Og så tror jeg det er 50/50 (måske 75/25) om man derudover også bruger doping-præparater på måder, som ikke kan spores. EPO-doping i moderate mængder er fx stort set risikofrit, ligesom bloddoping - så længe man holder sig under hæmatokrit-værdien, der jo er generøst fastsat.

EPO-doping i moderate mængder er fx stort set risikofrit, ligesom bloddoping - så længe man holder sig under hæmatokrit-værdien, der jo er generøst fastsat.
Det er vel gjort nærmest umuligt pga. blod-passet? Især bloddoping er som jeg forstår det, ret tydeligt at se. Der har været snak om mikro-doping med EPO ikke fanges, men synes det er langt tid siden man har læst noget om det.

Det er vel gjort nærmest umuligt pga. blod-passet? Især bloddoping er som jeg forstår det, ret tydeligt at se. Der har været snak om mikro-doping med EPO ikke fanges, men synes det er langt tid siden man har læst noget om det.

Blod-doping kan dels skjules med andre medikamenter, dels handler det om dosering.

Mister Sixty Percent ville jo aldrig kunne gå i dag, men Mister 49.9 Percent ville jo ikke blive taget.

CIRC wrote: “One rider confirmed to the Commission that following the introduction of the ABP [Athlete’s Biological Passport], he was told by his doping doctor to only conduct transfusions of a maximum of 150—200ml blood, whereas the size of the blood bags previously used by USPS/Discovery Channel and Team Telekom/T-Mobile (according to the Reasoned Decision and Freiburg Report) amounted to 500 ml.”

Latest posts

Back