New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 206K
Pla D'adet - etape 14.

Hvor Pogacar smadrer Jonas totalt, og skærer 2 minutter af gamle rekorder på bjerget fra navne som Armstrong, Rominger, Ulrich og Indurain.
Ok. Den rynker jeg ikke så meget på næsen over. Især tider er utroligt dårligt sammenligningsgrundlag - også opad. Vil gætte på, at man sparer 20-30 watt på rullemodstand alene, sammenlignet med gamle dage. Dertil kommer evt. ny asfalt, vindretning, etapens forløb og meget mere.

Last edited:
Dengang snød alle - gør de også det idag ?
Det tror jeg. Eller i hvert fald langt de fleste. De fleste eksperter og cykelledere har travlt med at tale om at det er en anden renere tid. Men det var det også under Armstrong f.eks.
Det er muligt, at der er kommet flere rene cyklister, men jeg tror der er gang i et nyt våbenkapløb blandt eliten. Som det altid har været.

Jeg har som sådan ikke noget problem med det, det skal bare ikke tage overhånd. Sådan at en rytter vinder det hele i overlegen stil. Edit: Og når Horner vinder Vueltaen i en alder af 41/42 år gider jeg heller ikke mere.
Og det er muligt, at Pogacar og tildels Vingegaard er generationstalenter der ikke er set siden Merkcx, men jeg tror ikke på det.

Og udover dine eksempler findes der mange måder at snyde på, der ikke handler om lige præcist doping.

I skihop er der fx en massiv skandale pt pga fusk i syrummet.

Og så skal man huske at det først er snyd når det er ulovligt :)

Den der Kulilte de kørte sidste år på UAE og Visma, var jo ikke doping / ulovligt.. Så kan man snakke moral og etik osv. men det er også noget subjektivt at vurdere på :)

I modsætning til Vingegaard er Pogacar overmenneskelig i stort set alle typer løb fra marts til og med september. Hvis han nu kun var overmenneskelig i dele af en sæson og i visse løbstyper, så var det langt mindre mistænkeligt. Og så vinder han jo hele tiden, så det er klart, at der bliver skreget hele tiden. Hvis Vingegaard var ligeså suveræn i hele cykelsæsonen og på tværs af terræn, så ville jeg råbe ligeså højt om ham - ligesom jeg i sin tid råbte af Kyllingen og af Riis.
Det er sjovt. Netop hans konsistente suverænitet er imø et af de bedste argumenter for, at han bare er bedre. Man kan ikke dope sig god på brosten fx.

Nå, jeg skal ikke være med i diskussionen, men det er en spøjs detalje ift. ens udgangspunkt i den debat.

Jeg tror næppe, han vil være lige så suveræn i år. Jonas kommer til at presse ham maksimalt.

Og så skal man huske at det først er snyd når det er ulovligt :)

Den der Kulilte de kørte sidste år på UAE og Visma, var jo ikke doping / ulovligt.. Så kan man snakke moral og etik osv. men det er også noget subjektivt at vurdere på :)

Jeg ser smiley'en - men aligevel. Det er også doping, når det ikke er et medikament på listen hos WADA/UCI.

Kulilten var ret objektivt doping, men bare endnu ikke på listen over dopingmidler. Derfor trak UAE og Visma jo også i land.
Udpræget diagnosticering med astma er også en klassiker. Du kører ikke WC med dårlige lunger, så oplagt snyd.

Eliteryttere, der kørte på tramadol for ikke at kunne mærke syren i benene, var jo også doping før 2019 - og nu kører man så på Tapentadol i stedet.

At man i "den rene periode" i 2010'erne er kørt med et mix af opoider og koffein i drikkedunken på den sidste stigning af jo ikke anderledes end den gang man startede dagen med en belgisk blanding af cognac, koffein, amfetamin og heroin ("la pot belge")

Det er sjovt. Netop hans konsistente suverænitet er imø et af de bedste argumenter for, at han bare er bedre. Man kan ikke dope sig god på brosten fx.

Nå, jeg skal ikke være med i diskussionen, men det er en spøjs detalje ift. ens udgangspunkt i den debat.

Jeg tror næppe, han vil være lige så suveræn i år. Jonas kommer til at presse ham maksimalt.
Man kan ikke dope sig god på brosten, men man kan "undgå" at være helt så mager som f.eks tilen TdF - så god i Flandern gør det (muligvis) sværere at god i Ardennerne.

Jeg er helt med på, at udstyr er markant bedre og marginal gains ligeledes.Mange ryttere har nu til dags også mindre løbsprogrammer end tidligere, så derfor stiller de næsten altid op for at vionde, og ikke for at køre sig i form. Derfor kan man ikke sammenligne tider på tværs af generationer.

Jeg er også sikker på, at Alaphillippe, Aert, Poel, Pedersen, Pogacar og Vingegaard er talenter vi ikke ser hvert årti.

Jeg tror også sporten er renere end den gang, hvor sportsdirektørerne havde EPO med i en køletaaske og hvor ryttere pludselig dukkede op ud af det blå og vandt.

Det jeg med Pogacar finder specielt er dét han magter at vinde Flanderen fuldstænbdig overbevisende som den næstletteste rytter nogensinde. Gennemsnits højde/vægt af vinderne i Flandern (1,80 m og 73,4 kg), Pogacar er 1,76 og 66 kg. Lige inden havde han kørt top 3 i E3 og vinder Amstel og Fleche ganske suverænt.

Sidste år vandt han alt hvad han stillede op i pånær Milano Sanremo (3) og Quebec (7).

Jeg ser smiley'en - men aligevel. Det er også doping, når det ikke er et medikament på listen hos WADA/UCI.

Kulilten var ret objektivt doping, men bare endnu ikke på listen over dopingmidler. Derfor trak UAE og Visma jo også i land.
Udpræget diagnosticering med astma er også en klassiker. Du kører ikke WC med dårlige lunger, så oplagt snyd.

Eliteryttere, der kørte på tramadol for ikke at kunne mærke syren i benene, var jo også doping før 2019 - og nu kører man så på Tapentadol i stedet.

At man i "den rene periode" i 2010'erne er kørt med et mix af opoider og koffein i drikkedunken på den sidste stigning af jo ikke anderledes end den gang man startede dagen med en belgisk blanding af cognac, koffein, amfetamin og heroin ("la pot belge")

Så lad os differenciere doping og ulovlig doping.. Der er forskel :)

Man kan ikke dømmes for noget der ikker er ulovlig, selvom det er etisk forkert.

Jeg har prøvet at holde mig udenfor doping delen
Jeg elsker at se cykling og synes at pogi er en gave til sporten.
Jeg vil gerne anerkende at doping er en plausibel mulighed, men vi ved det jo ikke.

Cykling arbejder med projibited substances fc epo
Og specific substances froomes salbutamol(tror jeg det var)
Det sidste har grænse værdier som o,51mg er doping og 0,49mg er clean.
Det er ikke helt så sort/hvidt og froomey blev jo ikke dømt.
Pointen er at jeg tror holdene prøver at optimere på ALT hvad de kan, hvis det ikke er teknisk ulovligt omend super amoralsk så er det jo ikke doping og snyd.

Jeg ved det selvfølgelig ikke men jeg tror grænserne i gråzonerne er der hvor det hele rykker sig, udstødningsgasserne er jo blevet forbudt.
Men hvis to lovlige præparater mixes og giver en effekt så er det nok amoralsk men ikke snyd i den tekniske forstand.
Sådan er min tolkning i hvert fald

El imbatible kom mig i forkøbet

Jeg siger ikke at Pogacar ikke er dopet, men det er lidt sjovt at det kun er når han vinder folk skriger doping, men når Vingegaard har slået ham, er han bare sej!

Det giver stadig ingen mening med dit Vingegaard whataboutisme.

Vingegaards første Tour kom på baggrund af holdet, Van Aert og at Pogacar kørte med hovedet under armen. Der var intet usædvanligt ved Vingegaards kørsel.
2. Tour sejr var på baggrund af 2 etaper. Enkeltstarten som er det eneste løb, hvor han præsterede out of this world og så etapen hvor Pogacar gik helt koldt, ellers var han på bagkant i det meste af løbet.

Du må simpelthen lige nævne alle de løb hvor Vingegaard leverer præstationer som kan måles sig med at vinde fra marts til oktober inkl. 2 GT, flere af de største 1. dags løb og med en suverænitet som sjældent set.

Omvendt ignorerer alle dem der er sikre på doping også de voldsomme fremskridt i træningsmetoder og især kost, som er sket de seneste år.

Men det gælder hele feltet og alligevel slår Pogacar det felt i alle slags løb som det nemmeste i verden.

Det giver stadig ingen mening med dit Vingegaard whataboutisme.

Vingegaards første Tour kom på baggrund af holdet, Van Aert og at Pogacar kørte med hovedet under armen. Der var intet usædvanligt ved Vingegaards kørsel.
2. Tour sejr var på baggrund af 2 etaper. Enkeltstarten som er det eneste løb, hvor han præsterede out of this world og så etapen hvor Pogacar gik helt koldt, ellers var han på bagkant i det meste af løbet.

Du må simpelthen lige nævne alle de løb hvor Vingegaard leverer præstationer som kan måles sig med at vinde fra marts til oktober inkl. 2 GT, flere af de største 1. dags løb og med en suverænitet som sjældent set.

Men det gælder hele feltet og alligevel slår Pogacar det felt i alle slags løb som det nemmeste i verden.
Enig. I en verden af marginal gains, har Pogacar det sidste 1½ år leveret længdespring

Dog skal det tilføjes, at kører du på for meget koffein, vil det sukker, du har indtaget mod slutningen, ikke optages så godt, som UDEN koffein

Men er det så kun Pogacar der er dopet, eller? Det er ikke sådan vi kender sporten..

Hele præmissen om at han kan være så suveræn er at han så må være den eneste der snyder.. Ellers giver det heller ikke nogen mening.

Men er det så kun Pogacar der er dopet, eller? Det er ikke sådan vi kender sporten..

Altså jeg kan da godt nævne et par andre ryttere jeg mistænker. MvdP...

Hele præmissen om at han kan være så suveræn er at han så må være den eneste der snyder.. Ellers giver det heller ikke nogen mening.

Jeg tror, det er en kombination af naturlige evner og at han og andre bag ham er bedre til at dope sig end andre også kaldt en Armstrong.

Men du svarer stadig ikke på, i hvilke løb og på hvilke etaper, Vingegaard viser en kørsel som gør ham dopingmistænkt.

Det tror jeg ikke han er.

Men det er vel et af cykelsportens største budgetter - finansieret af en ejer som tidligere har vist utrolig tvivlsom moral generelt. Det samme gælder den ledelse de har ansat som har bevist sig i dopingverdenen flere gange tidligere.

Som @fsc skriver ovenfor - så er det nogle kæmpe kæmpe marginal gains der er vundet (hvis det er undskyldningen).

Altså jeg kan da godt nævne et par andre ryttere jeg mistænker. MvdP...

Jeg tror, det er en kombination af naturlige evner og at han og andre bag ham er bedre til at dope sig end andre også kaldt en Armstrong.

Men du svarer stadig ikke på, i hvilke løb og på hvilke etaper, Vingegaard viser en kørsel som gør ham dopingmistænkt.

Hvem mistænker Vingegaard?
Jeg siger bare at hvis den ene er dopet, så tror jeg også den anden er. Vingegaard har også kørt feltet over de senere år, i præstationer, som hvis ikke pogacar havde gjort det vildere, havde stukket ud.

Jeg siger bare at hvis den ene er dopet, så tror jeg også den anden er. Vingegaard har også kørt feltet over de senere år, i præstationer, som hvis ikke pogacar havde gjort det vildere, havde stukket ud.

Igen, hvilke løb er det? Hvis du nævner Camino, får du et forsøg til.

Hvorfor skulle Vingegaard være dopet, hvis Pogacar er det? Hvornår har Vingegaard kørt Pogacar ud af baghjulpet, hvor det ikke kan forklares med hans restitution som er undersøgt på Rigshospitalet og værende irc i top 1% af alle mennesker på kloden (eller var det kun cykelryttere).
Vingegaard kan godt være dopet men mistanken kan ikke være på hans præstationer, som ikke er sensationelle i modsætning til Pogacar.

Du nægter helt konsekvent at forholde dig til, hvor suveræn Pogacar er og er det over en hel sæson. Ikke engang Armstrong kunne præstere på det niveau over en hel sæson.

For mig er forskellen, at jeg ikke tror Vingegaard kan køre podie i E3 eller vinde Flandern.

Jeg synes det er inspirerende og spændende, når én type vinder alt opad. En anden vinder lange og tunge enkeltstarter. En anden vinder på paveerne. Når det kombineres i én rytter, så begynder jeg at undres.

Det gør jeg også når Van Aert trækker feltet i stykker på en kategori 1, eller Wiggins vinder TdF

Ingen af os ved om nogen er dopet. Men de fleste generationer har været, nogle mere end andre. I sin generation var Michael Rasmussen også en større synder end andre.

Latest posts

Back