New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 206K
Cykling
Han er et unikum 110% og jeg siger heller ikke at han ikke er dopet eller snyder. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det så kun skulle være ham der bliver god i alt :)
Der er lige nu 3-4 superryttere, som er et niveau over alle andre og det er kun rigtig spændende hvis de kører imod hinanden.
Derudover så har jeg stadig til gode at se Pogacar vinde et af de fladere monumenter eller større løb, som MSR og Roubaix. Hans styrke er klart i punch og klatre evner, samt en god spurt.

Strade er efterhånden i øvrigt blevet et halvt klatre løb/Ardenne løb når man ser på typerne der sidder fremme. Og jeg var faktisk mindre imponeret i år trods styrtet. Sidste å havde han jo kørt dem ud af hjulet 50 kilometer før. Og det var ikke kun Pidcook der sad med, Swift gjorde også længe.

HVIS han snyder, så snyder han jo på en måde, som de andre ikke snyder på. For mig ligger det mistænkelige i, at han kan køre verdenseliten midt over any given day fra marts til slut oktober. Det er der ikke andre, der kan/har kunne siden måske Hinault og ellers kanibalen, og de snød begge.

Det Pogacar leverer er overmenneskeligt, hvadenten man køber ind på fortællingen om, at Pogacar er et unikum, der bare er blevet lidt mere seriøs, eller man tror, han snyder. Alt sammenligning med Vingegaard er søgt, også hvis Vingegaard rent faktisk kan matche Pogacar i touren.

Tilfældigvis kører han samtidig på et hold, hvor ledelsen har været med til en del større dopingskandaler.

Jeg tror Pogacar er et stort talent men også at han har fået hjælp til at nå det sidste. Det er ikke normalt, at være suveræn over så mange måneder af året.

Nu snakker vi ikke cyklingens historie, men status her og nu. Og der er der åbenlyst andre sportsgrene som pt. har større problemer ift. med atleter der bliver taget for doping. Og så har vi slet ikke snakket gråzone stofferne som kortisol, som har været dagligdag i tennis og fodbold, men er ilde set i cykling.

Så indtil der kommer beviser på bordet køber jeg ikke, at cyklingen her og nu har større dopingproblemer end andre sportsgrene.
Som sådan enig, det bliver spændende at se om "denne generation" også blive fanget nogle år efter.

Doping er jo ofte en "gråzone" - Sinner blev f.eks. frikendt i 2024

Pogacar virker en smule mindre suveræn end sidste år. Tror i højere grad det skyldes de andre er blevet bedre (Pidcock har åbenlyst taget et skridt op i år) end at han er blevet dårligere. Det samme med Vingegaard i øvrigt.

Tror vi vil se de næstbedste komme lidt tættere på de to (samt MVDP og Evenpoel) i år.

WvA virker i øvrigt som en der færdig. Har set overraskende ordinær ud indtil videre.
Sidste år vandt han Strade med 2.44 uden uheld, i år vinder han med 1.24 efter et styrt med 50 km/t
Marginalt mindre suveræn i min optik.

Dengang snød alle - gør de også det idag ?

Jeg tror, alle går lige til grænsen og også lidt over. Også Vingegaard. Jeg tror Pogacar går noget længere end de andre.

I 90 vandt Lemond touren. I 91 blev han kørt midtover af Indurain med flere, der var pumpet op på Epo. Jeg tror også, Lemond snød i 90. Men i mindre avanceret grad.

Jeg tror, vi så et lignende moment med Pogacar sidste år.

Der er masser af måder man kan dope sig på nu, der ikke kan fanges eller straffes.

• Mikrodosering af EPO er en - giver markante boost i præstationer og kan ikke fanges
  • Kulilte-inhalationer (indrømmet af både VISMA og UAE, før de trak i land)
  • Bloddoping med brug af sløringsmedikamenter
  • Alt det, jeg ikke er stædt på
Pogacar er selvfølgelig ikke den eneste, der kunne bruge disse midler. Men han har et hold af dopingsyndere på sit hold - altså i ledelsen. Mauro Gianetti, bare for at nævne en. Han var chef for Saunier-Duval med navne Riccardo Ricco (EPO) og Iban Mayo (EPO). Holdlægen har været på Astana med Vino, der blev taget i bloddoping. Måske er Pogacar bare den bedste rytter med et team, der også er bedst til at gå til/over grænsen

Som sådan enig, det bliver spændende at se om "denne generation" også blive fanget nogle år efter.

Doping er jo ofte en "gråzone" - Sinner blev f.eks. frikendt i 2024
Doping er egentligt ikke en gråzone. Problemet i tennis er at de behandler det som om det er - i hvert fald når det handler om de største stjerner.

Noget andet er så, om ikke man skulle justere på bagatelgrænserne ift. doping. I dag er måleudstyret så følsomt, at det kan fange selv vanvittigt små mængder, som på ingen måde er præstationsfremmende. En stor del af de dopingsager der kommer frem er jo "forureningssager", hvor der bliver fundet stoffer i ekstremt små mængder, som ingen bevidst ville dope sig med, da de dels ikke er særligt effektive og dels har enormt lang halveringstid.

Men der er bare et spørgsmål der trænger sig på

Hvis Pogacar er dopet - tror i så han er de eneste? Hvis nej - Hvorfor er de andre så ikke blevet lige så gode Allround som ham :)

I øvrigt, så er jeg selv skeptisk, men jeg kommer aldrig til at stå skråsikkert på en persons skyld uden det er bevist..
Dit eneste forsvar for ham er en voldsom omgang what-aboutism.

Jeg tror, alle går lige til grænsen og også lidt over. Også Vingegaard. Jeg tror Pogacar går noget længere end de andre.

I 90 vandt Lemond touren. I 91 blev han kørt midtover af Indurain med flere, der var pumpet op på Epo. Jeg tror også, Lemond snød i 90. Men i mindre avanceret grad.

Jeg tror, vi så et lignende moment med Pogacar sidste år.
90'erne havde også nogle 'underlige" etaper/profiler.
135 km tidskørsel samt 36 km holdtidskørsel i 1991 og 4 bjergetaper.

Det er det tit.. Iøvrigt ikke et decideret forsvar. Bare den eneste logiske og retfærdige måde at anskue det på.

Man kan TRO alt det man vil - Jeg TROR også tænkt.
Men jeg TROR også, at hvis Pogacar doper sig, så gør hele UAE, samt alle de store hold det..

Tænk senariet at han IKKE snyder, så bliver han dømt af folkedomstolen på nogle tidligere idioter. Det er på ingen måde retfærdigt.
Han ER dømt af mange - med 0 beviser.
Det er den del jeg opponere imod.

Jeg TROR sagtens han kunne være på noget, men jeg forstår så ikke hvorfor andre ikke bliver tæt på lige så gode, når det imo burde være på det samme.

Omvendt ignorerer alle dem der er sikre på doping også de voldsomme fremskridt i træningsmetoder og især kost, som er sket de seneste år.

Men det er et sted også et spørgsmål om tro. Tror man f.eks. Fuglsangs gyldne år skyldtes doping, for lige at klemme de sidste penge ud af karrieren, eller var han, som han selv har forklaret, bare en af de første til at tage de nye kost-metoder til sig. Ingen af os har beviser for det ene eller andet.

Men faktum er i hvert fald at alle kører hurtigere end nogensinde før. Lige fra U-15 op til Pogacar. Hvad man tror det skyldes er i sidste ende op til en selv.

Det er det tit.. Iøvrigt ikke et decideret forsvar. Bare den eneste logiske og retfærdige måde at anskue det på.

Man kan TRO alt det man vil - Jeg TROR også tænkt.
Men jeg TROR også, at hvis Pogacar doper sig, så gør hele UAE, samt alle de store hold det..

Tænk senariet at han IKKE snyder, så bliver han dømt af folkedomstolen på nogle tidligere idioter. Det er på ingen måde retfærdigt.
Han ER dømt af mange - med 0 beviser.
Det er den del jeg opponere imod.

Jeg TROR sagtens han kunne være på noget, men jeg forstår så ikke hvorfor andre ikke bliver tæt på lige så gode, når det imo burde være på det samme.
Det er jeg faktisk enig i, selvom jeg startede denne snak.
Selvfølgelig er han uskyldig til andet er bevist men derfor er han stadig MISTÆNKELIG god, og når man kører på et arabisk stats finansieret hold med shady folk i kulissen, så må man forvente - med den enorme overlegenhed - folk rynker på næsen….selvom Tadej er en fed personlighed.
Jeg håber VIRKELIG, han bare er et unikum…men har svært ved at se, hvordan man sæsonerne efter sin meriterende breakdown på La Loze, pludselig er den BEDSTE i ALLE løb, uagtet type.
Og han er jo ikke “bare” bedre - han er massiv.

Det er jeg faktisk enig i, selvom jeg startede denne snak.
Selvfølgelig er han uskyldig til andet er bevist men derfor er han stadig MISTÆNKELIG god, og når man kører på et arabisk stats finansieret hold med shady folk i kulissen, så må man forvente - med den enorme overlegenhed - folk rynker på næsen….selvom Tadej er en fed personlighed.
Jeg håber VIRKELIG, han bare er et unikum…men har svært ved at se, hvordan man sæsonerne efter sin meriterende breakdown på La Loze, pludselig er den BEDSTE i ALLE løb, uagtet type.
Og han er jo ikke “bare” bedre - han er massiv.
Jeg er sådan set helt enig. Især er folkene bag UAE holdet super shady når det kommer til doping.

Men anden fortælling kunne jo være, at vidunderbarnet endeligt droppede sin lidt laizze faire indstilling, efter han havde fået klø to gange af Vingegaard i touren, og derefter er gået all in på alle lovlige parametre. Og at hans hold nossede sig sammen og fik lukket udstyrshullet, som kostede ham bunker af tid indtil sidste år.

Men vi bliver nok klogere om 10-15 år, når alt er forældet og der skal tjenes nogle penge på selvbiografier...

Omvendt ignorerer alle dem der er sikre på doping også de voldsomme fremskridt i træningsmetoder og især kost, som er sket de seneste år.

Men det er et sted også et spørgsmål om tro. Tror man f.eks. Fuglsangs gyldne år skyldtes doping, for lige at klemme de sidste penge ud af karrieren, eller var han, som han selv har forklaret, bare en af de første til at tage de nye kost-metoder til sig. Ingen af os har beviser for det ene eller andet.

Men faktum er i hvert fald at alle kører hurtigere end nogensinde før. Lige fra U-15 op til Pogacar. Hvad man tror det skyldes er i sidste ende op til en selv.

Mistanken mod Pogacar opstod jo i høj grad, da han fra en position under pres den ene dag går ud dagen efter og totalsmadrer verdenseliten dagen efter, kører med watts/kg der er 10 % højere end ellers, og virker totalt ubesværet i processen.

Mistanken mod Pogacar opstod jo i høj grad, da han fra en position under pres den ene dag går ud dagen efter og totalsmadrer verdenseliten dagen efter, kører med watts/kg der er 10 % højere end ellers, og virker totalt ubesværet i processen.
Hvornår skulle det have været?

For mig er det sidste sæson som et hele, der skaber en evt. mistanke. Ikke en enkeltstående præstation.

Latest posts

Back