Din sektion om Serra er god og jeg køber den.
PM kommer stadig til chancer med glimrende timing og sans for spillet. Det mener jeg ikke er til diskussion, fordi det demonstrerer han ved hvert indhop. Det er ikke godt nok til at spille fast (det er Serras indsatser heller ikke - endnu?), men illustrerer at næsen er der - og gør ham væsentlig mere målfarlig end Serra.
Måske er vi enige.
Jeg tror, vi er enige om, at Serra skal starte. Vi er uenige om, hvor tæt på PM er, og vi er uenige om Serras niveau.
Jeg er ikke enig i, at PM kommer frem til chancer i større grad end Serra. Det er min opfattelse, at PM her i foråret ikke er kommet frem til specielt mange chancer, når han er startet - og at antallet af chancer, de to er kommet frem til fra start, er nogenlunde sammenligneligt. Til gengæld er det min opfattelse, at Serra i stigende grad kommer frem til chancer.
Som T-knogle har redegjort for, er Serra dog væsentligt bedre på det parameter, der virkeligt gælder (mål pr. spillet minut).
Serra leverer faktisk fornuftigt ift. målbar impact. Han har 2 mål (og et annulleret mål) på tre starter i ligaen (159 minutter). Det er selvfølgelig lidt selektivt, men ikke desto mindre går det faktisk ret godt med at starte med Serra. Derfor opponerer jeg også kraftigt mod, at man taler Serra ned på nuværende tidspunkt. For lige at gentage mig selv, lad os nu se, hvad han kan, når han bliver vist tilliden, inden vi dømmer ham ude.
Det er altså en mand, der har scoret masser af mål i 2. Bundesliga og har spillet Bundesliga.
Ser Serras attitude lidt ugidelig ud til tider? Ja, det ser sådan ud. Men efter alt at dømme er attituden faktisk ret god. Er han ligeså god til at orkestrere presspillet og positionere sig som PM? Nej, men det kan være, det kommer med mere spilletid. Er han ligeså god som PM på de defensive dødbolde? Nok ikke. Til gengæld kan er han mere bevægelig, mere fysisk, en bedre opspilsstation og hurtigere. Og det er jo ikke sådan, at Serra er komplet uanvendelig på defensive dødbolde.
Ift. PM har jeg to bemærkninger. I de seneste to kampe har han brændt to kæmpechancer. PM skal i min optik score på den slags chancer, hvis han skal spille fra start. Det er et uretfærdigt krav, det ved jeg godt, for ingen angribere scorer på alle deres chancer, der er også noget med selvtillid og så videre. Jeg kan fint tilgive PM, at han ikke scorer på dem. Men når skarpheden er det primære argument for, at PM skal spille, så skal han ikke starte, så længe han ikke scorer på 100%-chancerne.
Til gengæld synes jeg, at PM er virkeligt god til at få noget ud af en halv times indskiftning. PM er snu, og det tilkommer ham vel, at modstanderen er mere træt, når han kommer ind. Jeg synes netop, han er god til at udnytte dette til at komme frem til chancer, når han bliver indskiftet - også bedre end Serra er til den del. Jeg tror sådan set også på, at PM kan bidrage med mål i sæsonafslutningen fra en rolle som indskifter. Jeg kan sagtens se ham score allerede mod FCM som indskifter.
Endelig vil jeg sige, at jeg ubetinget tror på, at der samlet er flere mål i at starte med Serra og indstifte PM end det modsatte.
Jeg synes, debatten om PM versus Serra er fin. Men jeg synes, det er dumt at konkludere noget som helst om Serras niveau på nuværende tidspunkt - andet end, at det indtil videre går ret fint, når vi starter med ham.
(Og så ved jeg godt, at jeg meget behændigt har udeladt Serras startplads imod FCM i pokalen. Men den tæller ikke rigtigt med i forhold til et kontinuerligt run, og fordi det altså også er en svær kamp at få sin første startplads i).