New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 216K
OK - den artikel det startede med må have været om placeringspenge. Man spiller også om præstationspenge, men selvfølgelig i alle runder.

Jeg prøvede lige at søge og den her artikel er gammel, men hvis man tager udgangspunkt i de procentsatser der er nævnt her og de 30 mio der nævnes i den anden artikel, er forskellen mellem at ligge nummer et eller to 1,5 mio kr.

De penge der udbetales er fra alle 4 puljer.

Så hvis man får 1 mill mere. Så kommer 0,6 fra placeringspuljen og 0.4 fra Præstationspuljen (de udgør hver især hhv 30 og 20 pct af den samlede pulje)

De penge der udbetales er fra alle 4 puljer.

Så hvis man får 1 mill mere. Så kommer 0,6 fra placeringspuljen og 0.4 fra Præstationspuljen (de udgør hver især hhv 30 og 20 pct af den samlede pulje)
Mja, altså formuleringen i artiklen er at...
Der fordeles, ifølge Bolds oplysninger, 30 mio. kr. efter weekendens kampe fra netop placeringspuljen, hvor der er himmelvid forskel på at slutte som nummer ét, seks eller ti.
Så det kan vel kun forstås som 30 mio alene for placeringen efter næste runde og hvis nummer et stadig får 5% mere end nummer to, giver det 1,5 mio kr mere hvis vi ender øverst fremfor at blive overhalet af FCK eller M.

Mja, altså formuleringen i artiklen er at...

Så det kan vel kun forstås som 30 mio alene for placeringen efter næste runde og hvis nummer et stadig får 5% mere end nummer to, giver det 1,5 mio kr mere hvis vi ender øverst fremfor at blive overhalet af FCK eller M.
Det er - så vidt jeg ved - ikke kommet frem præcis hvordan de penge fordeles. Jeg har set nogle foreslå 20% til 1’eren og 2% til 12’eten. Og jeg har se andre hvor afstanden ikke var så stor.

Men 30 millioner til 12 hold er i snit 2.5 millioner. Så vi må antage at nummer 6-7 ligger meget tæt på det tal. Så er det klart at f.eks nummer 12 kun får 1 million.

Men fra de samlede 100 millioner der deles ud fra samtlige puljer fik nummer 1 sidste år vist nok omkring 15.4 millioner efter 11 runder. Det var fra alle 4 puljer.

Det er cirka 15% af de samlede 100 millioner.

Det er klart der er en fordel i, at blive 1’er fremfor 2’er eller 3’er. Men de store hop - alene på placeringspuljen (uden præstationspuljen). Er når man kan hoppe fra 3 til 7 osv.

Det er klart at der er meget snak om den nu, hvor klubberne er så tætte. Næste gang de uddeles er efter 22 runder, og der er top 4 holdene måske de samme i 8 ud af de 11 runder.

Det er - så vidt jeg ved - ikke kommet frem præcis hvordan de penge fordeles. Jeg har set nogle foreslå 20% til 1’eren og 2% til 12’eten. Og jeg har se andre hvor afstanden ikke var så stor.

Men 30 millioner til 12 hold er i snit 2.5 millioner. Så vi må antage at nummer 6-7 ligger meget tæt på det tal. Så er det klart at f.eks nummer 12 kun får 1 million.

Men fra de samlede 100 millioner der deles ud fra samtlige puljer fik nummer 1 sidste år vist nok omkring 15.4 millioner efter 11 runder. Det var fra alle 4 puljer.

Det er cirka 15% af de samlede 100 millioner.

Det er klart der er en fordel i, at blive 1’er fremfor 2’er eller 3’er. Men de store hop - alene på placeringspuljen (uden præstationspuljen). Er når man kan hoppe fra 3 til 7 osv.

Det er klart at der er meget snak om den nu, hvor klubberne er så tætte. Næste gang de uddeles er efter 22 runder, og der er top 4 holdene måske de samme i 8 ud af de 11 runder.
Artiklen jeg linkede til er fra 2013, så det er helt sikkert ikke andet end et bud på den procentvise fordeling. På det tidspunkt var der 1,5% til nummer 12 og nogenlunde en procent mere til hvert hold opad og så lidt større spring i toppen.

I den samlede udbetaling har en klub som Brøndby altid fået ekstra meget ved at være førstevalg og spørgsmålet er om man ligefrem kan pille ved det også, vi er trods alt allerede en af dem der ligger højt. Samlet set er der i hvert fald mulighed for at score en del millioner hvis vi vinder mange kampe.

Artiklen jeg linkede til er fra 2013, så det er helt sikkert ikke andet end et bud på den procentvise fordeling. På det tidspunkt var der 1,5% til nummer 12 og nogenlunde en procent mere til hvert hold opad og så lidt større spring i toppen.

I den samlede udbetaling har en klub som Brøndby altid fået ekstra meget ved at være førstevalg og spørgsmålet er om man ligefrem kan pille ved det også, vi er trods alt allerede en af dem der ligger højt. Samlet set er der i hvert fald mulighed for at score en del millioner hvis vi vinder mange kampe.
Jep.

Puljen med kampvalg er trods alt også 20 millioner. Ligesom præstationspuljen også er.

Mon ikke vi kan se frem til den største udbetaling af TV penge i klubbens historie. En førsteplads og 26 point. Ved ikke hvilke TV valg vores kampe har haft men mon ikke det er som det plejer

Nej ift TV har vi haft betydeligt færre mandagskampe, som faktisk gav 3.bedst ift valg af kampe.
Men til gengæld flere 1.valg, som gav næsten 3 gange så meget som at blive valgt som 4.valg.

Så..... Kan ikke helt regne det ud :D Orker ikke gennemgå dem allesammen - da opgørelsen alligevel kommer i morgen sikkert.

1759742154360.webp

Tv-pengene uddeles efter tre puljer. En solidaritetsbetaling, hvor alle klubberne modtager samme beløb.
Derudover en markedspulje, hvor pengene fordeles efter, hvordan Viaplay og TV 2 har prioriteret kampene.
Endelig er der placeringspuljen, hvor holdene belønnes i forhold til placering i Superligaen. Her er der meget stor forskel på at slutte som nummer 1-2-3 og så de øvrige placeringer.

https://bold.dk/fodbold/stillinger/...n-klub-i-tv-penge-agf-spraenger-banken?state={%22object_id%22:null}

Jeg gad egentlig godt det var omvendt. At dem der ligger nederst får flest penge, for det er som regel der har mest brug for dem.

Ved godt det er urealistisk, men alligevel… 😊
Altså amerikanske tilstande, hvor man prøver at rette op på urimelighederne? Det ville jeg ikke bryde mig om, og jeg ville i særklasse ikke bryde mig om, hvis udenlandske ejere lavede flere danske klubber til rugekasser, der bare skal udvikle salgsobjekter og så oven i købet høste tv-penge på at sjofle resultaterne.

Altså amerikanske tilstande, hvor man prøver at rette op på urimelighederne? Det ville jeg ikke bryde mig om, og jeg ville i særklasse ikke bryde mig om, hvis udenlandske ejere lavede flere danske klubber til rugekasser, der bare skal udvikle salgsobjekter og så oven i købet høste tv-penge på at sjofle resultaterne.
Nu har vi jo heldigvis stadig op- og nedrykning i europæisk fodbold, så det er jo ikke uden risiko at sjofle resultaterne. Men sat på spidsen er det jo det FCN gør.

Personligt kan jeg meget godt lide tanken. Eller måske bare give alle det samme. Fodboldens svar på borgerløn 🫣

Enig, men for produktets skyld kunne solidaritetspuljen godt være større. Ikke at den skal være 70-80% men måske 40-50%
Alle 12 hold gør jeg denne liga interessant.

Altså amerikanske tilstande, hvor man prøver at rette op på urimelighederne? Det ville jeg ikke bryde mig om

Det vil jeg elske, alternativt alle tv-pengene blev ligeligt fordelt. Vi må og skal gøre noget ved den økonomiske ulighed, der er i fodbolden, hvis ikke vi skal ende der, hvor kun FCK og M er realistiske mesterskabskandidater. Vi skal for alt i verden ikke ende som i Skotland.

Det burde egentlig også blive nemmere at få indført i takt med at tv-pengene betyder mindre og mindre i de rigeste klubbers regnskaber. Det er ligefør tv-penge er FCKs svar på lommepenge men for Vejle og Fredericia er det store beløb.

Back