New posts

Conference League 2026/2027

• Thread starter Thread starter Akrobaten
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 376
  • Views Views: Views 19K
Conference League 2026/2027
Jeg læste et sted at Fanklubbens fly var et tilbud til alle

Det er det - så @mmmdkAGF kan bare tilmelde sig med familien. Der er pt. tilmeldt 111 ud af 189 pladser, så de nærmer sig.

Jeg syntes egentlig det er en fornuftig pris og rejse de har sat sammen. Det frister ;)

Jeg læste et sted at Fanklubbens fly var et tilbud til alle
Det er jeg ikke i tvivl om...jeg/vi vil også gerne se Bergen og blive der nogle dage. Nu er der mindre chance for det, men selvfølgelig muligt.

PS - vi overvejer faktisk at tage med AGF fan flyet, men at bruge 2 feriedage på en kamp virker vildt og derfor ville flere dage i Bergen være dejligt.

Det er jeg ikke i tvivl om...jeg/vi vil også gerne se Bergen og blive der nogle dage. Nu er der mindre chance for det, men selvfølgelig muligt.

PS - vi overvejer faktisk at tage med AGF fan flyet, men at bruge 2 feriedage på en kamp virker vildt og derfor ville flere dage i Bergen være dejligt.
Du kan tage færgen op onsdag aften og flyve direkte til Billund fra Bergen fredag.

Tænker den hører til her :) Håber nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe.

Jeg sidder og prøver at forstå hele koefficient showet og hvad Danmark kan forvente at have af hold i de forskellige runder de næste år. Via den her side (men henvis mig gerne til en der er bedre)

Jeg forstår at det altid er de sidste 5 år der tæller. Men skal det forstås sådan, at når vi eksempelvis gjorde en sæson færdig for et par måneder siden (2025-2026 sæsonen), så bliver der ud fra det resultat tildelt pladser til den sæson der begynder et år senere, i efteråret det følgende år? Altså i det her tilfælde sæsonen 2027-2028? Altså at vi endte som nr 13 i sommers, og derfor i den her 26-27 sæson hvor vi kvalificerer os til 27-28 har 5 pladser at spille om? (2CL, 1EL og 2CoL). Og at vi ser ud til at have et ret komfortabelt forspring til den 16. plads der kun giver 4 pladser, og som vi har haft en hel del år?

Du kan se fordelingen af pladser for 2027-2028 (altså dem, vi spiller om i denne sæson) her: https://kassiesa.net/uefa/files/2027-28-uefa-access-list.pdf

Det kan stadigt ændre sig lidt, for vinderne af årets turneringer kvalificerer sig også til næste års turneringer. Det flytter ikke antallet af danske pladser, men muligvis hvornår klubberne træder ind i de pågældende turneringer.

Årets præstationer tæller med til det 5-års resultat, der afgør fordelingen for 2028-2029. ('Forsinkelsen' på et år skyldes, at du så ved inden fx superligasæsonen går i gang hvor mange europæiske pladser, der spilles om.) Danmark har ganske rigtigt en relativt god position her: https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2027.html

Lige nu er Danmark faktisk (marginalt) tættere på den 10. plads, der vil give to CL, to EL og én COL-plads end på den 16. plads, der vil betyde kun fire danske pladser. Med alle fire danske hold i COL er der også chancer for at hente en hel del koefficient-point over de kommende måneder.

For at gøre det endnu bedre har Danmark en mulighed (kan ikke helt gennemskue hvor realistisk det er) for at komme i top-12, fordi vi har alle fire hold i Conference League. Da Polen havde det, fik de mere end 15 koefficientpoint til landekoefficienten for den sæson. Hvis det lykkes at komme i top-12, spiller vi i næste sæson om:
  • CL-playoff
  • CL-Q2
  • EL-playoff
  • EL-Q2
  • CO-Q2
Altså ryger pokalvinderen i Europa League-playoff og er garanteret et ligaspil, og den ene Conference League-plads bliver opgraderet til en plads i anden kvalfikationsrunde i Europa League. Sidstnævnte går til 3. eller 4.-pladsen.

Edit: Det kræver, at vi overhaler to af Norge, Grækenland, Polen og Tjekkiet. Norge er lige foran os lige nu, mens de andre er lidt længere væk. Polens plads er nok under pres, fordi de kun fik to ud af fem hold i ligaspil.

Last edited:
Ja ser ud til at 12. pladsen virkelig er interessant fordi man der er garanteret ligaspil til både mester og pokalvinder, og også har en vicemester der bare skal vinde et af 3 opgør for at gå i ligaspil (hvis jeg forstår det rigtigt, det er vist kun i Q1 af CL kvalifikationen at man kan "droppe" to lag direkte ned i CoL kvalifikationen?).

Ligner umiddelbart at det er Polen, Tjekkiet, Danmark, Norge og Cypern der kommer til at kæmpe de to interessante pladser 11 og 12 over de næste år. Grækenland kommer vi ikke til at hente når deres 22/23 sæson bliver slettet næste år.

Det giver det godt nok lige en ekstra tand typisk AGF, at det netop var sidste sæson vi var gode og ikke i den her sæson hvor mesteren er garanteret mindst EL gruppespil.

Ja ser ud til at 12. pladsen virkelig er interessant fordi man der er garanteret ligaspil til både mester og pokalvinder, og også har en vicemester der bare skal vinde et af 3 opgør for at gå i ligaspil (hvis jeg forstår det rigtigt, det er vist kun i Q1 af CL kvalifikationen at man kan "droppe" to lag direkte ned i CoL kvalifikationen?).
Det skal dog nævnes at dette års nr. 2 får en langt vanskeligere vej til gruppespil end vi fik, selvom vi også startede i Q2, da man ikke kommer i "champions path", sammen med alle de andre lande, hvis mestre ikke er sikret en plads CL-gruppespil. Her kommer man i stedet til at konkurrere med bl.a. 2'ere, 3'ere og 4'ere fra de stærke ligaer. FCK og FCM vil dog sandsynligvis være seedede i Q2.

Ja det er klart at league path er noget helt andet i forhold til CL kvalifikation, og seedningen giver ikke det store der. Men hvis man starter i Q2 CL league path, så ryger man jo ved nederlag direkte over i ELQ3 hvor der så vidt jeg ved ikke er nogen league path (?). Så indgår man i den helt almindelige kvalifikation derfra og har to runder hvor man bare skal undgå at møde say Benfica og vinde en af dem, så er man i ligaspil. På den måde er land nr 11-12 nærmest garanteret ligaspil til top2 plus pokalvinder, og har så ud over det to standard CoL pladser fra Q2 til nummer 3 og 4 i ligaen.

Eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg synes d
Skal vi ikke lige have udsolgt mod det albanske hold først, inden der går FOMO i næste billetsalg.

Der er pt ni kampe på billetsiden både hjemme og ude, og det er muligt at få billet til seks af dem.
Kun de tre udekampe i Conference League er udsolgt.
Jeg synes det er fair at være efter AGF her....jeg er selv i fanbussen på det givne tidspunkt, og man aner ikke hvordan situationen er netop i den time man har som prioriteret....husk, for mange handler det om at sidde nogenlunde hvor som man plejer og kan li´....her synes jeg godt AGF kunne ha tænkt sig lidt ekstra om og tage lidt hensyn til kernetilskueren der er på vej ud i Europa for klubbens bedste. ( :-) )

Jeg synes d

Jeg synes det er fair at være efter AGF her....jeg er selv i fanbussen på det givne tidspunkt, og man aner ikke hvordan situationen er netop i den time man har som prioriteret....husk, for mange handler det om at sidde nogenlunde hvor som man plejer og kan li´....her synes jeg godt AGF kunne ha tænkt sig lidt ekstra om og tage lidt hensyn til kernetilskueren der er på vej ud i Europa for klubbens bedste. ( :-) )

Har vi spillet så meget i Randers, at vi allerede taler om "plejer at sidde"? 😄
Vi spiller jo meget for tiden.
Havde det været torsdag kl. 12, så var det også galt, da folk får øl på torvet og var det fredag kl. 12, så er folk på vej hjem.
Det kan ikke være helt nemt at gøre alle tilfredse.

Jeg er også på farten på det tidspunkt, og synes det er fint nok.
Jeg skal dog bare have en unummeret plads.
Tænker vi tager en kop kaffe på en rasteplads, da de to andre i bilen sidder på langsiden normalt.

Latest posts

Back