New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 86K
Champions League 2026/27
Jeg kan ikke helt forstå hvad CV og JN skulle have ud af det.

Klubberne gør det på hver deres måde. Det er ikke fordi Viking har kastet om sig med transfermidler. Skal man drage en parallel til AGF så har de undladt at sælge Henrik Falchener, hvor vi solgte Mads Emil Madsen da vi fik nogle store bud
Og gået ind til kvalifikationskampene, med en trup på samme styrke, som da de blev mestre - det er også en væsentlig forskel, de har ikke skilt sig af med Stensness og Hegheim. Hvis man kan holde sammen på et mesterhold, så behøver man ikke at hente en masse spillere ind for at komme i Champions League. Nu har de så en kvart milliard, som de kan hente forstærkninger for, man ikke håbe de bliver fristet af vores profiler, og at de ikke bliver fristet af at komme til en klub der skal spille CL i stedet for CoL

Og gået ind til kvalifikationskampene, med en trup på samme styrke, som da de blev mestre - det er også en væsentlig forskel, de har ikke skilt sig af med Stensness og Hegheim. Hvis man kan holde sammen på et mesterhold, så behøver man ikke at hente en masse spillere ind for at komme i Champions League. Nu har de så en kvart milliard, som de kan hente forstærkninger for, man ikke håbe de bliver fristet af vores profiler, og at de ikke bliver fristet af at komme til en klub der skal spille CL i stedet for CoL
Igen det er jo blot et strategisk valg, det tror jeg altså ikke vores ledelse behøver at tage til Stavanger for.

Ja det er ærgerligt vi mistede 3 ledere som CV selv påpegede. Ja det ærgerligt vi ikke har erstattet dem endnu.

Det skal evalueres, og CV lyder da også til st være frustreret over det, da han jo mente vi var kommet videre med mere rutine og lederskab.

Men der behøver han sgu ikke rende til Stavanger for.

Jeg følger ikke med i norsk fodbold, så jeg ved ikke, om hhv. Viking og Bodø reelt har samme styrke i truppen, som ved afslutningen af deres sæson. Dét, jeg ved, er at i Norge følger sæsonen kalenderåret, hvilket vil sige, de har et halvt år, ikke kun 2 måneder, til at forberede sig til europæiske kampe. De har et halvt år til at spille en trup sammen og lægge en plan. Ikke med hvis-og-hvis-scenarier, nej, ved juletid ved de med sikkerhed, hvornår deres europæiske kampagne starter. Det giver altså nogle andre arbejdsbetingelser.

Der er jo lige meget om han sælger dem, eller lader kontrakterne løbe ud. Ultimativt er det - i min optik - den Sportsdirektør der er ansat der har ansvaret for kontrakterne. Ikke forgængeren. Ansvaret er det samme, om man er mestre eller blev 4’er.

Jeg tror du kan finde en del indlæg herinde hvor jeg skriver jeg er meget tilfreds med CV, tror han kan få mere ud af vores budget end alle andre osv. Så det er vi helt enige i.

Men det ændre ikke på, som jeg ser det, at han har det overordnede ansvar for kontrakterne i AGF. Hvis han ud fra en sportslig betragtning vælger at have 4 udløb på 4 spillere med +/- 2500 minutter på samme tid, så er det også hans opgave at erstatte dem. Uanset om vi var blevet mestre eller nummer 10.

Forlader Arnstad klubben gratis i 2029, så er det måske fordi det her haft størst mulig sportslig værdi, men jeg håber ikke CV, såfremt han stadig er ansat, sidder og påpeger det er SIBs ansvar når han evaluerer med Bestyrelsen.
Siddene direktør må være ansvarlig punktum.
Kan der være en kontekst hvor han har overtaget nogle udløb som hvirker uheldige ? - sagtens.

Jeg synes det er mere intessant ar drage noget læring ud af forløbet.
Dine argumenter med de minutter vi potentiel skulle erstatte er jo helt legitime, men som jeg husker tilbage på de enkelte tilfælde synes jeg CV agerede fint, det var legitimt at håbe på forlængelser til alle 3 i hvert fald fra vi vandt i BIF til nogle dage efter fejringen, siden gik det jo som det gik.

jeg tolker vores nuværende strategi som
Noget skandinavisk timeglas, samt at vi sigter efter spillere til start15eren.
Jeg synes argumenterne med WM år, låst marked samt bekræftelsen af x gruppespil lyder plausible i forhold til hastigheden af transfers.

Vi har været uheldige med skaderne, men var vel alligevel for tynde defensivt til at starte sæsonen.
Skulle vi have fundet sådan en “Brandhoff” for at styrke bredden samt spare de centrale spillere i suppen
Lidt som FCM med Magnus Jensen?

Det kan godt være en strategisk forkert spiller ville have styrket os

Jeg synes det er problematisk når andre klubbers succes bliver brugt som bevis for at AGF (og CV) har været lort.
Andre klubbers succes bliver brugt som dokumentation for at mange spillere i AGF sandsynligvis kommer til at bede deres agenter om at finde noget andet nu. Der er ikke nogen interesse i at blive i AGF når man skal spille Col, og der er mange muligheder derude for at komme til at spille noget mere interessant. Den turnering slider bare og giver kun meget ringe eksponering imod mindre interessante modstandere. Der er også mange penge i de klubber der er kvalificeret til CL, så sandsynligheden for at der ryger en del af mesterholdet i den næste uge er væsentligt større pga de skuffende europæiske præstationer.

Last edited:
Siddene direktør må være ansvarlig punktum.
Kan der være en kontekst hvor han har overtaget nogle udløb som hvirker uheldige ? - sagtens.

Jeg synes det er mere intessant ar drage noget læring ud af forløbet.
Dine argumenter med de minutter vi potentiel skulle erstatte er jo helt legitime, men som jeg husker tilbage på de enkelte tilfælde synes jeg CV agerede fint, det var legitimt at håbe på forlængelser til alle 3 i hvert fald fra vi vandt i BIF til nogle dage efter fejringen, siden gik det jo som det gik.

jeg tolker vores nuværende strategi som
Noget skandinavisk timeglas, samt at vi sigter efter spillere til start15eren.
Jeg synes argumenterne med WM år, låst marked samt bekræftelsen af x gruppespil lyder plausible i forhold til hastigheden af transfers.

Vi har været uheldige med skaderne, men var vel alligevel for tynde defensivt til at starte sæsonen.
Skulle vi have fundet sådan en “Brandhoff” for at styrke bredden samt spare de centrale spillere i suppen
Lidt som FCM med Magnus Jensen?

Det kan godt være en strategisk forkert spiller ville have styrket os
Meget enig.

Jeg har tidligere sagt, at hvis man kører højt spil og håber på forlængelser, så skal man også have erstatninger klar såfremt man mislykkes. Hvis man selvforskyldt kommer på bagkant, har man også et ansvar for at løse opgaven.

Selvfølgelig er der en vis grad af uheld mht skader, men omvendt så er det ikke første gang i historien, at spillere der pludselig skal spille mange kampe på kort tid, bliver skadet. Der er helt almindelig kendt. Jeg skrev inden sæsonstart, at specielt Tingager sikkert ikke kunne spille 4 kampe på 11 dage.

Der har været nogle uheldige konsekvenser af, at man ikke fik forlænget eller erstattet spillerne der forlod os. F.eks skader og et stort nederlag i Baku.

Det synes jeg ikke er en heksejagt på CV at påstå, og jeg synes heller ikke det er whataboutisme at påstå han har ansvaret for kontrakter.

Han har været med til, som en af mange, at sikre det bedste resultat i 40 år. Det er jeg evigt taknemmelig for, men synes det er legitimt st være nysgerrig på hvorfor vi er endt i den situation vi er i lige nu.

Andre klubbers succes bliver brugt som dokumentation for at mange spillere i AGF sandsynligvis kommer til at bede deres agenter om at finde noget andet nu. Der er ikke nogen interesse i at blive i AGF når man skal spille Col, og der er mange muligheder derude for at komme til at spille noget mere interessant. Den turnering slider bare og giver kun meget ringe eksponering imod mindre interessante modstandere. Der er også mange penge i de klubber der er kvalificeret til CL, så sandsynligheden for at der ryger en del af mesterholdet i den næste uge er væsentligt større pga de skuffende europæiske præstationer.

Det her er et helt vildt indlæg. Du har så meget imod Col, så jeg håber da ikke du trækker billet til de kampe når nu det er så forfærdelig en turnering som du postulere.

Jeg tænker hele klubben, samme størstedelen af fans er glade for vores første gruppespil nogensinde. Det ligemeget hvor meget du taler den turnering ned.

Jeg ser ihvertfald frem til en masse fede kampe, både ude og hjemme, hvor vi kan møde nogle super fede klubber. Det er en milepæl for hele vores turnaround at vi nu skal spille i Europa, og får 12 kampe på et halvt år.

Jeg tænker alle vores spillere har lyst til at blive og spille Col.

Det her er et helt vildt indlæg. Du har så meget imod Col, så jeg håber da ikke du trækker billet til de kampe når nu det er så forfærdelig en turnering som du postulere.

Jeg tænker hele klubben, samme størstedelen af fans er glade for vores første gruppespil nogensinde. Det ligemeget hvor meget du taler den turnering ned.

Jeg ser ihvertfald frem til en masse fede kampe, både ude og hjemme, hvor vi kan møde nogle super fede klubber. Det er en milepæl for hele vores turnaround at vi nu skal spille i Europa, og får 12 kampe på et halvt år.

Jeg tænker alle vores spillere har lyst til at blive og spille Col.
Præcis. Det er et helt gakket synspunkt.

Næsten ingen i vores trup har prøvet at spille et ligaspil. Selvfølgelig glæder de sig til det.

Naturligvis drømmer alle om at spille CL. Men bare det at få et ligaspil er kæmpe stort for vores spillere. Fede oplevelser og et fint udstillingsvindue for dem der på et senere tidspunkt ønsker sig videre.

Men ifølge de logikker jeg har læst herinde så må det da være sandt, at de klubber der nu ved, at de er kvalificerede til EL og CL, også har haft lister over de spillere, de gerne vil have til klubben hvis! De kvalificerede sig. De bliver nu kontaktet og skal tage stilling til, om de vil rykke på det tilbud. Dermed kan det da godt være, at der er et par ansatte i AGF lige nu sidder og håber, at DE bliver kontaktet med et godt tilbud.
Jeg læser T-knogles formulering som en negativ måde at formulere det på, men vel ikke urimelig eller usand?

Edit: Altså det er jo selvfølgelig under forudsætning af, at vi lige et øjeblik tilsidesætter den sandhed, at alle spillere i verden ønsker at spille for AGF og at dem der siger andet lyver! 😁

Men ifølge de logikker jeg har læst herinde så må det da være sandt, at de klubber der nu ved, at de er kvalificerede til EL og CL, også har haft lister over de spillere, de gerne vil have til klubben hvis! De kvalificerede sig. De bliver nu kontaktet og skal tage stilling til, om de vil rykke på det tilbud. Dermed kan det da godt være, at der er et par ansatte i AGF lige nu sidder og håber, at DE bliver kontaktet med et godt tilbud.
Jeg læser T-knogles formulering som en negativ måde at formulere det på, men vel ikke urimelig eller usand?

Den logik holder hele vejen igennem. Men den mangler nuancer.

For hvert hold, der kommer i EL, er der også er hold, der kommer i COL, ligesom nogle hold ikke kvalificerer sig. Så nogle hold får lettere ved at tiltrække spillere, andre får sværere ved det.

Herudover er der meget andet, der skal falde på plads. Transfermarkedet er som dominobrikker. Det er ikke kun europæisk gruppespil, der afgør vores evne til at tiltrække spillere her til sidst i vinduet.

CV skylder 1-3 profiler. Jeg regner stadig med, at de nok skal komme.

Det korte af det lange er at der er en person som er overordnet ansvarlig for trupplanlægningen, og han havde en trup klar til de ekstremt vigtige europæiske kval kampe, som var svækket væsentligt i forhold til den trup der blev mestre få måneder forinden. Det kan ikke være andres ansvar.

Nej, men man kan prøve at sammenligne med alle andre hold - andre hold i vores situation. Så vil man vide det ikke er så nemt som du får det til at lyde som..
Jeg mangler stadig et svar på hvordan du ville have gjort? Hvad du ville have forventet skete?

Jeg synes det er sigende at du udelader den del af citatet, der ødelægger din præmis for indlægget.

Jeg skriver at en Gretason, en Højer eller endda en Røsler tidligt formentlig kunne have gjort en forskel. Ikke noget om at det var let eller andet. Men tre navne jeg vurderer man burde have haft en chance for at tilknytte tidligt i vinduet. [Læsevejledning: 'en chance' =/= 'garanteret mulighed']

Alt det andet er svar på noget jeg ikke har skrevet.

Hvad bygger du på de var mulige?
Hvad bygger du på de ville?
Hvad bygge du på vi ikke har forsøgt?

Din egne tanker? Det lyder næsten som om at man bare SKULLE hente en, bare for at hente en.. Fordi man jo skulle have en? Så ikke noget med at tænke på den lange bane, relationer, taktik, type osv. Nej, der skulle bare en ind...
Det er simpelthen imo en urimelig kritik af CVs ageren, når man bare følger lidt med i markedsmekanismerne.

Vi kunne helt sikkert godt have fået en ind, men så havde niveaut muligvis også have været der efter.

Det er sjovt at samtlige sportsdirektører enstemmingt, siger at det er nemmere senere i vinduet, når ting i de store klubber begynder at falde på plads - men ignoreres helt herinde.
Dermed stadig ikke sagt det er umuligt, men bare sværere og dyrere (normalt)

Selvfølgelig er det hans ansvar. Enten skulle man have forlænget eller fået erstatninger ind i stedet for i god tid. Ja, så er der nogle ukendte faktorer såsom at Dalsgaard ikke på det tidspunkt vidste han ville stoppe, og måske også PM, men det er altså hans ansvar at sætte en deadline for tilbagemelding fra spillerne med kontraktudløb.

Hvis min chef ved at tre medarbejdere stopper om 6 måneder, og der er arbejde til dem, så finder han jo også nogle nye inden de gamle stopper. CV vidste de stod til at udløbe, men reagerede (måske) ikke på det, og den del er 100% CV’s ansvar.

Jeg er med på at det ikke var ham der underskrev kontrakterne med udløb 30/6-2026.

Men så igen, både Beimo og PM havde tilkendegivet de var interreseret i at forlænge. PM endda helt ind til det sidste. Dalsgaard stadig i uvished.
Så er vi ude i at man tidligt skulle have hentet erstatninger (læs. Vinters) og så ved vi ikke hvad der var sket, omkring dynamik osv. Måske bedre, måske dårligere og ikke noget mesterskab.

De spillere vi har i klubben er hovedsagligt kommet i sommeren 2025 eller før. De skrev under med en klub der ikke havde vundet noget i 30 år og ikke havde vundet et mesterskab i 40.
Jeg tvivler på, at manglende Champions League-deltagelse i år - i klubbens første Europa-kampagne i mange år, har nogen indflydelse på de spillere vi sælger. Spillere som Arnstad, Bogere, Bech, Links ville vi have solgt for det rigtige beløb uafhængigt af europæisk fodbold.
I forhold til sidste år står vi med den øgede bonus, at vi skal spille CoL-gruppespil modsat tidligere sæsoner. Det må da være et ekstra trækplaster?

Det er sjovt at samtlige sportsdirektører enstemmingt, siger at det er nemmere senere i vinduet, når ting i de store klubber begynder at falde på plads - men ignoreres helt herinde.

Jeg tænker vi er en del herinde som har forståelse for mekanismerne men ikke orker endnu en omgang diskussion omkring det emne. Der bliver messet i det uendelige, at CV er håbløs og har lavet den ene fejl efter den anden.

Normalt læser jeg alle indlæg herinde men det gør jeg ikke i disse dage - transfertråden og diskussionerne omkring manglende transfers i andre tråde, er virkelig uinteressant:sleep: Orker ikke at høre mere om hvor nemt det havde været, at have truppen klar fra transfervinduets åbning og sikre et CL gruppespil.

Det er nok første gang jeg har det sådan men hold op hvor er folk negative ovenpå et mesterskab - for mig virker det som om der mangler realitetssans og det er nok det store issue. Det er som om alle vil til AGF og der er en hylde man bare plukker spillere fra - intet kan gå galt;)

Om en uge er transfervinduet heldigvis lukket🙏

Last edited:
Jeg tænker vi er en del herinde som har forståelse for mekanismerne men ikke orker endnu en omgang diskussion omkring det emne. Der bliver messet i det uendelige, at CV er håbløs og har lavet den ene fejl efter den anden.

Normalt læser jeg alle indlæg herinde men det gør jeg ikke i disse dage - transfertråden og diskussionerne omkring manglende transfers i andre tråde, er virkelig uinteressant:sleep: Orker ikke at høre mere om hvor nemt det havde været, at have truppen klar fra transfervinduets åbning og sikre et CL gruppespil.

Det er nok første gang jeg har det sådan men hold op hvor er folk negative ovenpå et mesterskab - for mig virker det som om der mangler realitetssans og det er nok det store issue. Det er som om alle vil til AGF og der er en hylde man bare plukker spillere fra - intet kan gå galt;)

Om en uge er transfervinduet heldigvis lukket🙏

Jeg er helt vildt enig i det her. Jeg er også ved at falde af på den. Jeg læser indlæg sporadisk, og jeg orker næsten ikke engang at svare, fordi sandsynligheden for at ende i en endeløs gentagen af de samme argumenter igen-igen er overvejende stor. Jeg synes faktisk det er ved at nå et niveau, hvor det går ud over kvaliteten af dette forum.

Helt overordnet har jeg stor tiltro til, at klubben, CV og JP i overvejende grad træffer de rigtige beslutninger og har styr på, hvad de laver. Helt overordnet stoler jeg på, at CV ikke har kunne hente spillere af den kvalitet, han ønsker, og det er derfor, vi ikke har set flere tilgange.

Jeg synes stadig, kritikken er fin. Den skal være der. Det er fint at kritisere, at Tingager er kommet til at spille for meget, og det er fint at kritisere, at vi endnu mangler en 9er og at vi også stadig er lidt tynde i forsvaret. Det er godt, det bliver pointeret. Men det kører i ring. Det er ren Groundhog Day. Det er den samme kritik, der gentages dagligt, og den gentages ofte på en niveau, hvor konklusionen let bliver, at CV har lavet et dårligt vindue. Vi har alle hørt den. Den behøver ikke bliver gentaget dagligt. Heller ikke selvom vi bliver linket til en ny 9er eller en ny forsvarsspiller.

Jamen @Uglen kan du så ikke bare lade være med at læse med på kritikken? Jo. Men dels drukner andre interessant indlæg i mængden. Og dels er jeg jo også stærkt uenig i kritikken, og så synes jeg, den skal modsvares. Hvilket igen fører til endnu mere endeløs gentagen af argumenter.

Kære, fremragende AGF-forum. Kan vi ikke udskyde evalueringer og gentagen af kritik til efter vinduet er lukket? Så kan vi til gengæld tage den helt store omgang, hvor vi har et lidt mere fuldt billede.

Jeg synes stadig, kritikken er fin. Den skal være der. Det er fint at kritisere, at Tingager er kommet til at spille for meget, og det er fint at kritisere, at vi endnu mangler en 9er og at vi også stadig er lidt tynde i forsvaret. Det er godt, det bliver pointeret. Men det kører i ring. Det er ren Groundhog Day.
Kritikken er rigtig fin og der er kommet rigtig mange gode pointer(y) Men det virker som et loop der kører igen og igen.

Latest posts

Back