New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Bold har en artikel om emnet:

FC Nordsjælland kan også profitere af en sejr, hvis der ikke findes en vinder mellem Randers og Viborg. For så rykker de fra syvende- til femtepladsen.
Sker det har sejren en værdi i omegnen af 600.000 kr. for FC Nordsjælland.
Bare for lige at tage et eksempel fra artiklen, det er jo vitterligt ingenting ift de spillersalg de har lavet i transfervinduet. Selvfølgelig hjælper det AGF med de ekstra penge, men det er blevet en relativt mindre post for de fleste klubber, især de største - placeringen i toppen er nok så vigtig ift en hel masse i og omkring klubben og også økonomisk, men forøgelsen af spillernes værdi og værdien af sponsorater osv må være vigtigere end placeringspengene.

Bare for lige at tage et eksempel fra artiklen, det er jo vitterligt ingenting ift de spillersalg de har lavet i transfervinduet. Selvfølgelig hjælper det AGF med de ekstra penge, men det er blevet en relativt mindre post for de fleste klubber, især de største - placeringen i toppen er nok så vigtig ift en hel masse i og omkring klubben og også økonomisk, men forøgelsen af spillernes værdi og værdien af sponsorater osv må være vigtigere end placeringspengene.
Enig. Men placeringspengene er garanteret. Det har også en vis værdi. Nutidsværdien af et sandsynligt salg er muligvis større, men kan påvirkes af flere ting og er usikkert.
Dermed ikke sagt, at jeg ikke er misundelig på FCNs salgspriser.

uwe har fået job i Bochum.

Det betyder vel at vi sparer noget på hans løn?
Det kommer an på hvordan fratrædelsesaftalen er. Kan sagtens være han er sikret x måneder uanset om han finder nyt eller ej.

Mit gæt, uden overhovedet vide det, så kan det være at det generelle kompromis er, at man er sikret 12 måneders løn ved fyring som træner, men til gengæld bliver man ikke modregnet hvis man får nyt job. Måske med begrænsning på, at den nye klub ikke må være i DK. Lidt ala de fratrædelsesordninger Novo vist nok har lavet.

Enig. Men placeringspengene er garanteret. Det har også en vis værdi. Nutidsværdien af et sandsynligt salg er muligvis større, men kan påvirkes af flere ting og er usikkert.
Dermed ikke sagt, at jeg ikke er misundelig på FCNs salgspriser.
De er vel først garanteret når kampene er spillet, man kan kun indregne en forventet indtægt eller måske et minimum - lad os sige at AGF kunne indregne at man har fjerde- eller femtehøjeste budget og forventer tilsvarende placering eller måske sige at man forventer top-6 halvvejs i grundspillet - men man kan - og skal vel ret beset - også efterhånden som man faktisk beviser at man kan sælge spillere, sætte en forventet indtægt derfra. Udsvingene i absolutte kan selvfølgelig være meget større end de få millioner i placeringspenge.

De er vel først garanteret når kampene er spillet, man kan kun indregne en forventet indtægt eller måske et minimum - lad os sige at AGF kunne indregne at man har fjerde- eller femtehøjeste budget og forventer tilsvarende placering eller måske sige at man forventer top-6 halvvejs i grundspillet - men man kan - og skal vel ret beset - også efterhånden som man faktisk beviser at man kan sælge spillere, sætte en forventet indtægt derfra. Udsvingene i absolutte kan selvfølgelig være meget større end de få millioner i placeringspenge.
Nej. Det er ikke kun placeringspenge der er, bl.a også en solidaritetspulje.

Pengene fordeles nogenlunde sådan her
  • Solidaritetspuljen ≈ 30 %
  • Placeringspuljen ≈ 30 %
  • Præstationspuljen ≈ 20 %
  • Mediemarkedspuljen ≈ 20 %

Så cirka 50% er allerede “fordelt” men ikke udbetalt. De resterende 50% er dét der skal fordeles.

Så cirka 50% er allerede “fordelt” men ikke udbetalt. De resterende 50% er dét der skal fordeles.
Ved vi hvad forskellen er på placeringspuljen og præstationspuljen ?

Mediemarkedspuljen - er det den hvor Viaplay forgylder BIF ?

Ved vi hvad forskellen er på placeringspuljen og præstationspuljen ?

Mediemarkedspuljen - er det den hvor Viaplay forgylder BIF ?
Placering er ren placering.

Præstationspuljen er baseret på point. Den skulle motivere klubberne til at jagte en sejr (ud fra et økonomisk inticament). Altså 3 point giver X og 1 point Y.

Ligeledes giver den fin mening, at have med hvis der f.eks er 3 hold på 12 point med en meget tæt målscore. Så får de lige meget hver fra Præstationspuljen.

Mediepuljen er baseret på om eks kampe er 1. valg, 2. valg osv fra TV selskaberne

Men det er ikke det vi snakker om, diskussionen er alene om placeringspengene og de millioner i forskel nogle placeringer op eller ned kan gøre.

Og den forskel er bevidst lille efter et ønske om økonomisk lighed. Der skal være et økonomiske incitatment til at klare sig godt, men det skal være så lille, at det ikke skævvrider ligaen.
Men det er jo en skævvridning i sig selv, for så kan små “uinteressante “ hold ikke få del i de store penge 🤔🤷‍♂️
Jeg ved ikke om placeringspengene er holdt som en relativt mindre del end man ellers ville have ønsket pga usikkerheden, men jvf de tal Thomas K postede ovenfor kan man sige at halvdelen af tv-puljen er meget velkendt - solidaritet og medier (SJF bliver ikke lige pludselig førstevalg selvom de skulle vinde en masse kampe) - mens der er lidt mere usikkerhed mht det der er afhængig af præstationerne. FCK eller Vejle vil naturligvis regne med at de ligger omkring der hvor de ligger nu, men i princippet kunne Vejle pludselig tjene flere millioner fordi det hele gik fantastisk de første elleve kampe.

Jeg erindrer et eller anden om at solidaritetspuljen på et tidspunkt blev relativt større. Det kan være jeg husker forkert, men man kunne om ikke andet forøge den andel hvis man ville bruge det til at udligne en økonomisk forskel. Det kunne man måske også overveje som den økonomiske forskel udvikler sig og hvor de millioner betyder noget i de mindre klubber og efterhånden relativt "ingenting" i de største.

Ok min fejl.

Jeg troede også, at det gik poå bl.a. den millionforskel der er i indtægter fra præstationspuljen som vi jo også spiller om på søndag.
OK - den artikel det startede med må have været om placeringspenge. Man spiller også om præstationspenge, men selvfølgelig i alle runder.

Jeg prøvede lige at søge og den her artikel er gammel, men hvis man tager udgangspunkt i de procentsatser der er nævnt her og de 30 mio der nævnes i den anden artikel, er forskellen mellem at ligge nummer et eller to 1,5 mio kr.

Latest posts

Back